Pendolinojen yhdistäminen loppuu

Ajoin tänään junalla. Juna oli hieno peli kuten se yleensä onkin ja palvelu oli tavanomaisen erinomaista. Pari asiaa kuitenkin reunahuomautuksena.

1) otsikon aiheesta
Tänään junien yhteenkytkeminen onnistui hienosti, S59:ssä keikkuivat kaikki osat mukana kuten pitikin, eli Seinäjoelle kaksi runkoa ja siitä eteenpäin vain yksi.

2) otsikon vierestä
Koska noissa hienoissa katossa olevissa näytöissä alkaa olla jotain infoa matkalaisille? Nyt nopeusnäyttö on mitä sattuu ja ainakaan se ei kykene näyttämään kelloa yhtäaikaa. Nämä "tiedot" tarjoillaan vaihtoehtoisina ison ruudun nurkissa ja loppuruutu on musta.
Voisi kuvitella (toivoa) VR:n innokkaiden koodaripoikien saavan niille aikanaan kalliille näytöille hiljalleen jotain katseltavaa, nyt ovat enimmän osan ajasta tyhjän pantteina. Toistakymmentä vuotta on ollut nörttiosastolla aikaa koodata Pendolinoihin olemassa olevan hardwaren sisään jotain sisältöä. Sama tilanne on toki IC-vaunuissa, pitääkö tästä päätellä että talon politiikka on tilata vaan tekniikkaa muttei käyttää sitä? Radioiden kanssa on sama tilanne, penkkeihin asennettujen kuulokepistokkeiden kautta löytyy sähiseviä kanavia joita pitää (ilmeisesti) RDS-aikana käydä käsin sorkkimassa kohdalleen. Joita toki junahenkilöstö käy kun pyytää, kiitos siitä.
Yksikerros-IC-vaunuissa sieltä ei kuulu edes suhinaa vaikka pyytäisi, led-näyttö kertoo vain mitä mykkää kanavaa nyt kuunnellaan.

Saa tietenkin äkkiseltään kuitata tämänkin vinkumisen turhanpäiväiseksi narinaksi, mutta jos nyt joukkoliikenteen kilpailukyvystä yksityisautoiluun nähden tällä forumilla paasataan, niin muistutan vain että yksityisautossa radiokanavat yleensä kuuluvat ja jos jotain näyttölaitteita hankitaan, niin niitä pidetään käyttökunnossa ja myös käytetään. Niillä on siis joku funktio.

Jos junaan pitää ottaa kannettava radio mukaan toimimattomien radiojärjestelmien rinnalle, niin a) sitä harva tekee ja b) miksi sellainen roska on sitten koskaan edes hankittu? Markkinointiosasto kuitenkin pitää radionkuuntelumahdollisuutta mainonnassa mukana edelleen.
Harva kuluttaja ostaa vaikkapa citymaasturinsa takapenkkiläisille dvd-laitteet eikä mitään esitettävää.

Toivottavasti se ei kuulu samaan sarjaan kuin linja-autojen kahviautomaatit, "meillä on sellainen mutta siitä ei saa mitään".
 
Niinpä, en enää jaksa ihmetellä noita mitäänsanomattomia rahareik... eikun kuvaruutuja. Joskus kivikaudella sinisissä pikajunissa oli videovaunuja, leffat tuli katseltua aina kun oli mahdollista.

Kaipa sille, että noita IC/Spedelinojen ruutuja ei voi käyttää matkustusmukavuuden parantamiseen on olemassa jokin elämää suurempi selitys. Kuka uskaltaisi kertoa sen meille tavallisille matkustajille?
 
2) otsikon vierestä
Koska noissa hienoissa katossa olevissa näytöissä alkaa olla jotain infoa matkalaisille? Nyt nopeusnäyttö on mitä sattuu ja ainakaan se ei kykene näyttämään kelloa yhtäaikaa. Nämä "tiedot" tarjoillaan vaihtoehtoisina ison ruudun nurkissa ja loppuruutu on musta.
Voisi kuvitella (toivoa) VR:n innokkaiden koodaripoikien saavan niille aikanaan kalliille näytöille hiljalleen jotain katseltavaa, nyt ovat enimmän osan ajasta tyhjän pantteina. Toistakymmentä vuotta on ollut nörttiosastolla aikaa koodata Pendolinoihin olemassa olevan hardwaren sisään jotain sisältöä. Sama tilanne on toki IC-vaunuissa, pitääkö tästä päätellä että talon politiikka on tilata vaan tekniikkaa muttei käyttää sitä?

Tarjouduin aikoinaan itsekin tekemään koodia ja esitettävää näytöille, mutta se ei johtanut mihinkään. VR:ltä tuli vain tyypillinen vakiovastaus, joka ei liittynyt mitenkään ehdotukseeni.

Oma idea oli siis pistää näytöille reittitietoa lähinnä matkan etenemisestä vaunun gps-paikanninta hyödyntäen. Pendolinossa on muuten Windows NT 4 "junamikrolla".
 
Kaipa sille, että noita IC/Spedelinojen ruutuja ei voi käyttää matkustusmukavuuden parantamiseen on olemassa jokin elämää suurempi selitys. Kuka uskaltaisi kertoa sen meille tavallisille matkustajille?

Selitys on yksinkertainen: kysehän on mahdollisesti myöhemmin käytettävästä ominaisuudesta, eli optiosta. VR on valtionyhtiöiden optio-ohjelmista nousseen kohun vuoksi jättänyt viime vuosina kaikki optionsa käyttämättä (Sm3, Edm-vaunut, IC-vaunut, Dm12), joten eihän näyttöruutujen sisältöäkään voida toteuttaa ;)
 
Tänään junien yhteenkytkeminen onnistui hienosti, S59:ssä keikkuivat kaikki osat mukana kuten pitikin, eli Seinäjoelle kaksi runkoa ja siitä eteenpäin vain yksi.".

Yhteenkytkemiset ovat toistaiseksi keskeytetty ainoastaan Tampereella, josta saadut huonot kokemukset nopeista linjakytkennöistä saivat vihdoin talon johdon muuttamaan kantansa niiden toimivuudesta. Kytkentöihin tullaan palaamaan, kun järjestelmien toiminta on saatu varmistettua - eli joskus voi olla edessä paluu vanhaan, mutta toivottavasti testaus kestää sitä ennen riittävän kauan.

Koska noissa hienoissa katossa olevissa näytöissä alkaa olla jotain infoa matkalaisille? Nyt nopeusnäyttö on mitä sattuu ja ainakaan se ei kykene näyttämään kelloa yhtäaikaa. Nämä "tiedot" tarjoillaan vaihtoehtoisina ison ruudun nurkissa ja loppuruutu on musta. Voisi kuvitella (toivoa) VR:n innokkaiden koodaripoikien saavan niille aikanaan kalliille näytöille hiljalleen jotain katseltavaa, nyt ovat enimmän osan ajasta tyhjän pantteina.

Nykyisin on jo mahdollista konduktöörin käyttää infomonitoreja lisäinformaation jakamiseen. Esimerkiksi eilen S87:ssa (Sm3 7x15) käytettiin näyttöjä alkumatkan aikana kertomaan asiakkaille ravintolavaunun aukeavan vasta noin 15 minuutin kuluttua lähdöstä junayksikön poikkeuksellisen varikolta saapumisen vuoksi junavuorolle. Kun ravintola sitten aukesi näytöillä oli teksti asiasta, jonka jälkeen vielä esiteltiin ravintolavaununpalveluja valmis tekstillä. Näyttöjen käyttämistä suositellaan junahenkilökunnalle mm. kuulovammaisten asiakkaiden palvelun parantamiseksi. Tämä kaikki kuitenkin vaatii konduktöörin olemista osastossaan ja perehtymistä työvälineisiinsä. Yleisin ongelma on ajanpuute. Yksi konduktööri hoitaa yleensä koko 159 metrin junayksikköä, niin joka paikkaan ei kokoajan ehdi. Valmiudet esim. leffojen näyttämiseen olisi jo valmiina, kuten myös leffan äänen kuuntelemiselle kanavalta 5. Kuulutuksista ja näytöistä vastaavat henkilöt ovat jo tehneet mm. asemien ja junien palveluista kertovia infopaketteja näytöille. Ainakin eilen S94:ssä (Sm3 7x08) näkyivät kyseiset lisäinfot.

Radioiden kanssa on sama tilanne, penkkeihin asennettujen kuulokepistokkeiden kautta löytyy sähiseviä kanavia joita pitää (ilmeisesti) RDS-aikana käydä käsin sorkkimassa kohdalleen. Joita toki junahenkilöstö käy kun pyytää, kiitos siitä. Yksikerros-IC-vaunuissa sieltä ei kuulu edes suhinaa vaikka pyytäisi, led-näyttö kertoo vain mitä mykkää kanavaa nyt kuunnellaan..

Ongelma radioissa oli aikanaan, ettei ne pysyneet sovituilla kanavilla (1: YLE Ykkönen, 2: Radio Suomi, 3: YLEX, 4: ruotsinkielinen). Radiot ovat nykyisin lukitun paneelin takana, joka varikon henkilökunnan pitäisi ohjelmoida oikeille kanaville. Joissain tapauksissa kanavat eivät pysy oikeilla taajuuksilla RDS-asetuksesta huolimatta ja siitä aiheutaa sähinää, joka on korjattavissa vain varikolla. Yksikerrosvaunuissa ongelma johtuu yleensä junassa olevasta Rk-vaunusta, joka ei suostu välittämään radiolähetystä lävitseen. Näissä tapauksissa Expt-vaunussa radiot pysyvät hiljaisina - valitettavasti. Kaikkein varminta on kuunnella radiota Ed-, Eds-, Edfs- ja Edb-vaunuissa tai Sm3-kalustossa. Jos kaikki on kunnossa, niin kuuntelun pitäisi onnistua. Joissain tapauksissa kuitenkin kuuntelu ei valitettavasti onnistu esim. jos konduktöörinosasto puuttuu junasta eli keskusradio puuttuu samalla. Suosittelen aina kääntymään junahenkilökunnan puoleen, mikäli radiot eivät toimi. Me voimme aina yrittää korjata asian matkan aikana, jos vain laitteet ovat paikalla ja saamme viasta tiedon.

Saa tietenkin äkkiseltään kuitata tämänkin vinkumisen turhanpäiväiseksi narinaksi, mutta jos nyt joukkoliikenteen kilpailukyvystä yksityisautoiluun nähden tällä forumilla paasataan, niin muistutan vain että yksityisautossa radiokanavat yleensä kuuluvat ja jos jotain näyttölaitteita hankitaan, niin niitä pidetään käyttökunnossa ja myös käytetään. Niillä on siis joku funktio..

Kirjoitat täyttä asiaa, joka kuuluu ehdottomasti otsikon matkustusmukavuuden maksimointi alle. Hyvä, että epäkohtia tuodaan esille. Toivottavasti tällainen konduktöörin näkökulma asiasta hieman selvinsi tilannetta myös meidän näkökulmasta.
 
Toivottavasti tällainen konduktöörin näkökulma asiasta hieman selvinsi tilannetta myös meidän näkökulmasta.

Hieno vastaus, kiitos siitä, hoidat työantajasi tiedotusosaston töitä ihan OTO:na mallikkaasti. Katsotaan mielenkiinnolla parin tunnin kuluttua miten tähän S52:n vaunun nro 7 eteen ilmaantuu tai on ilmaantumatta Tampereella vaunut 1-6. Muuten sillä ei kai ole matkustajalle merkitystä kuin jos 5 min. vaihtoväli seuraavilla asemilla joukkoliikenneketjussa syöpyy junien kytkentäongelmaan. Se ketju kokonaisuutena on kuitenkin melkoisen tärkeä käyttäjälle, eilen aamulla etukäteen tilattu taksi kun puuttui Rovaniemen rautatieasemalta, niin viimeinen 2 km ketjussa muuttuu heti kilpailukyvyttömäksi yksityisautoon nähden (kun sellainenkin on käytettävissä).
Sama vika iltapäivällä bussiliikenteen härmistyttyä tuntemattomaan ilman kummempia selityksiä, junalle pääsy oli temppuilua, joten ajoin yhtenä kulkijoista 15 taksin letkassa peräkkäin kuin kuuluisat köyhän talon porsaat. Ehkä sillä Pohjolan Liikenteellä voisikin olla jotain käyttöä syöttöliikennöitsjänä Yhtymän ydinliiketoimintaa tukien vähintäänkin itsekannattavana liiketoimintana?

Noin yleisellä tasolla voisi kuitenkin kuvitella että hankitun tekniikan käyttö kuuluisi junahenkilökunnalle ja ylläpito sekä laitekehitys joillekin muille. Konduktööreillä taitaa olla yleensä muutakin tekemistä matkan aikana kuin korjata tai säätää laitteita.

Kaikesta rutkutuksesta huolimatta tämäkin ihanpaskaksihaukuttu junarunko on myyty 2. luokan osalta Oulusta lähtiessä loppuun joten tämä 1. luokkakin on yli puolillaan ainakin nyt Ylivieska-Kokkola -välillä. Joten kai se kansa äänestää kuitenkin jaloillaan. Itse en ainakaan ole pakkokäyttäjä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hieno vastaus, kiitos siitä, hoidat työantajasi tiedotusosaston töitä ihan OTO:na mallikkaasti.

Viralliset tiedotteet hoitaa tosiaan VR:n viestintä, mutta Suomessa oleva sananvapaus ja demokratia antaa kuitenkin oikeuksia omien juttujen kirjoittelemiseen. Toki olemme useasti keskustelleet aiheesta talon sisälläkin, että mitä voi kirjoitella ja mikä on taas talon sisäistä tietoa. Pääasiassa palaute on ollut positiivista, että joku jaksaa ja viitsii täysin omalla ajallaan ja ainoastaan omasta mielenkiinnosta rautatieliikennettä kohtaan kirjoitella täällä harrastajien kanssa asioista. Toivottavasti pystyn hieman avaamaan maailmaa meidän kulisseissa ja onpa täältä jo muutama innostunut hakeutumaan VR:lle töihinkin... Pidetään siis avointa keskustelua yllä jatkossakin ainakin minun puolestani. Muistakaa kuitenkin, että mitä täällä kirjoitan on välillä sen rautatieharrastajankin kirjoittamaa - joskus taas vain erään konduktöörin näkemyksiä asioista. Talon viralliset kannanotot kertovat sitten aivan toiset henkilöt.
 
Takaisin
Ylös