Suomi - Venäjä -matkustajajunat

Vielä 1960-luvulla ymmärtääkseni Suomen ja Venäjän välillä kulki vain yksi juna/suunta/päivä. Silti samalla junalla oli mahdollista matkusta sekä Vipuriin, Leningradiin että Moskovaan. Pelkästään Leningradiin menevät vaunut olivat kaikki päivävaunuja

Mutta Leningradiin kulki 60-luvulla ainakin useimpina vuosina päivävaunu vain kesällä (2-3 kuukauden ajan) ja silloinkin muutamina kausina ainoastaan pari kertaa viikossa. Käsittääkseni vaunuja ei myöskään ollut useita vaan yksi ainoa. Joskus satunnaisesti päivävaunu(ja) on voinut kulkea muulloinkin, kuten pääsiäisen aikaan.
 
Se on totta, että Venäjällä samat vaunut toimivat monessa tarkoituksessa. Tarkoitin sitä että Helsingin ja Pietarin välille ei myydä istumapaikkoja Tolstoihin, vaikka sellainen kai periaatteessa olis mahdollista järjestää, niin että yhdessä vaunupuoliskosa olisi hyttejä joiden vuoteet on käännetty ylös.
Venäjällä matkustusfilosofia on hiukan erilainen kuin meillä. On itsestään selvää, että junissa on lähes aina makuuvaunuja, koska lähes kaikki matkat kestävät vähintään yhden yön. Päivällä sitten istutaan alasängyllä, josta voi toki myös kääriä patjan rullalle ja istua penkillä. Usein tämä ei kannata, koska tuolloin joutuu istumaan kernillä. :) Hienommissa junissa voi halutessaan sijata vuoteensa päiväpeitolla. Ylävuoteen voi kääntää 45 asteen kulmaan, mutta alasänky on samalla penkki, joten sen kääntämisellä ei ole muuta tarkoitusta kuin pääsy sängyn alla olevaan matkatavaratilaan.

Varsinaiset päivävaunut ovat Venäjän junissa melko harvinaisia. Esimerkiksi Pietarin ja Moskovan välillä on vain pari junaa, jotka kulkevat päiväsaikaan. Niissä on avo-osastovaunuja, mutta myös tavallisia makuuvaunuja. Tuskin Tolstoihin mitään istumavaunuja koskaan tulee. Makuuvaunuissa voi istua aivan hyvin. ;)

Tolstoi ei ole kovin kätevä yhteys Pietariin / Pietarista, sillä se on kaupungissa niin myöhään / aikaisin aamulla, että esim. metroa ei oikein voi hyödyntää liityntäyhteytenä. Yöllä metro ei kulje enää siihen aikaan kun Tolstoi on Laatokan asemalla. Aamulla metro vasta juuri aloittaa siihen aikaan, kun Tolstoi jo on asemalla.
 
Venäjällä matkustusfilosofia on hiukan erilainen kuin meillä. On itsestään selvää, että junissa on lähes aina makuuvaunuja, koska lähes kaikki matkat kestävät vähintään yhden yön. Päivällä sitten istutaan alasängyllä, josta voi toki myös kääriä patjan rullalle ja istua penkillä. Usein tämä ei kannata, koska tuolloin joutuu istumaan kernillä. :) Hienommissa junissa voi halutessaan sijata vuoteensa päiväpeitolla. Ylävuoteen voi kääntää 45 asteen kulmaan, mutta alasänky on samalla penkki, joten sen kääntämisellä ei ole muuta tarkoitusta kuin pääsy sängyn alla olevaan matkatavaratilaan.
Ymmärtääkseni Venäjän Rautateillä on käytässään monenlaista vaunua, ei pelkästään niitä vanhoja vihreitä joissa on muoviset vuoteet, jotka voi kääntää kovaksi penkiksi. Esim sellaisia länsiliikenteeseen sallittuja UIC-profiilin makuuvaunuja joita ennen kulki myös Tolstoissa, ja joissa on mukava plyyssisohva päiväasennossa, miksei Tolstoissa voisi olla sellainenkin?

Tolstoi ei ole kovin kätevä yhteys Pietariin / Pietarista, sillä se on kaupungissa niin myöhään / aikaisin aamulla, että esim. metroa ei oikein voi hyödyntää liityntäyhteytenä. Yöllä metro ei kulje enää siihen aikaan kun Tolstoi on Laatokan asemalla. Aamulla metro vasta juuri aloittaa siihen aikaan, kun Tolstoi jo on asemalla.
Onhan se pysähdys säädyttömään aikaan tietenkin oma juttunsa, mutta on maailmalla muitakin kv pikajunia jotka pysähtyvät suurkaupungeissa 0200-0500 välisenä aikana ja silti matkustajia tulee ja menee. Samoin on lentovuoojakin säädyttömiin aikoihin maailman vilkkailla lentokentillä.

Sellaiselle turistille joka lähtee Pietariin esim pelkästään tutustumaan yöelämään, voisi Tolstoilla paluu olla kätevä juttu, tai toisalta kiireiselle liikemiehelle/naiselle tilanteissa jolloin myöhästyy aikaisemmasta päiväjunasta, tai jos se on loppuunmyyty, mutta matkaan on pakko päästä joka tapauksessa.

t. Rainer
 
Noo onhan Karjalan tasavalta myös Suomen rajalla, joten olisi mahdollista myös aloittaa eräänä päivänä Helsinki-Petroskoi juna, joka kulkisi Kouvolan, Lappeenrannan, Parikkalan, Niiralan, Sortavalan (kulkusuunnan vaihto) ja Suojärven kautta. Viranomaisvaikeuksien ohella sitä rajoittaa myös Venäjän ratojen kohtalainen kunto ja sähköistämättömyys. Viimeisestä tekijästä puhutaan, mutta se näyttää sijoittavaan kaukotulevaisuuten. Kuitenkin, jos nopeutta saataisin nostaa jopa 120 km/h:n noita junia sais vetää TEP70 vetureillä jopa Kiteen saakka

Vaikka utopia puhunkin, mutta Petroskoin ja Turun välinen juna saisi kulkea Joensuun, Pieksämäen, Jyväskylän ja Tampereen kautta.
 
Helsinki-Petroskoi juna, joka kulkisi Kouvolan, Lappeenrannan, Parikkalan, Niiralan, Sortavalan (kulkusuunnan vaihto) ja Suojärven kautta. ...nopeutta saataisin nostaa jopa 120 km/h:n noita junia sais vetää TEP70 vetureillä jopa Kiteen saakka

Kulkusuunnan vaihto tapahtuisi myös Parikkalan suunnasta Niiralan radalle mentäessä, mutta tämähän olikin vain "utopiaa" ja kaikki on järjestettävissä - jos oikein haluaa.
 
Kuinka yleistä on että Repinissä on jokin muu kuin oma ravintolavaunu? Nimittäin "Severnaja Palmira" -niminen ravintola oli viime lauantaina (19.7.2008) jälleen siinä. Alkuvuoden junahavainnoissa on maininta samasta asiasta Toukokuussa. Silmään pisti myös se, että Repinin nimi oli ilmaistu ainoastaan erään vaunun akkunassa olevassa kyltissä, kun vanhemmissa vaunuissa oli oikein ao maalaukset.
 
Lokakuun rautateillä on kovin vähän noita nimettyjä pikajunia. Moskovan lisäksi vain Helsinkiin ja Adleriin.

http://www.ozd.rzd.ru/wps/portal/ozd?STRUCTURE_ID=272

Severnaja Pal'mira -nimeä kantaa pikajuna no. 105/106 Adler-Pietari. Kansainvälisen junan ravintolavaunun tehtyä tenän on sellainen varmaankin riistetty etelän junasta. Oikeastaan mielenkiintoisempaa olisi tietää, mikä ravintola matkasi etelään silloin, kun Severnaja Pal'miran toisen rungon ravintola laitettiinkin Repinin matkaan. Itse olen havainnut useamman kerran Smena-junan vaunuja Repinissä. Onko kenelläkään havaintoja Repinin tai Tolstoin vaunuista jossain aivan muualla? Kenties netin syövereissä joku on törmännyt Repinin vaunun kuvaan Mustallamerellä tai Tolstoin vaunuun eri maanosassa.
 
Lokakuun rautateillä on kovin vähän noita nimettyjä pikajunia. Moskovan lisäksi vain Helsinkiin ja Adleriin.

http://www.ozd.rzd.ru/wps/portal/ozd?STRUCTURE_ID=272

Severnaja Pal'mira -nimeä kantaa pikajuna no. 105/106 Adler-Pietari.

Lokakuun Rautateiden aikataulukirja vuosilta 2004-2005 tuntee myös seuraavat junien nimet (nimi, numero, reitti):

Latvijas Ekspresis, 2/1, Riga Pass. - Moskva Rizh.
Jurmala, 4/3, Riga Pass. - Moskva Rizh.
Omitsh, 13/14, Omsk - S.-Peterburg Gl.
Karelija, 17/18, Petrozavodsk - Moskva Okt.
Lev Tolstoi, 32/31, Moskva Okt. - Helsinki
Tallinn Ekspress, 34/33, Tallinn - Moskva Okt.
Sibelius, 35/36, Helsinki - S.-Peterburg Lad.
Tshernomorets ("Mustanmeren juna" tms.), 44/43, Novorossijsk - S.-P. Gl.
Tekstilnij Kraj, 45/46, Ivanovo - S.-Peterburg Gl.
Zvezda (Tähti), 52/51, Minsk - S.-Peterburg Vit.
Volga, 59/60, Gorkij - S.-Peterburg Gl.
Demidovskij Ekspress, 71/72, Sverdlovsk - S.-Peterburg Lad.
Slava (Maine, Kunnia tms.), 79/80, Volgograd - S.-Peterburg Gl.
Tsheljabinskij Ekspress, 87/88, Tsheljabinsk - S.-Peterburg Lad.
Peresvet (???), 139/140, Brjansk - S.-Peterburg Gl.
Pskov (Pihkova), 10/9, Pskov - Moskva Okt.
Baltija, 38/37, Riga - S.-Peterburg Vit.
Rybinsk, 601/602, Rybinsk - Moskva Bel.
Belyje Notshi (Valkeat yöt), 688/687, Vologda - S.-Peterburg Lad.
 
Toki Lokakuun Rautateiden liikennealueella liikennöi muittenkin rautateitten nimettyjä junia. Mainitsemani linkin junat siis olivat juuri Lokakuun Rautateitten omia junia, Sibelius on VR:n, Latvijas Ekspresis LDZ:n ym. Olin itse asiassa hieman yllättynyt siitä, että Lokakuun Rautateitten kaikki nimetyt junat Helsingin ja Adlerin junia lukuunottamatta ajavat Pietarin ja Moskovan väliä.
 
Olin itse asiassa hieman yllättynyt siitä, että Lokakuun Rautateitten kaikki nimetyt junat Helsingin ja Adlerin junia lukuunottamatta ajavat Pietarin ja Moskovan väliä.

Mainitsemani aikataulukirjan mukaan junat Karelija ja Pskov kulkevat koko matkansa Lokakuun rautatien radoilla. Olisin enemmän kuin hieman yllättynyt, jos nämä junat olisivat silti jonkin muun rautatien junia kuin Lokakuun rautatien.
 
Nuo kaksi junaa ovat kyllä Lokakuun rautateiden junia. Yksi lähijunaparikin on nimetty, nimittäin 6685/6686 Pietari-Novgorod-Pietari (Novolisinon kautta). Se kantaa nimeä "Sadko".
 
ТЭП70 tiennee, minkälainen prosessi tuo "Фирменный скорый" -statuksen saaminen on. Ainakin tuosta junasta "Karjala" löysin netin syövereistä jonkin jutun, jonka aiheena oli tuon statuksen takaisinsaaminen. Lippujen hintoihinkin se taitaa vaikuttaa. Kuinka paljon Venäjällä mahtaa olla kulussa nimettyjä junia, joilla kuitenkaan tuota varsinaista "firmapikajunan" statusta ei ole? Tuleeko noita junia usein uusia, menettävätkö vanhat junat usein asemansa? Kuka tuon statuksen määrittää ja voidaanko nimen käyttöä jatkaa, vaikkei juna olisikin enää tavallinen juna?
 
Täällä on kaiketi virallinen lista Lokakuun rautateiden firmennyi-tyyppisistä junista ja eipä siellä tuota Petroskoin junaa ole. En tiedä statuksen korotusprosessista sen enempää, mutta hyvin voisin arvata, että se on kivinen. ;)
 
Täällä on kaiketi virallinen lista Lokakuun rautateiden firmennyi-tyyppisistä junista ja eipä siellä tuota Petroskoin junaa ole. En tiedä statuksen korotusprosessista sen enempää, mutta hyvin voisin arvata, että se on kivinen. ;)

Vähän kumma lista sinänsä, koska siinä on mukana Repin, mutta Tolstoi puuttuu. Onko Tolstoi sitten jonkun toisen rautatien kuin Lokakuun operoima, vai eikö se sitten ole firmennyi -juna?

Olisikohan niin että listalla ovat vain junat joiden lähtö tai määräasema on Pietari, ja että Moskovasta lähtevät ja Pietarissa mahdollisesti vain pysähtyvät junat eivät ole mukana, ja siihen joukkoon kuuluisivat Tolstoi sekä junat Petroskoihin ja Murmanskiin junat?

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös