Suomi - Venäjä -matkustajajunat

Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
5,950
Tässä keskustelussa on noussut esiin sekä teknisiä että byrokratiasta johtuvia kysymyksiä. Nostaisin byrokratiasta johtuvat esteet tärkeimmäksi syyksi miksi Suomen ja Venäjän välillä kulkee vain 3 matkustajajunavuoroa päivässä, ja kaksi niistä ajetaan eksoottisella 1940-luvun tyylisellä venäläiskalustolla.

Näistä syistä tärkein on viisumipakko. Jos viisumipakkoa ei saada poistetuksi tai lievennetyksi niin että lyhytaikaisen turistiviisumin saisi ostaa junasta, ja viisumin hintaa saisi pudotettua, eivät matkustajaluvut lähde nousuun vaikka reittiä ajaisi millainen pendo tai ICE tahansa.

Eräs kirjoittaja mainitsi että idän junissa olisi tax-free myyntiä. Tällaista ei nykyisin ole. Neuvostoliiton aikana Tolstoin ja Repinin ravintolavaunut myivät ruokaa ja juomaa venäläisin hinnoin, mutta Neuvostoliiton hajottua Suomen hallitus määräsi että näissä tapahtuvasta myynnistä pitää Suomen alueella maksaa asianmukaiset verot. Tämä koskee tietysti myös "Sibbeä".

Tax-freen salliminen junissa olisi tietenkin yksi mahdollisuus nostaa matkustajamääriä. Kansainvälisessä lainsäädännössä tax-free on jostain syystä sallittua vain kansainvälisessä laiva- ja lentoliikenteessä, poikkeuksena EU:n sisällä jossa se on lopetettu. Laajentamalla tax-free koskemaan myös junaliikennettä, edellyttäen että kyseisellä junalla ei todellakaan saa matkustaa kotimaan matkoja, saataisiin Suomen ja Venäjän välisille junaliikenteelle tämän asian suhteen samat toimintaedellytykset kuin laiva- ja lentoliikenteelle.

Kolmas on tulli ja passintarkastus. Sitä on yritetty nopeuttaa rajalla, mutta kaukana ollaan vielä siitä tavoitteesta että juna ei lainkaan pysähtyisi rajalla, kuten Keski-Euroopassa toimittiin jo ennen Schengen sopimusta, ja määrämaan tulli ja passintarkastajat nouseavat kyytiin lähimmällä naapurimaan asemalla, esim tässä tapauksessa Venäjän tulli nousisi kyytiin Kouvolassa ja Suomen tulli Viipurissa, ja juna ohittaisi Vainikkalan ja Buslovskajan pysähtymättä.

Vielä voimassa oleva Suomen ja SNTL:n rautatieyhdysliikennesopimus on peräisin vuodelta 1947 ja siinä on sen ajan hengen mukaan tarkkaan määrätty kuka saa liikennöidä minkäkin maan alueella millä ehdoin ja millaisella kalustolla. Periaatteessa "Sibbe" voitaisiin korvata suomalaisella Pendolla, mutta se vaatisi aiemmin mainitut tekniset muutokset, joten niin kauan kun matkustajamäärät ovat mitkä ovat, ei VR:n kannata laittaa paukkuja sen asian eteen. Parempi olisi tietenkin jos "Sibbe" korvattaisiin jossain vaiheessa IC-rungolla, koska tulee kestämään varmaan vuosia ennenkuin venäläisetkään tulevat saamaan ICE:n toimimaan. Suurnopeusliikenteen esteenä Suomen ja Venäjän välillä koko matkalta on myös 4 millimetrin ero raideleveydessä ja kaluston pyöräprofiileissa.
 
Jos Repiniä ja Tolstoita ajetaankin ikiaikaisella venäläiskalustolla, on se ainakin matkustajan näkökulmasta tuhat kertaa mukavampi ja asiallisempi tapa matkustaa, kuin virttynyt ja ilmastoimaton Sibelius, jossa kaiken muun pahan lisäksi on juomavesipisteetkin sijoitettu tupakoitsijoiden avo-osastoon...
 
moxu sanoi:
Jos Repiniä ja Tolstoita ajetaankin ikiaikaisella venäläiskalustolla, on se ainakin matkustajan näkökulmasta tuhat kertaa mukavampi ja asiallisempi tapa matkustaa, kuin virttynyt ja ilmastoimaton Sibelius, jossa kaiken muun pahan lisäksi on juomavesipisteetkin sijoitettu tupakoitsijoiden avo-osastoon...
Nykyiset Venäjän junat taitavat jakaa kansan kahtia. Itse kuulun kanssa nostalgikkoihin, jotka eivät pistä nykyistä palvelukonseptia pahaksi. Mutta on valitettavasti myös myös niitä, jotka eivät idän junaan astu, koska heitä kuvottaa ajatus viettää yö samassa hytissä 3 ventovieraan mahdollisesti eri sukupuolta olevan kanssa 8)
 
R.Silfverberg sanoi:
Eräs kirjoittaja mainitsi että idän junissa olisi tax-free myyntiä. Tällaista ei nykyisin ole. Neuvostoliiton aikana Tolstoin ja Repinin ravintolavaunut myivät ruokaa ja juomaa venäläisin hinnoin, mutta Neuvostoliiton hajottua Suomen hallitus määräsi että näissä tapahtuvasta myynnistä pitää Suomen alueella maksaa asianmukaiset verot. Tämä koskee tietysti myös "Sibbeä".
Viitannet minun kommenttiini. Tällaisen tiedon muistan aikoinaan lukeneeni. Mutta ehkä sekoitin tuohon Neuvostoliiton hintatasoasiaan. No, oma on vikani kun en lähdettä tarkistanut.

Asiasta toiseen: ilmeisesti IC-runkoa on Sibeliukseen ainakin harkittu. Ex-vaunuja on käytetty Sherbinkan koeradalla Moskovan seudulla. En tosin ollenkaan tiedä, millä aikataululla kalusto muuttuisi, vai onko suunnitelmista mahdollisesti luovuttu. Esimerkiksi, jos VR on luopumassa aggregaattivaunuista, IC-rungon käyttö Venäjän puolella saattaisi aiheuttaa ongelmia.
 
Liittyen Sibeliuksen heikkolaatuiseen ilmastointiin (lue:ilmastointia ei ole) olen tehnyt VR:lle kyselyn, jossa myös ehdotan Sibeliuksen nykyisen romukuntoisen vaunuston korvaamista IC-vaunustolla. VR:n viestintäjohtaja lupasi, että juttu julkaistaan syyskuun Sivuraiteella. Odotan jo mielenkiinnolla VR:n muutenkin kieliakrobaatin kykyjä omaavan tiedotusvastaavan vastauksia aiheeseen..
 
JE sanoi:
Esimerkiksi, jos VR on luopumassa aggregaattivaunuista, IC-rungon käyttö Venäjän puolella saattaisi aiheuttaa ongelmia.
Onhan nytkin "Sibbessä" samanlainen agregaattivaunu kuin IC-junissa.
 
Muistelin vain kuulleeni, että VR olisi valmis lakkauttamaan Vaasan IC-junan vuonna 2006 ja perusteli suunnitelmia aggregaattivaunujen korkealla iällä. Sibben ykkösluokka on toki aggregaatin tarpeessa, joten en tiedä mitä VR:n väen mielissä oikeastaan liikkuu. Luulisi ettei uusien aggregaattivaunujen hankkiminen (muutos matkatavaravaunuista, esimerkiksi) olisi ylivoimainen tehtävä, jos nykyiset kerran tosiaan ovat liian kuluneita.
 
JE sanoi:
joten en tiedä mitä VR:n väen mielissä oikeastaan liikkuu.
Mitä Sibeliukseen tulee, ei VR:n väen mielessä ole pitkiin aikoihin liikkunut yhtään mitään. Juna on kokonaisuudessaan jäänne muinaisilta ajoilta ja sen "brändin" suunnittelijoilla on pää ollut tyhjempi kuin kirkko keskimääräisenä sunnuntaiaamuna.
 
Ehkä olisi tehtävä samoin kuin Unkarin ja Slovakian välisessä junaliikenteessä. Miskolcin (HU) ja Kosicen (SK) välisissä junissa on molempien maiden vaunukalustoa samassa pötkössä. Tällöin matkustajalla on varaa valita, kumpaa rautatieyhtiötä "suosii". Itse valitsimme erään toisen harrastajan kanssa kalustonsa puhtaana pitävän ZSSK:n vaunun, koska olimme jo kyllästyneitä hieman likaisiin MAV:n vaunuihin.

Ja onhan tuolla InterRail -keskustelupalstoillakin annettu vinkkejä siitä, minkä maalainen (makuu)vaunu kannattaa valita niissä yöjunissa, joissa on monenmaalaista kalustoa.
 
JE sanoi:
Luulisi ettei uusien aggregaattivaunujen hankkiminen (muutos matkatavaravaunuista, esimerkiksi) olisi ylivoimainen tehtävä, jos nykyiset kerran tosiaan ovat liian kuluneita.
EFit-vaunuja lienee liikenteessä 38 kpl, EFiti-vaunuja 14 ja Fot-vaunuja 10. Tuntuisi, että tuossa on aika paljon ylimääräisiä nykyiseen siniseen liikenteeseen, eli sopivia aihioita ainakin löytyisi. Onkohan kyse siitä, ettei Vaasan IC ole enää kovin houkutteleva, kun Seinäjoelta eteenpäin liikennöivät Pendolinot ovat sitä nopeampia. Tosin eipä varmaan vaihto sinisestä kalustosta Pendolinoon Seinäjoella ole myöskään kovin houkutteleva vaihtoehto nykyiselle suoralle IC-junalle. :roll:
 
JE sanoi:
Asiasta toiseen: ilmeisesti IC-runkoa on Sibeliukseen ainakin harkittu. Ex-vauuja on käytetty Sherbinkan koeradalla Moskovan seudulla. En tosin ollenkaan tiedä, millä aikataululla kalusto muuttuisi, vai onko suunnitelmista mahdollisesti luovuttu. Esimerkiksi, jos VR on luopumassa aggregaattivaunuista, IC-rungon käyttö Venäjän puolella saattaisi aiheuttaa ongelmia.
Tiedä siitä sitten, mutta minkähän takia luulette 2-kerrosvaunujen päädyissä olevan varaus myös kahdelle loppuopastinvalolle n. 1,5 m nykyisten valojen yläpuolella..?

Joku kertoi, että venäläisistä vetureista ei saada 1500 VAC:a vaunuille. Mikäli totta, niin Venäjän liikenteessä on pakko käyttää öljypoltinlämmityksellä varustettuja (= sinisiä) vaunuja. En ole tätä tietoa tarkistanut.
 
Eki sanoi:
Joku kertoi, että venäläisistä vetureista ei saada 1500 VAC:a vaunuille. Mikäli totta, niin Venäjän liikenteessä on pakko käyttää öljypoltinlämmityksellä varustettuja (= sinisiä) vaunuja. En ole tätä tietoa tarkistanut.
Tai IC-vaunuja ja aggregaattivaunua.

Eki sanoi:
Tiedä siitä sitten, mutta minkähän takia luulette 2-kerrosvaunujen päädyissä olevan varaus myös kahdelle loppuopastinvalolle n. 1,5 m nykyisten valojen yläpuolella..?
Totta on, että myös kaksikerroksisten käyttö voisi jossain vaiheesa olla loogista naapurin puolella. Ongelmana on kuitenkin, että ovet ovat ykköskerroksessa ja suomalaiselle laiturikorkeudelle sovitettuja. Venäjällä laiturikorkeus on olennaisesti korkeampi.
 
moxu sanoi:
Liittyen Sibeliuksen heikkolaatuiseen ilmastointiin (lue:ilmastointia ei ole) olen tehnyt VR:lle kyselyn, jossa myös ehdotan Sibeliuksen nykyisen romukuntoisen vaunuston korvaamista IC-vaunustolla. VR:n viestintäjohtaja lupasi, että juttu julkaistaan syyskuun Sivuraiteella. Odotan jo mielenkiinnolla VR:n muutenkin kieliakrobaatin kykyjä omaavan tiedotusvastaavan vastauksia aiheeseen..
VR:n vastaus kysymykseeni (koko keskstelu luettavissa syyskuun Matkaan-lehdestä) oli sen suuntainen, että IC-vaunustoa Sibeliukseen on tosiaan harkittu. Ongelman isoin osa on siinä, että kansainvälisessä liikenteessä pitää vaunustomuutoksille saada toisen osapuolen hyväksyntä. Parhaassa tapauksessa Sibeliuksen vaunusto muutetaan IC-vaunustoksi piankin ja VR:n viimeiset avo-osastolliset tupakkavaunut lähtevät, jos eivät romikselle niin ainakin pois tämäntyyppisestä liikenteestä.
 
Re: Kotimaanvaunuja Venäjän juniin?

R.Silfverberg sanoi:
Neuvostoliiton aikana Tolstoin ja Repinin ravintolavaunut myivät ruokaa ja juomaa venäläisin hinnoin, mutta Neuvostoliiton hajottua Suomen hallitus määräsi että näissä tapahtuvasta myynnistä pitää Suomen alueella maksaa asianmukaiset verot. Tämä koskee tietysti myös "Sibbeä".
En tiedä, mikä vaikutus tuolla veropäätöksellä on hintoihin ollut, mutta kyllä ainakin Repinin ravintolavaunussa on venäläiset hinnat tänäkin päivänä (eli selkeästi halvemmat kuin Sibeliuksessa). Tolstoilla en ole matkustanut.
 
Re: Kotimaanvaunuja Venäjän juniin?

TEP70 sanoi:
..ainakin Repinin ravintolavaunussa on venäläiset hinnat
Muutama vuosi sitten kävin päiväseltään harrastamassa Moskovan ratikoita ja junana oli yöjuna Tolstoi mennen-tullen. Ravintolavaunussa nautittu täydellinen illallinen alkukaviaareineen yms. ja pääruokana sampea sekä juomana läpi koko aterian Sovetskoje Sampanskoje ja tavanomaiset ruokaryypyt, jotta pääsisi mukaan naapurin ilmapiiriin. Tarkkaa hintaa en painanut mieleen, mutta Avecran nakkimuusi-linjaston hintatasoon verrattuna ruokailu oli, ollakseen tapahtunut Suomen kamaralla, älyttömän huokeaa. Samat hinnastot kun ovat käytössä myös Vennäänmaalla junan kulkiessa. Ravintolan keittiössä sitäpaitsi ruoka valmistetaan ns. raaka-aineista, eikä kyseessä ole kelmusta mikroon tuikatuista pikaruoista.
 
Takaisin
Ylös