Oy Karelian Trains Ltd (Helsinki-Pietari linjan tulevaisuus)

Vs: Viipurin pysähdykset

Severstal on monialayhtiö, joka toimii lentoliikenteen lisäksi rautateillä eri maissa, sillä on rautatie- ja raitiovaunutehtaita.
Severstal on myynyt Severstaltransin kokonaan. Rautatieliikennettäkin hoitava Severstaltrans on siirtynyt kokonaan yhtiön johdon omistukseen. Severstaltransin uusi nimi on N-trans, ja tuolla nimellä yhtiö toimii Suomessakin.

Severstal omistaa lähes kaikki entisen Neuvostoliiton kiskokalustotehtaat - jos ei jokaista yhtiötä kokonaan, niin ainakin osan. Joissakin taitaa omistajana olla myös Venäjän valtio.
 
Vs: Viipurin pysähdykset

Petroskoissa on johdinautoja .

Petroskoin johdinautojen linjakartta (CXEMA) on osoitteessa
http://www.ptz-trans.ru/troll_map.htm

Kartan päiväys on 6.11.2007. Myös muita karttoja/kaavioita löytyy:
Kaupunkibussit ja linjataksit 1.11.2007
Lähiliikenne 2007
Kaukoliikenne 2005
Petroskoin lähijunat
(Vienan) Kemin lähijunat
Näistä kaikista on myös aikataulutietoja. Petroskoista kerrotaan olevan linja-autoyhteyksiä esimerkiksi Kostamukseen (7,5 h), Kalevalaan (9,5 h), Pääjärvelle (9 h), Pietariin, Tserepovetsiin, Novgorodiin. Kaukojunia näyttäisi kulkevan Murmanskiin, Moskovaan, Pietariin, Minskiin, Kostamukseen ja suoria vaunuja muutamalle muulle määräasemalle. Junatietoja voi tosin etsiä muistakin nettiosoitteista.

Yllä olevat ovat venäjäksi. Englanniksi kerrotaan "intercity timetables" mutta viimeinen mainittu kaikkien aikataulujen päivitys on kaksi vuotta vanha.
 
Vs: Viipurin pysähdykset

Petroskoista kerrotaan olevan linja-autoyhteyksiä esimerkiksi Kostamukseen (7,5 h), Kalevalaan (9,5 h), Pääjärvelle (9 h), Pietariin, Tserepovetsiin, Novgorodiin.

Huolellisemmin laskien matka Petroskoista Pääjärvelle kestää 12 tuntia. Kyytiä on tarjolla kahdesti viikossa.
 
Kannaksen kiitojuna

Tänään SRHS:n kerhoillassa VR:n nopean itäjunaliikenteen projektipäällikkö Piistari kertoi luennossaan Karelian Trainsin pysähdyspaikat. Ne ovat samat kuin nykyistenkin junien. Ensi alkuun tulee liikenteeseen kolme junaparia ja kun kaikki on valmista, neljä junaparia. Aluksi Sibeliuksen ja Repinin vaunustot ovat hätävaralla, jos Alstomilla olisi vaikeuksia. Huippuliikenteessä viikonloppuisin ja juhlapäivinä ajetaan tuplarungolla (14 vaunua). Muutakin kuulimme...
 
VR tiedottaa ja HS uutisoi, että Venäjän junien nimeksi tulee Allegro. Ihan hauska lisä italialaisnimien sarjaan. Allegrohan merkitsee nopeaa, tai musiikissa "nopeasti". Ja italia on toimiva kompromissi, jossa niin suomen- kuin venäjänkielinen nimi olisi huono ratkaisu. Väritys on hyvin Suomi-Venäjä-henkinen, jossa sinistä on vähän enemmän kuin punaista.

Osoite allegro.fi on jo haettu VR-Yhtymä Oy:lle. ;)
 
Samaa sarjaa kolmospendon ravintolan kanssa. Sopivampia nimiä olis voinu olla Lenin (kun Suomesta junalla sinne karautti), O-W Kuusinen, UKK tai sitten oltaisiin annettu Putinille oma juna.
 
... Venäjän junien nimeksi tulee Allegro...

Sillä lailla! Kas, kun ei Regent... Kun tietää Pendojen yleisimmän uutisointiaiheen ja muistaa Austin Allegrojen (jonka italialainen sisarmalli oli Innocenti Regent) surkeuden, tulee tahtomattakin ajateltua tiettyä yhtäläisyyttä... ;)
 
Taskusanakirjan mukaan sekä prego että per favore ovat suomeksi olkaa hyvä. Onkohan niillä kuitenkin jokin ero?

Prego on vastaus kiitokseen, englanniksi "you're welcome", ja ilmeisesti lisäksi formaali ja vähän käytetty tapa sanoa "please". Per favore informaalimpi "please", joka on paikasta riippuen suomeksi niin "ole hyvä" kuin "kiitos". Eli esim. kahvia Pregosta ostettaessa lisätään loppuun "per favore" ja kun myyjää on kiitetty, hän vastaa "prego".

Tuo Allegro on vasta Venäjän-junien yhteinen markkinointinimi, vähän niin kuin esim. Eurostar. Junarungothan voisi hyvin nimetä puoliksi suomalaisten ja puoliksi venäläisten kuuluisuuksien mukaan. Nykyisinhän Venäjän-junia ei varsinaisesti myydä Sibeliuksen ja Repinin nimillä.
 
Samaa sarjaa kolmospendon ravintolan kanssa. Sopivampia nimiä olis voinu olla Lenin (kun Suomesta junalla sinne karautti), O-W Kuusinen, UKK tai sitten oltaisiin annettu Putinille oma juna.

Jos Suomen ja Venäjän välisillä junilla säilyy jatkossakin nimet kuuluisien henkilöiden mukaan, niin em lisäksi myös Gustaf Mannerheimin olisi ehdottomasti saatava oma nimikkojunansa Helsinki-Pietari (tai ehkä pikemmin Turku-Helsinki-Pietari) reitille.

t. Rainer
 
Jos Suomen ja Venäjän välisillä junilla säilyy jatkossakin nimet kuuluisien henkilöiden mukaan, niin em lisäksi myös Gustaf Mannerheimin olisi ehdottomasti saatava oma nimikkojunansa Helsinki-Pietari (tai ehkä pikemmin Turku-Helsinki-Pietari) reitille.

Täysi mahdottomuus poliittisen korrektiuden nimissä. Pysytään edelleen taiteilijoissa.
 
Jos Suomen ja Venäjän välisillä junilla säilyy jatkossakin nimet kuuluisien henkilöiden mukaan, niin em lisäksi myös Gustaf Mannerheimin olisi ehdottomasti saatava oma nimikkojunansa Helsinki-Pietari (tai ehkä pikemmin Turku-Helsinki-Pietari) reitille.

Siitä tulisi sitten varmaan Mannerheim-linja? :D
 
Jos Suomen ja Venäjän välisillä junilla säilyy jatkossakin nimet kuuluisien henkilöiden mukaan, niin em lisäksi myös Gustaf Mannerheimin olisi ehdottomasti saatava oma nimikkojunansa Helsinki-Pietari (tai ehkä pikemmin Turku-Helsinki-Pietari) reitille.

Siinä tapauksessa myös Stalin tarvitsee nimikkojunansa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös