Suomi - Venäjä -matkustajajunat

Vaan tarvitaanko tuohon edes kolmea runkoa vai riittäisikö kaksikin?

Kyllä kaksi riittää, jos aikataulun suunnittelun ainoa lähtökohta on kaluston tarpeen minimointi. Jos huomioon pitää ottaa muutakin, voi olla, että tarvitaan enemmän.

---------- Viesti lisätty kello 18:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:09 ----------

Aamulähtö 5.40-9.16
Aamupäivälähtö 10.00-13.36
Iltapäivälähtö 14.25-18.01

Aikataulussa pitäisi ottaa huomioon aikaero. Pietarin kellot näyttävät tunnin verran myöhäisempää aikaa kuin Helsingin kellot.

En oikein usko, että Helsingin aamulähtö olisi niin aikaisin kuin 5.40.
 
Niinkin läheltä Imatraa kuin Svetogorskista pääsee Viipuriin junalla. Junia kulkee kaksi vuoroa kumpaankin suuntaan ilmeisemmin joka päivä: http://poezdato.net/raspisanie-poezdov/svetogorsk--vyborg/. Venäjän puoleisen radan nopeusrajoitukset, byrokratia, kansainvälisen liikenteen käytännöt ja vaikka mitkä ovat haittoina ja esteenä, mutta olisihan se mukavaa, jos edes joskus Imatran asemalta olisi mahdollista nousta Viipurin junaan. Ei pieni pätkä Suomessa pitäisi estää Venäjän sisäisiä matkoja.
 
Vielä muutama vuosi sitten Viipurin ja Svetogorskin välillä ajettiin viisi junaparia. Talouskriisin jälkimainingeissa määrä supistui tuohon kahteen. Marraskuussa 2003 tuli tehtyä rengasmatka Lappeenranta-Imatra-Svetogorsk-Viipuri-Lappeenranta. Se ketju onnistuisi samalla tavalla edelleen, koska juuri se juna, jolla kuljin, on toinen noista jäljellä olevista Svetogorsk-Viipuri-junista.
 
Vielä muutama vuosi sitten Viipurin ja Svetogorskin välillä ajettiin viisi junaparia. Talouskriisin jälkimainingeissa määrä supistui tuohon kahteen. Marraskuussa 2003 tuli tehtyä rengasmatka Lappeenranta-Imatra-Svetogorsk-Viipuri-Lappeenranta. Se ketju onnistuisi samalla tavalla edelleen, koska juuri se juna, jolla kuljin, on toinen noista jäljellä olevista Svetogorsk-Viipuri-junista.

Tuossa ongelmallisin väli taitaa olla Imatra-Svetogorsk. Se on tietenkin hyvin lyhyt, joten kyllä rajan yli pääsee vaikka taksilla. Kovin montaa bussivuoroa ei taida tuosta kulkea. Ainakin kovin huonosti on tietoa saatavilla moisista vuoroista. Sivustolla http://marshrut995.spb.ru/index_fi.php kerrotaan kolmasti viikossa kumpaankin suuntaan kulkevista busseista reitillä Uusi Valamo - Joensuu - Imatra - Svetogorsk - Viipuri - Pietari. Mukava nähdä, että Kesälahdeltakin voisi päästä matkustamaan Venäjälle.
 
Tietääkö kukaan, pystyykö Venäjän junilla matkustaa vielä Suomen sisällä (esim. Helsinki - Kouvola) ilman viisumia ?
 
Tietääkö kukaan, pystyykö Venäjän junilla matkustaa vielä Suomen sisällä (esim. Helsinki - Kuopio) ilman viisumia ?

Ei pysty matkustamaan ollenkaan, jollei ylitä rajaa. Helsinki-Kuopio -välillä ei kulje mitään Venäjälle meneviä junia.
 
Ylen sivuilla on tuore juttu: http://yle.fi/uutiset/venaja_haluaa_junayhteyden_petroskoista_joensuuhun/6302737. Jutun mukaan Venäjän rautatiet haluaa avata junayhteydet väleille Petroskoi - Sortavala - Joensuu ja Petroskoi - Kostamus - Oulu. Ensi viikolla asiasta neuvotellaan Petroskoissa ja mukana neuvotteluissa on Suomen puolelta "muiden muassa Joensuun, Oulun, Kajaanin ja aluehallintoviraston edustajat". Tällä hetkellä ilmeisemmin kaikki matkustajajunat ylittävät rajan Vainikkalan kohdalla. Onkohan muut rataverkon rajanylityspaikat vain tavaraliikenteelle. Tämän mukaan Vainikkala on tosiaan ainoa pysyvä rajanylityspaikka matkustajajunaliikenteessä ja Imatra puolestaan on junaliikenteelle tilapäinen rajanylityspaikka. Tuohon kyllä olisi hyvä saada muutosta aikaan.
 
Tietääkö kukaan, pystyykö Venäjän junilla matkustaa vielä Suomen sisällä (esim. Helsinki - Kouvola) ilman viisumia ?

Vain VR:n ja ilmeisesti Liikenneviraston tms henkilökunta on saanut matkustaa työtehtävissä noilla junilla Vainikkalaan asti.

t. Rainer
 
Petroskoin ja Kostamuksen välillä kulkee jo makuujuna useamman kerran viikossa. Matka-aika tuolla välillä on vajaat 14 tuntia. Siihen vielä päälle väli Kostamus-Vartius-Oulu ja ollaan nopeasti siinä 18 tunnin kieppeillä. Jotenkin olisin taipuvainen väittämään, että tuota reittiä ja tuollaisella matka-ajalla homma ei yksinkertaisesti tule toimimaan. Joensuun - Petroskoin yhteyttä sen sijaan pidän erittäinkin kehityskelpoisena.
 
Petroskoin ja Kostamuksen välillä kulkee jo makuujuna useamman kerran viikossa. Matka-aika tuolla välillä on vajaat 14 tuntia. Siihen vielä päälle väli Kostamus-Vartius-Oulu ja ollaan nopeasti siinä 18 tunnin kieppeillä. Jotenkin olisin taipuvainen väittämään, että tuota reittiä ja tuollaisella matka-ajalla homma ei yksinkertaisesti tule toimimaan.
Tuntuuko venäläiselle tuollainen matka-aika missään?

Joensuun - Petroskoin yhteyttä sen sijaan pidän erittäinkin kehityskelpoisena.
Joensuussa on vielä sekin puoli, että sieltä pystyy jatkamaan moneen suuntaan: Pieksämäen ja Tampereen kautta Turkuun ja Helsinkiin tai sitten Karjalan oikorataa pitkin niinikään Helsinkiin. Ruotsinlaivat voisivat saada uutta matkustajakuntaa petroskoilaisista tätä kautta! Ja jos Petroskoi–Joensuu olisi päiväyhteys, niin Joensuu–Turun satama-yöjunayhteyden uudelleenavaaminen saisi lisää potentiaalia, oli siinä kansainvälisiä vaunuja tai ei.
 
Tuntuuko venäläiselle tuollainen matka-aika missään?

Venäläiset ovat toki pitkiin matkoihin tottuneet, mutta kyllä se silti jossain tuntuu, koska aiemmin päivittäisen Petroskoi - Kostamus -junan kulkua harvennettiin radikaalisti noin vuosi sitten. Nyt lähtöjä on suunnilleen neljä viikossa. Oulu - Petroskoi noin 18 tunnissa vertautuu myös siihen, mitä Allegrolla kestäisi väli Oulu-Riihimäki-Pietari. Sellainen yhteys olisi sekä toimivampi, että todennäköisesti ratkaisevasti kysytympi.

Edit: Taustatietona vielä muistutan, että Petroskoi on suunnilleen Tampereen kokoinen kaupunki. Muita todella merkittäviä asutuskeskuksia suunniteltujen yhteyksien varrella ei ole. Pietarissa asukkaita on noin viisi miljoonaa.
 
Venäläiset ovat toki pitkiin matkoihin tottuneet, mutta kyllä se silti jossain tuntuu, koska aiemmin päivittäisen Petroskoi - Kostamus -junan kulkua harvennettiin radikaalisti noin vuosi sitten. Nyt lähtöjä on suunnilleen neljä viikossa. Oulu - Petroskoi noin 18 tunnissa vertautuu myös siihen, mitä Allegrolla kestäisi väli Oulu-Riihimäki-Pietari. Sellainen yhteys olisi sekä toimivampi, että todennäköisesti ratkaisevasti kysytympi.

Edit: Taustatietona vielä muistutan, että Petroskoi on suunnilleen Tampereen kokoinen kaupunki. Muita todella merkittäviä asutuskeskuksia suunniteltujen yhteyksien varrella ei ole. Pietarissa asukkaita on noin viisi miljoonaa.
Katselin viime yönä Jandeksin karttoja ja bongasin sitten Petroskoin junayhteyksinä mm. Murmansk–Adler-yhteyden, joka ei toki ole päivittäinen. Adlerhan sijaitsee Mustallamerellä Sotšin eteläpuolella, eli tämä yhteys on Jäämeri–Mustameri-matkailujuna.

Petroskoi–Kostamus–Oulu-junan ei suinkaan tarvitsisi olla päivittäinen, kaksi vuoroparia viikossa voisi ihan hyvin piisata. Joensuun päiväjunayhteyden toki olisi hyvä olla päivittäinen.
 
Petroskoin ja Kostamuksen välillä kulkee jo makuujuna useamman kerran viikossa. Matka-aika tuolla välillä on vajaat 14 tuntia. Siihen vielä päälle väli Kostamus-Vartius-Oulu ja ollaan nopeasti siinä 18 tunnin kieppeillä. Jotenkin olisin taipuvainen väittämään, että tuota reittiä ja tuollaisella matka-ajalla homma ei yksinkertaisesti tule toimimaan. Joensuun - Petroskoin yhteyttä sen sijaan pidän erittäinkin kehityskelpoisena.

Jotta tämäntyyppiset reitit voisivat kerätä kunnolla matkustajia, pitäisi myös yhden maan sisällä tapahtuva matkustaminen sallia näillä vuoroilla. Mutta kyllä kai tuollaisesta voi sopia, jos siihen vain löytyy halua. Jos nykyiselläänkin kulkee makuvaunuja Petroskoin ja Kostamuksen väliä ja sallittaisiin Venäjän sisällä tehtävät matkat myös Ouluun asti kulkevilla junilla, homma voisikin toimia. Kostamuksesta Petroskoihin ainakin periaatteessa taitaisi olla kaksi reittivaihtoehtoa, ainakin tämän kartan mukaan, mutta nykyisin kaikki Kostamuksen junat tuntuvat menevän Suojärven kautta.

Reitin varren väkimääriä sekä junan 680A matka-aikoja
Kostamus/Костомукша 28433 (2010)
Lietmajärvi/Ледмозеро 2526 as (2005): 1 h 55 min Kostamuksesta, asemalla 26 min pysähdys
Mujejärvi/Муезерский 3328 as (2010): 3 h 8 min Kostamuksesta
Voloma/ Волома n. 1700 as (1996): rautatieasema nimeltään Сонозеро 3 h 47 min Kostamuksesta
Sukkajärvi/Суккозеро n. 1800 as (1996): 5 h 20 min Kostamuksesta, asemalla 30 min pysähdys
Porajärvi/Поросозеро 3529 as (2002): 7 h 1 min Kostamuksesta
Naistenjärvi/Найстенъярви 3198 as (2010): 8 h 8 min Kostamuksesta
Suojärvi/Суоярви 9763 as (2010): 9 h 10 min Kostamuksesta, asemalla 44 min pysähdys
...
Petroskoi/Петрозаводск 263639 as (2012): 13 h 29 min Kostamuksesta

Nuo asukasluvut ovat kaivettu joko suomen- tai venäjänkielisestä Wikipediasta. Toivottavasti tuossa ovat nyt suurimmat asutuskeskukset. Suojärven ja Petroskoin väliä en nyt juuri tutkaillut. Joka tapauksessa reitin varrella vaikuttaisi olevan kuitenkin suhteellisen vähän asukkaita. Surullista on myös, että monissa paikoin väkimäärä on laskusuunnassa mukaanlukien Kostamus ja Petroskoi. Kiinnostaisiko joku noista paikoista suomalaisia matkailijoita. Jos Oulusta Kostamukseen menisi 4 tuntia, niin esimerkiksi Suojärvelle pääsisi Oulusta siinä 13 tunnissa.
 
Takaisin
Ylös