Suomi - Venäjä -matkustajajunat

Tuo lista ei siis ole lista nimetyistä junista, vaan lista firmennyi-tyyppisistä junista. Minullakin oli käsitys, että Tolstoi on firmennyi-tyypin juna. Myös poezda.net sanoo näin olevan. Olisikohan tuohon sitten kuitenkin listattu vain junat, joiden toinen pääteasema on Pietari? Pskovin juna 010 on merkitty firmennyi-tyyppiseksi, mutta Petroskoin 018 ei.
 
SNTL

Venäläisten / Neuvostoliittolaisten listoja ei nyt kannata niin tarkkaan uskoa, edelleenkään. Vai oletteko sinisilmäisiä höpläytettäviä?

Aiemman linkin Reppana lähtee Laatokan asemalta ja kaikki kellonajatkin ovat hihasta pudistettuja numerosarjoja. Pääasia lienee, että jotain esitetään näyttävästi amerikkalaisilla tietokoneohjelmilla, ja viis mistään oikeellisuudesta. Ei näitä kukaan "oikeasti" lue. Nyt vain surffaajat ulkomailla luulevat, että homma on hanskassa!
 
Vs: SNTL

Aiemman linkin Reppana lähtee Laatokan asemalta ja kaikki kellonajatkin ovat hihasta pudistettuja numerosarjoja.

Niin, kyllä tuli huomattua nuo epätarkkuudet. Yritin itse asiassa etsiä "päivitettyä" sivua siinä uskossa että sivu olisi vanhentunut, mutta mitään toista sivua ei ollut.

Onko muuten Venäjän rautateillä RZD:llä toimisto VR:n pääkonttorin tiloissa Helsingissä? Tämän sivun mukaan olisi.

t. Rainer
 
Vs: SNTL

Vaikutaa siltä kuin Lokakuun Rautateillä joku ihan töikeen lukisi Joukkoliikennefoorumia?


Toki, kyllä täältä on perinteisesti seurattu vähäpätöisempiäkin asioita. Kunhan saamme ensin Gruusian kysymyksen pois päiväjärjestyksestä, sitten voimme keskittyä Joukkoliikennefoorumiin... ;)
 
Vs: IC2-junien maksiminopeus nousee

Eräs taho saisi varmaan halvauksen kun huomaisi, että Suomessakin nähtävillä venäläisillä matkustajavaunuilla, jossa on lossajarrut, saa rajan takana ajaa 160 km/h :lol: Saihan ennen Cmc:illä ajaa Suomessa 140 km/h, mutta itänaapurissa 160 km/h, vaikkei vaunu mitenkään rajalla muuttunutkaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: IC2-junien maksiminopeus nousee

Venäjän korkeammat nopeudet ovat mahdollisia siksi että esi- ja pääopastinten väliset matkat ovat siellä pidemmät.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: IC2-junien maksiminopeus nousee

Ja ymmärtääkseni venäläisen kaluston jarrut ovat Suomessa eri toimintatilassa, joka saattaa vaikuttaa jarrutuskykyyn.
 
Vs: IC2-junien maksiminopeus nousee

Suomen ja Venäjän raideleveydet eroavat 4 mm. Vaikuttaako asiaan?
 
Vs: IC2-junien maksiminopeus nousee

Suomen ja Venäjän raideleveydet eroavat 4 mm. Vaikuttaako asiaan?

Kyllä silläkin oma vaikutuksensa on. Jääkin nähtäväksi, kummalle raideleveydelle tulevien Austin Allegrojen pyöräprofiili sorvataan. Vai tehdäänkö jokin kompromissi, joka sopii jotenkin molempiin, mutta ei kovin hyvin kumpaankaan. Äkkiseltään tietysti tuntuisi, ettei tuo 4 mm ole paljoa, mutta...
 
Vs: IC2-junien maksiminopeus nousee

4mm lienee sellainen säätöväli akselinpituudessa, että sen voi toteuttaa ilman että telin rakenne olisi merkittävästi erilainen l. kallis.
 
Vs: IC2-junien maksiminopeus nousee

Alameren "Rautatiet ja pienoisrautatiet" kirjan mukaan Suomessa on asennusraideleveys 1522. OT! Sitäpaitsi, Tukholman T-baana on 1431..
 
Vs: IC2-junien maksiminopeus nousee

Alameren "Rautatiet ja pienoisrautatiet" kirjan mukaan Suomessa on asennusraideleveys 1522. OT! Sitäpaitsi, Tukholman T-baana on 1431..

Se 1522 tarkoittanee että on kulumisvaraa.

Venäjällä on joidenkin tietojen mukaan myös pyörien profiilit eri lailla sorvattuja kuin Suomessa ja länsi-Euroopassa. Se liittyy ymmärtääkseni neuvostoaikaisiin kokeiluihin joilla tavoiteltiin 30 tonnin akselipainoa. Miksi Venäjän rautateillä muutenkin lähes kaikki on niin erilaista kuin lännessä johtuu siitä että Neuvostoliiton rautatielaitos ei ollut UIC:n jäsen, eivätkä UIC:n normit koskeneet sitä. Nykyinen Venäjän rautatiet RZD on ymmärtääkseni UIC:n jäsen, mutta vanhojen laitteiden osalta noudatetaan varmaan omat siirtymäaikansa. Entisen itäryhmän rautateiden UIC:n vastapeluri OSShD on yhä olemassa, mutta sen rooli on ymmärtääkseni puhtaasti kaupallinen.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös