Supistuksia junalauttaliikenteessä, miten vaikuttavat?

Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
5,950
Hesarin http://www.hs.fi/talous/artikkeli/SeaWind+irtisanoo+70+työntekijää/1135229480307 ja eräiden muiden lähteiden mukaan Tallink-varustamo on myynyt pois toisen Seawind-linen junalautoista, M/S Skywindin, Puolaan.

Alus lopettaa liikennöinnin Turun ja Tukholman välillä jo ensi sunnuntaina, ja 70-henkisen miehistön YT-neuvottelut onvat käynnissä. Alus purjehtii Ruotsin lipun alla. Tämä merkitsee että junalauttalähtöjen määrä puolittuu ja samoin myös Suomen ja Ruotsin välillä kulkevien junanvaunujen kuljetuskapasiteetti.

Onko junalauttaliikenne länteen todella niin kannattamatonta, että suht uusi laiva pitää myydä pois? Myydäänkö seuraavaksi myös jäljelle jäävä vanhempi ja pienempi lautta M/S Seawind, ja lopetetaanko koko junalauttaliikenne pikkuhiljaa, kuten aikoinan niin kukoistavan Railship-liikenteen kanssa kävi? Katkeaako raideyhteys Suomen ja Länsi-Euroopan rataverkkojen kanssa kokonaan, kun ei Tornionkaan reitillä ole mitään uutta luvassa, yhä vain siirtokuormataan tavaraa vaunusta toiseen, kun ei olla viitsitty ottaa käyttöön telinvaihto- tai akselisäätökelpoista kalustoa kaupalliseen liikenteeseen?

t. Rainer
 
Onko junalauttaliikenne länteen todella niin kannattamatonta, että suht uusi laiva pitää myydä pois? Myydäänkö seuraavaksi myös jäljelle jäävä vanhempi ja pienempi lautta M/S Seawind, ja lopetetaanko koko junalauttaliikenne pikkuhiljaa, kuten aikoinan niin kukoistavan Railship-liikenteen kanssa kävi? Katkeaako raideyhteys Suomen ja Länsi-Euroopan rataverkkojen kanssa kokonaan, kun ei Tornionkaan reitillä ole mitään uutta luvassa, yhä vain siirtokuormataan tavaraa vaunusta toiseen, kun ei olla viitsitty ottaa käyttöön telinvaihto- tai akselisäätökelpoista kalustoa kaupalliseen liikenteeseen?

Ilmeisesti liikenne kuitenkin kannattaa, vaunuja liikkuu koko ajan ja paljon. Turkuun saapuu ja lähtee junilla monta kymmentä lauttavaunua päivittäin, nykyään melkein pelkästään Laais- ja Snps-tyyppejä. Pansion junalauttasatamassa myös siirtokuormataan tavaraa laivalla tulleista 1435mm vaunuista suomalaisiin ja venäläisiin vaunuihin. Junalauttoja jää liikenteeseen kaksi kappaletta, yksi kumpaankin lauttasatamaan... toistaiseksi. Tuon nyt myydyn laivan tulee korvaamaan yhtiön mukaan alus, jossa ei ole kiskoja. Ehkei tämä junaliikenne merellä ole sitä kuuluisaa "ydinliiketoimintaa" ?

Samoihin aikoihin Venäjä ja Viro ovat olleet kiinnostuneita junavaunujen merikuljetuksista ja ovat satamiakin perustamassa...?

Asioista löytyy Turun Sanomien arkistosta haulla "junalautta" paljon tietoa.

http://arkisto.turunsanomat.fi/?ts=3,0:0:0:0,0:0:0:0:0,0,1:0:1:0:0:0:junalautta
 
Tuskimpa tuo yksi niin paljon asiaan vaikuttaa. Sea Windin lisäksi on kuitenkin kaiketi muitakin. Jos se olisi oikeasti kannattava bisnes, niin tuskin sitä sitten pois myytäisiin. Tulevaisuudessa muut lautat sitten pakataan piukemmin, ei siinä kai sen kummempaa.
 
Tuskimpa tuo yksi niin paljon asiaan vaikuttaa. Sea Windin lisäksi on kuitenkin kaiketi muitakin. Jos se olisi oikeasti kannattava bisnes, niin tuskin sitä sitten pois myytäisiin. Tulevaisuudessa muut lautat sitten pakataan piukemmin, ei siinä kai sen kummempaa.

Kannattava toiminta ja ydinliiketoiminta ovat tunnetusti eriarvoisia eräissä suuremmissa yrityksissä. Liikenteen kyllä väitettiin jokin aika sitten olevan kasvussa, mutta yhden laivan poistaminen kyllä jättää tuon kasvun toteutumatta kuljetuskapasiteetin pudotessa rajusti... junavaunut eivät tiivisty kasaan laivaan lastattunakaan. Ja luonnollisesti sataman edustalla asuvat asukkaat haluavat erityisesti junalauttasatamat pois Turusta meluhaittoihin vedoten.
 
Ilmeisesti liikenne kuitenkin kannattaa, vaunuja liikkuu koko ajan ja paljon. Turkuun saapuu ja lähtee junilla monta kymmentä lauttavaunua päivittäin, nykyään melkein pelkästään Laais- ja Snps-tyyppejä.

Tuon nyt myydyn laivan tulee korvaamaan yhtiön mukaan alus, jossa ei ole kiskoja. Ehkei tämä junaliikenne merellä ole sitä kuuluisaa "ydinliiketoimintaa" ?.

Tilanne näyttää nyt siltä että ensimmäistä kertaa sitten v 1974 katkeaa rautatieyhteys läpiajettavilla tavaravaunuilla Suomen ja Länsi-Euroopan välilllä todennäköisesti toukokuussa 2008, ellei Tornion reitillä tapahdu jotain ihmeitä.

Ks ruotsalaisen Landgången -merenkulkufoorumissa käyty keskustelu M/S SkyWindistä: http://www.f24.parsimony.net/forum58104/messages/134749.htm

Olisiko VR:n kannattanut aikoinaan itse panostaa junalauttaliikenteen eikä luottaa sokeasti että yksityiset varustamot tekevät sen heidän puolestaan?

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös