Matkustajaliikenteen vapautuminen

Railway Gazettessa tuli vastaan tämmöinen kuukauden vanha juttu, jonka mukaan VR (Liikenneministeriö?) on esittänyt lähiliikenteen kilpailuttamisen lykkäämistä vuodesta 2018 vuoteen 2021:

http://www.railwaygazette.com/news/...lsinki-to-delay-suburban-train-tendering.html

En ole sattunut lukemaan kotimaisesta mediasta mitään tästä, eikä ole tainnut olla keskustelua täälläkään.

Lueppa tämä artikkeli: http://www.hs.fi/kaupunki/a1423538827721

Lyhyesti: VR teki HSL:lle suorahankinta tarjouksen, jota HSL käsittelee ja hyväksyy jos ehdot täyttyvät.
 
Kuningasideani VR:lle, saa vapaasti käyttää:
VR perustaa uuden junakalustoyhtiön yhdessä Lokakuun rautateiden kanssa ja siirtää kaikki vaunut ja veturitkin tähän yhtiöön. Sitten kun Suomessa jää ylimääräistä kalustoa, niin siirretään kalusto ajamaan vaikka Pietari - Murmansk -linjaa. Tietenkin tehdään sinne siirrettävästä kalustosta vuokrasopimukset jotenkin "toistaiseksi", mutta kun joku Britti yrittää tulla markkinoille, niin saisi tuoda omat veturinsa ja vaununsa tullessaan.
 
Kuningasideani VR:lle, saa vapaasti käyttää:
VR perustaa uuden junakalustoyhtiön yhdessä Lokakuun rautateiden kanssa ja siirtää kaikki vaunut ja veturitkin tähän yhtiöön. Sitten kun Suomessa jää ylimääräistä kalustoa, niin siirretään kalusto ajamaan vaikka Pietari - Murmansk -linjaa.

Muuten mielenkiintoinen skenaario, mutta veturit tarvitsisivat muutoksia jo senkin takia, että Suomessa ajetaan vaihtovirralla ja Venäjällä tasavirralla. Sitä en osaa sanoa, miten suuritöinen askare tuo muutos olisi...
 
Muuten mielenkiintoinen skenaario, mutta veturit tarvitsisivat muutoksia jo senkin takia, että Suomessa ajetaan vaihtovirralla ja Venäjällä tasavirralla. Sitä en osaa sanoa, miten suuritöinen askare tuo muutos olisi...
Veturit voisi sijoittaa Pietari-Murmansk-linjalle Syväristä eteenpäin, sillä siellä on käytössä vaihtovirta.
 
Tähän vaihtovirta-tasavirta -juttuun liittyen pitää ihan jakaa youtube-video.

https://www.youtube.com/watch?v=20wiAqli41g

3000 volttia ja pojilla on nahkahanskat ja farkut suojana.

Toki osa näistä on trikkejäkin tavallaan. Ajolangasta voi vetää leukoja ja virroittimen päällä ja sisällä istua suht turvallisesti, kun on samassa potentiaalissa niiden kanssa.

Korkea tasajännite on siinä suhteessa tosi vaarallista, koska jos siinä iskee valokaari, niin se iskee sitten kunnolla ja palaa pitkään, kun potentiaali ei käy nollassa välillä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kyllä uusi liikenneministeri on kova luu. Kyseenalaistaa VR:n toiminnan täysin ja pyrkii avaamaan kaukoliikennettä kilpailulle ainakin jossain määrin jo tämän hallituskauden aikana:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/120...lta-kovan-luokan-valaytys-tiukka-viesti-vrlle

"Väläytys" ei ole siinä mielessä uusi, että tähänkään asti yksinoikeussopimuksen mukaan ei ole ollut kiellettyä käynnistää matkustajaliikennettä sellaisilla rataosilla, joita VR ei ole nyt ajanut. Esimerkiksi Turku-Uusikaupunki on ollut jo nyt vapaasti käytössä liikennöitsijöille. Sitä en tiedä, vaatiiko rataosien vapauttaminen kilpailulle erillisen päätöksen rataosittain, vai vapautuvatko ne automaattisesti sitten kun liikennöinti lopetetaan.

Erillinen, asiaan liittyvä ongelma on myös rataosan määritelmä. Esimerkiksi Liikenneviraston vuoden 2016 (rautateiden) verkkoselostus määrittelee tietyt liikennepaikat solmukohdiksi, joiden välinen osuus on otsikoitu rataosaksi. Kuitenkin seuraavan luvun rautatieliikennepaikkaluettelo käyttää eri liikennepaikkavälejä, otsikon rataosuus alla. Esimerkiksi Helsingistä Riihimäelle on vain yksi rataosuus mutta peräti neljä rataosaa: Helsinki (asema)-Havukoski (Kehäradan erkanemispaikka), Havukoski-Kerava (asema), Kerava (asema)-Hyvinkää sekä Hyvinkää-Riihimäki (asema). Tavan kansalaisilla voi tietenkin olla vielä lisää mielikuvien mukaisia määritelmiä, jotka voivat olla hyvinkin laajoja ("Päärata" Helsinki-Oulu, "Pietarin rata" Riihimäki-Pietari.)

Konkreettinen esimerkki problematiikasta löytyy Tampereen länsipuolelta. Tampereen ja Lielahden (erkanemispaikka Porin/Rauman ja Seinäjoen suuntaan) välillä on säännöstön mukaan oma rataosansa, mutta Lielahdella ei pysähdy junat. Yksinoikeussopimuksen hengen mukaan Tampere-Pori varmasti olisi vapautettu liikenteelle, jos VR ei olisi ajanut vuosikymmeniin matkustajajunia Poriin: kuitenkin teknisesti VR ajaisi tällöinkin rataosalla Tampere-Lielahti. Entä jos Tampere-Pori katsottaisiin vapautetuksi, pitäisikö tälläkin hetkellä katsoa Tampere-Rauma vapaaksi? Asia on siinä mielessä ajankohtainen, että Orivedeltä pohjoiseen liikenne uhkaa loppua; salliiko yksinoikeussopimus vapaan liikennöinnin Tampereelta Haapamäelle, vai vain Orivedeltä pohjoiseen?
 
"Väläytys" ei ole siinä mielessä uusi, että tähänkään asti yksinoikeussopimuksen mukaan ei ole ollut kiellettyä käynnistää matkustajaliikennettä sellaisilla rataosilla, joita VR ei ole nyt ajanut.

Näin on. Sen takia kai esimerkiksi Karjaa–Hanko-välillä ei lopeteta kiskobussiliikennettä ja siirretä kalustoa muualle, parempaan käyttöön, vaan vuoroja ainoastaan vähennetään. Ei pääse sitten muut kuorimaan kermoja, heh.

Mun käsitys on, että kilpailu on nyt mahdollista sellaisilla radoilla, joilla ei ole henkilöliikennettä, ja sallittua lähimmälle henkilöliikenteen asemalle. Vaikka siellä ei sitten olisi kuin yksi vuoro viikossa. Raahesta ei siis saa ajaa Ouluun, vaan täytyy jäädä jonnekin Ruukki-nimiselle kioskille. (Tai jatkaa Haaparantaan asti :) )

Voisin kuvitella, että yksi aika tyylikäs ratkaisu olisi jättää yksinoikeussopimukset varsinaisesti purkamatta mutta pakottaa VR luopumaan kokonaan esimerkiksi juuri Hangon-liikenteestä ja sallia Hangosta alkava liikenne niin, että se voi päättyä vaikka vasta Helsinkiin. Dieseljuna Helsinki–Hanko muutaman hyvin valitun väliaseman kautta voisi kuulostaa elinkelpoiselta, kuntien tuella tietenkin.
 
Demaripoliitikko, muistaakseni entinen sisäministeri, demareiden Kari Rajamäki on tätä nykyä VR:n hallintoneuvoston pj. Hän antaa tulla täyslaidallisen liikenneministerille: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/120574-totaalinen-tyrmays-anne-bernerille-laskutikkuharjoituksia

Sinänsä kuvaavaa, että hallintoneuvoston pj:n ja demarin ei ilmeisesti tarvitse sanallakaan avata, mikä kilpailun avaamisessa olisi niin katastrofaalista ja miten Itä-Suomi siitä kärsisi verrattuna VR:n nykyiseen leikkauslinjaan. Mutta uskokaamme, että aivan katastrofaalista olisi. Toisaalta en ole kuullut Berneriltäkään mitään esitystä esim. kalustoyhtiöstä tms.
 
Takaisin
Ylös