Suomi - Venäjä -matkustajajunat

Venäjän firmennyi-junat

Täällä on kaiketi virallinen lista Lokakuun rautateiden firmennyi-tyyppisistä junista

Etsiskellessäni aikataulutietoja Venäjän Rautateiden RZD:n sivuilta, satuin sivulle, jossa näytti olevan luettelo kaikista (ei-kansainvälisistä) Venäjän firmennyi-junista. Laskin luettelossa olevan 69 junaa. Niistä vain 7 oli sellaisia, joiden kumpikaan pääteasema ei ollut Moskovassa eikä Pietarissa:

Daurija, Tshita - Zabaikalsk
Druzhba, Omsk - Karaganda
Jekaterinburg, Jekaterinburg - Brest
Irtysh, Novosibirsk - Omsk
Ob, Novosibirsk - Novyi Urengoi
Okean, Vladivostok - Habarovsk
Omitsh, Omsk - Nizhnevartovsk

Huomiota kiinnitti myös, että luettelossa ei ollut Murmanskin junaa. Lokakuun Rautateiden firmennyi-junien luettelossa on kuitenkin Arktika Moskovan ja Murmanskin välillä. Siinä on myös juna Afanasii Nikitin Pietarin ja Moskovan välillä, jota ei ole RZD:n luettelossa.

RZD:n luettelossa "pohjoista ulottuvuutta" edustavat Poljarnaja Strela Moskova - Labytnangi sekä Jamal Moskova - Novyi Urengoi. Nämä molemmat pääteasemat sijaitsevat Pohjois-Siperiassa.

Palatakseni lähemmäksi ketjun aihetta RZD:n kansainvälisten junien luettelossa on 14 junaa, joista kuuden nimi mainitaan. Suomen-junien lisäksi niitä ovat Tissa Moskova - Budapest, Polonez Moskova - Varsova sekä toinen Pekingin-junista Vostok.
 
Repin -juna Pietarin ja Lappeenrannan väliseen liikenteeseen?

Koska Helsingin Sanomissa otettiin tänään esiin Lappeenrannan lentoaseman tarjoamat mahdollisuudet Venäjän/Pietarin alueen asukkaille osana juttua, nostan jo osin unohtamani linkin esiin:

Russia-IC: “New train services between Russia and Finland” 08.10.2010
http://www.russia-ic.com/news/show/10844/

Kuinka realistinen ajatus on onkin toinen juttu. Tuskin tälläiset ajatukset ainakaan edistävät Karelian Trainsin liiketoimintaa ja suuria suunnitelmia tehdä Helsinki-Vantaasta Pietarin kakkoskenttä.
 
Repin -juna Pietarin ja Lappeenrannan väliseen liikenteeseen?

Koska Helsingin Sanomissa otettiin tänään esiin Lappeenrannan lentoaseman tarjoamat mahdollisuudet Venäjän/Pietarin alueen asukkaille osana juttua, nostan jo osin unohtamani linkin esiin:

Russia-IC: “New train services between Russia and Finland” 08.10.2010
http://www.russia-ic.com/news/show/10844/

Kuinka realistinen ajatus on onkin toinen juttu. Tuskin tälläiset ajatukset ainakaan edistävät Karelian Trainsin liiketoimintaa ja suuria suunnitelmia tehdä Helsinki-Vantaasta Pietarin kakkoskenttä.

Ei lainkaan hullumpi idea, mutta vanha rata Simolasta Lappeenrantaan on jo purettu pois eikä uutta saatane tilalle kovin nopeasti. Onko selvitetty pystyykö veturia taas siirtämään junan päästä toiseen Luumäellä, vai olisiko junan pakko käydä Kouvolassa asti kääntymässä?

Riisutuin vaihtoehto olisi ajaa pelkästään Vainikkalaan josta jatkoyhteydet kaupunkiin bussilla, se olisi kuitenkin nopeampi kuin bussilla koko matka Pietarista Lappeenrantaan.

t. Rainer
 
Toisaalta voisivathan halpalentoyhtiöt lentää periaatteesta Utista. Sijainti idän yhteyden varrella ja Suomen rautatieverkon solmukohdan läheisyydessä Kouvolassa avaisi uusia mahdollisuuksia. Ilmeisesti Uttiin saa nykyisin lentää myös siviililentoja.
 
Toisaalta voisivathan halpalentoyhtiöt lentää periaatteesta Utista. Sijainti idän yhteyden varrella ja Suomen rautatieverkon solmukohdan läheisyydessä Kouvolassa avaisi uusia mahdollisuuksia. Ilmeisesti Uttiin saa nykyisin lentää myös siviililentoja.

Kuvittelisin että Utin varuskunnan komentaja ei katso mielellään jos venäläisiä "siviilejä" alkaa parveilla lentotukikohdassa.

t. Rainer
 
Russia-IC: “New train services between Russia and Finland” 08.10.2010
http://www.russia-ic.com/news/show/10844/

Kuinka realistinen ajatus on onkin toinen juttu. Tuskin tälläiset ajatukset ainakaan edistävät Karelian Trainsin liiketoimintaa ja suuria suunnitelmia tehdä Helsinki-Vantaasta Pietarin kakkoskenttä.
Etelä-Saimaa nielaisi tämän purematta ja julkaisi tämän päivän lehdessä ikäänkuin varmana tietona. :)
 
Lappeenranta voisi kehittyä Ryanairin ja kenties jonkun muunkin halpiksen avulla "Pietarin kakkoskentäksi", mutta HV ei sellaiseksi yllä, koska sieltä/sinne operoivat samat kovan rahan firmat, kuin Pulkovostakin.

Varsinaiseen teemaan liittyen: ovatko Sibelius-junan vaunut menossa hajasijoitukseen suomalaisiin IC-juniin ja miten ne on tarkoitus vastaisuudessa luokitella? Vaunuissahan on ollut tupakointipaikkoja eli niiden säätäminen normi-Ex:ksi edellyttäisi ainakin hyttipuolella kaikkien tekstiilipintojen vaihtamista.
Sinisestä Sibeliuksesta perityt vaunut lienevät (raflaa lukuunottamatta) VR:n logiikan mukaan jo poisto- tai korkeintaan ruuhkien tasaukseen sopivaa kamaa.
 
Lappeenranta voisi kehittyä Ryanairin ja kenties jonkun muunkin halpiksen avulla "Pietarin kakkoskentäksi", mutta HV ei sellaiseksi yllä, koska sieltä/sinne operoivat samat kovan rahan firmat, kuin Pulkovostakin.

Kaipa kilpailuetu pitäisi olla Helsinki-Vantaan parempi palvelu ja lentotarjonta. Venäjällä ulkomaanlennot ovat keskittyneet vissiin vähän suhteettomassa määrin Moskovaan. Allegro-junalippu itsessään on jo sen hintainen, että halpalennon idea vesittyy aika pitkälle sillä.

Olen kyllä itsekin aika skeptinen 'kakkoskenttä'-konseptin suhteen. Pietari on kuitenkin iso kaupunki ja luulisi, että Pulkovoa myös kehitetään vastaisuudessa. Toisaalta Venäjältä tullaan edelleen Suomeen hiihtämään ja laskettelemaan ja mökkeilemään vaikka mahdollisuuksia kaiken järjen mukaan pitäisi olla omassa maassa riittämiin. Palveluteollisuuden ja yleisen turvallisuuden kehittyminen ei ole ihan itsestäänselvyys.
 
Kaipa kilpailuetu pitäisi olla Helsinki-Vantaan parempi palvelu ja lentotarjonta. Venäjällä ulkomaanlennot ovat keskittyneet vissiin vähän suhteettomassa määrin Moskovaan. Allegro-junalippu itsessään on jo sen hintainen, että halpalennon idea vesittyy aika pitkälle sillä.

Olen kyllä itsekin aika skeptinen 'kakkoskenttä'-konseptin suhteen. Pietari on kuitenkin iso kaupunki ja luulisi, että Pulkovoa myös kehitetään vastaisuudessa. Toisaalta Venäjältä tullaan edelleen Suomeen hiihtämään ja laskettelemaan ja mökkeilemään vaikka mahdollisuuksia kaiken järjen mukaan pitäisi olla omassa maassa riittämiin. Palveluteollisuuden ja yleisen turvallisuuden kehittyminen ei ole ihan itsestäänselvyys.

Kun Finnairin strategiana on keskittyä Aasian liikenteeseen, joka vaatii melkoisia investointeja, on täysin mahdollista, että monet venäläiset tulevat lentämään Helsinki-Vantaan kautta Kiinaan tai Japaniin. Tulevatko he sitten lentokoneella vai junalla, riippuu siitä, mitä palvelu maksaa ja kuinka sujuvaksi se on tehty. Esimerkiksi Charles de Gaullella tilanne on sellainen, että matkatoimisto voi kirjoittaa Bryssel-CDG2 -välin samalle lentolipulle kuin itse lennonkin, jolloin lentoyhtiöllä on vastuu siitä, että matkustaja pääsee perille asti. Tällöin lentoyhtiön ja junaoperaattorin lienee mahdollista myös neuvotella hinta valmiiksi, mikä saattaa tehdä tästä edullisempaa kuin tavallisesta junamatkailusta, ja mahdollisesti sopia aikatauluista. Itse teen näin säännöllisin väliajoin, eikä se eroa suuresti siitä, että lennän Riian kautta airBalticilla jonnekin Lähi-itään, Helsinki-Vantaan suorat yhteydet sinne kun ovat luvattoman huonot.

Liikematkustajia korkea hinta ei haittaa, ja moni on varmaan valmis maksamaan siitä, että junassa pystyy työskentelemään paremmin. Minusta Helsinki-Vantaan olisikin syytä panostaa näihin 'high value' asiakkaisiin. Kenttä ei ole sinänsä hullumpi, mutta jää selvästi jälkeen esimerkiksi Kööpenhaminasta. Uutta terminaalirakennusta suunniteltaessa olisikin oltava riittävän kunnianhimoinen, ja lentoradan myötä ajatus saisi uutta ilmaa siipiensä alle.

Parasta tietysti olisi, jos Tallinnan kenttä, Helsinki-Vantaa ja Pulkovo olisivat kaikki saman, nopean junayhteyden varrella. Tämä lisäisi kilpailua ja parantaisi palvelua. Suomi on saari ja tarvitsee siksi hyvä lentoyhteyksiä muualle maailmaan.
 
Mielenkiintoinen uutinen. Kaksi kansanedustajaa ehdottaa itäyhteyksien parantamista Sisä-Suomeen. Pidän tätä erittäin mahdollisena ja kannatettavana.

http://yle.fi/alueet/tampere/2011/01/allegro-yhteys_tampereelta_pietariin_2323551.html

YLE Tampere sanoi:
Allegro-yhteys Tampereelta Pietariin?

Kokoomuskansanedustajat Arto Satonen ja Timo Heinonen ehdottavat suoraa Allegro-yhteyttä Tampereelta Hämeen kautta Pietariin. Heidän mielestään yhteys olisi mahdollista liikennöidä päivittäin Tampereelta jo nykyisellä Allegro-kalustolla.

Liikekenneministerille jätetyssä kirjallisessa kysymyksessä korostetaan, että alueen maakuntien vientiyrityksillä on paljon liiketoimintaa Pietarissa.
Satonen ja Heinonen ehdottavat Allegro-yhteyttä Tampereelta Pietariin Hämeenlinnan, Riihimäen ja Lahden kautta.

- Suora yhteys parantaisi merkittävästi Pirkanmaan ja Hämeen yhteyksiä Pietariin ja matka taittuisi neljässä tunnissa nykyisen 5,5 tunnin sijasta, Arto Satonen toteaa.
Kokoomusedustajat uskovat, että suora yhteys Pietarista toisi myös merkittävästi turisteja Hämeeseen ja Pirkanmaalle.
 
VR:n sivuilla lukee, että heillä on tarkoitus lisätä päivittäisten Allegro-lähtöjen määrä Helsingistä ja Pietarista kahdesta neljään, jolloin käsittääkseni koko neljän junan kalusto on käytössä. Tarkoittavakohan kansanedustajat, että toinen tai molemmat noista lähdöistä menisi Tampereelle? Muussa tapauksessa kaiketi tarvittaisiin lisää kalustoa. Miten muuten mahtaa onnistua neljän lähdön ajaminen neljällä junalla, kun käsittääkseni Allegroa ei voi korvata millään veturijunalla? Jos joku neljästä yksiköstä ei ole ajokunnossa, niin onko muuta vaihtoehtoa kuin perua lähtö?
 
Riittää kaksi jos aikataulut pysyy kutakuinkin samana

Aamulähtö 5.40-9.16
Aamupäivälähtö 10.00-13.36
Iltapäivälähtö 14.25-18.01
Tuohon perään vielä iltavuoro
 
Takaisin
Ylös