Matkustajaliikenteen vapautuminen

Koska VR Osakeyhtiön monopolin purkaminen vaikuttaa olevan uskomattoman vaikeata niin ehdotan että VR Oy:sta tehtäisiin voittoa tuottamaton Valtionrautatiet liikelaitos jonka tehtävä olisi tuottaa junaliikennepalveluita eikä voittoa. Nykytilanne on ainakin huono kuin operaattoreita on ainoastaan yksi ja operaattorin ainoa tehtävä on tuottaa voittoa.
 
Koska VR Osakeyhtiön monopolin purkaminen vaikuttaa olevan uskomattoman vaikeata niin ehdotan että VR Oy:sta tehtäisiin voittoa tuottamaton Valtionrautatiet liikelaitos jonka tehtävä olisi tuottaa junaliikennepalveluita eikä voittoa. Nykytilanne on ainakin huono kuin operaattoreita on ainoastaan yksi ja operaattorin ainoa tehtävä on tuottaa voittoa.

Tätä ratkaisua itsekin suosittelisin. Kilpailuttamisen ongelmana on, että sillä rahoitetaan ulkomaisia yrityksiä kannattamattoman palvelun kustannuksella (jos kilpailu kovenee, voittoa tavoitellaan moneen taskuun entistä enemmän, todennäköisesti vähätuottoisten reittien, aikataulussa pysymisen ja palvelun kustannuksella).

Nykyisen VR:n pahin ongelma onkin juuri rajaton voiton tavoittelu, joka vähentää palvelujen määrää asemilla ja junissa (esimerkkinä autiot asemarakennukset, verhojen poistoaikeet vaunuista ja makuuvaunullisten junien vähennys). Myös uusille autojunareiteille voisi olla kysyntää.
 
Kilpailuttamisen ongelmana on, että sillä rahoitetaan ulkomaisia yrityksiä kannattamattoman palvelun kustannuksella

Kilpailuttamisen sinänsä ei tarvitse mitenkään automaattisesti johtaa tuohon, vaikka tuommoisellekin järjestelylle löytyy tietysti omat lobbaajansa, suuryrityksistä kun on kysymys.

Ristisubventiosta on kirjoitettu tällä foorumilla ja mm. Osmo Soininvaaran blogissa moneen otteeseen. Nykyisestä ristisubventiosta aiheutuu omat yhteiskunnalliset kustannuksensa. Matkustaminen VR:n kannattavimmilla reiteillä on matkustajalle kalliimpaa ja vuorotarjonta heikompaa kuin se voisi olla, mistä lienee tuntuvaa haittaa mm. Tampereen kaupungin kehitykselle ja seudun taloudelle, miksei myös pääkaupunkiseudulle. Kannattamattomia reittejä olisi parempi tukea suoraan verorahoista ja avoimesti niin, että VR:n todelliset kustannukset, lipputulot ja subvention osuus tulisivat julkisesti näkyviin.
 
Markkinoiden vapautuminen ja aluetukien siirtyminen välittömästi julkishallinnon niskoille tekee tilanteesta helpommin ymmärrettävän. Ristisubventiot sekoittavat pakkaa, kun rahan liikettä on vaikea seurata. Epämiellyttävä fakta jonka rahan liikkeistä voi päätellä on se, että suurimpaan osaan Suomea ei kannata ajaa minkäänlaista joukkoliikennettä, vaivoin edes yksityisautoja. Maaseutu on läpeensä hienoja maanteitä, joilla ei ole autoilijoita. Ei sen näin pitänyt mennä.

Maaseudulle tarvitaan perusteollisuutta, jotta sinne olisi syytä mennä muutenkin kuin lomailemaan. Perusteollisuutta on ajettu alas vuosikymmenet. Nyt alkaa olemaan viimeisetkin isot teollisuuslaitokset pääteasemillaan. Jos kehitys ei käänny, koko Suomi muuttaa kaupunkeihin kylmästi töiden perässä. Ja kaupungeissa monia kohtaa silti työttömyys, jos teollisuus ei edelleenkään ole kääntynyt kasvuun. Työttömän tuloilla ei edes lomailla kotiseudulla.

Jos kuulostan kyyniseltä, ei hätää. Näitä ongelmia on aika helppo ja halpa korjata, jos kaikki tajuavat että ne pitää korjata. Ettei maton alle lakaisu riitäkkään enää.
 
Liikelaitoksessa olisi se hyvä puoli että ministeri voisi ohjata Valtionrautateiden toimintaa paremmin matkustajien edun mukaan. Esimerkiksi Kemijärven yöjuna oli kannattava kunnes se ehdoin tahdoin muutettiin kannattamattomaksi. Todettiin vaan että VR Oy:llä on oikeus tehdä voittoa tuottavasta yhteydestä vielä enemmän voittoa tuottava vaihtamalla vaunut ja nostamalla lippujen hintoja. Toinen esimerkki on Taavetin pysähdykset. Helsinki-Joensuu junat ovat itsekannattavia ja ministeri vastasi että VR Oy päättää itse junien pysähtymispaikat kaupallisin perustein.
 
Vihjasin kerran VR OY:n monopolin purkamisen puolesta eräällä entiselle SMP:n ministerille ja entiselle PS kansanedustajalle, joka taisi istua JOPA VR OY:n jossain johtoelimessä - EI VASTAUSTA.
Kansan suosiota kosiva puolue ei ehkä olekaan kansan asialla?
 
Hesari haastatteli Kyllöstä aiheen tiimoilta: Miksi hallitus salasi päätöksen VR:n monopolista?

Näyttää äkkiseltään siltä, että herra On Sovittu on taas hoitanut aika paljon asioita.
Tulkitsen Kyllösen haastattelua niin, että monopolin jatkaminen on sovittu jo hallitusneuvotteluissa. Honkatukian raportti teetettiin, ettei näyttäisi siltä, että perustelut ovat ideologisia, kuten Kari Rajamäki on aktiivisesti julkisuudessa tuonut esille. Kun asia on näin, on turha vedota asiaperusteisiin tai järkeen. Vallitsevien valtasuhteiden ja saavutettujen etujen säilyttäminen on tärkeämpää kuin kuluttajien etu, kuntien kehittämisen ja liikennepolitiikan tavoiteet. Nekään, joista hallitusohjelmassa on sovittu. Tämän voi lukea vaikka Rajamäen vastauksesta Petri Sallisen mielipidekirjoitukseen HS:ssa.

Näin toimii demokratia.

Antero
 
Helsingin Sanomat sanoi:
Kolarin liikenteestä tulee tappiollista sen jälkeen, kun valtion vaatimat uudet vaunuhankinnat on tehty.
Eikö olisi viisaampaa jatkaa liikennöintiä sinisillä vaunuilla jolloin liikenne pysyisi kannattavana?
 
Jatkosopimus on nyt julkistettu, poislukien kohdat 6 ja 11. Hesarin analyysi tässä

Näistä julkistetuista kohdista ei selviä mitään joka poikkeaisi julkisuudessa jo olleista tiedoista. Mutta mikä ihme tuo kohta 11 voi olla, loppumuodollisuuksien seassa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Näistä julkistetuista kohdista ei selviä mitään joka poikkeaisi julkisuudessa jo olleista tiedoista. Mutta mikä ihme tuo kohta 11 voi olla, loppumuodollisuuksien seassa?
Minun mielestäni mikään, mitä nyt on julkistettu, ei perustele monopolisopimuksen jatkamista. Nimenomaan kalustohankinnat eivät asiaa perustele vaan pikemminkin päinvastoin. Vapaita markkinoita ei edistetä sillä, että myönnetään yhdelle yritykselle monopoli sen vuoksi, että se kykenee vahvistamaan jo ennalta ylivoimaista markkina-asemaansa.

Toinen syy sille, miksi kalustohankinnat eivät käy perusteeksi yksinoikeudelle on, että tavoitteena olevassa vapaassa markkinatilanteessa kaluston omistus ja liikenteen operointi on tarkoituksenmukaista erottaa toisistaan. Erottamisen tavoite on turvata toimivat markkinat siten, ettei kalustoinvestointi muodosta yrityksille kohtuutonta riskiä, joka on markkinoiden toimivuuden este.

Asian voi nähdä myös niin, että monopolisopimuksen voimassaoloaika ei ole VR-Yhtymälle todellinen liiketoimintariski tai liiketoimintaan vaikuttava tekijä. Monopolin päättyessä VR-Yhtymän kalustosta vastaavat toiminnot ja liiketoimintayksiköt jatkavat kalustonomistusliiketoimintaa nykytilaan nähden vain sillä erotuksella, että kalustoyksikölle tulee useampia asiakkaita kuin nykyiset matkustajaliikenne- ja logistiikkayksiköt eli VR ja VR Transpoint. Erotukseksi tulee myös se, että nykyään kalustoyksikkö Junaliikennöinti vuokraa asiakasyksiköilleen myös veturinkuljetuspalveluita. Muut operaattorit eivät ehkä ole tästä henkilövuokrauksesta kiinnostuneita, sillä uusien operaattoreiden keskeisiä kilpailutekijöitä tulevat olemaan henkilöstön osaaminen, toimenkuvat ja edellisistä syntyvä tuottavuus.

VR-Yhtymällä on monopoliaikaa jäljellä jo nyt 6 vuotta. Siinä ajassa ehtii tehdä moneen kertaan tarvittavat järjestelyt kalustoyhtiön muodostamiseksi VR-Yhtymän sisään. Järjestely on itse asiassa hyvin pitkälle olemassa jo nyt, joten viiden vuoden monopolin pidentämistä ei tarvita mihinkään.

Antero
 
Hetkinen, keitä tuossa nyt oli osapuolina? Oliko siellä mainittu isä Michail, Tuottolan poika ja vielä lisäksi Jokimehtän Tepa? Ja kukaan heistä ei tunne toisiaan? Varsin on liki-, tai siis tässä yhteydessä varsin kaukonäköistä porukkata. He-he, he-he.

--

VR-LVM-sop_julk_26072013.jpg
 
Takaisin
Ylös