- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
No niin, tutkitaanpa jälleen uusia aikatauluja.
Ainakin Helsingin lähiliikenteessä A- ja M-junien vuorovälit ihmetyttää. Vielä viime keväänä niitä meni vuorotellen tasaisesti 5 minuutin välein Helsinki-Huopalahti välillä. Nyt sitten välit ovat 4 ja 6 minuuttia. M kulkee A:n perässä vain 4 minuutin etäisyydellä, ja toisaalta A kulkee M:n perässä 6 minuutin etäisyydellä. Tämä tarkoittaa sitä että M-juna kulkee liian lähellä A:ta, jolloin sen kulku häiriintyy. 4 minuuttia on liian lyhyt väli, M ei pääse ajamaan normaalisti koska edessä on koko ajan punaista opastinta jotka vaihtuu liian myöhään vihreäksi A-junan takia. Esimerkiksi Huopalahdesta tultaessa M-juna ei pääse Ilmalaan ennen kuin A on poistunut Pasilasta. 5 minuuttia siis tarvittaisiin junien väliksi. Mitähän aikataulusuunnittelijat ovat ajatelleet näin tehdessä. En älyä myöskään mitä lisäarvoa se tuo jos A/M junia kulkee 4 ja 6 minuutin välein epätasaisesti. Mitä vikaa siinä vanhassa limityksessä oli?
Ainakin Helsingin lähiliikenteessä A- ja M-junien vuorovälit ihmetyttää. Vielä viime keväänä niitä meni vuorotellen tasaisesti 5 minuutin välein Helsinki-Huopalahti välillä. Nyt sitten välit ovat 4 ja 6 minuuttia. M kulkee A:n perässä vain 4 minuutin etäisyydellä, ja toisaalta A kulkee M:n perässä 6 minuutin etäisyydellä. Tämä tarkoittaa sitä että M-juna kulkee liian lähellä A:ta, jolloin sen kulku häiriintyy. 4 minuuttia on liian lyhyt väli, M ei pääse ajamaan normaalisti koska edessä on koko ajan punaista opastinta jotka vaihtuu liian myöhään vihreäksi A-junan takia. Esimerkiksi Huopalahdesta tultaessa M-juna ei pääse Ilmalaan ennen kuin A on poistunut Pasilasta. 5 minuuttia siis tarvittaisiin junien väliksi. Mitähän aikataulusuunnittelijat ovat ajatelleet näin tehdessä. En älyä myöskään mitä lisäarvoa se tuo jos A/M junia kulkee 4 ja 6 minuutin välein epätasaisesti. Mitä vikaa siinä vanhassa limityksessä oli?