Rantaradan taajamajunien uudet seisakkeet?

Ellei sitten pelätä, että sinne radalle eksyy asiaankuulumatonta väkeä, mutta sillä perusteella junat ja moottoritiet tulisi lakkauttaa kokonaan, kun alle voi jäädä molemmissa...

Juuri näin. Ymmärtääkseni Turun satamarata kulkee pitkälti teollisuusalueiden läpi joten mahdollisuus asiaankuulumattomien eksymiselle radalle on aika teoreettinen.

t. Rainer
 
Ymmärtääkseni Turun satamarata kulkee pitkälti teollisuusalueiden läpi joten mahdollisuus asiaankuulumattomien eksymiselle radalle on aika teoreettinen.

Satamaradan toisella eli kaakkoispuolella sijaitsee Port Arthurin kaupunginosaa, joka on suurimmaksi osaksi asuntoaluetta. Toisella eli luoteispuolella on sitten teollisuustoiminnan aluetta. Tasoristeyksistä kaksi on vilkasta ja leveää elikkä Pansiontie ja Linnankatu. Pansiontie on selkeä läpikulkutie ja luokiteltu myös Eurooppatieksi.

Kyllä siellä siis kulkee ihmisiä ja milloin vain. En tiedä mitä kaupungin keskustassa oleva "teollisuusalue" aikaisemmassa kirjoituksessa tässä yhteydessä tarkoittaa ihmisten liikkumisen kannalta? Onko silloin paljon vai vähemmän jalankulkijoita. Onko silloin autoliikenne vilkkaampaa vai hiljaisempaa. Onko enemmän pikkuautoja vai rekkoja...
 
Satamaradan toisella eli kaakkoispuolella sijaitsee Port Arthurin kaupunginosaa, joka on suurimmaksi osaksi asuntoaluetta. Toisella eli luoteispuolella on sitten teollisuustoiminnan aluetta. Tasoristeyksistä kaksi on vilkasta ja leveää elikkä Pansiontie ja Linnankatu. Pansiontie on selkeä läpikulkutie ja luokiteltu myös Eurooppatieksi.

Kyllä siellä siis kulkee ihmisiä ja milloin vain. En tiedä mitä kaupungin keskustassa oleva "teollisuusalue" aikaisemmassa kirjoituksessa tässä yhteydessä tarkoittaa ihmisten liikkumisen kannalta? Onko silloin paljon vai vähemmän jalankulkijoita. Onko silloin autoliikenne vilkkaampaa vai hiljaisempaa. Onko enemmän pikkuautoja vai rekkoja...

Kun katsoo Turun karttaa http://kartat.eniro.fi/query?what=map&mop=yp&partnerid=s24&geo_area=pansiontie,+turku (suurenna) niin sen mukaan radalla on 3 tasoristeystä jossa rataa ylittää yleinen katu. Muiden 3 tasoristeyksen täytyy olla jossain jemmassa teollisuusalueilla (kartan harmaat alueet), jonne ulkopuolisilla ei ole tai ei ainakaan kuluisi olla mitään asiaa. Lienee selvää että teollisuusalueillakaan ei ole mitään rekkojen parkkipaikoja tai konttivarastoja ihan rautatien päällä tai ihan vieressä, vaan on jättty riittävän iso turvaväli näiden toimintojen ja radan välille.

Tässä ketjussa oli tarkoitus keskustella siitä, mitkä asemat soveltuvat lähijunaliikenteelle Turun seudulla. Turun satama-asema ruotsinlaivaterminaalien yhteydessähän on nyt vain kaukojunaliikenteen käytössä, ja lähtöjä on vain silloin kun laivat saapuvat satamaan, eli max 4/vrk. Näin harvaa liikennetä varten 40 km/h nopeusrajoitus ei varmaan häiritse.

Keskustelun vastausten perusteella, ymmärrän asian niin että jos laivajunien lisäksi rata käyttäisivät myös paikallisjunat, ja lähtöjä olisi vaikka yksi joka 15. minuutti, pitää varmasti jotain tehdä radalle, sekä myös itse satama-asemalle. Osan tasoristeyksistä voi varmaan poistaa, osan laittaa eritasoisiksi, ja jäljellejäävät varustaa sellaisilla turvalaitteilla jotka mahdollistavat junaliikenteen normaalilla 60-80 km/h matkavauhdilla. Radasta saatava hyöty kasvaisi myös, jos esim Port Arthurin kohdalle rakennettaisiin oma seisake jossa pääsee paikallisjunan kyytiin. Jos kaukojunavuorotkin ajettaisiin ohjausvaunujunin tai pendolinolla, ei vetureita tai junarunkoja tarvitsisi myöskään siirrellä ja vekslata satamaradalla, ja nykyiset laituritkin saattaisivat riittää, tai riittäisi jos korkeintaan yksi raidepari rakennettaisiin lisää. Tietysti joku viisas tulee seuraavaksi ehdottamaan kaukojunaliikenteen lopettamista satamaan, muka kannattamattomana tms syystä, mutta sen kannalla en ole.

t. Rainer
 
Turun satamaradan osalta kehottaisin rajoittamaan täysin vailla asiapohjaa olevaa spekulaatiota. Rataa tullaan käyttämään paikallisjunaliikenteeseen vain jos se onnistuu ilman suuria muutoksia.

Ko. alueesta sen verran, että se on kyllä aivan keskellä kaupunkia. Iso-Heikkilän pian asuntoalueeksi muutettavan teollisuusalueen takana on suurehko Iso-Heikkilän asuntoalue. Radan suunta ei kuitenkaan kovin hyvin sovellu palvelemaan Iso-Heikkilän alueita.

Muiden 3 tasoristeyksen täytyy olla jossain jemmassa teollisuusalueilla (kartan harmaat alueet)

Turun osalta kannattaa käyttää paljon parempaa Turun omaa karttapalvelua:
http://opaskartta.turku.fi

Muut kolme tasoristeystä eivät ole missään jemmassa, vaan ne ovat:
- Turun linnan / Forum Marinumin edustalla oleva autojen ja rekkojen kulku Viking Linen autolautoille ja vilkas kevyen liikenteen ylikulku
- Kevyen liikenteen yhteys Port Arthurista Iso-Heikkilään
- Yksi Iso-Heikkilän teollisuusalueen sisäinen katu

t. Turun kevyen liikenteen asiamies
 
Voisihan ne kaikki tasoristeykset laittaa yhdellä kertaa alas ja pistää junalla menemään täyttä vauhtia tuo väli.

Niinhän se voisi, mutta rata loppuu kesken. Eikös jo pelkästään sataseen kiihdyttämiseen mene jo ainakin kilometri, ja sitte jarrutus toinen mokoma. Eli hyöty ei olisi merkittävä. Onhan se tietysti mahdollista, että muutetaan kaikki tasoristeykset muutetaan tunneleiksi, mutta en tiedä että onko se muutaman junavuoron takia kauhean kannattava hanke.. :)
 
Turun satamaradan osalta kehottaisin rajoittamaan täysin vailla asiapohjaa olevaa spekulaatiota. Rataa tullaan käyttämään paikallisjunaliikenteeseen vain jos se onnistuu ilman suuria muutoksia.

Ko. alueesta sen verran, että se on kyllä aivan keskellä kaupunkia. Iso-Heikkilän pian asuntoalueeksi muutettavan teollisuusalueen takana on suurehko Iso-Heikkilän asuntoalue. Radan suunta ei kuitenkaan kovin hyvin sovellu palvelemaan Iso-Heikkilän alueita.
Asia selvä. Ensi sijassahan turkulaisten on itse päätettävä mitä reittejä mahdollinen paikallisjunaliikenne kulkisi. Meidän stadilaisten Turku-tietämys rajoittuu suurinpiirtein alueeseen joka jää sataman ja Kupittaan välille, joillekin ehkä Ruissalo ja Pansio vielä sanovat jotain.

t. Rainer
 
Turun satamaradan osalta kehottaisin rajoittamaan täysin vailla asiapohjaa olevaa spekulaatiota. Rataa tullaan käyttämään paikallisjunaliikenteeseen vain jos se onnistuu ilman suuria muutoksia.

Tämän foorumin yksi ominaispiirre onkin, että täällä käydään hyväntahtoisessa sekasotkussa sekä realistisia liikennepoliittisia keskusteluja mahdollisuuksien rajoissa, että harrastajalähtöisiä fantasiointeja ilman reunaehtoja tai toteutusaikatauluja. Se vain täytynee hyväksyä, ja ehkä se onkin tämän foorumin suola.

Itse asiasta: voinet varmaankin tarkemmin kertoa, miksi asia on noin. Itselläni mutu-tuntuma tosin on, että lähijunaheiluriksi satama ei oikein edes sovellu. Pikaraitiotiesuunnitelmassa sataman lienee kai huomioitu joka tapauksessa?
 
Takaisin
Ylös