Europarlamentaarikot vastustavat monopolin purkamista Uuden Suomen blogeissa.
Sotkeeko EU junaliikenteemme lopullisesti
Huomioiko EU:n rautatieuudistus Suomen erityisolosuhteet
EU vs VR
Kaikissa kolmessa blogissa faktat ovat pielessä. Päättäjillä on sitkeä luulo että VR ajaa esimerkiksi Nurmeksen kannattamattomia junia tuloilla joita se saa kannattavasta Helsinki-Tampere reitistä. Suomen erityisolosuhteisiinkin viitataan taas ja ensimmäisessä kommentissa kysytään mitä ne Suomen erityisolosuhteet ovat. Toki Barcelona-Madrid reitillä on enemmän matkustajia kuin Lieksa-Nurmes välillä ja Suomessa on talvi mutta näillä syillä ei voi mitenkään perustella junaliikenteen monopolia.
Sotkeeko EU junaliikenteemme lopullisesti
Sirpa Pietikäinen sanoi:Harvaan asutussa, pitkien etäisyyksien Suomessa kannattavia, kilpailun näkökulmasta kiinnostavia raideyhteyksiä on vähän. Kannattamattomia rataosuuksia löytyy sitäkin enemmän. Kuka huolehtii yhteyksistä vaikkapa Kemijärvelle raideliikenteen avautuessa vapaalle kilpailulle?
Esimerkiksi Saksan ja Ranskan rautatiet voisivat ehkä olla kiinnostuneita ottamaan hoitaakseen muutaman harvan parhaiten kannattavan ratayhteyden Suomessa. Kilpailun lisääntyminen heikentäisi edelleen VR:n mahdollisuuksia hoitaa junaliikennettä koko maassa. Vaarana on, että henkilöliikenteen avoin kilpailu johtaisi kannattamattomien ratayhteyksien junaliikenteen supistamiseen edelleen.
Huomioiko EU:n rautatieuudistus Suomen erityisolosuhteet
Mitro Repo sanoi:Ei liene salaisuus, että Suomessa syrjäseutujen liikenne on mahdollistettu VR:n tulouttaessa kannattavien reittien tulovirtaa harvaan asuttuun rataliikenteeseen. Useiden toimijoiden tullessa markkinoille, rataliikenne näillä kannattamattomilla alueilla olisi vaarassa. Kannattamatonta liikenneosuutta kun ei kilpailutustilanteessa kannata tavoitella.
EU vs VR
Sampo Terho sanoi:VR pystyy ylläpitämään syrjäseutujen palveluita juuri vilkkaampien rataosuuksien tuomalla voitolla. Jos tuo voitto annetaan yksityisille (todennäköisesti ulkomaisille) yrityksille, ei VR:lle jää käteen kuin tappiota tuottavat linjat, jotka eivät yksityisiä yhtiöitä kiinnosta.
Tämä ei tietäisi hyvää harvemmin asuttujen seutujen palveluiden jatkuvuudelle.
Kaikissa kolmessa blogissa faktat ovat pielessä. Päättäjillä on sitkeä luulo että VR ajaa esimerkiksi Nurmeksen kannattamattomia junia tuloilla joita se saa kannattavasta Helsinki-Tampere reitistä. Suomen erityisolosuhteisiinkin viitataan taas ja ensimmäisessä kommentissa kysytään mitä ne Suomen erityisolosuhteet ovat. Toki Barcelona-Madrid reitillä on enemmän matkustajia kuin Lieksa-Nurmes välillä ja Suomessa on talvi mutta näillä syillä ei voi mitenkään perustella junaliikenteen monopolia.