Matkustajaliikenteen vapautuminen

Hesarin juttu: Kilpailu ei ratkaissut Ruotsin junien ongelmia

Tekstissä puhutaan lähinna kaukoliikenteestä ja viitataan aluellisiin julkisen sektorin omistamiin junayhtiöihin vain lauseella. Suomen tilanteesta ei ole sanaakaan. Vähän harmi, että Hesari ei mitenkään valaise, mitä hyötyä ruotsalaisesta mallista voisi olla Turulle, Tampereelle tai muille.
 
Tero Jokilehdon mukaan sopimus koskee kaikkea Liikenneviraston toimivalta-alueen liikennettä. Eli jos Tampere ja Turku saavat oikeuden hankkia junia, se ei vaikuta siihen mitenkään.
 
Hesarin juttu: Kilpailu ei ratkaissut Ruotsin junien ongelmia

Tekstissä puhutaan lähinna kaukoliikenteestä ja viitataan aluellisiin julkisen sektorin omistamiin junayhtiöihin vain lauseella. Suomen tilanteesta ei ole sanaakaan. Vähän harmi, että Hesari ei mitenkään valaise, mitä hyötyä ruotsalaisesta mallista voisi olla Turulle, Tampereelle tai muille.

Mielenkiintoista.

Tšekissä on rautateilla nykyään ČD:n lisäksi kaksi yksityisoperaattoria,
RegioJet, ja
LEO Express.


Kaikki kolme kilpailevat esim. Praha–Ostrava -rataosalla. Palvelutaso on kilpailutuksen jälkeen huommattavasti parantunut, myös hinnat menivät hiemman alas.
 
Näin on varmasti joskus ollut. Mutta oletko aivan varma, että on vieläkin?
Minusta JSL:n vastaus oli varsin hyvä. Mutta en tarkoittanut pelkästään poliittista kuviota.

Mutta kyllä, en saa VR-Yhtymästä mitenkään kokonaiskuvaa, joka vakuuttaisi. Minun kokemukseni mukaan asiakaspalveluhenkilökunnan kanssa tilanne tuntuu hyvältä. Mutta hallinnon pää ei vakuuta. Kun ymmärrän asioista jonkin verran itse, en välittäisi kuunnella ja kuulla sitä, mitä suurista linjoista talosta ulos sanotaan.

Jospa puen asian niin päin, että jos konsernin johdolla olisi asiat hallinnassa ja firma kunnossa, sillä ei olisi tarvetta puolustaa monopolia ja keksiä toinen toistaan hullumpia selityksiä sille, miksi liki parikymppinen osakeyhtiö ei mitenkään voi toimia vapailla markkinoilla. Uskottavuutta nakertaa jo pelkästään se, mitä selitetään. Ihmettelen, eikö sanoja ymmärrä yhtään mitä on sanomassa, vai onko vain niin kova pokeri, että pystyy puhumaan vakavana ja vakuuttavasti ihan mitä vain.

Kun firma on tehokas ja osaava, se tietää pärjäävänsä eikä pelkää vaan haluaa kilpailua. Alan uskoa VR-Yhtymään sinä päivänä, kun johto ilmoittaa, ettei se tarvitse yksinoikeussopimusta ja se asettaa avoimeen myyntiin itselleen tarpeettoman kaluston. Nostan herroille hattua, kun he ehdottavat omistajaohjausministerille kaluston omistuksen ja operoinnin erottamista.

Siihen asti toivotan jaksamista sille porukalle, joka pitää vähenevät pyörät pyörimässä ja jaksaa paikata asiat asiakkaiden kanssa. Mitä kauemmin monopli jatkuu, sitä vaikeammaksi homma käy.

Antero
 
"Junadebattia leimaa kuitenkin eniten junaliikenteen ja SJ:n haukkuminen, sillä junat myöhästelevät pahasti ja vaunut ovat matkustajien mielestä törkyisiä. Junaliikenteen yksityistämistä kutsutaankin Ruotsissa suureksi junaryöstöksi."
Vaunut ovat matkustajien mielestä törkyisiä? Ovatkohan kyseiset matkustajat puhtausintoudestaan tunnettuja sveitsiläisiä tai japanilaisia? Mitä olen Ruotsissa matkustanut junalla, niin ikinä ei ole junien siisteydessä ollut moitteen sijaa (noh, Tukholman paikallisjunissa ehkä...).

Tekstissä puhutaan lähinna kaukoliikenteestä ja viitataan aluellisiin julkisen sektorin omistamiin junayhtiöihin vain lauseella. Suomen tilanteesta ei ole sanaakaan. Vähän harmi, että Hesari ei mitenkään valaise, mitä hyötyä ruotsalaisesta mallista voisi olla Turulle, Tampereelle tai muille.
Aivan. Kävin reilu kuukausi sitten matkustamassa junalla Pohjois-Ruotsissa ja ainakin Sundsvallin seudun paikallisjunaliikenteestä heräsi kysymys: "miksei meillä Suomessa...?"
(Sundsvallin asukasluku on noin 50 tuhatta - joten Suomessa vertailukohtina voisi olla vaikkapa suunnilleen samankokoisten kaupunkien eli Salon ja Mikkelin paikallisjunaliikenne.)
 
Jospa puen asian niin päin, että jos konsernin johdolla olisi asiat hallinnassa ja firma kunnossa, sillä ei olisi tarvetta puolustaa monopolia ja keksiä toinen toistaan hullumpia selityksiä sille, miksi liki parikymppinen osakeyhtiö ei mitenkään voi toimia vapailla markkinoilla.

Ja niin kauan kun ei ole kilpailua, ei ole todellista painetta laittaa firmaa kuntoon. Ilman todellista painetta johto ei todennäköisesti edes pysty laittamaan kaikkea kuntoon, koska VR:llä on pitkä tausta valtionyhtiönä/liikelaitoksena/valtion virastona, jossa ammattiliitoilla on vahva asema ja jotka voivat halutessaan estää monien johdon päätösten toimeenpanon. Vasta sitten työntekijät ovat valmiita luopumaan saavutetuista eduista, kun markkinoilla on kilpailijoita, jotka vievät työpaikat - ja siltkin se voi olla kivuliasta.

Bussipuolella vastaavasta esimerkkinä on Helsingin Bussiliikenne Oy, jossa on käyty lakkokin näistä asioista. Edelleenkään, lähes 20 vuotta pääkaupunkiseudun bussiliikenteen kilpailun alkamisen jälkeen, yritys ei ole yhtä kustannustehokas kuin kilpailijansa. (Tosin tämän tapauksen kannalta huomattavaa on, että VR-konserniin kuuluva Pohjolan Kaupunkiliikenne toimii samoilla markkinoilla kannattavasti ja on ollut juuri se yritys, joka on syönyt Helsingin Bussiliikenne Oy:n markkinaosuutta)
 
Vasta sitten työntekijät ovat valmiita luopumaan saavutetuista eduista, kun markkinoilla on kilpailijoita, jotka vievät työpaikat - ja siltkin se voi olla kivuliasta.

Käsittääkseni kaikkien varsinaisten rautatieammattien työehtosopimukset ovat yleissitovia.
 
Jeps. Sundsvallin alueella on noin 200000 asukasta.
Näyttää tosiaan olevan jos jonkinnäköistä tietoa Sundsvallin asukasluvusta tarjolla intter-netissä...
Sundsvallin seudulla näyttää tämän lähteen mukaan olevan noin 115 tuhatta asukasta ja itse kaupungissa vajaat 95 tuhatta asukasta:
http://www.sundsvalltown.se/
Mihinköhän lähteeseen tässä enää uskoo?

Mutta joo, varsinaiseen aiheeseen palatakseni: jollen ihan väärin muista, niin Sundsvallista lähti paikallisjunia noin kahden tunnin välein niin etelään, länteen kuin pohjoiseenkin. Toukokuisena sunnuntaipäivänä matkustajiakin näytti riittävän ihan mukavasti.
 
Takaisin
Ylös