Suomi - Venäjä -matkustajajunat

Edellämainittuun debattiini VR:n kanssa tuli huvittava lisäpiirre, kun sivulauseessa mainitsin ongelman ytimen, tupakoitsijoiden avo-osaston, sijaitsevan matkalla ravintolavaunuun, joka mättää heikkolaatuista tavaraa kertakäyttöastioihin. VR puolusti kertakäyttöastioiden käyttöä -josta en tosin ollut Avecraa edes varsinaisesti syyttänyt, ainoastaan todennut asian olevan näin- sillä, ettei kaikkin ravintolavaunuihin voida asentaa tiskikoneita...
Halloo! Kuvitteleeko joku, että Repinin tai Tolstoin hienoja kristallilaseja tai posliinilautasia varten junassa olisi tiskikone?

Puolustus kuuluu sarjaan VR:n parhaat kautta aikojen, vetää melkein vertoja taannoiselle kysymykselleni miksi puolityhjä juna, jota tuohon asti olin Turkuun matkatessani suosinut, muutettiin Pendolinoksi. Vastauksena tuli Pendolino-solmio, Pendolinon esite ja saatekirje: "Kiitos kiinnostuksestanne Pendolinoa kohtaan. Kaikkia vuoroja emme valitettavasti voi muuttaa Pendolinoiksi kaluston rajallisesta määrästä johtuen."...
 
moxu sanoi:
Edellämainittuun debattiini VR:n kanssa tuli huvittava lisäpiirre, kun sivulauseessa mainitsin ongelman ytimen, tupakoitsijoiden avo-osaston, sijaitsevan matkalla ravintolavaunuun, joka mättää heikkolaatuista tavaraa kertakäyttöastioihin. VR puolusti kertakäyttöastioiden käyttöä -josta en tosin ollut Avecraa edes varsinaisesti syyttänyt, ainoastaan todennut asian olevan näin- sillä, ettei kaikkin ravintolavaunuihin voida asentaa TISKIKONEITA...
HALLOO!!!! Kuvitteleeko joku, että Repinin tai Tolstoin hienoja kristallilaseja tai posliinilautasia varten junassa olisi tiskikone??
Jos näiden meidän toistaiseksi ainoiden kansainvälisten junien palvelutasoa pitäisi parantaa, niin seuraavat toiveet ovat erityisesti nousseet esille:
  1. Ravintolavaunuun on kaikissa junissa oltava aito venäläinen BAГOH PECTOPAH pöytäliinoineen ja kristallilaseineen, ja hintojen oltava venäläisiä molemmin puolin rajaa. Tax-free myyntikärry kiertämään kuten lentokoneissa.
  2. Päiväjunien oltava muilta osin kokonaan suomalaisia, savuttomia, ilmastoituja IC-junarunkoja
  3. Rajamuodollisuuksien oltava pelkkiä muodollisuuksia. Suomen kansalaisille viisumivapaus ainakin Suomen lähialueille.
  4. Tolstoin makuuvaunuissa pitää olla vain 2-hengen makuuhyttejä, mutta ehdottomasti pitää perinteiseen tapaan sijoittaa eri sukupuolta edustavat matkustajat samaan hyttiin! :p
 
R.Silfverberg sanoi:
  1. Ravintolavaunuun on kaikissa junissa oltava aito venäläinen BAГOH PECTOPAH pöytäliinoineen ja kristallilaseineen, ja hintojen oltava venäläisiä molemmin puolin rajaa. Tax-free myyntikärry kiertämään kuten lentokoneissa.
  2. Päiväjunien oltava muilta osin kokonaan suomalaisia, savuttomia, ilmastoituja IC-junarunkoja
  3. Rajamuodollisuuksien oltava pelkkiä muodollisuuksia. Suomen kansalaisille viisumivapaus ainakin Suomen lähialueille.
  4. Tolstoin makuuvaunuissa pitää olla vain 2-hengen makuuhyttejä, mutta ehdottomasti pitää perinteiseen tapaan sijoittaa eri sukupuolta edustavat matkustajat samaan hyttiin!
Juuri näin. :p :twisted:

Jos asiaa ajattelee vakavammin, sanoisin että monipuolisuus on valttia. Ja myös naapurin toivomukset liikenteestä on huomioitava. Repin ja Sibelius saavat puolestani pysyäkin toisistaan selvästi poikkeavina. Liikenteen nopeutuminen on mahdollista vasta radan parantuessa: ilmeisesti venäläisten projekti saada juniin uudet veturit omalle puolelleen takkuaa melkoisen pahasti tällä hetkellä, eikä viisumikäytännön muuttamiselle ole perusteita.
 
Muun muassa Turun Sanomien ja Ylen aikaisen uutissivuilla on mainittu IC-vaunujen tulevan Sibelius-junaan mahdollisesti kesän alusta lukien. Ylen Aikaisen uutinen kertoo myös, että venäläisten projekti tuoda liikenteeseen uudet veturit (sarja EP10) ja luopua samalla veturinvaihdosta Viipurissa olisivat etenemässä. Täytyypä toivoa ettei tämä uutinen ole ylioptimistinen, RZD on kuitenkin tilannut vetureita vain tusinan verran koko maahan.
 
Kysäisin Sibeliuksen vaunutilannetta matkamessuilla VR:n edustajalta ja hänen mukaansa Oktobrskayan kanssa on jo neljän vuoden ajan käyty neuvotteluja Sibeliuksen vaunuston päivittämisestä. Eli suomeksi: aiheesta ei kannata lausua mitään varmaan, ennenkuin jotain tosiaan on tapahtunut...
 
Tuostahan jo voi päätellä yhden ongelman, eli naapurin byrokratian "evoluution". RZD:n suunnitelmiinhan kuuluu lakkauttaa nykyinen hallinnollinen jakonsa, ja esimerkiksi Oktjabrskaja Zheleznyi Dorog (Lokakuun Rautatiet) jää siten historiaan lähitulevaisuudessa. Toivottavasti VR:llä sentään ollaan selvillä siitä, kuka ylipäätään on oikea instanssi asian selville ottamiseen.
 
VR-Yhtymä ja Venäjän rautatieyhtiö perustavat yhteisen kalustoyhtiön Helsingin ja Pietarin välistä liikennettä varten.

Kummankin maan yhtiöt ovat solmineet aiesopimuksen yhtiöstä, jonka tehtävä on hankkia Helsinki–Pietari-liikenteen nopeat junat ja kunnossapitopalvelut. Yhtiö on määrä perustaa kesäkuun loppuun mennessä.
Ensimmäisen kerran yhtiön perustamisesta kerrottiin jo kuukausi sitten.

Matka-aika Helsingistä Pietariin kestää noin viisi ja puoli tuntia, mutta aikaa voi lyhentää kolmeen tuntiin. Sitä varten tarvitaan VR:n mukaan uutta kalustoa ja ratainvestointeja molemmin puolin rajaa. Suomessa pitää kunnostaa muun muassa Lahti–Luumäki-osuutta. Niin ikään kaikki rajamuodollisuudet pitäisi siirtää liikkuvaan junaan.
Nykyistä nopeampi aikataulu ei sallisi enää veturinvaihtoja.

VR:n mukaan yhteisyritys järjestää kansainvälisen tarjouskilpailun junakalustosta ja ratkaisu junien toimittajasta pyritään tekemään tämän vuoden aikana.
Suomen ja Venäjän välillä tehtiin viime vuonna lähes 270 000 matkaa, jossa oli kasvua edellisvuodesta kuusi prosenttia. (STT)
Tämä uutinen saattaa saada melko lyhyelläkin varoitusajalla aikaan mielenkiintoisia muutoksia Suomen idänliikenteessä. Jäämme seuraamaan...
 
Yhtiön perustaminen ei silti tarkoita vielä toimeen ryhtymistä. Itse odotan ensi sijassa sitä, että Sibelius vihdoin saisi ne IC-vaunut.
 
Ilta-Sanomat tutustui Tolstoin uusittuun bisnes- ja ravintolakonseptiin:
Ilta-Sanomat sanoi:
Näky on kuin keisarin salonkivaunusta: kultaa, punaista, samettia, posliinia, kristallia. Helsingin ja Moskovan väliä kulkevan Tolstoi-junan pari vaunua pantiin uusiksi bisnesväen tarpeisiin.
Liikemiehet voivat painaa päänsä pehmeään höyhentyynyyn ja katsella yli 12-tuntisen matkan ratoksi hytissään dvd:tä tai poiketa omassa hyttibaarissa yömyssyllä. Kuumia kesäöitä varten on ilmastointi, oma suihkukin on tietysti käytössä.

Myös ravintolavaunu on uudistunut erilliseen baariin ja ruokailupuoleen, joissa ei kullanväriä ole säästelty. Ruokalista on yhä on perinteisen venäläinen seljankoineen ja borssikeittoineen.

Kiireisillä liikemiehillä on aikaa liikkua myös junalla. Helsingin ja Moskovan välillä asiakkaista 40 prosenttia on bisnesväkeä. Viime vuonna heidän osuutensa kasvoi kuusi prosenttia. Tämän vuoden tammi-huhtikuussa tehtiin 91000 matkaa, mikä on 22 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samana aikana.

Matkustajista 61 prosenttia on venäläisiä ja 30 prosenttia suomalaisia. Venäläisten tekemät matkat lisääntyivät neljänneksen viime vuoteen verrattuna.
- Vaunujen uusiminen ei ole extempore-reaktio kasvuun, vaan sitä on harkittu pitkään. Muutama vuosi sitten Tolstoissa oli erillinen bisnesvaunu, mutta se tuli tiensä päähän. Venäjän rautatieyhtiö RZT on muutenkin uusinut kalustoaan ja tämä on osa uudistusta, VR:n kansainvälisen markkinoinnin suunnittelupäällikkö Maarit Haavisto selvittää.
Venäjänliikenteessä tapahtuu muutamia muitakin uudistuksia. Pietarin junat muuttavat taas Suomen asemalle ja matka nopeutuu oikoradan myötä -mikä nyt sinällään ei ole mikään uutinen...
Nyt on sitten lopulta tapahtumassa myös tuo kaatopaikkakuntoisen Sibben vaihto edellisen ikäluokan poistovaunuihin, eli yksikerroksisiin IC-kalustoon. Ikävä juttu sikäli, että se merkitsee aika monen Ex-vaunun poistumista kotimaanliikenteestä, missä niitä kipeästi kaikkiin pitkänmatkanjuniin kyllä kaivattaisiin. Onhan Ex monessa suhteessa mukavin VR:n matkustajavaunutyypeistä; matkatavara- ja jalkatilaa riittävästi, ilmastointi, alipainevessa ja savustamo. Sekä tietysti viimemainitusta seuraava lyhyt matka ravintolavaunuun...
Varmaan VR ottaa Ex-vaunujen Venäjänliikenteeseen siirtämisestä taas yhden lisäperusteen muuttaa pika- ja ehkä jopa IC-juniakin IC2:ksi -mikä vähentää myös ravintolavaunujen määrää...Mutta Suomen rautateiden parhaat ravintolavaunut ovat ja pysyvät venäläisjunissa -eli ollenkaan huono ajatus ei olisi sekään, että annettaisiin venäläisten hoitaa omalla kalustollaan kaikki Suomeen kulkevat Venäjänliikenteen vuorot...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
moxu sanoi:
Onhan Ex monessa suhteessa mukavin VR:n matkustajavaunutyypeistä; matkatavara- ja jalkatilaa riittävästi, ilmastointi, alipainevessa ja savustamo.

Minua ei kyllä haittaa yhtään vaunujen uusiutuminen IC2-tasoisiksi. Yksikerroksiset IC-vaunut ovat minusta aika ankeita. Tuuletusjärjestelmä kohisee voimakkaasti, ilmastointi puuttuu joten kesäisin tulee hiki, ilmanvaihto muutenkin huono ja ilma seisoo. Penkit ovat siedettäviä, mutta ei niissä uusissakaan minusta mitään vikaa ole. Nämä IC2:than ovat mukavuudeltaan kuin takavuosien 1. luokan vaunut, kun niissä on penkkikohtaiset lamput, radiopistokkeet ja kaikki.
 
Ilta-Sanomat sanoi:
Helsingin ja Moskovan väliä kulkevan Tolstoi-junan pari vaunua pantiin uusiksi bisnesväen tarpeisiin.
Ovatko Tolstoin uudet vaunut ulkoa päin samanlaisia kuin vanhat? Kulkevatko ne nyt jo sekä parillisina että parittomina päivinä kulkevassa Tolstoissa?

moxu sanoi:
Nyt on sitten lopulta tapahtumassa myös tuo kaatopaikkakuntoisen Sibben vaihto edellisen ikäluokan poistovaunuihin, eli yksikerroksisiin IC-kalustoon.
Miten muuten on järjestetty pääsy sisään Ex-vaunuihin Venäjän korkeilta asemalaitureilta jotka ovat lähes vaunun lattian tasolla, mutta vaunun portaat kokonaan ovien sisäpuolella? Tuleeko niihin kanssa jonkinlainen "kansi" kuten venäläisissä sekä VR:n siniharmaissa vaunuissa jolla peitetään porras ja jonka päälle astutaan?

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Muutama päivä sitten RZD allekirjoitti ICE-junien ostossopimuksen Siemensen kannsa. Kai noita nähdään lähitulevaisuudessa Suomessakin.
 
M62 sanoi:
Muutama päivä sitten RZD allekirjoitti ICE-junien ostossopimuksen Siemensen kannsa. Kai noita nähdään lähitulevaisuudessa Suomessakin.

Siemensiltä ostetuilta Velaro-junilla (joiden tunnetuin käyttökohde on juurikin Saksan ICE-junat) ei sinänsä ole mitään tekemistä Suomen liikenteen kanssa. Nuo Velarot hankittiin Venäjän sisäisille nopeille yhteyksille. Vaikkei niiden hankinta myös VR:n ja RZD:n yhteiselle kalustoyhtiölle mahdotonta ole, Suomen ja Venäjän väliseen liikenteeseen hankitaan silti hyvin suurella todennäköisyydellä kallistuvakorista kalustoa.
 
Onko muuten Repin/Tolstoi pakko matkustaa venäjälle asti, tai esimerkiksi Helsingistä Kouvolaan?
 
Takaisin
Ylös