Junien ilmastointi

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
Suomessakin on kesäisin lämmintä ja sehän tarkoittaa että junamatkustus on hikistä puuhaa, ainakaan jos ei ole kunnon ilmastointia. Olen matkustanut kesäkuumalla jos jonkinlaisella junalla:

-Sm4: Ilmastointi ei kuitenkaan niin tehokas että viilentäisi kunnolla, väenpaljoudessa teho ei riitä vaan ilma muuttuu lämpimän kosteaksi. Tyhjässä osastossa ihan siedettävää, mutta saisi olla vieläkin viileämpää.
-Pendolino: Alussa tuntuu ettei tässä rakkineessa mitään ilmastointia ole, mutta aikansa istuttuaan huomaa että ei nyt kuumakaan ole. Toki jos paljon ihmisiä, niin ilma huonoa ja hiki tulee.
-InterCity2: Jokseenkin uusia vaunuja, mutta ei ilmastointia!!! Kesällä aivan hirveää matkustaa, puhaltimet eivät paljoa auta. Ei luulisi olevan vaikeaa asentaa ilmastointia näihin vaunuihin.
-InterCity: Vielä tuskallisempaa kuin kakskerrosvaunuissa, kuin saunassa istuisi. Näihinkin teoriassa mahdollista rakentaa ilmastointi.
-Kiskobussi: Uusin kalusto mutta ei ilmastointia, voi herranen aika taas säästetty väärässä asiassa. Räppänät auki hirmuinen humina eikä sisäilma viilenny yhtään.
-Sm1-2: Nämä ovat sen verran vanhaa ja joutavat romuksi pian, että ilmastoinnin puutteen ymmärtää. Tosin olisi saneerattuihin 2:siin voinut sentään ilmastoinnin laittaa.

Matkustin alkukesästä Espanjassa kaukojunalla, lähijunalla ja metrolla. Kaikissa oli niin tehokas ilmastointi että sisällä tuli suorastaan kylmä, ihmismäärästä riippumatta. Ulkona oli noin 25-30 astetta lämmintä joten oli mukava käydä välillä viilentymässä julkisissa. Ihmettelen miksi Suomessa Sm4:sten ilmastointi tahtoo hyytyä kun ihmisiä on paljon tai ulkona on yli 25 astetta. Kun kerran sellainen tekniikka on olemassa joka toimii helteellä ja väenpaljoudessa, miksi sellaista tekniikkaa ei hankita tänne Suomeen. Jotenkin hävettää että Espanjassakin on paremmat vehkeet kuin täällä Suomessa.

Päättäjät ajattelevat kai aina vain 90-luvun tyyliin, että Suomen kesä on niin lyhyt ettei mitään ilmastointeja tarvita. 3-4 kuukautta on kuitenkin Suomessa niin lämmintä, että se saa ihmisiä ostamaan ilmastointilaitteita koteihinsa sekä kaikissa uusissa autoissa on ilmastointi. Pelkään että pian kaikki siirtyvät henkilöauton käyttäjiksi, koska sen matkustusmukavuus helteellä on parempi. Vielä 90-luvulla auto oli kesällä yhtä kuuma kuin juna, kummallakaan ei ollut etua tässä asiassa. Nykyään etu on autoilla, haluatko mennä suihkunraikkaana töihin autolla, vaiko junalla hiestä märkänä...

Uskon että ilmastointi ei niin paljon maksa etteikö sitä kannattaisi toteuttaa. Eikä kaikkea pidä mittauttaa aina kannattavuudella, mukavuutta ei voi parantaa kannattavuuslaskelmilla. Kyllä mukavuuden pitäisi mennä kannattavuuden edelle, tyytyväisyys lisääntyisi ja matkustajamääräkin varmasti osaltaan nousisi.
 
-InterCity2: Jokseenkin uusia vaunuja, mutta ei ilmastointia!!! Kesällä aivan hirveää matkustaa, puhaltimet eivät paljoa auta. Ei luulisi olevan vaikeaa asentaa ilmastointia näihin vaunuihin.

Väärin, kyllä Ed-vaunuissa on ilmastointi, ja omien kokemuksieni mukaan se myös on toiminut hyvin. Junissa on ollut juuri miellyttävän lämpöistä.
 
Jotenkin hävettää että Espanjassakin on paremmat vehkeet kuin täällä Suomessa.
Toimiiko Epsanjan junissa talvella myös lämmitys yhtä hyvin vai paremmin kuin Suomen junissa? No, leikki leikkinä. Ainakin oman kokemukseni mukaan myös lämmityslaitteet toimivat, sillä onhan muutama aste pakkasta espanjalaisille yhtä kaamea kokemus kuin 20 pakkasastetta meille suomalaisille. ;)

Ilmastointilaitteet ovat yleistyneet Espanjassa paljon varhaisemmassa vaiheessa kuin Suomessa - syy selviää vaikkapa karttapalloa katsomalla. Suomessakin on viimeisten muutaman todellisen hellekesän jälkeen uskottu, että ilmasto lämpenee. Tai sitten nämä ilmastolliset ääriolosuhteet tulevat entistä jyrkemmiksi. Eipä muuten ilmastointilaitteet olisi nykyään melkein vakiovaruste Suomessa myytävissä henkilöautoissa.

Mutta eipä Suomessa ollut 20 vuotta sitten kovinkaan monessa pikavuorobussissa ilmastointia. Nyt on tilanne huomattavasti parempi. Tosin kaupunkibusseissa on samassa ajassa onnistuttu vähentämään kattoluukkujen määrä kolmesta kahteen...:)
 
-InterCity2: Jokseenkin uusia vaunuja, mutta ei ilmastointia!!! Kesällä aivan hirveää matkustaa, puhaltimet eivät paljoa auta. Ei luulisi olevan vaikeaa asentaa ilmastointia näihin vaunuihin.
Väärin, kyllä Ed-vaunuissa on ilmastointi, ja omien kokemuksieni mukaan se myös on toiminut hyvin. Junissa on ollut juuri miellyttävän lämpöistä.

Viime viikonloppuna olin tulossa Kuopiosta Tampereelle ja vaihdoin ic2-vaunusta toiseen Pieksämäeltä. Vaikutelma: päätyosastoissa ei ollut ilmastointia tai se ei toiminut kunnolla. Todella hikistä. Sen sijaan alakerran varsinaisessa matkustamossa ilman laatu oli oikein hyvä ja lämpötila sopiva. Kumpainenkin vaunu oli 100% lastissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ihmettelen miksi Suomessa Sm4:sten ilmastointi tahtoo hyytyä kun ihmisiä on paljon tai ulkona on yli 25 astetta. Kun kerran sellainen tekniikka on olemassa joka toimii helteellä ja väenpaljoudessa, miksi sellaista tekniikkaa ei hankita tänne Suomeen. Jotenkin hävettää että Espanjassakin on paremmat vehkeet kuin täällä Suomessa.

Vaikka itse asiassahan ainakin muutamat ensimmäiset Sm4-junat on valmistanut CAF Espanjassa... :)

Pelkään että pian kaikki siirtyvät henkilöauton käyttäjiksi, koska sen matkustusmukavuus helteellä on parempi. Vielä 90-luvulla auto oli kesällä yhtä kuuma kuin juna, kummallakaan ei ollut etua tässä asiassa. Nykyään etu on autoilla, haluatko mennä suihkunraikkaana töihin autolla, vaiko junalla hiestä märkänä...

Onhan niissä ExpressBusseissa ilmastointi kuitenkin, joten on jotain vaihtoehtoa kuumille junille... Useimmiten pikavuorobusseissa on mielestäni oikein miellyttävä lämpötila, junissa ei aina niinkään. Toisinaan on keskitalvella IC2:ssa lämmöt niin kovilla, että t-paidalla pärjää.
 
Viime viikonloppuna olin tulossa Kuopiosta Tampereelle ja vaihdoin ic2-vaunusta toiseen Pieksämäeltä. Vaikutelma: päätyosastoissa ei ollut ilmastointia tai se ei toiminut kunnolla. Todella hikistä. Sen sijaan alakerran varsinaisessa matkustamossa ilman laatu oli oikein hyvä ja lämpötila sopiva. Kumpainenkin vaunu oli 100% lastissa.

Kylmällä ilmalla on tapana laskeutua, mikä on selvästikin ongelmallista Ed-vaunuille
 
-InterCity2: Jokseenkin uusia vaunuja, mutta ei ilmastointia!!! Kesällä aivan hirveää matkustaa, puhaltimet eivät paljoa auta. Ei luulisi olevan vaikeaa asentaa ilmastointia näihin vaunuihin.


Nyt kun näillä kesän harvoilla helleviikoilla on töihin mennyt IC2:lla, niin kyllä on aina ilmastointi toiminut hyvin. Oikeastaan liiankin hyvin. Ylhäällä saa istua/nukkua villasukat jalassa ja aina pitää olla pitkähihaista mukana. Illalla kun tulee takaisin, niin on hieman lämpimämpää kun kalusto on seissyt enemmän auringossa. Mutta välillä saa pitkähihaista heittää silloinkin päälle.

Toisaalta, viime perjantaina kun lähdin aikaisemmin kotiin ja tulin 1-kerroksisessa IC:ssä, niin kyllä oli hiki! Tuli siinä vajaan kahden tunnin aikana ihan ikävä kiintiöpaikkoja IC2:ssa.
 
Ilmastoimattoman kaluston listaan täytyy vielä lisätä Eil-vaunut, joita suuri osa pää- ja oikoradan varren kaupungeissa (ja kahdessa kunnassa) asuvista VR:n kanta-asiakkaista käyttää. Vaunut ovat hellepäivinä todella kuumia, eikä niille ole tiettävästi suunnitteilla mitään parannuksia, vaikka niitä käytetään varmastikin vielä ainakin 20 vuotta.
 
Takaisin
Ylös