Suomi - Venäjä -matkustajajunat

TANDE sanoi:
Onko muuten Repin/Tolstoi pakko matkustaa venäjälle asti, tai esimerkiksi Helsingistä Kouvolaan?

Konnarit tuskin poistumista sentään valvovat, mutta ainakin lippu on pakko ostaa valtakunnan rajan yli.
 
Elmo Allen sanoi:
Konnarit tuskin poistumista sentään valvovat, mutta ainakin lippu on pakko ostaa valtakunnan rajan yli.

Entäs jos menee kyytiin vaikka Kouvolasta ja junan suuntana on Helsinki? Millaisen lipun konnari myy, vai häätääkö Lahdessa pois junasta, jolloin tulisi ilmainen matka tai tarkastusmaksu kouraan?
 
kemkim sanoi:
Entäs jos menee kyytiin vaikka Kouvolasta ja junan suuntana on Helsinki? Millaisen lipun konnari myy, vai häätääkö Lahdessa pois junasta, jolloin tulisi ilmainen matka tai tarkastusmaksu kouraan?
Veikkaan, että et pääse junaan sisään. Jos pääset, tulet ulos ennen kuin juna jatkaa matkaansa.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Veikkaan, että et pääse junaan sisään. Jos pääset, tulet ulos ennen kuin juna jatkaa matkaansa.

Ok. Aika jähmeältä tuntuu tämä järjestelmä, jos ei voi Suomen sisäisiä matkoja tehdä Venäjän junilla tai busseilla. Miksikähän passeja ja viisumeja ei voitaisi tarkastaa vasta viimeisen Suomen aseman jälkeen ennen rajaa?
 
Antero Alku sanoi:
Veikkaan, että et pääse junaan sisään. Jos pääset, tulet ulos ennen kuin juna jatkaa matkaansa.

Ainoat poikkeuset jotka tiedän ketkä saavat kulkea Venäjän liikenteen junilla kotimaassa, ovat VR:n henkilökunta, jotka saavat kulkea Sibelius-junalla, jos matka liittyy työtehtävien hoitoon, ja määränpää on Vainikkala, jonne ei muilla junilla pääse.

kemkim sanoi:
Ok. Aika jähmeältä tuntuu tämä järjestelmä, jos ei voi Suomen sisäisiä matkoja tehdä Venäjän junilla tai busseilla. Miksikähän passeja ja viisumeja ei voitaisi tarkastaa vasta viimeisen Suomen aseman jälkeen ennen rajaa?
Suomen ja Venäjän väliset valtiolliset liikennesopimukset määrää niin. Määräykset siis koskevat junaliikenteen lisäksi myös bussiliikennettä. Ja ne sopimukset eivät jousta yhtään. Kysyin kerran Matkahuollosta jos saisi matkustaa Helsinki-Pietari bussilla vain Loviisaan, koska oli joulupäivä ja mitään muuta bussia ei olisi kulkenut aamupäivänä, mutta se ei käynyt päinsä.

t. Rainer
 
Konnarit tuskin poistumista sentään valvovat, mutta ainakin lippu on pakko ostaa valtakunnan rajan yli.

Kuka tietää?Voivathan ne valvoakkin,mutta en menisi maksamaan venäjän matkan hintaa välille Helsinki-Vainikkala.Niin erikoinen kokemus se ei ole ellei mene Repinillä tai Tolstoilla.Niiden vaunuemännät luultavasti pystyvät valvomaan myös poistumista.
 
No niin, Venäjän junista kilpailija Ruotsin laivoille.. Laitetaan jokaseen junaan kokonainen vaunu tax-freeksi ja mainostetaan vielä "erinlaisella" ostosmatkana nii johan alkaa matkustajamäärät nousemaan.. Eikä sovi unohtaa makuuvaunuja ja tietysti uuden tyyppistä konserttivaunua, missä sitten esiintyisi Kari Tapio bändeineen (esimerkiksi).. Tehdään venäjän junista ihan uuden tyyppinen tuote. Tälläinen voisi olla esimerkiksi "24 tunnin junailu" joka menisi Helsingistä Moskovaan ja takaisin. Samaan tyyliin kun Turku-Tukholma laivat..
 
No niin, nyt löytyy uusimmasta Resiinasta kuvia sekä TEP70-vetureista että uudesta EP10-veturista Suomen maaperällä (Vainikkalassa). Heti kun muuttaa Lappeenrannasta pois, alkaa tapahtua! Aika monta kertaa ehdin kuitenkin Vainikkalassa keväälläkin käydä kuikuilemassa, että josko tänään olisi TEP70-veturi jossakin junassa, mutta ei tärpännyt. :(
 
Tällainen pikku-uutinen löytyi laadukkaan oloiselta http://www.railjournal.com sivustolta.

www.railjournal.com sanoi:
Russia
Alstom, Bombardier, CAF, Siemens, and Talgo are bidding to supply high-speed rolling stock to Russian Railways for services between St Petersburg and Helsinki, Finland.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tämähän on suuri juttu jos se on totta.

Siis onko kyse taas siitä että itänaapuri sooloilee.
Eikö VR ja Venäjän rautatiet RZD (tai jotain) perustaneet yhteisen kalustoyhtiön kaluston hankintaan? Ainakaan VR ei ole mitään ilmoitellut asiasta...

Jos saa toivoa niin toivon että Talgo voittaa niin saadaan ehkä edes osia töistä Otanmäelle. Alstomiinhan ei ole luottaminen jos se tarjoaa Pendolinoja tai vastaavia.
 
Tämähän on suuri juttu jos se on totta.

Siis onko kyse taas siitä että itänaapuri sooloilee.
Eikö VR ja Venäjän rautatiet RZD (tai jotain) perustaneet yhteisen kalustoyhtiön kaluston hankintaan? Ainakaan VR ei ole mitään ilmoitellut asiasta...
Uutisessa lienee asioita yksinkertaistettu hieman. Oikeastihan tuossa tarkoitetaan VR:n ja RZD:n yhteisyritystä Karelian Trains Ltd:tä, joka nuo junat hankkii. RZD:n sivuilla asiasta on kerrottu selvemmin.
 
Lisää aiheesta (ja aihetta sivuten) varsin kiinnostavassa artikkelissa: Linkki

Odotamme innolla, mitä tuleman pitää.
 
Kävin Pietarissa 23.-25.2. kokeeksi lentokoneella, kun Finnair tarjosi menopaluulippua hintaan 150 €. Täytyy kyllä sanoa, että tuon kokemuksen perusteella Karelian Trainsilla on pomminvarmat markkinat, etenkin jos matka-aikaa saadaan lyhennettyä nykyisestä ja junaan päästäkseen ei tarvitse käydä läpi samanlaista idioottitarkastusta kuin lentoasemilla nykyään. Terroristit ovat jo voittaneet sodan terrorismia vastaan.

Matka alkoi heti hyvin, kun kone jäi lähdöstä myöhään yli 40 minuuttia, kun se ei ehtinyt Helsinkiin ajoissa jostain toisesta lennosta.

Pietarin päässä asiat sujuivat jouheasti, kun oli vain reppu selässä. Kävelin 15 minuutissa ulos asemalta ja hyppäsin reittitaksiin, joka toi minut keskustaan.

Paluusuunnassa ei ollut tietoa, kauanko muodollisuuksiin menee aikaa Pietarin kentällä. Olin kentällä jo 16.30, kun koneen lähtöaika oli 18.50. Tuntia myöhemmin olisi hyvin voinut ainakin tällä kerralla kentälle saapua. Mutta eikö kone ollut taas myöhässä jo valmiiksi sen 40 minuuttia!

Samaan aikaan, 16.32 lähtee Sibelius Suomen asemalta. Varsinainen vitsi oli, että olin lopulta Helsingin keskustassa kokonaista puoli tuntia ennen Sibeliusta. Se siitä lentoliikenteen nopeudesta ja kätevyydestä. Ikinä enää en mene lentokoneella Pietariin. Finnairille (ja Pulkovolle) koittaa kovat ajat, kun Karelian Trains aloittaa liikenteen.
 
Nyt kun uusi juna-aika alkoi niin Sibelius uusittiin niin, että sehän on nykyisin ic-vaunuista koostuva. Varmaankin ihan hyvä uudistus. Myös Tolstoin vaunuja uusittiin. Nyt on enään Repin ns. vanhalla kalustolla. Koskahan sen aika tulisi uusiutua. Ikä alkaa kuitenkin jo painamaan mittarissa aika näkyvästi. En tiedä miten venäjällä junista pidetään huolta, mutta päälle päin voisi kuvitella sen olevan jostain 60-luvun lopulta..
 
Nyt kun uusi juna-aika alkoi niin Sibelius uusittiin niin, että sehän on nykyisin ic-vaunuista koostuva. Varmaankin ihan hyvä uudistus. Myös Tolstoin vaunuja uusittiin. Nyt on enään Repin ns. vanhalla kalustolla. Koskahan sen aika tulisi uusiutua. Ikä alkaa kuitenkin jo painamaan mittarissa aika näkyvästi. En tiedä miten venäjällä junista pidetään huolta, mutta päälle päin voisi kuvitella sen olevan jostain 60-luvun lopulta..
Ihmettelen, jos Repiniin tulee vielä uusia vaunuja, kun Karelian Trains aloittaa kuitenkin muutaman vuoden sisällä. Eivät ne vaunut ole sen vanhempia kuin 1980-luvulta. Piirustukset kyllä ovat vanhempia. :) Mutta kun kerran suunnitellaan hyvä perusvaunu, niin pitäähän niitä nyt sitten 50 vuotta rakentaa. ;)
 
Takaisin
Ylös