Uudet aikataulut 9.12.2007

Onhan Sr1 aivan riittävä kun koko radan Sn=140. Jos halutaan parantaa kiihtyvyyttä laitetaan 2 konetta. Mutta niinkuin olen seisakkeen yhden kuvan kommenteissa todennut, minusta oli typerää laittaa sähköt Tku-Tl-välille kun Dr13 olisi ollut aivan käyttökelpoinen jos niitä olisi pidetty kunnossa, viis kuskien mielipiteistä. Suomeen tarvittaisiin uusi pikajunaveturisarja, nyt kun Sr2:lla ei onnistuta ajamaan 200km/h ja ne on alennettu malmijunan vetäjiksi. Tai sitten em. sarja toimimaan niin kuin pitää ja ehkä muutama uusi lisää.
 
Eli ymmärsinkö oikein, että nykyisen suoran P406/934 Rovaniemi-Oulu-Turku yhteyteen tulee peräti 2 vaihtoa? Sehän on aika iso miinus kyllä, toisaalta en tiedä kuinka moni Rovaniemeltä Turkuun päivisin menee.

Ymmärsit ihan oikein. Rovaniemeltä Ouluun pääsee pikajunalla 710. Oulusta etelään InterCity 58:lla (Ol-Hki) ja Turkuun haluavat vaihtavat sitten junaa vielä Tampereella. Kokemuksieni perusteella suurinosa matkustaa kuitenkin Helsingin suuntaan Pohjanmaalta ja Turkuun vaihtajia on tuollaiset 50-100 hengen luokkaa...
 
Ymmärsit ihan oikein. Rovaniemeltä Ouluun pääsee pikajunalla 710. Oulusta etelään InterCity 58:lla (Ol-Hki) ja Turkuun haluavat vaihtavat sitten junaa vielä Tampereella.

Jatkaakos tuo 710 sitten vielä enemmän etelään? Vai tuleeko tuolle 58:lle enemmän pysähdyksiä? Nythän tuo P934 pysähtyy mm. Ruukissa, jossa ei pysähdy yöjunan lisäksi paljon muita. Eli jos tuo 934 lopettaa niin monille pikku paikoille tulee aika iso miinus junaliikenteeseen nykyiseen verrattuna.
 
Jatkaakos tuo 710 sitten vielä enemmän etelään? Vai tuleeko tuolle 58:lle enemmän pysähdyksiä? Nythän tuo P934 pysähtyy mm. Ruukissa, jossa ei pysähdy yöjunan lisäksi paljon muita. Eli jos tuo 934 lopettaa niin monille pikku paikoille tulee aika iso miinus junaliikenteeseen nykyiseen verrattuna.

Pikajuna 710 Rovaniemi 12:50 - Pieksämäki 20:44.

InterCity 58 Oulu 15:55 - Helsinki 22:52. Pysähdyspaikat Ruukki 16:23, Vihanti 16:37, Oulainen 16:54, Ylivieska 17:12, Kannus 17:36, Kokkola 18:03, Pännäinen 18:24, Kauhava 18:59, Lapua 19:11, Seinäjoki 19:38, Parkano 20:16, Tampere 21:07, Toijala 21:28, Hämeenlinna 21:49, Riihimäki 22:09, Tikkurila 22:38 ja Pasila 22:47. Pysähdyspaikkojen ajat lähtöaikoja. Ajat ennakkoaikatauluista. Muutokset mahdollisia.
 
InterCity 58 Oulu 15:55 - Helsinki 22:52.
Jaahas, tuohan tarkoittaa sitä, että IC 92 jäi melko lyhytaikaiseksi kokeiluksi. Mahtaako tulla sitten IC2 934 Jyväskylä-Turku vai järjestelläänkö Jyväskylän yhteyksiä uudelleen?
 
En kyllä saa matkahausta tuollaista IC 58:aa ulos. Kovasti väittää, että olisi IC2 934 Oulu-Turku ja IC 92 Pieksämäki-Helsinki.
 
Pikajuna 710 Rovaniemi 12:50 - Pieksämäki 20:44.

Miksi pikajuna 406 Rovaniemeltä jää Ouluun ja hetken pästä lähtee pikajuna 710 Kouvolaan? Eikö sama runko voisi jatkaa Kouvolaan? Näin pääsisi vaihdotta Kouvolasta Rovaniemelle molempiin suuntiin.
 
Joskus olen pohdiskellut aamuvarhaisen junayhteyden mahdollisuutta Rovaniemeltä etelään. Niin että vaikkapa IC48 tai P704 lähtisi Oulun sijasta Rovaniemeltä esim. klo 4.45 aikoihin. Kannattavuuden edellytyksistä tuskin paljoa puuttuu, koska lähteehän Kajaanistakin ensimmäinen Pendoyhteys etelään jo klo 4.00.

Yhtenä syynä pohdinnalleni on lokakuussa alkava lentoyhteys Kemistä Tukholmaan 120-paikkaisella koneella. Ennakkouutisointi luo käsityksen aamuun sijoittuvista Kemi-Tukholma -lennoista. Kysyntää saattaa herätä Rovaniemeltäkin, josta suora lentoyhteys Tukholmaan puuttuu. Yhtenä osatekijänä tämä maakuljetuksen tarve Kemi- ja Ounasjoen rannoilta saattaa luoda varhaisaamuihin Rovaniemi-Kemi -junayhteyden tarpeen.

Iltapäivällä klo 16.20 Rovaniemeltä lähtevästä taajamajuna 410:sta taas puuttuu jatkoyhteys Helsinkiin. Blue1:llä on kyllä usein huippuedullisia Oulu-Helsinki -lentoja loppuilloissa. Suurta aikataulumuutosta ei kuitenkaan nykytilanteeseen verrattuna tarvittaisi, jotta yhteys jatkuisi illan viimeisellä Oulu-Helsinki -päiväjunalla.
 
Jaahas, tuohan tarkoittaa sitä, että IC 92 jäi melko lyhytaikaiseksi kokeiluksi. Mahtaako tulla sitten IC2 934 Jyväskylä-Turku vai järjestelläänkö Jyväskylän yhteyksiä uudelleen?

Näyttäisi tulevan InterCity2-junia numeroiltaan 905, 924, 931, 934 Turku-Tampere-Turku välillä. Lisäksi IC92 Pieksämäki-Tampere (edelleen IC186 Tampere-Helsinki).
 
Viimeksi muokattu:
Miksi pikajuna 406 Rovaniemeltä jää Ouluun ja hetken pästä lähtee pikajuna 710 Kouvolaan? Eikö sama runko voisi jatkaa Kouvolaan? Näin pääsisi vaihdotta Kouvolasta Rovaniemelle molempiin suuntiin.

9.12. alkaen pikajuna 710 kulkee Rovaniemeltä Pieksämäelle, josta on vaihtoyhteys Kouvolaan pikajunalla 714. Tämä johtunee siitä, että näin pikajunan 710 runko saadaan lähtemään Turkuun huoltoon. Epäilen, ettei tuo pohjoisesta/Kainuusta Kouvolaan menevien määrä kuitenkaan ole niin suuri että heitä kauheasti haittaisi junanvaihto Savon solmukohdassa.
 
Joskus olen pohdiskellut aamuvarhaisen junayhteyden mahdollisuutta Rovaniemeltä etelään. Niin että vaikkapa IC48 tai P704 lähtisi Oulun sijasta Rovaniemeltä esim. klo 4.45 aikoihin. Kannattavuuden edellytyksistä tuskin paljoa puuttuu, koska lähteehän Kajaanistakin ensimmäinen Pendoyhteys etelään jo klo 4.00. .

Kajaanista tulee Helsinkiin 5 tunnissa 48 minuutissa (S70/2). Rovaniemeltä Helsinkiin matka ottaa nopeimmillaan 8 tuntia 40 minuuttia (P710/S58). Jos Helsinkiin haluttaisiin aamupalavereihin, niin lähdön tulisi olla kello 00-01 välillä. Tiedä sitten, että ketä innostaisi istua tuota matkaa. Yöjunavaihtoehdotkin ovat olemassa. Toki Oulun seudulle menijöitä on, mutta Rovaniemeltä kello 07:15 lähtevä IC50 tuo heidät perille kello 09:37. Matka-aika Rovaniemeltä Ouluun on tuollaiset 2h30min, joten IC48:n lähtö sieltä voisi olla kello 04:20 aikaan. En usko, että vuoro olisi suosittu. Helsinkiin saapumisen kanssa se lienee sama onko perillä klo 14 tai 17. Se mikä kuitenkin on totta, että aikatauluja suunnitellaan joissain tapauksissa liian Helsinki-painotteisesti. Esimerkiksi Oulusta kello 4:45 aikoinaan lähtenyt S46 (9.12. alkaen kello 05:30) lähtevässä junassa on julmetusti matkustajia Tampereelle, jonne juna saapuu kello 9:55. Heitä ei pitäisi unohtaa, koska Oulu-Tampere lentoyhteydet taas vievät Helsingin kautta ja näin juna on jopa nopeampi yhteys perille.

Yhtenä syynä pohdinnalleni on lokakuussa alkava lentoyhteys Kemistä Tukholmaan 120-paikkaisella koneella. Ennakkouutisointi luo käsityksen aamuun sijoittuvista Kemi-Tukholma -lennoista. Kysyntää saattaa herätä Rovaniemeltäkin, josta suora lentoyhteys Tukholmaan puuttuu. Yhtenä osatekijänä tämä maakuljetuksen tarve Kemi- ja Ounasjoen rannoilta saattaa luoda varhaisaamuihin Rovaniemi-Kemi -junayhteyden tarpeen..

Veikkaisin, että tässäkin tapauksessa lentoyhtiön kannattaa kuljettaa tuolta suunnalta linja-autolla matkustajat keräten kaikki Kemi- ja Ounasjoen varren väki kyytiin. Tuskin on yleisöryntäystä kuitenkaan. Eihän sitä tosin ikinä tiedä, mutta Ikea löytyy lähempääkin kuin Tukholmasta.

Iltapäivällä klo 16.20 Rovaniemeltä lähtevästä taajamajuna 410:sta taas puuttuu jatkoyhteys Helsinkiin. Blue1:llä on kyllä usein huippuedullisia Oulu-Helsinki -lentoja loppuilloissa. Suurta aikataulumuutosta ei kuitenkaan nykytilanteeseen verrattuna tarvittaisi, jotta yhteys jatkuisi illan viimeisellä Oulu-Helsinki -päiväjunalla.

Jos taajamajunan 410 Rovaniemi-Kokkola aikataulua aikaistettaisiin, niin jäisi Rovaniemeltä kello 15-18 välille tyhjää. Nyt 410 tarjoaa yhteyden virastoajan päätyttyä Kokkolaan asti illaksi kotiin. Pikajuna 710/Pendolino 56 (9.12. alk) tarjoaa päiväyhteyden Helsinkiin kello 12:50, jolloin perillä ollaan melkeinpä samaan aikaan taajamajunan 410 saapuessa Kokkolaan.

Juna on kuitenkin tarkoitettu massojen kuljettamiseen paikasta a paikkaan b. Tuollaiset 50 matkustajan määrät siirtynevät parhaiten busseilla. No, mene tiedä, mutta tällaisia ajatuksia tuli minun kokemuksellani etelästä ja pohjoisesta.
 
9.12. alkaen pikajuna 710 kulkee Rovaniemeltä Pieksämäelle, josta on vaihtoyhteys Kouvolaan pikajunalla 714. Tämä johtunee siitä, että näin pikajunan 710 runko saadaan lähtemään Turkuun huoltoon. Epäilen, ettei tuo pohjoisesta/Kainuusta Kouvolaan menevien määrä kuitenkaan ole niin suuri että heitä kauheasti haittaisi junanvaihto Savon solmukohdassa.
Jaahas, tämä onkin mielenkiintoista. Nykyisinhän siniset rungot eivät sekoitu Pieksämäellä, vaan huoltomatka Kouvolasta Turkuun kulkee Rovaniemen kautta. Nyt sitten ilmeisesti huoltoyhteys 905/934 poistuu ja kierto täytyykin järjestellä Pieksämäki-Turku-rataa pitkin. :)
 
Tuo Rovaniemi-Pieksämäki on melko erikoinen. Siltä tulee olemaan yhteys Helsinkiin siis S94:seen, mikäli se vielä silloin ajetaan nykyisin mukaisesti. Sikäli on omituista, ettei se jatka Kouvolaan, minne varmaankin olisi menijöitä. Sen aikataulu olisi voitu synokroida niin, että Joensuusta tuleva viimeinen IC toisi yhteyden Helsinkiin. Tuota nykyistä IC12:sta voisi tunnilla siirtää, niin se olisi jo aika lähellä sitten Rovaniemen junan saapumisaikaa. Eipä aleta ideoimaan enempää, vaan pysytään asiassa.

Onko tulossa taas keväällä päiväpikajuna Kolari-Helsinki, kuten on ollut ainakin tämän vuoden keväällä?
 
Tuo Rovaniemi-Pieksämäki on melko erikoinen. Siltä tulee olemaan yhteys Helsinkiin siis S94:seen, mikäli se vielä silloin ajetaan nykyisin mukaisesti.?

Kyllä näin. Pikajuna 710 saapuu Pieksämäelle kello 20:44 ja Pendolino S94 lähtee kello 20:49 Helsinkiin. Näin syntyy myös yhteys Lahteen, kun Pendolino S94 pysähtyy Riihimäellä ja sieltä pääsee taajamajuna 337:llä (Ri 0:14-Lh 0:54).

Sikäli on omituista, ettei se jatka Kouvolaan, minne varmaankin olisi menijöitä.?

Mitä olen kommentteja kuullut, niin iltajunassa Pm-Kv tai aamujunassa Kv-Pm ei hirveitä ruuhkia ole koettu. Tuo junan suora jatkaminen Kouvolaan tosiaan loppunee sen vuoksi, että kalusto jatkaa aamulla Turkuun eli näin se saadaan joskus huoltoon ja toisaalta se vähäinen Pm-Kv suuntaan jatkava matkustajamäärä joutuu vaihtamaan junaa. Rautatieliikenne on dominoa - tässäkin mielessä.

Onko tulossa taas keväällä päiväpikajuna Kolari-Helsinki, kuten on ollut ainakin tämän vuoden keväällä?

Tämä muutama vuosi sitten alkanut päiväpikajuna jatkaa kulkemistaan keväällä 16.2.-5.4.2008 välisenä aikana lauantaisin. Lähtöaika Kolarista on 13:05. Pysähdyspaikat Kemi (15:53-15:56), Oulu (17:11-17:28), Seinäjoki (21:16-21:18), Tampere (22:59-23:06), Toijala (23:32-23:34), Hämeenlinna (23:59-00:01), Riihimäki (00:25-00:27), Tikkurila (01:00-01:02) ja Pasila (01:12-01:14). Helsinkiin saapumisaika on kello 01:19. Matka-aika 995 kilometrin matkalla 12 tuntia 14 minuuttia. Kalustona junassa lienee perinteinen yöpikajunarunko Eipt+Rkt+EFit+CEmt (useita). Kuva junasta keväältä 2006 http://vaunut.org/kuvasivu/22000 .
 
Takaisin
Ylös