Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: Supistuksia junalauttaliikenteessä, miten vaikuttavat?

  1. #1

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Supistuksia junalauttaliikenteessä, miten vaikuttavat?

    Hesarin http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Se.../1135229480307 ja eräiden muiden lähteiden mukaan Tallink-varustamo on myynyt pois toisen Seawind-linen junalautoista, M/S Skywindin, Puolaan.

    Alus lopettaa liikennöinnin Turun ja Tukholman välillä jo ensi sunnuntaina, ja 70-henkisen miehistön YT-neuvottelut onvat käynnissä. Alus purjehtii Ruotsin lipun alla. Tämä merkitsee että junalauttalähtöjen määrä puolittuu ja samoin myös Suomen ja Ruotsin välillä kulkevien junanvaunujen kuljetuskapasiteetti.

    Onko junalauttaliikenne länteen todella niin kannattamatonta, että suht uusi laiva pitää myydä pois? Myydäänkö seuraavaksi myös jäljelle jäävä vanhempi ja pienempi lautta M/S Seawind, ja lopetetaanko koko junalauttaliikenne pikkuhiljaa, kuten aikoinan niin kukoistavan Railship-liikenteen kanssa kävi? Katkeaako raideyhteys Suomen ja Länsi-Euroopan rataverkkojen kanssa kokonaan, kun ei Tornionkaan reitillä ole mitään uutta luvassa, yhä vain siirtokuormataan tavaraa vaunusta toiseen, kun ei olla viitsitty ottaa käyttöön telinvaihto- tai akselisäätökelpoista kalustoa kaupalliseen liikenteeseen?

    t. Rainer

  2. #2
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Supistuksia junalauttaliikenteessä, miten vaikuttavat?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Onko junalauttaliikenne länteen todella niin kannattamatonta, että suht uusi laiva pitää myydä pois? Myydäänkö seuraavaksi myös jäljelle jäävä vanhempi ja pienempi lautta M/S Seawind, ja lopetetaanko koko junalauttaliikenne pikkuhiljaa, kuten aikoinan niin kukoistavan Railship-liikenteen kanssa kävi? Katkeaako raideyhteys Suomen ja Länsi-Euroopan rataverkkojen kanssa kokonaan, kun ei Tornionkaan reitillä ole mitään uutta luvassa, yhä vain siirtokuormataan tavaraa vaunusta toiseen, kun ei olla viitsitty ottaa käyttöön telinvaihto- tai akselisäätökelpoista kalustoa kaupalliseen liikenteeseen?
    Ilmeisesti liikenne kuitenkin kannattaa, vaunuja liikkuu koko ajan ja paljon. Turkuun saapuu ja lähtee junilla monta kymmentä lauttavaunua päivittäin, nykyään melkein pelkästään Laais- ja Snps-tyyppejä. Pansion junalauttasatamassa myös siirtokuormataan tavaraa laivalla tulleista 1435mm vaunuista suomalaisiin ja venäläisiin vaunuihin. Junalauttoja jää liikenteeseen kaksi kappaletta, yksi kumpaankin lauttasatamaan... toistaiseksi. Tuon nyt myydyn laivan tulee korvaamaan yhtiön mukaan alus, jossa ei ole kiskoja. Ehkei tämä junaliikenne merellä ole sitä kuuluisaa "ydinliiketoimintaa" ?

    Samoihin aikoihin Venäjä ja Viro ovat olleet kiinnostuneita junavaunujen merikuljetuksista ja ovat satamiakin perustamassa...?

    Asioista löytyy Turun Sanomien arkistosta haulla "junalautta" paljon tietoa.

    http://arkisto.turunsanomat.fi/?ts=3...0:0:junalautta

  3. #3
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Supistuksia junalauttaliikenteessä, miten vaikuttavat?

    Tuskimpa tuo yksi niin paljon asiaan vaikuttaa. Sea Windin lisäksi on kuitenkin kaiketi muitakin. Jos se olisi oikeasti kannattava bisnes, niin tuskin sitä sitten pois myytäisiin. Tulevaisuudessa muut lautat sitten pakataan piukemmin, ei siinä kai sen kummempaa.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  4. #4
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Supistuksia junalauttaliikenteessä, miten vaikuttavat?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Tuskimpa tuo yksi niin paljon asiaan vaikuttaa. Sea Windin lisäksi on kuitenkin kaiketi muitakin. Jos se olisi oikeasti kannattava bisnes, niin tuskin sitä sitten pois myytäisiin. Tulevaisuudessa muut lautat sitten pakataan piukemmin, ei siinä kai sen kummempaa.
    Kannattava toiminta ja ydinliiketoiminta ovat tunnetusti eriarvoisia eräissä suuremmissa yrityksissä. Liikenteen kyllä väitettiin jokin aika sitten olevan kasvussa, mutta yhden laivan poistaminen kyllä jättää tuon kasvun toteutumatta kuljetuskapasiteetin pudotessa rajusti... junavaunut eivät tiivisty kasaan laivaan lastattunakaan. Ja luonnollisesti sataman edustalla asuvat asukkaat haluavat erityisesti junalauttasatamat pois Turusta meluhaittoihin vedoten.

  5. #5

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Supistuksia junalauttaliikenteessä, miten vaikuttavat?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jpl Näytä viesti
    Ilmeisesti liikenne kuitenkin kannattaa, vaunuja liikkuu koko ajan ja paljon. Turkuun saapuu ja lähtee junilla monta kymmentä lauttavaunua päivittäin, nykyään melkein pelkästään Laais- ja Snps-tyyppejä.

    Tuon nyt myydyn laivan tulee korvaamaan yhtiön mukaan alus, jossa ei ole kiskoja. Ehkei tämä junaliikenne merellä ole sitä kuuluisaa "ydinliiketoimintaa" ?.
    Tilanne näyttää nyt siltä että ensimmäistä kertaa sitten v 1974 katkeaa rautatieyhteys läpiajettavilla tavaravaunuilla Suomen ja Länsi-Euroopan välilllä todennäköisesti toukokuussa 2008, ellei Tornion reitillä tapahdu jotain ihmeitä.

    Ks ruotsalaisen Landgången -merenkulkufoorumissa käyty keskustelu M/S SkyWindistä: http://www.f24.parsimony.net/forum58...ges/134749.htm

    Olisiko VR:n kannattanut aikoinaan itse panostaa junalauttaliikenteen eikä luottaa sokeasti että yksityiset varustamot tekevät sen heidän puolestaan?

    t. Rainer

  6. #6
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Supistuksia junalauttaliikenteessä, miten vaikuttavat?

    SeaWindin matkustajaliikenne(henkilöautot) ja käynnit Långnäsissä loppuvat tämän vuoden jälkeen. Laivan ensi vuoden aikataulut näkyvät linkitetyn sivun lopussa. http://www.tallinksilja.com/fi/tab2/schedules/turSto/ Laiva alkaa olla romutuspisteessä. Lisää keskustelua aiheesta: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=11241.0

  7. #7
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Supistuksia junalauttaliikenteessä, miten vaikuttavat?

    Linkin http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=12605.0 mukaan SeaWindin huhutaan olevan myynnissä/myyty. (Peruste: inventaario laivalla)
    Viimeisin muokkaaja JSL; 24.02.2008 kello 21:07.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Lämpeneekö maapallo ja miten?
    kirjoittanut Vaskela foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 87
    Viimeisin viesti: 19.10.2011, 15:21
  2. HSL: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 27.01.2011, 18:46
  3. Miten luodaan äänestys?
    kirjoittanut a__m foorumissa Foorumista itsestään
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 06.01.2011, 20:32
  4. HSL: Lähijunaliikenteessä supistuksia 22. ja 23.2.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.02.2010, 21:20
  5. Miten nivelet korvataan?
    kirjoittanut Multsun poika foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 14.01.2009, 13:02

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •