Sivu 20 / 31 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1016171819202122232430 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 286-300/456

Viestiketju: Matkustajaliikenteen vapautuminen

  1. #286

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    352

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Koska VR Osakeyhtiön monopolin purkaminen vaikuttaa olevan uskomattoman vaikeata niin ehdotan että VR Oy:sta tehtäisiin voittoa tuottamaton Valtionrautatiet liikelaitos jonka tehtävä olisi tuottaa junaliikennepalveluita eikä voittoa. Nykytilanne on ainakin huono kuin operaattoreita on ainoastaan yksi ja operaattorin ainoa tehtävä on tuottaa voittoa.

  2. #287
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1394

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Koska VR Osakeyhtiön monopolin purkaminen vaikuttaa olevan uskomattoman vaikeata niin ehdotan että VR Oy:sta tehtäisiin voittoa tuottamaton Valtionrautatiet liikelaitos jonka tehtävä olisi tuottaa junaliikennepalveluita eikä voittoa. Nykytilanne on ainakin huono kuin operaattoreita on ainoastaan yksi ja operaattorin ainoa tehtävä on tuottaa voittoa.
    Tätä ratkaisua itsekin suosittelisin. Kilpailuttamisen ongelmana on, että sillä rahoitetaan ulkomaisia yrityksiä kannattamattoman palvelun kustannuksella (jos kilpailu kovenee, voittoa tavoitellaan moneen taskuun entistä enemmän, todennäköisesti vähätuottoisten reittien, aikataulussa pysymisen ja palvelun kustannuksella).

    Nykyisen VR:n pahin ongelma onkin juuri rajaton voiton tavoittelu, joka vähentää palvelujen määrää asemilla ja junissa (esimerkkinä autiot asemarakennukset, verhojen poistoaikeet vaunuista ja makuuvaunullisten junien vähennys). Myös uusille autojunareiteille voisi olla kysyntää.

  3. #288

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2051

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Kilpailuttamisen ongelmana on, että sillä rahoitetaan ulkomaisia yrityksiä kannattamattoman palvelun kustannuksella
    Kilpailuttamisen sinänsä ei tarvitse mitenkään automaattisesti johtaa tuohon, vaikka tuommoisellekin järjestelylle löytyy tietysti omat lobbaajansa, suuryrityksistä kun on kysymys.

    Ristisubventiosta on kirjoitettu tällä foorumilla ja mm. Osmo Soininvaaran blogissa moneen otteeseen. Nykyisestä ristisubventiosta aiheutuu omat yhteiskunnalliset kustannuksensa. Matkustaminen VR:n kannattavimmilla reiteillä on matkustajalle kalliimpaa ja vuorotarjonta heikompaa kuin se voisi olla, mistä lienee tuntuvaa haittaa mm. Tampereen kaupungin kehitykselle ja seudun taloudelle, miksei myös pääkaupunkiseudulle. Kannattamattomia reittejä olisi parempi tukea suoraan verorahoista ja avoimesti niin, että VR:n todelliset kustannukset, lipputulot ja subvention osuus tulisivat julkisesti näkyviin.

  4. #289

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1957

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Markkinoiden vapautuminen ja aluetukien siirtyminen välittömästi julkishallinnon niskoille tekee tilanteesta helpommin ymmärrettävän. Ristisubventiot sekoittavat pakkaa, kun rahan liikettä on vaikea seurata. Epämiellyttävä fakta jonka rahan liikkeistä voi päätellä on se, että suurimpaan osaan Suomea ei kannata ajaa minkäänlaista joukkoliikennettä, vaivoin edes yksityisautoja. Maaseutu on läpeensä hienoja maanteitä, joilla ei ole autoilijoita. Ei sen näin pitänyt mennä.

    Maaseudulle tarvitaan perusteollisuutta, jotta sinne olisi syytä mennä muutenkin kuin lomailemaan. Perusteollisuutta on ajettu alas vuosikymmenet. Nyt alkaa olemaan viimeisetkin isot teollisuuslaitokset pääteasemillaan. Jos kehitys ei käänny, koko Suomi muuttaa kaupunkeihin kylmästi töiden perässä. Ja kaupungeissa monia kohtaa silti työttömyys, jos teollisuus ei edelleenkään ole kääntynyt kasvuun. Työttömän tuloilla ei edes lomailla kotiseudulla.

    Jos kuulostan kyyniseltä, ei hätää. Näitä ongelmia on aika helppo ja halpa korjata, jos kaikki tajuavat että ne pitää korjata. Ettei maton alle lakaisu riitäkkään enää.

  5. #290

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    352

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Liikelaitoksessa olisi se hyvä puoli että ministeri voisi ohjata Valtionrautateiden toimintaa paremmin matkustajien edun mukaan. Esimerkiksi Kemijärven yöjuna oli kannattava kunnes se ehdoin tahdoin muutettiin kannattamattomaksi. Todettiin vaan että VR Oy:llä on oikeus tehdä voittoa tuottavasta yhteydestä vielä enemmän voittoa tuottava vaihtamalla vaunut ja nostamalla lippujen hintoja. Toinen esimerkki on Taavetin pysähdykset. Helsinki-Joensuu junat ovat itsekannattavia ja ministeri vastasi että VR Oy päättää itse junien pysähtymispaikat kaupallisin perustein.

  6. #291
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    821

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Vihjasin kerran VR OY:n monopolin purkamisen puolesta eräällä entiselle SMP:n ministerille ja entiselle PS kansanedustajalle, joka taisi istua JOPA VR OY:n jossain johtoelimessä - EI VASTAUSTA.
    Kansan suosiota kosiva puolue ei ehkä olekaan kansan asialla?

  7. #292

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1675

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Joukkoliikenneorientoiruneiden suosio != Kansan suosio.

  8. #293

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2051

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Hesari haastatteli Kyllöstä aiheen tiimoilta: Miksi hallitus salasi päätöksen VR:n monopolista?

    Näyttää äkkiseltään siltä, että herra On Sovittu on taas hoitanut aika paljon asioita.

  9. #294
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7538

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Hesari haastatteli Kyllöstä aiheen tiimoilta: Miksi hallitus salasi päätöksen VR:n monopolista?

    Näyttää äkkiseltään siltä, että herra On Sovittu on taas hoitanut aika paljon asioita.
    Tulkitsen Kyllösen haastattelua niin, että monopolin jatkaminen on sovittu jo hallitusneuvotteluissa. Honkatukian raportti teetettiin, ettei näyttäisi siltä, että perustelut ovat ideologisia, kuten Kari Rajamäki on aktiivisesti julkisuudessa tuonut esille. Kun asia on näin, on turha vedota asiaperusteisiin tai järkeen. Vallitsevien valtasuhteiden ja saavutettujen etujen säilyttäminen on tärkeämpää kuin kuluttajien etu, kuntien kehittämisen ja liikennepolitiikan tavoiteet. Nekään, joista hallitusohjelmassa on sovittu. Tämän voi lukea vaikka Rajamäen vastauksesta Petri Sallisen mielipidekirjoitukseen HS:ssa.

    Näin toimii demokratia.

    Antero

  10. #295

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    352

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Helsingin Sanomat
    Kolarin liikenteestä tulee tappiollista sen jälkeen, kun valtion vaatimat uudet vaunuhankinnat on tehty.
    Eikö olisi viisaampaa jatkaa liikennöintiä sinisillä vaunuilla jolloin liikenne pysyisi kannattavana?

  11. #296

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Jatkosopimus on nyt julkistettu, poislukien kohdat 6 ja 11. Hesarin analyysi tässä

    Näistä julkistetuista kohdista ei selviä mitään joka poikkeaisi julkisuudessa jo olleista tiedoista. Mutta mikä ihme tuo kohta 11 voi olla, loppumuodollisuuksien seassa?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 26.07.2013 kello 19:15. Syy: kielenkäyttö

  12. #297
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7538

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Näistä julkistetuista kohdista ei selviä mitään joka poikkeaisi julkisuudessa jo olleista tiedoista. Mutta mikä ihme tuo kohta 11 voi olla, loppumuodollisuuksien seassa?
    Minun mielestäni mikään, mitä nyt on julkistettu, ei perustele monopolisopimuksen jatkamista. Nimenomaan kalustohankinnat eivät asiaa perustele vaan pikemminkin päinvastoin. Vapaita markkinoita ei edistetä sillä, että myönnetään yhdelle yritykselle monopoli sen vuoksi, että se kykenee vahvistamaan jo ennalta ylivoimaista markkina-asemaansa.

    Toinen syy sille, miksi kalustohankinnat eivät käy perusteeksi yksinoikeudelle on, että tavoitteena olevassa vapaassa markkinatilanteessa kaluston omistus ja liikenteen operointi on tarkoituksenmukaista erottaa toisistaan. Erottamisen tavoite on turvata toimivat markkinat siten, ettei kalustoinvestointi muodosta yrityksille kohtuutonta riskiä, joka on markkinoiden toimivuuden este.

    Asian voi nähdä myös niin, että monopolisopimuksen voimassaoloaika ei ole VR-Yhtymälle todellinen liiketoimintariski tai liiketoimintaan vaikuttava tekijä. Monopolin päättyessä VR-Yhtymän kalustosta vastaavat toiminnot ja liiketoimintayksiköt jatkavat kalustonomistusliiketoimintaa nykytilaan nähden vain sillä erotuksella, että kalustoyksikölle tulee useampia asiakkaita kuin nykyiset matkustajaliikenne- ja logistiikkayksiköt eli VR ja VR Transpoint. Erotukseksi tulee myös se, että nykyään kalustoyksikkö Junaliikennöinti vuokraa asiakasyksiköilleen myös veturinkuljetuspalveluita. Muut operaattorit eivät ehkä ole tästä henkilövuokrauksesta kiinnostuneita, sillä uusien operaattoreiden keskeisiä kilpailutekijöitä tulevat olemaan henkilöstön osaaminen, toimenkuvat ja edellisistä syntyvä tuottavuus.

    VR-Yhtymällä on monopoliaikaa jäljellä jo nyt 6 vuotta. Siinä ajassa ehtii tehdä moneen kertaan tarvittavat järjestelyt kalustoyhtiön muodostamiseksi VR-Yhtymän sisään. Järjestely on itse asiassa hyvin pitkälle olemassa jo nyt, joten viiden vuoden monopolin pidentämistä ei tarvita mihinkään.

    Antero

  13. #298

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    559

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Anteron loistavaan tekstiin lisäten voisin lainata tämän screenshotin Hesarin julkaisemasta LVM:n sopparin osasta (pdf:n sivu 2/8, viimeinen kappale):

    --

    Nimi: LVM 26072013.png
Katselukertoja: 465
Koko: 141,6 KB

  14. #299

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2051

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Anteron loistavaan tekstiin lisäten voisin lainata tämän screenshotin Hesarin julkaisemasta LVM:n sopparin osasta (pdf:n sivu 2/8, viimeinen kappale):
    Ministeri voisi varmuuden vuoksi vielä muutaman kerran vedota julkisesti hyvään hallintotapaan.

  15. #300

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    559

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Hetkinen, keitä tuossa nyt oli osapuolina? Oliko siellä mainittu isä Michail, Tuottolan poika ja vielä lisäksi Jokimehtän Tepa? Ja kukaan heistä ei tunne toisiaan? Varsin on liki-, tai siis tässä yhteydessä varsin kaukonäköistä porukkata. He-he, he-he.

    --

    Nimi: VR-LVM-sop_julk_26072013.jpg
Katselukertoja: 455
Koko: 72,7 KB

Vastaavia viestiketjuja

  1. Matkustajaliikenteen uudet konseptit vapaassa kilpailussa
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 05.05.2010, 09:22

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •