Matkustajaliikenteen vapautuminen

Kaikki Sm5-junayksiköt ovat jo erillisessä kalustoyhtiössä. Niitä tulee yhteensä 41 kappaletta, joilla pyörittää jo kohtalaista linjamäärää.

Sm5:t ovat kuten tiedämme Junakalusto Oy:n omistuksessa ja suunnattu Helsingin lähiliikenteeseen. Niistä ei ole saatavissa apua muiden kaupunkien lähiliikenteeseen tai mihinkään kaukoliikenteeseen. VR:n vanhoista sinisistä vaunuista olisi saneerattuna ollut uuden yrittäjän käyttöön, ja kenties Sm1:t ja Sm2:tkin kelpaisivat liikenteeseen joksikin aikaa. Mutta nykytilanteessa VR pitää kiinni kalustostaan aina romuttamolle asti, ettei kukaan muu vaan saa sitä näppeihinsä ja pääse kilpailemaan VR:n kanssa. Tälle pitäisi laittaa stoppi, koska vaikka siinä optimoidaan selvästi VR:n liiketaloudellista etua, se ei ole sama asia kuin kansallinen etu.
 
Oikein arvattu. HSL-alueen kilpailutettavan liikenteen kalustoksihan ne on hommattu.

...ja kun suomalaiset erityisolosuhteet (tm) otetaan huomioon, jostain kumman syystä VR-Yhtymä Oy:n pitää olla tässäkin kioskissa mukana 35 %:n osakeomistuksella, joka ei meikä päähän mahdu mitenkään; olen monta vuotta takonut polttimoani seinään, mutta homman pointti ei ole vieläkään selvinnyt mulle. Mun markkinatalousfilosofian mukaan VR-Yhtymä Oy:n pitäisi omistaa -sanonko lukuina, vai numeroina, no ehkä sanon molemmilla- nolla prosenttia (0 %:a) kalustoyhtiöstä tai -pankista.

Johan me alamme olla naurettavia spedejä yhteiskuntamme kanssa muiden (EU-) maiden silmissä. Toisaalta, tämä lienee jokaisella kriitikollakin lähimuistissa: "Euroopassa SEV:iin kuuluivat samat itäblokin maat, jotka olivat myös Varsovan liiton jäseniä. Muiden maanosien valtioista SEV:iin liittyivät myöhemmin Mongolia, Kuuba ja Vietnam. Suomi, Irak, Meksiko, Nicaragua ja Mosambik tekivät SEV:n kanssa yhteistyötä. Suomen EEC-vapaakauppasopimus tasapainotettiin ulkopoliittisesti Kevsos-sopimuksella." (Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskinäisen_taloudellisen_avun_neuvosto)
 
...ja kun suomalaiset erityisolosuhteet (tm) otetaan huomioon, jostain kumman syystä VR-Yhtymä Oy:n pitää olla tässäkin kioskissa mukana 35 %:n osakeomistuksella, joka ei meikä päähän mahdu mitenkään; olen monta vuotta takonut polttimoani seinään, mutta homman pointti ei ole vieläkään selvinnyt mulle.
Etkö? Hommahan on ihan naurettavan yksinkertainen. Suomessa rautatieliikenne = VR.
 
HSL:n tilaamien lisäksi kuinka monta? Veikkaisin että 0.

Näin on. Kuitenkin jos Veolia kotimaisille raskasraidemarkkinoille tulee, niin se tulee nimenomaan Pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen. [citation needed], ja niin edelleen, mutta näin se mitä todennäköisimmin menee.
 
Näin on. Kuitenkin jos Veolia kotimaisille raskasraidemarkkinoille tulee, niin se tulee nimenomaan Pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen. [citation needed], ja niin edelleen, mutta näin se mitä todennäköisimmin menee.

Näin toki on, mutta HSL:n tilaaman lähijunaliikenteen kalustoa ja kilpailutusta en nyt ole koskaan ongelmana nähnytkään. Minusta nyt puhuttiin nimenomaan siitä, miten HSL:n ulkopuolellakin saadaan kilpailutus toimimaan järkevästi.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:32 ----------

Ja uutinenkin vahvasti puhuu minusta siitä, miten ylipäätään ympäri Suomea kilpailutus voisi toimia. Puhutaanhan siinä vetureistakin, eikä HSL-liikenteessä ole yhtään veturia (eikä varmasti tulekaan).
 
Näin toki on, mutta HSL:n tilaaman lähijunaliikenteen kalustoa ja kilpailutusta en nyt ole koskaan ongelmana nähnytkään. Minusta nyt puhuttiin nimenomaan siitä, miten HSL:n ulkopuolellakin saadaan kilpailutus toimimaan järkevästi.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:32 ----------

Ja uutinenkin vahvasti puhuu minusta siitä, miten ylipäätään ympäri Suomea kilpailutus voisi toimia. Puhutaanhan siinä vetureistakin, eikä HSL-liikenteessä ole yhtään veturia (eikä varmasti tulekaan).

Puhutko Elmo nyt vapaasta kilpailusta vai kilpailutuksesta?
 
Ruotsin radion uutisoi, että Suomessa junat kulkevat joka säällä.
Antti-tuisku on siis unohtunut jo. Toisaalta: Ruotsissa junat kulkevat kattavasti myös Tukholman ulkopuolisessa paikallisliikenteessä, Suomessa vain siellä, missä VR:lle sattuu sopimaan.
 
Aamulehden journalismin taso jatkaa jälleen tutulla tasolla.

Aamulehti sanoi:
Ruotsin radion mukaan Suomen ja Ruotsin välillä on yksi olennainen ero. Ruotsissa rautateillä toimii useita yrityksiä, kun Suomessa VR on ainoa toimija.

Tekisi mieli itkeä. Eli kilpailu on jälleen paholaisen keksintö ja monopolit puolestaan pelastus. Sen voi jokainen havaita vertaillessaan mm. makuuvaunuliikennettä tai paikallisliikennettä Ruosissa ja Suomessa.

Mitenhän Saksassa junaliikenne on ylipäätään mahdollista, kun siellä on 420 rautatieoperaattoria?
 
VR:n vanhoista sinisistä vaunuista olisi saneerattuna ollut uuden yrittäjän käyttöön, ja kenties Sm1:t ja Sm2:tkin kelpaisivat liikenteeseen joksikin aikaa. Mutta nykytilanteessa VR pitää kiinni kalustostaan aina romuttamolle asti, ettei kukaan muu vaan saa sitä näppeihinsä ja pääse kilpailemaan VR:n kanssa. Tälle pitäisi laittaa stoppi, koska vaikka siinä optimoidaan selvästi VR:n liiketaloudellista etua, se ei ole sama asia kuin kansallinen etu.

Minusta on turha selittää, kuinka kalusto on annettu VR Oy:lle, ja nyt se on sitten sen yksityisomaisuutta, jolla on yksityisomaisuuden suoja, ja sitä ei voi kuin ulosmitata - jos on peruste.

VR Oy:n omistaa valtio, ja omistajalla on oikeus päättää omistamansa osakeyhtiön omaisuudesta aivan mitä haluaa. Sen saa jopa lahjoittaa pois toisin kuin valtion viraston omaisuuden kanssa aikanaan oli.

Puhutaan julkisesti, ettei omistajaohjaus toimi. Olen samaa mieltä, jos omistaja antaa omistamansa yhtiön hävittää kaikkea vain sen vuoksi, että sillä yritetään suojata omaa tehotonta toimintaa.

Löysin viime vuodelta kirjallisen kysymyksen kaluston romuttamisesta

Merja Kyllönen sanoi:
Omistajaohjausosasto on kuitenkin katsonut, että VR-Yhtymää ei pidä saattaa tilanteeseen, jossa se joutuisi kantamaan kilpailijoidensa kustannuksia. Kaikessa kilpailullisessa kaupallisessa toiminnassa yksi keskeinen kilpailutekijä ovat investoinnit, niiden tehokkuus ja investoinneissa onnistuminen. Jos raideliikenteen kilpailullisuutta halutaan edistää eri toimijoiden kannalta tasapuolisin ehdoin, markkinoille tulevien yritysten on vastattava itse investoinneistaan. VR vastaa omasta kalustostaan ja sen ylläpidosta, siksi valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto ei ole katsonut tarkoituksenmukaiseksi asettaa VR-Yhtymä Oy:lle velvoitteita kunnostaa tai säilyttää kalustoaan kilpailijoiden mahdollisia tulevia tarpeita varten.

Onhan se tietysti niin että jos paikkakunnalla on Makuunin omistama rakennus ja Makuuni rakentaa itselleen uutta koska ei pidä vanhaa rakennusta riittävän tilavana/hyväkuntoisena/jne niin Makuunilla ei ole mitään velvollisuutta antaa vanhaa rakennusta ilmaiseksi FilmTownille joka haluaisi perustaa paikkakunnalle kilpailevan vuokraamon.

Ei välttämättä ole valtion intresseissä edistää valtionyhtiön kanssa kilpailevaa liiketoimintaa. VR Osakeyhtiö maksaa osinkonsa valtiolle kun taas VR Oy:n kanssa kilpaileva yritys veisi matkustajia (=tuloja) VR:ltä ja maksaisi osinkonsa yksityisille omistajille.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se tietysti niin että jos paikkakunnalla on Makuunin omistama rakennus ja Makuuni rakentaa itselleen uutta koska ei pidä vanhaa rakennusta riittävän tilavana/hyväkuntoisena/jne niin Makuunilla ei ole mitään velvollisuutta antaa vanhaa rakennusta ilmaiseksi FilmTownille joka haluaisi perustaa paikkakunnalle kilpailevan vuokraamon.

Ei välttämättä ole valtion intresseissä edistää valtionyhtiön kanssa kilpailevaa liiketoimintaa. VR Osakeyhtiö maksaa osinkonsa valtiolle kun taas VR Oy:n kanssa kilpaileva yritys veisi matkustajia (=tuloja) VR:ltä ja maksaisi osinkonsa yksityisille omistajille.

Valtion edun mukaista pitäisi olla maksimoida kansantaloudellinen etu. Ja kansantaloudellinen etu on hyödyntää rataverkkoa mahodollisimman tehokkasti, koska:
- Se sitoo valtavasti pääomia
- Huollon tarve riippuu suhteellisen vähän liikennöinnistä (verrattuna maanteihin)
- Palvelun tarjoamisen kotimaisuusaste on varsin korkea (verrattuna maanteihin, ostoöljy)
- Se on tehokkain liikuttamaan suuria ihmis- ja tavaravirtoja (= tarvitaan massoja = tarvitaan kilpailua)

Mikään ei estäisi valtiota siirtämästä kalustoa pois VR:n taseesta uuteen kalustoyhtiöön, joka vuokraa kalustoaan halukkaille operaattoreille markkinahintaan (= pienellä voitolla). Tällöin myös VR:n tase kevenisi huomattavasti, tarve investoinneille vähenisi ym. Johtaisi todennäköisesti myöskin kaluston, joka sekin on hyvin investointivaltainen hyödyke tehokkaampaan käyttöön = suurempi kansantaloudellinen höyty.
 
Takaisin
Ylös