- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
Matka Helsingistä Ouluun 3 tuntia 24 minuuttia, mahdollista nopean radan (220km/h) avulla. Hahmottelin kartalle nopean radan, se kulkisi seuraavaa linjaa: Nykyinen oikorata Helsinki-Lahti, siitä eteenpäin linjaa Lahti - Kalkkinen - Sysmä - Luhanka - Kärkistensalmi - Muurame - Jyväskylä - Äänekoski - Huopanankoski - Muurasjärvi - Nivala - Kilpua (jossa yhtyminen päärataan) - Oulu.
Matkaa Helsingistä Ouluun tulisi 570km, nykyiseen 680km verrattuna yli 100km lyhyempi matka uutta nopeaa rataa pitkin. Aikataulussa käytettäisiin keskinopeutena 50 m/s, eli 180 km/h keskinopeutta. Mikä tarkoittaa sitä, että asemien välit ajetaan täyttä häkää 220 km/h. Tietenkin kaluston täytyisi olla sellaista, että sillä pystyttäisiin 95%:sesti ajamaan täyttähäkää ilman ongelmia. Pendoliinojen prosentti taitaa olla 50-75% luokkaa, kelistä riippuen. Tarkoitan siis sitä, että pitäisi saada jokin toinen junatyyppi pendoliinon tilalle, esim saksalainen Siemens, joita venäjäkin tilaa suurin määrin, näin saataisiin tämäkin yhteensopivuus samalla.
Aikataulu olisi esim seuraavanlainen:
km
0 Helsinki 16.00
6 Pasila 16.06
16 Tikkurila 16.15
104 Lahti 16.44
----------------------
104 Lahti 16.46
250 Jyväskylä 17.34
----------------------
250 Jyväskylä 17.36
443 Nivala 18.42
570 Oulu 19.24
Suuret kaupungit tulisivat toisiaan lähemmäksi aivan eri tavalla mitä nykyään. Lisäksi Nivalassa olisi hyvä syy pysähtyä sen takia, että lähellä on ns Kalajokilaakso missä on rypäs keskikokoisia paikkakuntia lähekkäin, Nivala, Ylivieska, Oulainen, Haapajärvi, Kannus, Haapavesi, Kalajoki, mitkä ovat isoja pallukoita kartallakin. Lisäksi alue on sopivasti Jyväskylän ja Oulun puolivälissä, eikä lisää kokonaismatka-aikaa kuin 2 minuttia. Lisäksi Nivalasa risteää valtatiet 27 ja 28, joten se on neljään ilmansuuntaan saavutettavissa helposti kumipyörillä. No se Nivalasta, vaikka en ole siellä koskaan käynytkään. Pääasiana on kuitenkin välin Hki-Oulu nopeuttaminen ja kahden suuren kaupungin Lahti ja Jyväskylä saaminen tälle akselille. Lentoliikenne ei olisi enää yhtään nopeampi kokonais matka-ajallisesti. Lisäksi ympäristöystävällisempi juna voittaisi tulevaisuudessa varmasti lentokoneen tällä välillä jo kustannuksellisestikin.
-kommentteja kiitos...
Matkaa Helsingistä Ouluun tulisi 570km, nykyiseen 680km verrattuna yli 100km lyhyempi matka uutta nopeaa rataa pitkin. Aikataulussa käytettäisiin keskinopeutena 50 m/s, eli 180 km/h keskinopeutta. Mikä tarkoittaa sitä, että asemien välit ajetaan täyttä häkää 220 km/h. Tietenkin kaluston täytyisi olla sellaista, että sillä pystyttäisiin 95%:sesti ajamaan täyttähäkää ilman ongelmia. Pendoliinojen prosentti taitaa olla 50-75% luokkaa, kelistä riippuen. Tarkoitan siis sitä, että pitäisi saada jokin toinen junatyyppi pendoliinon tilalle, esim saksalainen Siemens, joita venäjäkin tilaa suurin määrin, näin saataisiin tämäkin yhteensopivuus samalla.
Aikataulu olisi esim seuraavanlainen:
km
0 Helsinki 16.00
6 Pasila 16.06
16 Tikkurila 16.15
104 Lahti 16.44
----------------------
104 Lahti 16.46
250 Jyväskylä 17.34
----------------------
250 Jyväskylä 17.36
443 Nivala 18.42
570 Oulu 19.24
Suuret kaupungit tulisivat toisiaan lähemmäksi aivan eri tavalla mitä nykyään. Lisäksi Nivalassa olisi hyvä syy pysähtyä sen takia, että lähellä on ns Kalajokilaakso missä on rypäs keskikokoisia paikkakuntia lähekkäin, Nivala, Ylivieska, Oulainen, Haapajärvi, Kannus, Haapavesi, Kalajoki, mitkä ovat isoja pallukoita kartallakin. Lisäksi alue on sopivasti Jyväskylän ja Oulun puolivälissä, eikä lisää kokonaismatka-aikaa kuin 2 minuttia. Lisäksi Nivalasa risteää valtatiet 27 ja 28, joten se on neljään ilmansuuntaan saavutettavissa helposti kumipyörillä. No se Nivalasta, vaikka en ole siellä koskaan käynytkään. Pääasiana on kuitenkin välin Hki-Oulu nopeuttaminen ja kahden suuren kaupungin Lahti ja Jyväskylä saaminen tälle akselille. Lentoliikenne ei olisi enää yhtään nopeampi kokonais matka-ajallisesti. Lisäksi ympäristöystävällisempi juna voittaisi tulevaisuudessa varmasti lentokoneen tällä välillä jo kustannuksellisestikin.
-kommentteja kiitos...
Viimeksi muokannut moderaattori: