Oy Karelian Trains Ltd (Helsinki-Pietari linjan tulevaisuus)

Liittynyt
8 Marraskuu 2005
Viestit
399
HELSINKI-PIETARI-HELSINKI LINJAN TULEVAISUUS

Ajattelin avata tähän uuden viestiketjun tulevaisuuden Helsinki-Pietari-Helsinki linjan tulevaisuuden merkeissä. Kalusto on tilattu ja liikenteen alkamiseen ei ole enää montaa vuotta. Paljon kuitenkin virtaa vielä vettä läpi Pietarin ennen liikenteen aloittamista, mutta parempi aloittaa tutustuminen jo nyt sekä venäjänkielen opiskeleminen... Eihän sitä ikinä tiedä, että mistä sitä itsensä vielä toivottavasti joskus löytäisi.

Seuraavassa kopioitu tietoa Karelian Trainsin keltamustavalkoisilta sivuilta http://www.kareliantrains.fi/fi/index/etusivu.html . Mielestäni tuo Eurostar-junista tuttu keltamustavalkoinen väritys sopisi jopa juniin erittäin hyvin. Se tuo mieleen Helsingin ja Pietarin keskustoissa sijaitsevien talojen värityksen ja erottuu hyvin nykyisin molemmilla puolilla rajoja liikennöivästä kalustosta. Asiaan...

Karelian Trains sanoi:
Oy Karelian Trains Ltd on VR Oy:n ja OAO RZD:n puoliksi omistama kalustoyhtiö. Yhtiö on perustettu syksyllä 2006 Helsingin ja Pietarin välistä nopeaa liikennettä varten, ja se hankkii Helsinki–Pietari-liikenteen edellyttämät nopeat junat ja kunnossapitopalvelut.


Karelian Trains sanoi:
KARELIAN TRAINS TILASI NOPEITA JUNIA HELSINGIN JA PIETARIN VÄLILLE

Karelian Trains on tilannut Alstomilta neljä nopeaa junaa Helsingin ja Pietarin välille. Junat tulevat liikenteeseen vuonna 2010. Kaupan arvo on noin 120 miljoonaa euroa. Hankkeen rahoittaa OKO Pankki Oyj.

Tavoitteena on lyhentää Helsingin ja Pietarin välinen matka-aika noin kolmeen tuntiin, kun se on nykyisin viisi ja puoli tuntia. Suunnitelmien mukaan päivittäin kulkisi neljä junavuoroa molempiin suuntiin.

Pietarin-matkan nopeuttaminen edellyttää uuden kaluston lisäksi ratainvestointeja sekä Suomessa että Venäjällä. Myös kaikki rajamuodollisuudet pitää siirtää liikkuvaan junaan.

Venäjän puoleiset rataosuudet on tarkoitus kunnostaa vuosina 2007-2008. Suomessa Lahti-Luumäki-osuus valmistuu vuonna 2011.

Junassa on kaksivirtajärjestelmä, jotta se voi kulkea sekä Suomen että Venäjän rataverkolla. Junan huippunopeus on 220 kilometriä tunnissa. Junassa on seitsemän vaunua ja yhteensä 350 paikkaa. Junassa on ravintola, business-luokka, invapalvelut sekä paikat lemmikkien kanssa matkustaville.


Junamatkustus kasvussa Suomen ja Venäjän välillä

Matkustajamäärien Helsinki–Pietari-reitillä arvioidaan kasvavan kolminkertaisiksi viiden vuoden kuluessa nopean liikenteen aloittamisesta. Vuonna 2006 tällä välillä tehtiin 200 000 junamatkaa.

Kaikkiaan Suomen ja Venäjän välillä tehtiin viime vuonna 337 000 junamatkaa. Matkojen määrä kasvoi 26 % edellisestä vuodesta. Kasvu on jatkunut voimakkaana myös tänä vuonna: tammi-elokuussa matkustus Venäjän-junissa kasvoi 21 %.

Matkustajista 60 % on venäläisiä ja 29 % suomalaisia. Lisäksi junissa on kansainvälisiä matkustajia Euroopasta, Aasiasta ja Pohjois-Amerikasta.

Helsingin ja Pietarin välillä on joka päivä kaksi junayhteyttä, suomalainen Sibelius ja venäläinen Repin. Moskovan-reitillä kulkee päivittäin Tolstoi-yöjuna.

Karelian Trains on VR Osakeyhtiön ja Venäjän rautatieyhtiö OAO RZD:n yhteinen yritys. Sen tehtävänä on hankkia Helsinki–Pietari-liikenteen nopeat junat ja kunnossapitopalvelut.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Näyttäis ulkomuodon perusteella olevan tavallinen pendolino kaksoisjännite versiona. Toivottavasti noissa ei oo lastentaudit yhtä pahoja ku suomen pendoissa.
 
Uudet junat tehdään Sm3:n runkoon, jolloin ne näyttääkin hyvin samalta ulospäin. Junan tekniikka on kuitenkin erilainen kuin Sm3:ssa. Alstom käyttää näissä junissa uusinta pendotekniikkaa ("New Pendolino", ETR600, ETR610...). Kattokotelot on Sm3:a himpun verran korkeampia ja koko vaunun mittaisia, koska tekniikkaa tulee enemmän katolle. Ja kyllä näissäkin omat lastentautinsa tulee olemaan vähintään ensimmäiset 10 vuotta. :)
 
Vainikkala-Lappeenranta -yhteyden merkitys korostuu, mikäli matka-ajan nopeutuminen Pietarista Etelä- ja Pohjois-Karjalaan sekä Savonlinnaan tahdotaan täysimääräisesti hyödyntää.
 
Vainikkala-Lappeenranta -yhteyden merkitys korostuu, mikäli matka-ajan nopeutuminen Pietarista Etelä- ja Pohjois-Karjalaan sekä Savonlinnaan tahdotaan täysimääräisesti hyödyntää.

Luulisitko, että Karelian Trainsit pysähtyisivät vielä Vainikkalassa? Raja- ja tullimuodollisuudet tapahtuvat liikkuvassa junassa Helsingin ja Pietarin välillä. Toki Rajavartiolaitoksen ja Tullin patrullit jäävät rajalla pois. Junat porhaltavat luultavasti pysähtyen erittäin vähillä väliasemilla ja imitoivat lentokonetta. Tuskin on toppia Viipurissakaan, saati Suomessakaan juuri missään metropolin ulkopuolella. Kyseessä on jotain aivan uutta liikennemetodia Helsingin ja Pietarin välillä.
 
Yle Areenasta kannattaa käydä kuuntelemassa Etelä-Savon maakuntajohtajan haastattelu Radiouutisten Ajantasan Lauantaivieraana 3.11. -07. Siinä esitetään niitä ajatuksenkulkuja ja tavoitteita, joita Etelä-Savolla liittyy Pietarin nopeutuvien junayhteyksien avaamiin mahdollisuuksiin. Samansuuntaisia päämääriä Etelä-Karjalan osalta viestii tuore uutinen Lappeenrannan uudistetuista ja uusista reittilennoista.

Itse ajattelen, että koko itä-Suomen matkailun ja muun elinkeinoelämän kannalta on merkittävää saada nopeille Pietarin junille pysähdys ainakin Kouvolaan.
 
Miksi niiden pitäisi?

No kysytään vaikka että miksi ihmeessä he menisivät ulkomaille? Eiköhän se ole "jo laissa kiellettyäkin"...

Rajavartiolaitoksen ja Tullin toiminnasta rajalla: Pysytään omalla puolella suosiolla - puolin ja toisin, kyllähän Elmo sen tiesit...

Oma vahvasti yksinkertaistettu käsitykseni on Suomesta Venäjälle menevästä liikenteestä, että Tulli on siitä kiinnostuneempi ja toisinpäin kuljettaessa Rajavartiolaitos on kiinnostuneempi. Toki kumpikin viranomainen tekee asianmukaiset tarkastuksensa mennen-tullen, mutta painoarvo lienee tuollainen. Venäjän vastaavat instanssit sekä myös Venäjän Federaation asevoimien maavoimat (eli entinen Puna-armeija) siinä taustalla Viipuriin saakka olevalla rajavyöhykkeellä antaa vielä oman mausteensa rajaliikenteeseen. Asevoimien läsnäolo näkyy (onneksi) vain junan ikkunasta.

Kyseessähän ei ole Elimäen ja Iitin välinen raja ;)
 
Tuskin on toppia Viipurissakaan, saati Suomessakaan juuri missään metropolin ulkopuolella. Kyseessä on jotain aivan uutta liikennemetodia Helsingin ja Pietarin välillä.

Jos tarkoitus on tehdä jotain erittäin nopeita junia, pysähdyspaikat voisivat olla Helsinki, Pasila, Tikkurila ja Kouvola, joiden jälkeen Pietari. Kouvolan pysähdys lähinnä risteysasemafunktion vuoksi, sieltä voisi jatkaa junalla mm. Savoon, Karjalaan, Kotkan suuntaan ja Lahteen. Yhteydet Tampereen suuntaan Tikkurilan kautta, Turun suuntaan Pasilasta. Näin se tuntuisi järkevältä.
 
No kysytään vaikka että miksi ihmeessä he menisivät ulkomaille? Eiköhän se ole "jo laissa kiellettyäkin"...

Jotta toiminnalle olisi riittävästi aikaa? Kansainvälisissä junayhteyksissä rajan yli jatkuvat tarkastukset ovat aika tavallisia kuten varmasti tiedät. Lakeja voidaan muuttaa ja rajan määritelmääkin voidaan tarvittaessa hienosäätää.

Venäjän erikoistapauksessa rajan ylittävät tarkastukset eivät kieltämättä ole kovin todennäköisiä lähitulevaisuudessa. Venäjällä halutaan tehdä asiat vähän erikoisesti eli esimerkiksi kerätä kaikkien passit keskitetysti leimattaviksi
 
Venäjän erikoistapauksessa rajan ylittävät tarkastukset eivät kieltämättä ole kovin todennäköisiä lähitulevaisuudessa. Venäjällä halutaan tehdä asiat vähän erikoisesti eli esimerkiksi kerätä kaikkien passit keskitetysti leimattaviksi
Carelian Trainsin liikenteessä on saamieni "sisäpiiritietojen" mukaan tarkoitus toimia niin, että Suomen puolella konnari kerää passit jo matkalippujen tarkastuksen yhteydessä, vinguttaa niiden viivakoodit matkan aikana lukijalaitteella, josta menee langaton yhteys Rajavartiolaitokselle. Ne matkustajat, joiden passit eivät toimi lukijalaitteessa, tai tulee paluuviestinä että "ei saa poistua maasta" tms, poimitaan erikseen junasta Vainikkalassa tai Kouvolassa, ja katsotaan mitä tehdään.

t. Rainer
 
Carelian Trainsin liikenteessä on saamieni "sisäpiiritietojen" mukaan tarkoitus toimia niin, että Suomen puolella konnari kerää passit jo matkalippujen tarkastuksen yhteydessä, vinguttaa niiden viivakoodit matkan aikana lukijalaitteella, josta menee langaton yhteys Rajavartiolaitokselle. Ne matkustajat, joiden passit eivät toimi lukijalaitteessa, tai tulee paluuviestinä että "ei saa poistua maasta" tms, poimitaan erikseen junasta Vainikkalassa tai Kouvolassa, ja katsotaan mitä tehdään.

Hmmm... Miten tuolloin kontrolloitaisiin sitä, ketkä ovat jo käyneet tarkastuksen läpi? Voiko rajatarkastuksessa muka luottaa konduktöörien tapaan hyvään naamamuistiin? Vai pitääkö Lahden ja Kouvolan matkustajille varata kokonainen vaunu?
 
Takaisin
Ylös