Uudet aikataulut 12.8.2007

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
No niin, tutkitaanpa jälleen uusia aikatauluja.

Ainakin Helsingin lähiliikenteessä A- ja M-junien vuorovälit ihmetyttää. Vielä viime keväänä niitä meni vuorotellen tasaisesti 5 minuutin välein Helsinki-Huopalahti välillä. Nyt sitten välit ovat 4 ja 6 minuuttia. M kulkee A:n perässä vain 4 minuutin etäisyydellä, ja toisaalta A kulkee M:n perässä 6 minuutin etäisyydellä. Tämä tarkoittaa sitä että M-juna kulkee liian lähellä A:ta, jolloin sen kulku häiriintyy. 4 minuuttia on liian lyhyt väli, M ei pääse ajamaan normaalisti koska edessä on koko ajan punaista opastinta jotka vaihtuu liian myöhään vihreäksi A-junan takia. Esimerkiksi Huopalahdesta tultaessa M-juna ei pääse Ilmalaan ennen kuin A on poistunut Pasilasta. 5 minuuttia siis tarvittaisiin junien väliksi. Mitähän aikataulusuunnittelijat ovat ajatelleet näin tehdessä. En älyä myöskään mitä lisäarvoa se tuo jos A/M junia kulkee 4 ja 6 minuutin välein epätasaisesti. Mitä vikaa siinä vanhassa limityksessä oli?
 
Vs: Uudet aikataulut 12.8

Mitähän aikataulusuunnittelijat ovat ajatelleet näin tehdessä. En älyä myöskään mitä lisäarvoa se tuo jos A/M junia kulkee 4 ja 6 minuutin välein epätasaisesti. Mitä vikaa siinä vanhassa limityksessä oli?
Kuvittelisin että sillä on jotain tekemistä E-junien kääntämisessä Kauklahdessa, ja Helsingin pääaseman/Linnunlaulun raidekapasiteetin kanssa.

Minun ymmärtääkseni 3 minuuttia on lyhyin rako johon voi lähettää peräkkäisiä junia radalle, ja sitä on harrastettu esim pääradalla K ja P junien välillä. Ei toisaalta toiminut ihan häiriöittä, nimim "kokemusta on".

t. Rainer
 
Paljon ylläkerrottua enemmän minua hämää se, että aamulla noin puoli seitsemän aikoihin A-junia menee kaksinkertaisella tiheydellä verrattuna M-juniin.

A-junien lähtöaikoja Hpl:sta Helsinkiin: 6.20, 6.30, 6.40, 6.50
M-junien lähtöaikoja Hpl:sta Helsinkiin: 6.04, 6.24, 6.44

Kaipa tuollakin on jokin tarkoitus.
 
Kaipa tuollakin on jokin tarkoitus.

Minä olen taas ihmetellyt sitä, miksi nopeiden E, S ja U-junien matka-aikaa Huopalahdesta Pasilaan on pidennetty minuutilla ollen siis 4 minuuttia - saman verran kuin A-junalla, joka pysähtyy välissä Ilmalassa. Tuo matka-ajan pidennys on siis vain Helsiinkiin päin mentäessä.
 
Minä olen taas ihmetellyt sitä, miksi nopeiden E, S ja U-junien matka-aikaa Huopalahdesta Pasilaan on pidennetty minuutilla ollen siis 4 minuuttia - saman verran kuin A-junalla, joka pysähtyy välissä Ilmalassa. Tuo matka-ajan pidennys on siis vain Helsiinkiin päin mentäessä.
Ennen muutosta S/U/E-junat saapuivat Hpl:een myöhässä ja ajoivat käytännössä sitten Helsinkiin saakka myöhässä. Ilmeisesti aikataulun löysäämisellä tavoitellaan sitä, että Pasilaan ja Helsinkiin tultaisiin luvattuun aikaan. Ikävä kyllä erityisesti S näyttää Turun liikenteen takia kulkevan hyvin säännöllisesti joitakin minuutteja myöhässä muutoksesta huolimatta. Se kun lähtee toistuvasti Kirkkonummelta liikkeelle myöhässä eikä saa kurottua kuin osan menetetyistä minuuteista kiinni. S:n tavanomaisin lähtöminuutti on nykyään 59 Huopalahdesta Helsingin suuntaan.
 
Vs: Uudet aikataulut 12.8

Kuvittelisin että sillä on jotain tekemistä E-junien kääntämisessä Kauklahdessa, ja Helsingin pääaseman/Linnunlaulun raidekapasiteetin kanssa.

Leppävaaran ja Vantaankosken kaupunkiradat kulkevat täysin erillään eristetysti Rantarataan nähden. Myös Linnunlaulun kohdalla E ja A/M junat voivat kulkea rinnakkain samaan suuntaan, eivät käytä toistensa raiteita missään vaiheessa, muutoin kuin ehdottomissa poikkeustilanteissa. E/S/U/Y junat käyttävät raiteita 12-15, kun A/M-junat käyttävät raiteita 16-19. Kapasiteetin luulisi siis riittävän ihan hyvin, siitä huolimatta käykö E-juna Kauklahdessa vai ei, koska E-junat kiertävät S/U/Y junien kanssa, eivätkä A/M junien.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En älyä myöskään mitä lisäarvoa se tuo jos A/M junia kulkee 4 ja 6 minuutin välein epätasaisesti. Mitä vikaa siinä vanhassa limityksessä oli?

Voisikohan tuossa olla ideana tasata junien kuormituksia? Käsittääkseni A-junat kulkevat suuren osan päivästä puolityhjinä, mutta M-junissa on tungosta. Eli kun A lähtee 6 min M:n perään, kerää se hieman isomman poppoon Helsingin ja Huopalahden välille matkustavia kuin M, joka lähtee 4 min A:n perään.
 
Voisikohan tuossa olla ideana tasata junien kuormituksia?

Helsingin ja Huopalahden välillä junatarjontaa on niin paljon, että yksittäisen junan matkustajista tuota väliä kulkevien määrä on joka tapauksessa mitätön. Lisäksi maksimikuormat ovat kuitenkin Huopalahdesta maalle päin, joten kuorman tasaamiselle ei sinänsä ole tarvetta.
 
Joku älypää on keksinyt, että E-junien ja S/U-junien vuoroväli on 10 ja 20 minuuttia. Eli epäsäännöllisesti. Ensin on 10 minuuttia välissä, ja sitten 20 minuuttia. Ruuhka-aikanakin. Tämä ainakin Kirkkonummen suuntaan. Huonontumista siis tapahtunut..
 
Joku älypää on keksinyt, että E-junien ja S/U-junien vuoroväli on 10 ja 20 minuuttia. Eli epäsäännöllisesti. Ensin on 10 minuuttia välissä, ja sitten 20 minuuttia. Ruuhka-aikanakin. Tämä ainakin Kirkkonummen suuntaan. Huonontumista siis tapahtunut..

Ja joku toinen älypää mahdollisesti viereisessä huoneessa on keksinyt, että Turkuun ajetaan edelleenkin pikajunia kerran tunnissa ja siksi tämä ensimmäinen älypää ei saanut tahtoaan läpi saadakseen Kökkelin ja Stadin välille tasaisia 15 min välejä.

No joo, tutkittuani amatöörimäisesti asiaa, olisi tietysti mahdollista toteuttaa tasaiset 15 min välit mutta koska Turun junien eikä S/U/Y-junien aikatauluista ei tingitty juuri ollenkaan niin E-junien raamit pysyivät ennallaan.

10/20 min välit ei mun mielestä ole lainkaan pahoja, eikä edes 11/19 min välit, joita siellä todellisuudessa on, mikäli ne ovat tunneittain samoja ja enimmäkseen ovatkin.
 
Ja joku toinen älypää mahdollisesti viereisessä huoneessa on keksinyt, että Turkuun ajetaan edelleenkin pikajunia kerran tunnissa ja siksi tämä ensimmäinen älypää ei saanut tahtoaan läpi saadakseen Kökkelin ja Stadin välille tasaisia 15 min välejä.

No mitähän se haittaa niihin pikajuniin, että lähtöajat leppävaarastakin ovat 00,20,30, ja 50 yli tasatunnin. Eikös ne voisi olla samanlailla, kun ennen, tai edes vähän lähemmin. No joo, pysyttelen edelleen matkustajan asemassa, ja on se tasainen vuoroväli kuitenkin parempi kuin epätasainen.
 
Ja joku toinen älypää mahdollisesti viereisessä huoneessa on keksinyt, että Turkuun ajetaan edelleenkin pikajunia kerran tunnissa ja siksi tämä ensimmäinen älypää ei saanut tahtoaan läpi saadakseen Kökkelin ja Stadin välille tasaisia 15 min välejä.

Jonka jälkeen ylempää on sanottu "älkää tapelko" ja ehdotettu kadun toiselle puolelle, että rakentakaa lisää raiteita.
 
Takaisin
Ylös