Sivu 11 / 36 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7891011121314152131 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 151-165/540

Viestiketju: Matkustajaliikenteen vapautuminen

  1. #151

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Anna Mård, Lontoo
    Britannian elintaso on sama kuin Suomenkin. Palkat ja hinnatkin ovat keskimäärin samaa tasoa. Kaupoissa on täällä vähän Suomea halvempaa, mutta asuminen on ainakin isoissa kaupungeissa kalliimpaa. Junien kalleuteen ei näyttäisi olevan mitään perustetta.
    Onkohan Taloussanomien kolumnisti kuullut semmoisista asioista kuin kysyntä ja tarjonta? Lontoo-Glasgow -lipulla pääsee Lontoosta Glasgow'iin, Helsinki-Oulu -lipulla ei. Näiden kahden tuotteen välillä on aika oleellisia eroja, vaikka kuljetun radan pituus ja junan tyyppi olisivatkin samankaltaisia.

  2. #152

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    271

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Miten vapautuminen on Ruotsissa hoidettu? Ymmärtääkseni siellä on kuitenkin kilpailu laskenut keskimääräisiä hintoja, ja nostanut raideliikenteen osuutta matkasuoritteesta lähes ainoana maana Euroopassa? Entä Italia, Yle kirjoitti vähän aikaa sitten kuinka valtionoperaattori on joutunut tiputtamaan hintoja ns Ferrari-junan ilmaannuttua, joka on sielläkin sitten johtanut raideliikenteen osuuden kasvuun. Olen möys lukenut että Briteissäkin olisi junaliikenne kasvussa sekä absoluuttiselta matkamäärältään, että osuudeltaan. Kolumni ei kuitenkaan tukenut tätä ajatusta, joten oliko käsitykseni vai kolumni väärässä?

    Pohdinkin sitä, että miten Suomessa voitaisiin välttää em maiden positiiviset vaikutukset jotka syntyvät matkustajaliikenteen vapautumisesta, vai voidaanko mitenkään? Ja miten avaaminen kannattaisi toteuttaa, vaikeuttaako pääosin yksiraiteinen rataverkko useiden operaattoreiden ajamista samoilla väleillä, eli kannattaisiko yhteiskunnan tilata liikenne väli kerrallaan, vai voiko olettaa että liikenne toimisi mikäli operaattorit voivat itse päättää ajamansa linjat, aikataulut ja pysähtymiskäytännöt. Uskoisin että tällä käytännöllä liikennettä tulisi ainakin Helsinki - Tampere, Helsinki - Kouvola väleille, mutta miten kävisi yksiraiteisten osuuksien Helsinki - Turku, Tampere - Oulu ym?

  3. #153

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3607

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Käytännössä Britanniassa myydään usein varsin pitkäaikainen monopoli liikennöidä tietyllä reitillä eniten tarjoavalle. Ei ihme, että hinnat ovat sitten sen mukaiset kun yksi operaattori haluaa rahastaa niin paljon kuin pystyy.

  4. #154
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Ja miten avaaminen kannattaisi toteuttaa, vaikeuttaako pääosin yksiraiteinen rataverkko useiden operaattoreiden ajamista samoilla väleillä, eli kannattaisiko yhteiskunnan tilata liikenne väli kerrallaan, vai voiko olettaa että liikenne toimisi mikäli operaattorit voivat itse päättää ajamansa linjat, aikataulut ja pysähtymiskäytännöt.
    Taisi unohtua että Suomessa on ollut jo monta vuotta olemassa hallinnollinen prosessi, jolla rataresurssia jaetaan operaattoreille? Tällä hetkellä vain resurssin pyytäjiä on käytännössä yksi. Vapauttaminen tarkoittaa vain sitä, että sitten pyytäjiä on useita ja pyynnöt pitää sovittaa yhteen käytettävissä olevan kapasiteetin kanssa julkisesti tiedossa olevien ja syrjimättömien periaatteiden mukaisesti.

    Suurempi jakolinja menee ostoliikenteen ja yritysaloitteisen liikenteen välissä. Tähänkin löytyy toimintamalli PSA:sta, eikä siitä oikein voi kansallisesti poiketakaan niin kauan kuin mielimme olla EU:n jäsenmaa.

    Joka tapauksessa lienee päivänselvää, että alueellinen konsessio brittimalliin ei toimisi sen paremmin Suomen junaliikenteessä kuin bussiliikenteessäkään. Se johtaa monopolinkaltaiseen hinnoitteluun eli hintojen nousuun ellei tuota pyritä erikseen jotenkin estämään. Ja miten pystyttäisiin estämään käytännössä?

    Kuvaavaa muuten on, että tällä hetkellä VR:llä on nimenomaan alueellinen konsessio koko valtakunnan junaliikenteeseen lukuunottamatta ostoliikenteenä pyöritettävää HSL:n liikennettä. Siinä mielessä Suomen nykytilanne eroaa Britannian nykytilanteesta paljon vähemmän kuin yhtäkkiä tulisi ajatelleeksi.
    Viimeisin muokkaaja janihyvarinen; 03.09.2012 kello 13:06.

  5. #155

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Onkohan Taloussanomien kolumnisti kuullut semmoisista asioista kuin kysyntä ja tarjonta? Lontoo-Glasgow -lipulla pääsee Lontoosta Glasgow'iin, Helsinki-Oulu -lipulla ei. Näiden kahden tuotteen välillä on aika oleellisia eroja, vaikka kuljetun radan pituus ja junan tyyppi olisivatkin samankaltaisia.
    Kirjoittaja unohtaa myös kaksi muuta isoa pointtia: Ensinnäkin kun HSL aikanaan kilpailuttaa junaliikenteen, lippujen hinnat säädetään edelleen HSL:n taholta. Se on ihan eri asia kuin kilpailutus, jossa operaattori myy liput. Toiseksi matkustajamäärät ovat lähteneet Britannian kilpailun avaamisen jälkeen huimaan nousuun. Aika moni asia on siis täytynyt onnistua hyvin.

  6. #156
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Joka tapauksessa lienee päivänselvää, että alueellinen konsessio brittimalliin ei toimisi sen paremmin Suomen junaliikenteessä kuin bussiliikenteessäkään. Se johtaa monopolinkaltaiseen hinnoitteluun eli hintojen nousuun ellei tuota pyritä erikseen jotenkin estämään. Ja miten pystyttäisiin estämään käytännössä?

    Kuvaavaa muuten on, että tällä hetkellä VR:llä on nimenomaan alueellinen konsessio koko valtakunnan junaliikenteeseen lukuunottamatta ostoliikenteenä pyöritettävää HSL:n liikennettä. Siinä mielessä Suomen nykytilanne eroaa Britannian nykytilanteesta paljon vähemmän kuin yhtäkkiä tulisi ajatelleeksi.
    Konsessio mainittu ja peikko paikalla. Edelleenkin harkitsisin tätä asiaa. Meillä tilaajaviranomaisten olisi oltava maantieteellisesti laajoja jotta saataisiin edes jotenkin järkevä väestöpohja tilaajaorganisaatio perustamiseksi. Tämä ongelma koska varsinaista itsenäistä aluehallintoa ei ole olemassa. Joten jouduttaisiin todennäköisesti perustamaan julkishallinnon kuntayhtymiä, jossa piilee riski demokratiavajeesta. Nykyiset PSA-viranomaiset ovat mielestäni pääosin kovin heikkoja yksinään junaliikenteestä huolehtimaan.

    VR:n nykyinen yksinoikeus on toki eräällä tapaa käyttöoikeussopimus, mutta oikeasti sellaisen irvikuva. VR:n"konsessio" on toimimaton koska muita tarjoajia ei ole. Näin vertailukohdat ja sparraajat puuttuvat. Konsessio riittävän lyhyinä pätkinä voi olla erinomainen malli, joka mahdollistaa tuottajan suunnitteluorganisaation hyödyntämisen ja liikennöijälähtöisen innovoinnin parhaiten. Liikennöijän oman toiminnan merkitys siis korostuisi. Konsessiossa esimerkiksi kausilippujen hinnat on muuten mahdollista määritellä etukäteen joten pelottelu hinnoillakin on pääosin turhaa. Mutta makuasioita mielestäni. Suuret kaupunkiseudut voivat aivan hyvin pysyä valitsemassaan TilTu-mallissa.

  7. #157
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5929

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Ministeri Kyllönen suhtautuu varauksellisesti henkilöliikenteen avaamiseen kilpailulle. LVM:n tiedote

  8. #158

    Liittynyt
    24.05.2007
    Viestejä
    52

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Liikenne- ja viestintäministeriön aiheeseen liittyvä uutinen:
    http://www.lvm.fi/web/fi/uutinen/-/view/4134284

    Tiedote:
    http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/4134245

    Julkaisu:
    http://www.lvm.fi/web/fi/julkaisu/-/view/4134217

    Rautateiden_henkilöliikenteen_avaaminen_kilpailulle.pdf

    Osaakohan enää kukaan muuten laskea monesko selvitys tai vastaava tämä jo on tästä aiheesta?

  9. #159
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Toisaalta tuolla korostetaan, että työn aikana on kuultu etenkin Ruotsin liikenneviranomaisia ja rautatiealan toimijoita, mutta sitten on kuitenkin sivulla 9 jäänyt huomaamatta, ettei Banverketiä enää ole, vaan sen tehtäviä hoitaa Trafikverket.

    Sitten kerrotaan, että Veolia aloitti liikennöinnin Tukholman ja Malmön välillä vuoden 2012 alussa. Eikös se nyt ole siellä toiminut jo pidempään? Itsekin matkustin Veolia Transportin junalla Lundista Tukholmaan lokakuun puolivälissä 2011.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  10. #160
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2757

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    HS: Ranskalainen jättiyritys kiinnostunut Suomen junaliikenteestä

    Veolia on kiinnostunut aloittamaan junaliikenteen Suomessa, kunhan liikenne avautuu kilpailulle. Sopimusten ollessa pitkiä aikoo Veolia hankkia myös omaa kalustoa vetureita myöten. Jos sopimukset taas jäävät lyhyiksi, aiotaan kalusto vuokrata. Vuokrauksen osalta kysymyksenä on VR:n halukkuus siihen.

  11. #161
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    04.01.2012
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1178

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Vuokrauksen osalta kysymyksenä on VR:n halukkuus siihen.

    Toivotaan että sopimukset olisivat hieman pitempiä kuten 15-20 vuotta, jolloin ei tarvitsisi VR:n kalustoa vuokrailla.

  12. #162
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Palomaa Näytä viesti
    Toivotaan että sopimukset olisivat hieman pitempiä kuten 15-20 vuotta, jolloin ei tarvitsisi VR:n kalustoa vuokrailla.
    Toisaalta pitkillä sopimuksilla varmistetaan, ettei tänne ikinä saada pieniä tehokkaita operaattoreita vaan korkeintaan ulkomaisia jättejä, joilla on varaa hankkia oma kalusto. Ja niitäkin pitkin hampain. Lyhyemmillä sopimuksilla syntyisi enemmän kilpailua, kunhan kalustoa olisi vuokrattavissa. Ja sitä saadaan kyllä vuokralle, jos omistajaohjausministeri päättää, että koko VR:n kalusto yhtiöitetään erilliseen kalustoyhtiöön, josta VR vuokraa sitä takaisin käyttöönsä -- mutta niin voivat vuokrata kaikki muutkin operaattorit samoilla ehdoilla.

    Täytyy huomata, että VR:llä ei ole asiaan nokan koputtamista, jos omistaja päättää näin edetä kansallisen edun nimissä. Kyse on vain siitä onko maan hallituksella ja vastuullisella ministerillä riittävästi poliittista rohkeutta tehdä oikea, kilpailua edistävä päätös.

    VR:n ilmoitettu tahto on, että kilpailua käydään koko arvoketjulla, mukaanlukien kaluston omistus. Perusteluiksi on sössötetty jotain huuhaata siitä kuinka VR:n maksamalla kalustolla ei pidä kilpailla VR:ää vastaan. Oikeasti kaiken vanhan kaluston VR on saanut apporttina valtiolta eikä se ole investoinut siihen mitään -- vaikka näkeekin asialliseksi romuttaa sitä kiivaaseen tahtiin, jottei sitä ikinä voisi vuokrata kilpailijoille. Tällainen kilpailuasetelma sopii VR:lle, koska se sulkee ulos kaikki paitsi suurimmat ulkomaiset kilpailijat. Erityisesti se sorsii kotimaisia pieniä kilpailijoita -- eli juuri niitä, jotka ensimmäisinä olisivat haastamassa VR:n monopolin.

    Nähdäkseni ainoa keino neutraloida VR:n kilpailunvastaiset toimenpiteet on ottaa siltä koko kalusto pois. Silloin romuttamisetkin osuvat omaan nilkkaan, kun voi olla että uutta kalustoa ei riitäkään tarpeeksi VR:n omaan liikenteeseen, jos tasapuolisuuden nimissä pitää vuokrata jotain kalustoa myös uusille pelureille eikä vanhaa reservikalustoa enää ole jäljellä.

  13. #163

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1707

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Ja sitä saadaan kyllä vuokralle, jos omistajaohjausministeri päättää, että koko VR:n kalusto yhtiöitetään erilliseen kalustoyhtiöön, josta VR vuokraa sitä takaisin käyttöönsä -- mutta niin voivat vuokrata kaikki muutkin operaattorit samoilla ehdoilla.
    Kaikki Sm5-junayksiköt ovat jo erillisessä kalustoyhtiössä. Niitä tulee yhteensä 41 kappaletta, joilla pyörittää jo kohtalaista linjamäärää.

  14. #164

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Kaikki Sm5-junayksiköt ovat jo erillisessä kalustoyhtiössä. Niitä tulee yhteensä 41 kappaletta, joilla pyörittää jo kohtalaista linjamäärää.
    HSL:n tilaamien lisäksi kuinka monta? Veikkaisin että 0.

  15. #165

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Herrat ovat vapaita lukemaan 3,5 vuoden takaisia kommentteja Ruotsin rautatieliikenteen kilpailun vapautumiseen liittyen:
    http://yle.fi/uutiset/ruotsin_rautat...ajille/5276557

Vastaavia viestiketjuja

  1. Matkustajaliikenteen uudet konseptit vapaassa kilpailussa
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 05.05.2010, 10:22

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •