Sivu 15 / 31 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 511121314151617181925 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 211-225/456

Viestiketju: Matkustajaliikenteen vapautuminen

  1. #211
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7542

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Kun muualla julkisuudessa keskustellaan Suomen raideleveyden kaventamisesta uhkana VR-Yhtymän monopolin lakkauttamiselle, kerronpa ketjun aiheeseen ainakin löyhästi liittyvästä asiasta, jonka vaativuus ylittänee suomalaisen median ja poliitikkojen kyvyt.

    Stadler nimittäin esitteli Tallinnassa Eestin ja Valko-Venäjän rautateille toimittamiaan Flirt-junia. Suomen kannalta kiinnostavaa on, että tiukasti vain yhdenlaisten junien sijasta Viroon toimitetaan eripituisia Flirtejä ja sekä sähkö- että dieselversiona. Viron Sähkö-Flirtin voi sanoa vastaavan meidän Sm5-junaamme, joskin lähinnä meidän Sm5:ttä ovat Valko-Venäjän paikallisliikenneversiot.

    Diesel-Flirt syntyy kiinnostavalla tavalla. Kun Sähkö-Flirtissä on päätyvaunujen lisäksi asiakkaan haluama määrä välivaunuja ja yhdessä välivaunussa on virroitin ja päämuuntaja, Diesel-Flirtissä on yksi lyhyt aggregaattivaunu. Teknisesti Diesel-Flirt onkin aggregaatilla varustettu Sähkö-Flirt, sillä päätyvaunut joissa ovat moottoritelit ja tehoelektroniikka, ovat molemmissa versioissa samanlaiset.

    Virossa on tehty niin, että kokonaiset junat ovat suunnilleen samanpituiset sähkö- ja dieselversioina. Siksi Diesel-Flirtin välivaunut ovat puolikkaan aggregaattivaunun verran lyhyemmät. Periaatteessa voisi kuitenkin ajatella niin, että samassa junassa voisi olla pitkä virroittimella ja päämuuntajalla varustettu välivaunu sekä aggregaattivaunu, jolloin muodostuu Hybridi-Flirt.

    Tällainen ratkaisu on Stadlerille tuttu, sillä Stadler on tehnyt dieselmoottorijunia samalla periaatteella jo aikaisemmin. Kiintoisaa lienee sekin, että Stadler toimittaa venäläiselle Metrowagonmashille aggregaattivaunuja, joita tullaan käyttämään MWM:n valmistamissa moottorijunissa. Cumminsin 1119 kW:n dieselmoottorilla varustettujen aggregaattien suunniteltu käyttöikä on 40 vuotta.

    Se löyhä liittyminen tähän ketjuun on tietenkin siinä, että edistääkseen rautatieliikenteen kasvua Suomessa VR-Yhtymä voisi harkita luovia ratkaisuja ja toimintansa laajentamista eikä supistamista. Diesel- tai Hybridi-Flirtien hankinta olisi kevyehkö juttu, kun maassa on jo TraFi:n tyyppihyväksymää Flirt-kalustoa. Onhan toki muillakin valmistajilla ollut jo vuosia tarjolla modernia moottorijunakalustoa niin sähkö- kuin dieselkäyttöisenäkin. Mutta jospa Flirtien hankinta olisi jotenkin helpompaa. Ja kuten rautatiepoliittisesta keskustelusta voimme oppia, VR-Yhtymän uudet junat mahtuvat nykyisellekin rataverkolle, vain muiden omistamille junille on rakennettava uusia ratoja.

    Toinen luova ratkaisu VR-Yhtymälle edistää rautatieliikenteen kasvua Suomessa olisi tietenkin vetäytyä juoksuhaudasta ja myöntää, että Sm1-2 -kalusto on aivan yhtä käyttökelpoista kuin vilkkaasti romutetut siniset matkustajavaunutkin. Niistähän VR-Yhtymä jo vajaa kuukausi sitten myönsi, että hyvinhän ne kestävät vielä ainakin liki 10 vuotta. Aggregaatti siis muuttaa hyvin sähkömoottorijunan dieselmoottorijunaksi, kuten olen ehdottanut jo aiemminkin, ja siinäkin olisi saumaa edulliseen ja monipuoliseen kalustoon.

    Antero

  2. #212

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1677

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Tekninen, joskin itse viestisi kokonaisuuteen nähden vähämerkityksellinen korjaus:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kun Sähkö-Flirtissä on päätyvaunujen lisäksi asiakkaan haluama määrä välivaunuja ja yhdessä välivaunussa on virroitin ja päämuuntaja
    Sähkö-Flirtissä on virroittimet (2 kpl) päätyvaunuissa, kuten ovat myös päämuuntajat (2 kpl). Välivaunuissa ei ole tekniikkaa käytännössä lainkaan, poislukien pisimmät versiot, joissa on kolmas vetoteli. Juuri se, että kaikki tekniikka on päätyvaunuissa, mahdollistaa helpon tavan lisätä ja poistaa välivaunuja asiakkaan toiveiden mukaan.

  3. #213
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7542

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Sähkö-Flirtissä on virroittimet (2 kpl) päätyvaunuissa, kuten ovat myös päämuuntajat (2 kpl). Välivaunuissa ei ole tekniikkaa käytännössä lainkaan, poislukien pisimmät versiot, joissa on kolmas vetoteli. Juuri se, että kaikki tekniikka on päätyvaunuissa, mahdollistaa helpon tavan lisätä ja poistaa välivaunuja asiakkaan toiveiden mukaan.
    Eikös Sm5:ssä virroittimet ole nimenomaan välivaunujen siinä päässä, joka on päätyvaunua vasten. Näin ovat piirrokset myös Stadlerin esitteissä. En nyt löydä itseltäni ”ilmakuvaa” Sm5:n katosta, vaikka olen niitä mm. Pasilassa vaikka kuinka monet kerrat katsellut. 25 kV taitaa mennä nivelen yli päätyvaunun puolelle, joten päämuuntaja on sitten päätyvaunussa.

    Mutta Elektriraudteen 4-vaunuisessa Flirtissä on vain yksi virroitin, ja se on keskellä junaa toisen keskivaunun päässä. 3-vaunuisessa Flirtissä virroitin on tietenkin toista päätyvaunua vastaan olevassa päässä, mutta keskivaunun katolla. Sekä eestiläisille että suomalaisille Flirteille Stadler ilmoittaa saman tehon, joten siihen ei asia vaikuta.

    Antero

  4. #214

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eikös Sm5:ssä virroittimet ole nimenomaan välivaunujen siinä päässä, joka on päätyvaunua vasten. Näin ovat piirrokset myös Stadlerin esitteissä. En nyt löydä itseltäni ”ilmakuvaa” Sm5:n katosta, vaikka olen niitä mm. Pasilassa vaikka kuinka monet kerrat katsellut.
    KVW: http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...im%C3%A4ki.JPG

    Kyllä tuo selkeästi päätyvaunun puolella minusta on. Voin kertoa myös aamulla uudestaan live-tarkastelun tehtyäni.

  5. #215

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1677

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eikös Sm5:ssä virroittimet ole nimenomaan välivaunujen siinä päässä, joka on päätyvaunua vasten.
    Jooh, väärin muistin, näin se näyttäisi olevan kuten Antero sanoo. Välivaunujen päistä löytyy. Näkyy (alaslaskettuna) vaikkapa tässä: http://vaunut.org/kuva/75570

  6. #216
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6510

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Että oikein yliopisto. Mitä tekemistä yliopistolla ja junamatkustamisella on toistensa kanssa?
    Paljonkin. Maaseutukaupunkeihin hajasijoitettujen yliopistojen opiskelijat ja henkilökunta tulevat hyvin suurelta osin pääkaupunkiseudulta, Tampereelta ja Turusta eivätkä opiskelijat ja henkilökunta jää viikonlopuksi sinne maaseudulle, vaan tulevat kotiin. Istuvat sitten Vaasan-junassa joka perjantai ja sunnuntai. Eihän noissa kyetä järjestämään opetustakaan perjantaisin, kun kaikilla on kiire pois sieltä pakkohajasijoituspaikkakunnalta. Nuo maaseutuyliopistot ovat vähän sellaisia kannettu vesi kaivossa -tyyppisiä juttuja.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #217
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7542

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    EU:n esitys neljänneksi rautatiepaketiksi on julkaistu, ja siinä on vihdoin lopullinen rautateiden monopolien lakkauttaminen. EU:n lehdistötiedotteeseen on linkki tässä ja itse rautatiepakettiehdotus (englanniksi) on tässä linkissä. Onkohan tässä nyt paikka julkiselle kiitokselle Siim Kallakselle.

    Tämä siis on ehdotus, ei vielä lopullinen direktiivi. Mutta jos EU:n muutamat jäärät ovat vihdoin antaneet periksi ja hyväksyneet rautatiemonopolien lakkauttamisen edes ehdotusvaiheessa, niin lienee todennäköistä, että tästä tulee vielä tosi.

    Nyt olisi toivottavaa, että Suomessa poliitikot, ammattiliitot ja VR-Yhtymä ymmärtäisivät, mikä on suomalaiselle rautatieyrittämiselle eduksi. Sitä ei ole tähän saakka jatkunut kaluston kiivas hävittäminen, palveluiden supistaminen ja kaikenlaisten esteiden ja haittojen keksiminen ja käyttö aloittavan liiketoiminnan estämiseksi. Vaan täysin päin vastoin.

    VR-Yhtymän kannattaa nyt tukea kaikin keinoin rautatieliiketoiminnan syntymistä Suomeen. VR-Yhtymän kannattaisi myös luopua yksinoikeussopimuksestaan suomalaisten yritysten hyväksi tilanteissa, joissa se ei itse halua toimia, mutta muodollisesti sillä on yksinoikeus voimassa rataosalle.

    Jos nykymeno jatkuu, monopolin tullessa laittomaksi Suomessa on kuralla oleva yksi ainoa VR-Yhtymä, joka ei ole millään lailla kilpailukykyinen itseään isompien kansainvälisten yritysten kanssa. Niillä kansainvälisillä on tukenaan vähintään Euroopan laajuinen liiketoimintaverkko, mutta VR-Yhtymllä ei ole täällä yhtään mitään.

    Kirjoitin tästä aiheesta blogiini 12.1.

    Antero

    ---------- Viestit yhdistetty klo 19:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:03 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    EU:n esitys neljänneksi rautatiepaketiksi on julkaistu, ja siinä on vihdoin lopullinen rautateiden monopolien lakkauttaminen. EU:n lehditöstiedotteeseen on linkki tässä ja itse rautatiepakettiehdotus (englanniksi) on tässä linkissä.
    LVM on julkaissut asiasta tiedotteen, joka on tässä linkissä. Ajatuksiaan voinee lähettä tiedotteessa mainituille asian valmistelijoille.

    Antero

  8. #218
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    09.05.2010
    Viestejä
    40

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Entäs, jos vuokraisi täysin uutta kalustoa Venäjältä ja järjestäisi huollot rajan takana. Luulisin, että venäläisen kaluston saa muokattua Suomessa hyväksyttävään kuntoon aika helposti. Kulunvalvontalaitteisiin joutuu tietysti investoimaan ja tietoliikenteeseen mutta loppu onkin normaalia rautatie- ja sähkövoimatekniikkaa.
    Viimeisin muokkaaja Piikkimonni; 17.02.2013 kello 09:31.

  9. #219

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    968

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Ylen radiouutisissa oli äsken juttu Ruotsista, jossa markkinoiden vapauttamisesta on uutisen mukaan "ristiriitaisia kokemuksia". Jutussa haastateltiin kahta matkustajaa, jotka olivat tyytymättömiä myöhästymisten tiedottamiseen.

    Uutisessa haastateltu SJ:n edustaja (!) totesi vapauttamisen olleen hyvä asia, sillä yhden operaattorin mallissa ei synny uusia ideoita. SJ:n edustajan mukaan uudet operaattorit ovat auttaneet rautatieliikennettä kasvamaan.

  10. #220
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1252

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Toinen luova ratkaisu VR-Yhtymälle edistää rautatieliikenteen kasvua Suomessa olisi tietenkin vetäytyä juoksuhaudasta ja myöntää, että Sm1-2 -kalusto on aivan yhtä käyttökelpoista kuin vilkkaasti romutetut siniset matkustajavaunutkin. Niistähän VR-Yhtymä jo vajaa kuukausi sitten myönsi, että hyvinhän ne kestävät vielä ainakin liki 10 vuotta. Aggregaatti siis muuttaa hyvin sähkömoottorijunan dieselmoottorijunaksi, kuten olen ehdottanut jo aiemminkin, ja siinäkin olisi saumaa edulliseen ja monipuoliseen kalustoon.
    Vertailun vuoksi...näin muualla:
    http://www.elektrolok.de/statistiken/z-stellung.php
    Etenkin noiden 185-sarjalaisten mukana olo listalla sykähdyttää. Kaikki 185-sarjalaiset on valmistettu 2000-luvulla eikä nyt löydy siis joillekin sarjan vetureille käyttöä...

    Käytöstä poistettujenkin vetureiden listalta löytyy 1980-luvulla toimitettua kalustoa - ainakin sarjan 143 muodossa:
    http://www.elektrolok.de/statistiken/ausmusterung.php

    Noita 143-sarjalaisia on viime aikoina jopa romutettu:
    http://www.elektrolok.de/news/archiv...ttnews2011.php
    Noh, onneksi nuo 143-sarjalaiset hankittiin veronmaksajien rahoilla sellaisessa valtiossa, jota ei ole enää olemassa.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  11. #221
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7542

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Vertailun vuoksi...näin muualla:... Etenkin noiden 185-sarjalaisten mukana olo listalla sykähdyttää. Kaikki 185-sarjalaiset on valmistettu 2000-luvulla eikä nyt löydy siis joillekin sarjan vetureille käyttöä...
    Saksan ja meidän tilanteen ero on, että kalustoa ei Suomessa poisteta siksi, että sillä ei ole käyttöä vaan siksi, ettei sitä käytettäisi. Halua paikallisjunaliikenteeseen on ollut eri puolilla Suomea, mutta VR-Yhtymässä ei ole ollut halua järjestää sitä missään pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Ja vaikka jollain muulla olisikin halua järjestää liikennettä, senkin monopoliyhtiö estää hävittämällä kaluston, jotta se vaan ei päädy käyttöön, josta VR-Yhtymä on kieltäytynyt.

    Antero

  12. #222

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3567

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Saksan ja meidän tilanteen ero on, että kalustoa ei Suomessa poisteta siksi, että sillä ei ole käyttöä vaan siksi, ettei sitä käytettäisi. Halua paikallisjunaliikenteeseen on ollut eri puolilla Suomea, mutta VR-Yhtymässä ei ole ollut halua järjestää sitä missään pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Ja vaikka jollain muulla olisikin halua järjestää liikennettä, senkin monopoliyhtiö estää hävittämällä kaluston, jotta se vaan ei päädy käyttöön, josta VR-Yhtymä on kieltäytynyt.
    Paikallisjunaliikenteen markkinaehtoinen kysyntä Helsingin lähiliikennealueen ulkopuolella on varsin pientä. Käytännössä valtion tai kuntien pitäisi tukea liikennettä erittäin voimakkaasti että se VR:lle kannattaisi.

    Mitä vanhaan kalustoon tulee Sm1:t ja Sm2:t ovat nykymittapuulla liian epäluotettavaa kalustoa, että niiden käyttöikää olisi mitään järkeä jatkaa. Talven sähkövikojen vähentäminen myös vaatii niille lämpimiä tiloja ja matalampaa käyttöastetta, jotta junat ehtivät kuivua. Samoin varakalustoa ja kaluston siirtovalmius pitää alueella olla radalle usein jymähtävien junien vuoksi.

    Sm1 ja Sm2 kalusto on varsin sopimatonta alueille, jossa varakalusto ja huoltopalvelut ovat kaukana. Siellä tarvitaan sellaista luotettavuutta, jota Sm1 ja Sm2 kalusto ei tarjoa.

  13. #223
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    330

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Paikallisjunaliikenteen markkinaehtoinen kysyntä Helsingin lähiliikennealueen ulkopuolella on varsin pientä. Käytännössä valtion tai kuntien pitäisi tukea liikennettä erittäin voimakkaasti että se VR:lle kannattaisi.

    Mitä vanhaan kalustoon tulee Sm1:t ja Sm2:t ovat nykymittapuulla liian epäluotettavaa kalustoa, että niiden käyttöikää olisi mitään järkeä jatkaa. Talven sähkövikojen vähentäminen myös vaatii niille lämpimiä tiloja ja matalampaa käyttöastetta, jotta junat ehtivät kuivua. Samoin varakalustoa ja kaluston siirtovalmius pitää alueella olla radalle usein jymähtävien junien vuoksi.

    Sm1 ja Sm2 kalusto on varsin sopimatonta alueille, jossa varakalusto ja huoltopalvelut ovat kaukana. Siellä tarvitaan sellaista luotettavuutta, jota Sm1 ja Sm2 kalusto ei tarjoa.
    Ei Sm1 ja Sm2 kalusto ole mitenkään erityisen epäluotettavia. Tilannetta on vain heikentänyt Sm1 junien kunnossapidon "lopettaminen". Niihin ei haluta käyttää rahaa kun ne kuitenkin paalataan ihan kohta. Sm2 kalustolla tullaan ajamaan vielä ainakin 10 vuotta ja ne ovat muutenkin paljon paremmassa kunnossa kuin teräskoriset ruostesisarensa Sm1:t.

  14. #224
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3331

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Paikallisjunaliikenteen markkinaehtoinen kysyntä Helsingin lähiliikennealueen ulkopuolella on varsin pientä. Käytännössä valtion tai kuntien pitäisi tukea liikennettä erittäin voimakkaasti että se VR:lle kannattaisi.
    Kuinkas laajaa se paikallisjunaliikenteen markkinaehtoinen kysyntä on Helsingin lähiliikennealueen sisäpuolella?
    Sakari Kestinen

  15. #225
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6510

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Kuinkas laajaa se paikallisjunaliikenteen markkinaehtoinen kysyntä on Helsingin lähiliikennealueen sisäpuolella?
    Nykyisellä kustannustasolla VR:n lähiliikenne HSL-alueella tuottaa tappiota, vaikka junat pullistelisivat matkustajia. Mutta sitä en osaa sanoa, olisiko vastaavan matkustajamäärän kuljettaminen busseilla edullisempaa. Mahdollisesti olisi – esim. M-junalla on noin 40 000 matkustajaa vuorokaudessa, mikä kyllä kyetään sullomaan busseihin, jos matka-ajasta ja matkustusmukavuudesta ei välitetä. Enkä muuten olisi tuosta "nykyisestäkään" ihan varma – kai Sm5:n piti muuttaa tilannetta HSL:lle edullisempaan suuntaan. Onkohan muuttanut?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Matkustajaliikenteen uudet konseptit vapaassa kilpailussa
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 05.05.2010, 10:22

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •