Helsinki - Oulu nopea rata

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
Matka Helsingistä Ouluun 3 tuntia 24 minuuttia, mahdollista nopean radan (220km/h) avulla. Hahmottelin kartalle nopean radan, se kulkisi seuraavaa linjaa: Nykyinen oikorata Helsinki-Lahti, siitä eteenpäin linjaa Lahti - Kalkkinen - Sysmä - Luhanka - Kärkistensalmi - Muurame - Jyväskylä - Äänekoski - Huopanankoski - Muurasjärvi - Nivala - Kilpua (jossa yhtyminen päärataan) - Oulu.

Matkaa Helsingistä Ouluun tulisi 570km, nykyiseen 680km verrattuna yli 100km lyhyempi matka uutta nopeaa rataa pitkin. Aikataulussa käytettäisiin keskinopeutena 50 m/s, eli 180 km/h keskinopeutta. Mikä tarkoittaa sitä, että asemien välit ajetaan täyttä häkää 220 km/h. Tietenkin kaluston täytyisi olla sellaista, että sillä pystyttäisiin 95%:sesti ajamaan täyttähäkää ilman ongelmia. Pendoliinojen prosentti taitaa olla 50-75% luokkaa, kelistä riippuen. Tarkoitan siis sitä, että pitäisi saada jokin toinen junatyyppi pendoliinon tilalle, esim saksalainen Siemens, joita venäjäkin tilaa suurin määrin, näin saataisiin tämäkin yhteensopivuus samalla.

Aikataulu olisi esim seuraavanlainen:
km
0 Helsinki 16.00
6 Pasila 16.06
16 Tikkurila 16.15
104 Lahti 16.44
----------------------
104 Lahti 16.46
250 Jyväskylä 17.34
----------------------
250 Jyväskylä 17.36
443 Nivala 18.42
570 Oulu 19.24

Suuret kaupungit tulisivat toisiaan lähemmäksi aivan eri tavalla mitä nykyään. Lisäksi Nivalassa olisi hyvä syy pysähtyä sen takia, että lähellä on ns Kalajokilaakso missä on rypäs keskikokoisia paikkakuntia lähekkäin, Nivala, Ylivieska, Oulainen, Haapajärvi, Kannus, Haapavesi, Kalajoki, mitkä ovat isoja pallukoita kartallakin. Lisäksi alue on sopivasti Jyväskylän ja Oulun puolivälissä, eikä lisää kokonaismatka-aikaa kuin 2 minuttia. Lisäksi Nivalasa risteää valtatiet 27 ja 28, joten se on neljään ilmansuuntaan saavutettavissa helposti kumipyörillä. No se Nivalasta, vaikka en ole siellä koskaan käynytkään. Pääasiana on kuitenkin välin Hki-Oulu nopeuttaminen ja kahden suuren kaupungin Lahti ja Jyväskylä saaminen tälle akselille. Lentoliikenne ei olisi enää yhtään nopeampi kokonais matka-ajallisesti. Lisäksi ympäristöystävällisempi juna voittaisi tulevaisuudessa varmasti lentokoneen tällä välillä jo kustannuksellisestikin.

-kommentteja kiitos...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos kokonaan uusi nopea rata Ouluun rakennettaisiin sen sopiva suunnittelunopeus olisi suunnilleen 320 km/h eli TGV:n nopeus. Varmaan 7 km:n kaarresäde voisi olla sopiva, niin nopeamminkin voidaan päästä, kun vaan laitetaan junaan lisää tehoja.

Uusi rata kyllä kannattaisi ennemminkin rakentaa linjalle Pasila- Lentoasema - Tampere -Seinäjoki - Oulu, jotta sillä olisi enemmän käyttäjiä. Jos arvioidaan hinnaksi vaikka oikoradan hinta 5 Me/km, (kun suurin osa radasta olisi aika harvaanasutulla alueella), tuo maksaisi kolmisen miljardia. Vaikka voi tuo hintaarvio olla alakanttiinkin.

Vaikka onhan Suomen rataverkossa muutama paikattava kohta ennen suurnopeusrataakin.
 
Nyt esitetty ehdotus on lähes sama, mitä on ehdotettu tässä viestiketjussa. Eikö keskustelua voitaisi jatkaa siellä?

Kuten tuossa toisessakin viestiketjussa totesin, nykyistä ratalinjaa pitkin voitaisiin Tikkurila-Oulu-väli ajaa neljässä tunnissa. Alle tunnin nopeutuksesta tuo arvioitu kolme miljardia euroa on liian paljon. Eikö ennemmin kannattaisi keskittyä toimivien vaihtojen ja tasatahtiaikataulujen toteuttamiseen ja ehkä kulkutiheyksien parantamiseen? Kulkutiheyksien kasvattaminen ja toimivat vaihdot lyhentäisivät myös matka-aikaa pienillä kustannuksilla.
 
Mitä jos vain 'oikaistaisiin' pohjanmaan rataa yksiraiteisella suurnopeusradalla vaikkapa välillä Kauhava - Kokkola tai Kauhava - Kannus: ensimmäisellä vaihtoehdolla Kokkolaan pääsisi samalla junalla kuin Ouluun, tokalla Kokkola tarvitsisi ehkä oman pendonsa... 8)

En sitten osaa sanoa kuinka paljon tuollainen oikaisu nopeuttaisi todella nopean junan matka-aikaa, joku muu osannee laskea asian paremmin.
 
Mitä jos vain 'oikaistaisiin' pohjanmaan rataa yksiraiteisella suurnopeusradalla vaikkapa välillä Kauhava - Kokkola tai Kauhava - Kannus: ensimmäisellä vaihtoehdolla Kokkolaan pääsisi samalla junalla kuin Ouluun, tokalla Kokkola tarvitsisi ehkä oman pendonsa... 8)

En sitten osaa sanoa kuinka paljon tuollainen oikaisu nopeuttaisi todella nopean junan matka-aikaa, joku muu osannee laskea asian paremmin.

Kauhava-Kokkola oikaisu on vain 13km eli se on hyödytön. Sen sijaan Kauhava-Kannus oikaisu lyhentäisi matkaa sentään 35km. Nykyään S 59 taittaa välin Kauhava-Kannus aikaan 1h 9min, nopeudella 140 km/h. Oikaisun avulla matka-aika olisi 33min, nopeudella 220 km/h. Eli matka-aika pienenisi Hki-Oulu välillä 36 minuuttia, nykyiseen verrattuna, ja samalla Kokkolaan pääsisi enää taajamajunalla. Jos kuitenkin koko nykyinen Seinäjoki-Oulu väli parannetaan suurnopeus tasoiseksi, niin se tarkoittaa sitä, että Kokkolan kautta kiertäen Kauhava-Kannus väli taittuisi aikaan 47 minuuttia, sisältäen 2 minuutin pysähdyksen Kokkolassa. Tällöin oikaisun matka-ajan lyhennys olisi enää 47-33= 14 minuuttia välillä Hki-Oulu. Kannattaako 14 minuutin aikasäästön takia sitten rakentaa 100 km uutta rataa Kauhava-Kannus välille, jossa on kaiken lisäksi hirmu paljon suonevoja haittana, onkin sitten miettimisen arvoinen asia.

Edelleen kannatan uusia ratoja vain, jos ne lyhentävät matkaa merkittävästi... Tai tarjoavat kokonaan uusia yhteyksiä suurten kaupunkien välille.
 
Uusi rata kyllä kannattaisi ennemminkin rakentaa linjalle Pasila- Lentoasema - Tampere -Seinäjoki - Oulu, jotta sillä olisi enemmän käyttäjiä.

Olen samaa mieltä. Helsinki - Lahti - Jyväskylä - Oulu ei palvelisi Tampereen ja Oulun väliä ollenkaan vaan perustuisi lähinnä vahvaan matkustukseen Helsingin ja Oulun kesken. Jyväskylästä Ouluun kulkee tällä hetkellä bussi, enkä ole kuullut (toisenkäden tietona) että matkustajamäärät olisivat ylitsepursuavan suuret (?) verrattuna Tampere - Oulu -junamatkustukseen. Tosin myönnän, että tässä argumentoinnissani nyt tehdään oletuksia nopean yhteyden kysynnästä ilman että ko. yhteyttä on olemassa, mikä on väärin. Jyväskylä on kuitenkin huomattavasti Tamperetta pienempi, joten uskoisin ettei päätelmäni silti ihan metsään mene. Korjatkaa jos eri mieltä.

Jos Jyväskylä - Oulu -suurnopeusrata välttämättä halutaan rakentaa, niin sitten sitä pitäisi täydentää Turku - Toijala - Tampere - Jyväskylä -tasonnostolla samaan nopeusluokkaan, jolloin toinen nopea junayhteys kulkisi Turku - Tampere - Jyväskylä - Oulu. Vielä ennen tätä tosin pitäisi kunnostaa Tampere - Helsinki -väli. Eli toimisihan se noinkin, mutta prioriteetit taitavat olla hieman toiset.

Nykyisessä linjauksessa on se etu, että radan varren kaupungeissa on vahva asutuspohja, jota rata palvelee tehokkaasti --> tästä saadaan volyymiä (tietysti vain silloin kun pysähdytään). Jyväskylä - Oulu -välillä ei ole juuri mitään, ainakin jos nelostietä ajaa ja katselee ympärilleen.
 
Jyväskylän kautta ehdottomasti! Kannattaa muistaa että nykyisellään pohojanmaan radalla on paljon jokien ylityksiä. Jos rata vedettäisiin sisämaahan, vähenisi kalliiden siltojen tarve kun joet ovat rannikolla isompia kuin sisämaassa.
 
Jos Jyväskylä - Oulu -suurnopeusrata välttämättä halutaan rakentaa, niin sitten sitä pitäisi täydentää Turku - Toijala - Tampere - Jyväskylä -tasonnostolla samaan nopeusluokkaan, jolloin toinen nopea junayhteys kulkisi Turku - Tampere - Jyväskylä - Oulu. Vielä ennen tätä tosin pitäisi kunnostaa Tampere - Helsinki -väli. Eli toimisihan se noinkin, mutta prioriteetit taitavat olla hieman toiset.

Ei minusta kannata tehdä missään nimessä rataa ainakaan Haapajärveltä pohjoiseen. Niin nätisti kun kartan perusteella on linjaus Haapajärveltä Ylivieskan kautta Ouluun. Riittäisi, kun Jyväskylä-Haapajärvi-Ylivieska perusparannettaisiin suurnopeusjunakelpoiseksi, ratahan on jo valmiina. Ei uusia ratoja kannata minusta tehdä, kun nykyinenkin rata on vajaakäytöllä ja siis vapaana uusille käyttötarkoituksille. Yhdyskuntarakennettakin on radan varrella jonkin verran.
 
Ei minusta kannata tehdä missään nimessä rataa ainakaan Haapajärveltä pohjoiseen. Niin nätisti kun kartan perusteella on linjaus Haapajärveltä Ylivieskan kautta Ouluun. Riittäisi, kun Jyväskylä-Haapajärvi-Ylivieska perusparannettaisiin suurnopeusjunakelpoiseksi, ratahan on jo valmiina. Ei uusia ratoja kannata minusta tehdä, kun nykyinenkin rata on vajaakäytöllä ja siis vapaana uusille käyttötarkoituksille. Yhdyskuntarakennettakin on radan varrella jonkin verran.

Se nykyinen Jyväskylä-Haapajärvi rata on resiinakelpoista, perusparantamallakaan siitä ei saada suurnopeuskelpoista. Ensinnäkin ratageometria perustuu liian jyrkkiin kaarteisiin. Toiseksi ratapohja on niin haperoa että se pitäisi poistaa ja rakentaa tilalle uusi, pelkällä sepelinvaihdolla ei selvittäisi. Loppujen lopuksi koko rata pitäisi purkaa ja tilalle rakentaa uusi, huh mikä urakka. Helpompaa ja halvempaa olisi rakentaa viivasuoraa suurnopeusrataa neitseelliseen korpimaahan, lääniähän riittää. Vanhan ratahan voisi jäädä vaikka museoradaksi. Ja näin kuriositeettina vielä mainittakoon, että jos vanhaa pohjaa mentäisiin Ylivieskan kautta päärataan, niin kokonaismatka Hki-Oulu välillä ei lyhenisi juurikaan, ja Ylivieskassa pitäisi vaihtaa suuntaa.
 
Helpompaa ja halvempaa olisi rakentaa viivasuoraa suurnopeusrataa neitseelliseen korpimaahan, lääniähän riittää..

Miten suuri hintaero olisi uuden radan rakentamisella verrattuna siihen, että Helsinki-Tampere-Oulu -rata muutettaisiin TGV-kelpoiseksi? Tässä olisi se etu, että kun Helsingin ja Tampereen välinen rata on erittäin paljon käytetty, niin voitaisiin muuttaa vähintään se väli nopeaksi ja jatkaa sitten, jos kysyntää riittää edelleen. Helsingin ja Jyväskylän väliä ei reissata niin paljoa. Helsingin ja Tampereen välin kunnostaminen nopeuttaisi matkoja Helsingistä myös Jyväskylän, Vaasan sekä Porin suuntiin. Tätä ei saavutettaisi viivasuoralla radalla, joka palvelisi vain kolmea suurta, kaukana toisistaan olevaa kaupunkia. Vaikea olisi saada väliä Jyväskylä-Oulu kannattavaksi, niin pitkä rata pitäisi tehdä ilman radanvarren yhdyskuntarakennetta. Tavaraliikennettäkään ei tällä radalla voitaisi sallia, koska se kuluttaisi liikaa suurnopeusraiteita.
 
Olen samaa mieltä. Helsinki - Lahti - Jyväskylä - Oulu ei palvelisi Tampereen ja Oulun väliä ollenkaan vaan perustuisi lähinnä vahvaan matkustukseen Helsingin ja Oulun kesken. Jyväskylästä Ouluun kulkee tällä hetkellä bussi, enkä ole kuullut (toisenkäden tietona) että matkustajamäärät olisivat ylitsepursuavan suuret (?) verrattuna Tampere - Oulu -junamatkustukseen. Tosin myönnän, että tässä argumentoinnissani nyt tehdään oletuksia nopean yhteyden kysynnästä ilman että ko. yhteyttä on olemassa, mikä on väärin. Jyväskylä on kuitenkin huomattavasti Tamperetta pienempi, joten uskoisin ettei päätelmäni silti ihan metsään mene. Korjatkaa jos eri mieltä.

Jos Jyväskylä - Oulu -suurnopeusrata välttämättä halutaan rakentaa, niin sitten sitä pitäisi täydentää Turku - Toijala - Tampere - Jyväskylä -tasonnostolla samaan nopeusluokkaan, jolloin toinen nopea junayhteys kulkisi Turku - Tampere - Jyväskylä - Oulu. Vielä ennen tätä tosin pitäisi kunnostaa Tampere - Helsinki -väli. Eli toimisihan se noinkin, mutta prioriteetit taitavat olla hieman toiset.

Nykyisessä linjauksessa on se etu, että radan varren kaupungeissa on vahva asutuspohja, jota rata palvelee tehokkaasti --> tästä saadaan volyymiä (tietysti vain silloin kun pysähdytään). Jyväskylä - Oulu -välillä ei ole juuri mitään, ainakin jos nelostietä ajaa ja katselee ympärilleen.

Tottakai Turku-Tampere-Jyväskylä välille myös nopeudennosto-operaatio. Tampereelta pääsisi nopeasti Jyväskylään, josta voisi vaihtaa Oulun junaan. Entä Vaasa, Seinäjoki, Kokkola: Seinäjoki-Ylivieska-Nivala taajamajuna, josta vaihtoyhteys suurnopeaan Oulun junaan. Härmä, Jepua, Kruunupyy ja Kälviä voitaisiin ottaa uudelleen käyttöön taajamajunien palvelutason lisäämiseksi. Pohjanmaan kaukojunat ajaisivat siis Helsingistä Vaasaan.

En ihmettele ettei Jyväskylä-Oulu välillä ole paljoa bussimatkustajia. Matka kestää 4-5 tuntia, kukapa haluaisi istua niin kauaa bussissa. Entä kun juna tarjoaisi saman matkan aikaan 1h 48min. Tämä antaisi ainakin mahdollisuuden kaupunkien väliseen kehittymiseen.

Yhtenä vaihtoehtona on tietenkin, että suurnopeusjunia ajettaisiin myös Turku-Tampere-Seinäjoki-Oulu välillä. Samaan aikaan kuin Helsinki-Oulu junat ajettaisiin vain eri reittiä, siis Jyväskylä kautta. Näin myös Helsinki-keskeisyys vähenisi.
 
Helsingin ja Tampereen välin kunnostaminen nopeuttaisi matkoja Helsingistä myös Jyväskylän, Vaasan sekä Porin suuntiin.
Helsingin ja Tampereen välisen radan kunnostaminen nopeuttaisi matkoja vain, jos junat ajettaisiin nopein junin. Tässä päästään taas Ranskan malliin: jokaisen junan pitäisi olla TGV-juna ja joka junassa pitäisi periä se TGV-lisämaksu.

Tavaraliikennettäkään ei tällä radalla voitaisi sallia, koska se kuluttaisi liikaa suurnopeusraiteita.
Onko tälle väitteelle perusteluita? Yhdysvalloissa tavarajunia ajetaan suurnopeusradalla (nopeus > 250 km/h) ja Ruotsissakin on suunniteltu tavaraliikennettä tuleville nopeille radoille. Ranskassa tavarajunat ajavat nopeutta 270 km/h LGV-radalla.

Ensin kannattaisi aloittaa taajamajunaliikenne Oulun ja Jyväskylän välillä. Näin asukkaat pääsisivät tutustumaan junaliikenteeseen. Tästä on keskusteltu viestiketjussa Rataverkon ouluistaminen.

Kahta suurnopeusrataa tuskin tarvitaan Helsingin ja Oulun välille. Taajamajunilla voitaisiin ajaa Oulusta Seinäjoelle ja Jyväskylään. Ehkä Helsinki-Oulu-junien matkustajamääräkin kasvaisi, kun vaihtoyhteydet Pohjanmaan radan taajamiin toimisivat.
 
Onko tälle väitteelle perusteluita? Yhdysvalloissa tavarajunia ajetaan suurnopeusradalla (nopeus > 250 km/h) ja Ruotsissakin on suunniteltu tavaraliikennettä tuleville nopeille radoille. Ranskassa tavarajunat ajavat nopeutta 270 km/h LGV-radalla.

Tämä perustuu VR:n tietoihin, joidenka mukaan oikoradan kallistukset tehtiin 220 km/h nopeudelle, vaikka geometria sallisi 300 km/h nopeudet. Kuulemma jos kallistukset tehtäisiin 300 km/h, niin hitaat tavarajunat kuluttaisivat kiskoja liikaa ja aiheuttaisivat niihin painumia, jotka haittaisivat suurella nopeudella kulkevia junia.
 
En ihmettele ettei Jyväskylä-Oulu välillä ole paljoa bussimatkustajia. Matka kestää 4-5 tuntia, kukapa haluaisi istua niin kauaa bussissa. Entä kun juna tarjoaisi saman matkan aikaan 1h 48min. Tämä antaisi ainakin mahdollisuuden kaupunkien väliseen kehittymiseen.

Millä ne sitten menevät Jyväskylän ja Oulun väliä? Ei se ole sen nopeampi henkilöautollakaan. Joten bussi on itse asiassa aika kilpailukykyinen tuolla välillä. Ehkä matkustustarvetta ei vaan sitten ole, ainakaan nykyään.
 
Tampereelta pääsisi nopeasti Jyväskylään, josta voisi vaihtaa Oulun junaan.

Vaihtoyhteys tällä välillä ei ole perusteltu. Suora yhteys sen olla pitää.

En ihmettele ettei Jyväskylä-Oulu välillä ole paljoa bussimatkustajia. Matka kestää 4-5 tuntia, kukapa haluaisi istua niin kauaa bussissa. Entä kun juna tarjoaisi saman matkan aikaan 1h 48min. Tämä antaisi ainakin mahdollisuuden kaupunkien väliseen kehittymiseen.

Enpä tiedä. Nykyisellään ei taida olla parempiakaan tapoja kulkea näiden kaupunkien välillä. Toki nopeutuminen toisi uutta kysyntää, kenties jopa työperäistä pendelöintiä, mutta toisiko tarpeeksi jotta investointi olisi perusteltu? Tuskin...?

Yhtenä vaihtoehtona on tietenkin, että suurnopeusjunia ajettaisiin myös Turku-Tampere-Seinäjoki-Oulu välillä. Samaan aikaan kuin Helsinki-Oulu junat ajettaisiin vain eri reittiä, siis Jyväskylä kautta. Näin myös Helsinki-keskeisyys vähenisi.

Vähän epäilen, että rahat yhtäkkiä riittäisivät kahteen suurnopeusrataan. Realistisempaa lienee kuitenkin parantaa nykyinen Pohjanmaan-rata suurnopeuskuntoon. Nykyisen radan rinnalle rakennettava yksi suurnopeusraide + juuri tämän nopeuden mukaan mitoitetut kohtaamispaikat voisi olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto. Jos aikataulut joskus sattuvat lipsumaan, niin ratakapasiteetin salliessa suurnopeusjuna voisi ajaa jonkun pätkän perinteistä raidetta vähän hitaammin. Ei tarvitsisi seisoa pusikoissa odottamassa vastaan tulevaa junaa.
 
Takaisin
Ylös