Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/22

Viestiketju: Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

  1. #1
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

    Mitkä olisivat tarpeellisia uusia seisakkeita rantaradan taajamajunilla? Minä ehdottaisin Turun seudulla Varissuo, Littoinen, Piikkiö, Paimio, Halikko, Ylhäisi, Pohja. Lisääkin seisakkeita voitaisiin tehtailla Karjaan ja Helsingin välille, jotta saataisiin tästä uusi kasvukäytävä lännen suuntaan. Miten mahdollista olisi jatkaa Y-junaa Pohjan keskustaajamaan, jonne tehtäisiin uusi lyhyt pääteraide?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  2. #2
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

    Mahdollisien rantaradan uusien taajamajunien reitti tullee olemaan Turku - Salo. Uutta liikennettä ei siis ole tulossa ollenkaan Karjaa-Salo välille. Eikä siellä ole mitään aihettakaan liikenteen laajentamiseen (mitä nyt Pohjasta saisi pari matkustajaa).

    Salon taajamajunalle suunnitellut pysähdykset ovat Salo, Meriniitty, Halikko, Paimio, Piikkiö, Littoinen, Kupittaa ja Turku. Noihin voinee vielä lisätä Hajalan, vaikka kylän asukasmäärä onkin jopa noin 200 asukasta.

    Y-junan jatko Pohjankurun liikennepaikalle onnistuu nykytilassa hyvin. Lisäraiteita ei tarvitse rakentaa, koska kaukojunien välissä ehtii oleilemaan pääraiteella vaikka puoli tuntia. Laituri kyllä pitää tehdä, kun semmoista ei ole.

    Ja tämäntyyppisiin juniin Sm2 on parasta kalustoa, mitä löytyy valmiina. Tällä hetkellä on noin 20 Sm1/-2 junayksikköä ylimääräisenä (YTV:n selvityksen mukaan).

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

    Asiaan vastaaminen toki kuuluisi Antero A:lle, mutta hän ei ole tälle foorumille vastaamassa (matkoilla).

    Tämänhetkisen selvityksen mukaan Turku - Salo - välille on ehdotettu seisakkeiksi:

    - Turku
    - Matkakeskus / Linja-autoasema
    - Ikituuri / Ylioppilaskylä
    - Kupittaa
    - Biolaakso
    - Varissuo
    - Littoinen
    - Piikkiö
    - Paimio
    - Hajala
    - Halikko as
    - Halikko (Koivukuja)
    - Tekno (Meriniitty Nokian tehtaiden kohdalla)
    - Salo
    - Ylhäisi

    Tämä pysäkkirakenne tarjoaisi hyvät yhteydet työpaikoille ja kattaisi hyvin radan varren asutuksen. Ajatus on, että vuorot jatkuisivat Salon eteläpuolisille asuntoalueille asti.

    Pysäkkejä voi vielä karsiutua tai siirtyä myöhemmäs eri syistä. Asukaspohjaltaan heikoin on Hajala, mutta sen kohdalla on todennäköisesti junakohtaus.
    Viimeisin muokkaaja Mikko Laaksonen; 08.08.2007 kello 07:55.

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Tämänhetkisen selvityksen mukaan Turku - Salo - välille on ehdotettu seisakkeiksi:

    - Turku
    - Matkakeskus / Linja-autoasema
    - Ikituuri / Ylioppilaskylä
    - Kupittaa
    - Biolaakso
    - Varissuo
    - Littoinen ..........
    Onko muuten tarkoitus että kaukojunaliikenne siirtyy kokonaan Turun Matkakeskukseen kun se valmistuu, ja nykyisestä Turun rautatieasemasta tulee pelkkä pysäkki paikallisjunille (oletettaen että paikallisjunahanke toteutuu)?

    Olisiko muuten järkeä laittaa paikallisjunien lähtöpaikaksi Turun satama?

    t. Rainer

  5. #5
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jpl Näytä viesti
    Salon taajamajunalle suunnitellut pysähdykset ovat Salo, Meriniitty, Halikko, Paimio, Piikkiö, Littoinen, Kupittaa ja Turku. Noihin voinee vielä lisätä Hajalan, vaikka kylän asukasmäärä onkin jopa noin 200 asukasta.
    Ainahan niitä kyliä voi täydennysrakentaa. Se voisi olla miellyttävämpi vaihtoehto, kuin tehdä uusia alueita pystymetsästä. Olisi jotain menneisyyttäkin alueella ja sosiaalinen yhteisö valmiina.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Onko muuten tarkoitus että kaukojunaliikenne siirtyy kokonaan Turun Matkakeskukseen kun se valmistuu
    Kyllä on, mutta matkakeskuksen toteuttamisajasta ei ole vielä varmaa tietoa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Olisiko muuten järkeä laittaa paikallisjunien lähtöpaikaksi Turun satama?
    Myös tätä selvitetään. Ongelma on kuitenkin se, että Turun satamassa ei oikein riitä tilaa sekä kaukojuna- että paikallisjunaliikenteelle.

    Tekeillä olevat selvitykset koskevat koko Varsinais-Suomen paikallisjunaliikenteen kokonaisuutta, eivätkä vain Turku-Salo - osuutta, joka toki on varmasti se osuus, jolla on suurin potentiaali.

  7. #7
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Olisiko muuten järkeä laittaa paikallisjunien lähtöpaikaksi Turun satama?
    Hyöty olisi vähäinen, sillä radan nopeus on pieni välillä Turku-Turku satama. Rata risteää kaupungin katuverkkoa. Bussilla tuo väli varmaan on paremmin hoidettavissa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  8. #8
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Hyöty olisi vähäinen, sillä radan nopeus on pieni välillä Turku-Turku satama. Rata risteää kaupungin katuverkkoa. Bussilla tuo väli varmaan on paremmin hoidettavissa.
    Tai vaihtoehtoisesti raitiovaunulla

  9. #9
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Tai vaihtoehtoisesti raitiovaunulla
    Niin no miksei, duokalustollahan tämä(kin) ongelma olisi ratkaistavissa
    Yöbussissa on tunnelmaa

  10. #10

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Hyöty olisi vähäinen, sillä radan nopeus on pieni välillä Turku-Turku satama. Rata risteää kaupungin katuverkkoa. Bussilla tuo väli varmaan on paremmin hoidettavissa.
    Olen aina ihmetellyt miksi junat kulkevat niin hitaasti tuolla välillä. Tuskin se tasoristeyksistä voi johtua koska niissä on kaikissa puomit, ja radan kiskotus on kunnossa, kaarteet eivät ole erityisen jyrkkiä ja sähköt on. Vai johtuuko se siitä että radalla ajetaan vain kaukojunakalustolla, ja osa junarungoista jopa peruuttamalla, vai jostain opastinjärjestelmään liittyvistä ominaisuuksista? Osaako joku "sisäpiiriläinen" selittää tarkemmin?

    Kuvittelisin että sähkömoottorijunakalustolla joissa on ohjaamo kummassakin päässä päästäisiin nopeampiin matka-aikoihin kuin pitkillä kaukojunilla ajettaessa.

    t. Rainer

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Olen aina ihmetellyt miksi junat kulkevat niin hitaasti tuolla välillä.
    Välimatka on 2,8 km, nopeusrajoitus on koko matkalla 40 km/t, ajoaika on kaukojunilla 7 min.
    Viiden minuutin ajossa on keskinopeus n. 34 km/t ja yksi minuutti lisää kumpaankiin päähän lähtöä ja pysähdystä varten, niin ollaan tuossa seitsemässä minuutissa. Rataosalla on ainakin kuusi tasoristeystä.

  12. #12

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Välimatka on 2,8 km, nopeusrajoitus on koko matkalla 40 km/t, ajoaika on kaukojunilla 7 min.
    Viiden minuutin ajossa on keskinopeus n. 34 km/t ja yksi minuutti lisää kumpaankiin päähän lähtöä ja pysähdystä varten, niin ollaan tuossa seitsemässä minuutissa. Rataosalla on ainakin kuusi tasoristeystä.
    Mistä se 40 km/h nopeusrajoitus sitten johtuu? Jos tasoristeyksissä on puomit niin eikö sitä nopeutta voisi nostaa?

    t. Rainer

  13. #13
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Myös tätä selvitetään. Ongelma on kuitenkin se, että Turun satamassa ei oikein riitä tilaa sekä kaukojuna- että paikallisjunaliikenteelle.
    Turun asemalla on myös laiturikapasiteetti vähissä, joten satamassa käyvää junaa ei välttämättä saa laituriin... joten olisi parempi käyttää näitä päättyviä raiteita 3 ja 4.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mistä se 40 km/h nopeusrajoitus sitten johtuu? Jos tasoristeyksissä on puomit niin eikö sitä nopeutta voisi nostaa?
    No voi jee

    Arvataanpa nyt vaikka että siksi, että alle kolmen kilometrin pätkällä on kuusi katutasoristeystä. Jokaisen tasoristeyksen jälkeen alkaa seuraavan tasoristeyksen herätysalue, eli matka risteykseen on aina kovin lyhyt ja puomit pitää saada alas kuitenkin ennen junan tuloa. Voi olla, että jotkin tasoristeykset on kimputettu yhteen, mene tiedä...

    Jos mentäisiin tuhatta-ja-sataa, puomit olisivat alhaalla vasta junan mentyä.

    Tasoristeys-nettisivut

  15. #15
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Jokaisen tasoristeyksen jälkeen alkaa seuraavan tasoristeyksen herätysalue, eli matka risteykseen on aina kovin lyhyt ja puomit pitää saada alas kuitenkin ennen junan tuloa. Voi olla, että jotkin tasoristeykset on kimputettu yhteen, mene tiedä...
    Voisihan ne kaikki tasoristeykset laittaa yhdellä kertaa alas ja pistää junalla menemään täyttä vauhtia tuo väli. Sitten ne tasoristeykset voisi avata taas. Ellei sitten pelätä, että sinne radalle eksyy asiaankuulumatonta väkeä, mutta sillä perusteella junat ja moottoritiet tulisi lakkauttaa kokonaan, kun alle voi jäädä molemmissa...
    Yöbussissa on tunnelmaa

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen
    kirjoittanut Lari Nylund foorumissa Junat
    Vastauksia: 61
    Viimeisin viesti: 07.04.2011, 20:22
  2. Taajamajunien merkinnöistä
    kirjoittanut RavemaZ foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 28.01.2010, 14:56
  3. Suorat bussiyhteydet pääradan ja rantaradan varrelta
    kirjoittanut Minä vain foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 18.10.2009, 22:23
  4. Rantaradan tulevaisuus
    kirjoittanut Murzu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 30.06.2008, 12:59
  5. Rantaradan uskollisin matkustaja on poissa
    kirjoittanut moxu foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.07.2005, 16:29

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •