Sivu 12 / 31 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2891011121314151622 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 166-180/455

Viestiketju: Matkustajaliikenteen vapautuminen

  1. #166
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Kaikki Sm5-junayksiköt ovat jo erillisessä kalustoyhtiössä. Niitä tulee yhteensä 41 kappaletta, joilla pyörittää jo kohtalaista linjamäärää.
    Sm5:t ovat kuten tiedämme Junakalusto Oy:n omistuksessa ja suunnattu Helsingin lähiliikenteeseen. Niistä ei ole saatavissa apua muiden kaupunkien lähiliikenteeseen tai mihinkään kaukoliikenteeseen. VR:n vanhoista sinisistä vaunuista olisi saneerattuna ollut uuden yrittäjän käyttöön, ja kenties Sm1:t ja Sm2:tkin kelpaisivat liikenteeseen joksikin aikaa. Mutta nykytilanteessa VR pitää kiinni kalustostaan aina romuttamolle asti, ettei kukaan muu vaan saa sitä näppeihinsä ja pääse kilpailemaan VR:n kanssa. Tälle pitäisi laittaa stoppi, koska vaikka siinä optimoidaan selvästi VR:n liiketaloudellista etua, se ei ole sama asia kuin kansallinen etu.

  2. #167

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    HSL:n tilaamien lisäksi kuinka monta? Veikkaisin että 0.
    Oikein arvattu. HSL-alueen kilpailutettavan liikenteen kalustoksihan ne on hommattu.

  3. #168

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    559

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Oikein arvattu. HSL-alueen kilpailutettavan liikenteen kalustoksihan ne on hommattu.
    ...ja kun suomalaiset erityisolosuhteet (tm) otetaan huomioon, jostain kumman syystä VR-Yhtymä Oy:n pitää olla tässäkin kioskissa mukana 35 %:n osakeomistuksella, joka ei meikä päähän mahdu mitenkään; olen monta vuotta takonut polttimoani seinään, mutta homman pointti ei ole vieläkään selvinnyt mulle. Mun markkinatalousfilosofian mukaan VR-Yhtymä Oy:n pitäisi omistaa -sanonko lukuina, vai numeroina, no ehkä sanon molemmilla- nolla prosenttia (0 %:a) kalustoyhtiöstä tai -pankista.

    Johan me alamme olla naurettavia spedejä yhteiskuntamme kanssa muiden (EU-) maiden silmissä. Toisaalta, tämä lienee jokaisella kriitikollakin lähimuistissa: "Euroopassa SEV:iin kuuluivat samat itäblokin maat, jotka olivat myös Varsovan liiton jäseniä. Muiden maanosien valtioista SEV:iin liittyivät myöhemmin Mongolia, Kuuba ja Vietnam. Suomi, Irak, Meksiko, Nicaragua ja Mosambik tekivät SEV:n kanssa yhteistyötä. Suomen EEC-vapaakauppasopimus tasapainotettiin ulkopoliittisesti Kevsos-sopimuksella." (Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskin%..._avun_neuvosto)

  4. #169
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3327

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    ...ja kun suomalaiset erityisolosuhteet (tm) otetaan huomioon, jostain kumman syystä VR-Yhtymä Oy:n pitää olla tässäkin kioskissa mukana 35 %:n osakeomistuksella, joka ei meikä päähän mahdu mitenkään; olen monta vuotta takonut polttimoani seinään, mutta homman pointti ei ole vieläkään selvinnyt mulle.
    Etkö? Hommahan on ihan naurettavan yksinkertainen. Suomessa rautatieliikenne = VR.
    Sakari Kestinen

  5. #170

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2038

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Taloussanomien juttu "Veolia haluaa Suomen raiteille – päätöksiä ei kuulu":

    http://www.taloussanomat.fi/liikenne...092/12?ref=tf1

  6. #171

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1664

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    HSL:n tilaamien lisäksi kuinka monta? Veikkaisin että 0.
    Näin on. Kuitenkin jos Veolia kotimaisille raskasraidemarkkinoille tulee, niin se tulee nimenomaan Pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen. [citation needed], ja niin edelleen, mutta näin se mitä todennäköisimmin menee.

  7. #172

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Näin on. Kuitenkin jos Veolia kotimaisille raskasraidemarkkinoille tulee, niin se tulee nimenomaan Pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen. [citation needed], ja niin edelleen, mutta näin se mitä todennäköisimmin menee.
    Näin toki on, mutta HSL:n tilaaman lähijunaliikenteen kalustoa ja kilpailutusta en nyt ole koskaan ongelmana nähnytkään. Minusta nyt puhuttiin nimenomaan siitä, miten HSL:n ulkopuolellakin saadaan kilpailutus toimimaan järkevästi.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 18:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:32 ----------

    Ja uutinenkin vahvasti puhuu minusta siitä, miten ylipäätään ympäri Suomea kilpailutus voisi toimia. Puhutaanhan siinä vetureistakin, eikä HSL-liikenteessä ole yhtään veturia (eikä varmasti tulekaan).

  8. #173

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    559

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Näin toki on, mutta HSL:n tilaaman lähijunaliikenteen kalustoa ja kilpailutusta en nyt ole koskaan ongelmana nähnytkään. Minusta nyt puhuttiin nimenomaan siitä, miten HSL:n ulkopuolellakin saadaan kilpailutus toimimaan järkevästi.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 18:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:32 ----------

    Ja uutinenkin vahvasti puhuu minusta siitä, miten ylipäätään ympäri Suomea kilpailutus voisi toimia. Puhutaanhan siinä vetureistakin, eikä HSL-liikenteessä ole yhtään veturia (eikä varmasti tulekaan).
    Puhutko Elmo nyt vapaasta kilpailusta vai kilpailutuksesta?

  9. #174

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Puhutko Elmo nyt vapaasta kilpailusta vai kilpailutuksesta?
    Kilpailutuksesta. Kyllä kilpailutetussa liikenteessäkin voisi veturijunia olla. Sitä en toki tiedä, mistä Veolian tyyppi puhuu.

  10. #175

    Liittynyt
    09.11.2005
    Viestejä
    137

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194...a+saassa+.html

    Ruotsista hieman epäilyä useamman operaatorin käyttöön

  11. #176

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    559

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Madmax Näytä viesti
    http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194...a+saassa+.html

    Ruotsista hieman epäilyä useamman operaatorin käyttöön
    Ruotsissa on kuitenkin ruotsalaiset erityisolosuhteet, joiden vuoksi monopolia tai siihen palaamista ei voida edes harkita. Suomessa on suomalaiset erityisolosuhteet (tm), joiden vuoksi monopolin purkuun ei pidä lähteä.

  12. #177
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3327

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Ruotsin radion uutisoi, että Suomessa junat kulkevat joka säällä.
    Antti-tuisku on siis unohtunut jo. Toisaalta: Ruotsissa junat kulkevat kattavasti myös Tukholman ulkopuolisessa paikallisliikenteessä, Suomessa vain siellä, missä VR:lle sattuu sopimaan.
    Sakari Kestinen

  13. #178
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Aamulehden journalismin taso jatkaa jälleen tutulla tasolla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aamulehti
    Ruotsin radion mukaan Suomen ja Ruotsin välillä on yksi olennainen ero. Ruotsissa rautateillä toimii useita yrityksiä, kun Suomessa VR on ainoa toimija.
    Tekisi mieli itkeä. Eli kilpailu on jälleen paholaisen keksintö ja monopolit puolestaan pelastus. Sen voi jokainen havaita vertaillessaan mm. makuuvaunuliikennettä tai paikallisliikennettä Ruosissa ja Suomessa.

    Mitenhän Saksassa junaliikenne on ylipäätään mahdollista, kun siellä on 420 rautatieoperaattoria?
    Näin se nyt vaan menee

  14. #179

    Liittynyt
    28.10.2007
    Viestejä
    351

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    VR:n vanhoista sinisistä vaunuista olisi saneerattuna ollut uuden yrittäjän käyttöön, ja kenties Sm1:t ja Sm2:tkin kelpaisivat liikenteeseen joksikin aikaa. Mutta nykytilanteessa VR pitää kiinni kalustostaan aina romuttamolle asti, ettei kukaan muu vaan saa sitä näppeihinsä ja pääse kilpailemaan VR:n kanssa. Tälle pitäisi laittaa stoppi, koska vaikka siinä optimoidaan selvästi VR:n liiketaloudellista etua, se ei ole sama asia kuin kansallinen etu.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Minusta on turha selittää, kuinka kalusto on annettu VR Oy:lle, ja nyt se on sitten sen yksityisomaisuutta, jolla on yksityisomaisuuden suoja, ja sitä ei voi kuin ulosmitata - jos on peruste.

    VR Oy:n omistaa valtio, ja omistajalla on oikeus päättää omistamansa osakeyhtiön omaisuudesta aivan mitä haluaa. Sen saa jopa lahjoittaa pois toisin kuin valtion viraston omaisuuden kanssa aikanaan oli.

    Puhutaan julkisesti, ettei omistajaohjaus toimi. Olen samaa mieltä, jos omistaja antaa omistamansa yhtiön hävittää kaikkea vain sen vuoksi, että sillä yritetään suojata omaa tehotonta toimintaa.
    Löysin viime vuodelta kirjallisen kysymyksen kaluston romuttamisesta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Merja Kyllönen
    Omistajaohjausosasto on kuitenkin katsonut, että VR-Yhtymää ei pidä saattaa tilanteeseen, jossa se joutuisi kantamaan kilpailijoidensa kustannuksia. Kaikessa kilpailullisessa kaupallisessa toiminnassa yksi keskeinen kilpailutekijä ovat investoinnit, niiden tehokkuus ja investoinneissa onnistuminen. Jos raideliikenteen kilpailullisuutta halutaan edistää eri toimijoiden kannalta tasapuolisin ehdoin, markkinoille tulevien yritysten on vastattava itse investoinneistaan. VR vastaa omasta kalustostaan ja sen ylläpidosta, siksi valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto ei ole katsonut tarkoituksenmukaiseksi asettaa VR-Yhtymä Oy:lle velvoitteita kunnostaa tai säilyttää kalustoaan kilpailijoiden mahdollisia tulevia tarpeita varten.
    Onhan se tietysti niin että jos paikkakunnalla on Makuunin omistama rakennus ja Makuuni rakentaa itselleen uutta koska ei pidä vanhaa rakennusta riittävän tilavana/hyväkuntoisena/jne niin Makuunilla ei ole mitään velvollisuutta antaa vanhaa rakennusta ilmaiseksi FilmTownille joka haluaisi perustaa paikkakunnalle kilpailevan vuokraamon.

    Ei välttämättä ole valtion intresseissä edistää valtionyhtiön kanssa kilpailevaa liiketoimintaa. VR Osakeyhtiö maksaa osinkonsa valtiolle kun taas VR Oy:n kanssa kilpaileva yritys veisi matkustajia (=tuloja) VR:ltä ja maksaisi osinkonsa yksityisille omistajille.
    Viimeisin muokkaaja Hartsa; 18.01.2013 kello 16:32. Syy: lisäys

  15. #180

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    269

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Onhan se tietysti niin että jos paikkakunnalla on Makuunin omistama rakennus ja Makuuni rakentaa itselleen uutta koska ei pidä vanhaa rakennusta riittävän tilavana/hyväkuntoisena/jne niin Makuunilla ei ole mitään velvollisuutta antaa vanhaa rakennusta ilmaiseksi FilmTownille joka haluaisi perustaa paikkakunnalle kilpailevan vuokraamon.

    Ei välttämättä ole valtion intresseissä edistää valtionyhtiön kanssa kilpailevaa liiketoimintaa. VR Osakeyhtiö maksaa osinkonsa valtiolle kun taas VR Oy:n kanssa kilpaileva yritys veisi matkustajia (=tuloja) VR:ltä ja maksaisi osinkonsa yksityisille omistajille.
    Valtion edun mukaista pitäisi olla maksimoida kansantaloudellinen etu. Ja kansantaloudellinen etu on hyödyntää rataverkkoa mahodollisimman tehokkasti, koska:
    - Se sitoo valtavasti pääomia
    - Huollon tarve riippuu suhteellisen vähän liikennöinnistä (verrattuna maanteihin)
    - Palvelun tarjoamisen kotimaisuusaste on varsin korkea (verrattuna maanteihin, ostoöljy)
    - Se on tehokkain liikuttamaan suuria ihmis- ja tavaravirtoja (= tarvitaan massoja = tarvitaan kilpailua)

    Mikään ei estäisi valtiota siirtämästä kalustoa pois VR:n taseesta uuteen kalustoyhtiöön, joka vuokraa kalustoaan halukkaille operaattoreille markkinahintaan (= pienellä voitolla). Tällöin myös VR:n tase kevenisi huomattavasti, tarve investoinneille vähenisi ym. Johtaisi todennäköisesti myöskin kaluston, joka sekin on hyvin investointivaltainen hyödyke tehokkaampaan käyttöön = suurempi kansantaloudellinen höyty.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Matkustajaliikenteen uudet konseptit vapaassa kilpailussa
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 05.05.2010, 11:22

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •