Sivu 24 / 31 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 414202122232425262728 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 346-360/455

Viestiketju: Matkustajaliikenteen vapautuminen

  1. #346

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    177

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Vähän vaikea vastata. Olen noin yleisemmin sitä mieltä, että se vuosikymmeniä hoettu "pidetään koko maa asuttuna" joutaa jo romukoppaan. Ja sinne se päätyykin, kun rahat loppuvat. Ei meillä ole tällä väkimäärällä yksinkertaisesti rahaa siihen, että turvataan palveluja hyvin harvaan asutuille mutta maantieteellisesti laajoille alueille. Eikä väkimäärän kasvattaminen auta, kun sillä väellä ei ole mitään tekemistä eli ei ole töitä. Siinä mielessä siis on helppo sanoa, että ristisubventio pois, itsekannattava liikenne markkinaehtoiseksi ja valtio ostaa sitten tarpeelliseksi katsomansa kannattamattoman liikenteen esim. kilpailuttamalla.
    Suomeen voi tulla yllättävän paljon uusia asukkaita ja loma-asukkaita. He tulevat Aasiasta ihan omalla rahallaan ja etsivät Suomesta hiljaisuutta ja väljyyttä, jota sieltä ei enää löydy väestöräjähdyksen vuoksi.
    Suomessa on puhdasta ilmaa ja vesistöjä, sekä (esim aasialaisten mielestä) eksoottista väljyyttä, mutta kuitenkin toimiva infra ja yhteiskunta. Pidän täysin selvänä, että turismi ja pitkäaikainen lomailu Suomessa
    kasvaa merkittävästi, mutta muista syistä kuin joulupukki ja muumit.

    Sitä odotellessa en toki näe järkevänä pitää koko maata asuttuna yhteiskunnan massiivisella tuella. Uusia palveluita syntyy sitten aikanaan kysynnän perusteella ja tuo kysyntä myöskin määrää minne Suomeen.

  2. #347

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1956

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Perinteisesti syrjäseudut ovat olleet (ja maailmalla edelleen ovat) eloisia tarjoamalla väkilukuun ja sen maksukykyyn ja haluun sopivat määrät palveluita. Eli aika niukasti ja järkevästi.

    Hyvinvointivaltioon tämä kuvio ei sovi. Laajat palvelut kuuluvat koko maahan, oli se järkevää tai ei. Minusta tästä voisi ihan rehellisesti tinkiä ja tarjota palveluita kaikille, jotka ovat jo tai suostuvat muuttamaan palveluiden piiriin. Syrjemmässä ollaan sitten omillaan, ihan vapaasti. Yhtä lailla työehtosopimukset tappavat syrjäseutuja, koska niissä ei sen suuremmin eritellä esim. perähikiän sekatavarakaupan kassaa ja keskustan lähikaupan kassaa vaikka jälkimmäinen on rajusti kiireisempi ja tuottavampi.

  3. #348

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5407

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Perinteisesti syrjäseudut ovat olleet (ja maailmalla edelleen ovat) eloisia tarjoamalla väkilukuun ja sen maksukykyyn ja haluun sopivat määrät palveluita. Eli aika niukasti ja järkevästi.

    Hyvinvointivaltioon tämä kuvio ei sovi. Laajat palvelut kuuluvat koko maahan, oli se järkevää tai ei. Minusta tästä voisi ihan rehellisesti tinkiä ja tarjota palveluita kaikille, jotka ovat jo tai suostuvat muuttamaan palveluiden piiriin. Syrjemmässä ollaan sitten omillaan, ihan vapaasti. Yhtä lailla työehtosopimukset tappavat syrjäseutuja, koska niissä ei sen suuremmin eritellä esim. perähikiän sekatavarakaupan kassaa ja keskustan lähikaupan kassaa vaikka jälkimmäinen on rajusti kiireisempi ja tuottavampi.
    Suomi on valinnan edessä: Järjestääkö se syrjäseutujen palvelut ja elinkeinot kuten Ruotsi, Venäjä ja Kanada vai jatkaako nykyisellä Suomen ja Norjan mallilla. Suomella ei ole Norjan öljymiljardeja eikä rannikkoa Jäämerellä joten luulisi valinnan olevan helppo. Alasajo pitää kuitenkin tehdä hallitusti ettei jätetä ihmisiä kokonaan tyhjän päälle. Ensimmäinen vaihe on toteuttaa Sote-uudistus niin että maakuntien kasvukseskuksista johdetaan ja rahoitetaan vähäväkisten pikkukuntien terveyspalveluita. Esitetyt ehdotukset ovat saaneet paljon kiritiikkiä koska näiden pikkukuntien "itsenäisyys" menisi mutta jos vaihtoehtona on että ihmisiä ei hoideta ollenkaan niin kuvittelisin että annettu tarjous on pakko ottaa vastaan.

    t. Rainer

  4. #349

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    177

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti

    Hyvinvointivaltioon tämä kuvio ei sovi. Laajat palvelut kuuluvat koko maahan, oli se järkevää tai ei. Minusta tästä voisi ihan rehellisesti tinkiä ja tarjota palveluita kaikille, jotka ovat jo tai suostuvat muuttamaan palveluiden piiriin. Syrjemmässä ollaan sitten omillaan, ihan vapaasti.
    Nykyiseen hyvinvointivaltioon Suomella ei taida olla jatkossa varaa, niin kuin kaiketi tarkoititkin.

    Selvennän, että tarkoitin edellä kysyntäperusteista palveluiden tarjoamista sekä markkinaehtoisesti, että yhteiskunnan järjestäminä. Eli jos on asukkaita ja näin ollen kysyntää, syntyy tarvittavia palveluita, esim kauppoja ja ravintoloita.
    Vastaavasti yhteiskunnan palveluita kuten terveyskeskuksia ja alkoja avataan sinne missä on ihmisiä. Erona entiseen siis se, että niitä ei pidetä selkeällä vajaakäytöllä siellä missä ne ovat "aina ennenkin" olleet.

    Joukkoliikenne järjestetään sitten markkinaehtoisena tai yhteiskunnan tilaamana, mutta molemmissa tapauksissa se edellyttää joukkoja.

  5. #350
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5751

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Valtioneuvoston raha-asianvaliokunta päätti eilen VR:n uudesta ostoliikennesopimuksesta, joka on voimassa 31.12.2019 asti, mutta jonka voi irtisanoa päättymään jo 31.12.2017, jos ostettava liikenne hankitaankin kilpailuttamalla tai markkinaehtoisesti.

    Päätöksen liitteenä olevassa muistiossa kerrotaan, että VR:n yksinoikeuden vastineeksi VR:n velvoiteliikennettä lisätään 5 miljoonan euron arvosta vuosittain. Lisättävänä velvoiteliikenteenä tulee väliaikaisesti 10.12.2016 asti liikennettä väleille, joille liikennettä ei enää osteta ostoliikenteenä. Väliaikaisratkaisun tarkoitus on turvata liikenteen jatkuminen kilpailun avautumiseen asti.

    Näyttää siis siltä, että valtioneuvosto on ihan tosissaan avaamassa matkustajaliikenteen kilpailua nopeasti.

  6. #351

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    233

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Päätöksen liitteenä olevassa muistiossa kerrotaan, että VR:n yksinoikeuden vastineeksi VR:n velvoiteliikennettä lisätään 5 miljoonan euron arvosta vuosittain.
    Onko tietoa vielä, tuleeko uusia vuoroja vai onko vain jotkut vuorot pelastettu näin lakkautukselta?

  7. #352
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5751

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Onko tietoa vielä, tuleeko uusia vuoroja vai onko vain jotkut vuorot pelastettu näin lakkautukselta?
    Ostoliikennerahoja leikataan 15 miljoonalla ja velvoiteliikennettä lisätään 5 miljoonalla. You do the math...

  8. #353

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    233

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Ostoliikennerahoja leikataan 15 miljoonalla ja velvoiteliikennettä lisätään 5 miljoonalla. You do the math...
    Sain käsityksen että vanhaa ostoliikennettä jatketaan velvoiteliikenteenä vain joulukuuhun 2016, joten mietin toisiko tuo vuosittainen 5 M€ lisäys velvoiteliikenteeseen jollekin välille jopa parannusta. Mutta ilmeisesti ei.

  9. #354
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    321

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Sain käsityksen että vanhaa ostoliikennettä jatketaan velvoiteliikenteenä vain joulukuuhun 2016, joten mietin toisiko tuo vuosittainen 5 M€ lisäys velvoiteliikenteeseen jollekin välille jopa parannusta. Mutta ilmeisesti ei.
    Tarkoittaa sitä, että niillä radoilla joilla liikenteen piti loppua kokonaan, kulkee jatkossakin junia, mutta todennäköisesti harvemmin kuin nykyään.

  10. #355

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    233

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Tarkoittaa sitä, että niillä radoilla joilla liikenteen piti loppua kokonaan, kulkee jatkossakin junia, mutta todennäköisesti harvemmin kuin nykyään.
    Jaa, no outoa puhua vuosittaisesta lisäyksestä jos lisäys on vain yhdelle vuodelle.

    Kysymykseni alunperin kuitenkin oli, mahtaisiko joku tietää / onko jo selvillä ylipäätään, mitkä junat ajetaan sitten tuona velvoiteliikenteenä ensi maaliskuusta joulukuuhun?

  11. #356
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5751

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Jaa, no outoa puhua vuosittaisesta lisäyksestä jos lisäys on vain yhdelle vuodelle.
    Taisit missata koko jutun pointin. Velvoiteliikennettä ei ole enää ollenkaan kilpailun avauduttua ja ministeriö kaavailee nyt kilpailun avaamista joulukuussa 2016.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Kysymykseni alunperin kuitenkin oli, mahtaisiko joku tietää / onko jo selvillä ylipäätään, mitkä junat ajetaan sitten tuona velvoiteliikenteenä ensi maaliskuusta joulukuuhun?
    Ei ole vielä selvillä, vaan VR:n ja LVM:n neuvottelut asiasta ovat kesken.

  12. #357

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    233

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Taisit missata koko jutun pointin. Velvoiteliikennettä ei ole enää ollenkaan kilpailun avauduttua ja ministeriö kaavailee nyt kilpailun avaamista joulukuussa 2016.
    No niinpä tietenkin, olipas taas sitkeä ajatusvirhe...

  13. #358
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3403

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Ei ole vielä selvillä, vaan VR:n ja LVM:n neuvottelut asiasta ovat kesken.
    Ylen Itä-Suomen alueuutisissa kerrottiin Perjantaina 4.12, että Pieksämäki-Joensuu Junayhteys on saanut jatkoajan Joulukuuhun 2016 saakka. Vuorotarjonnan määrästä ei mainittu mitään. Uutisen voi kuunnella yle Areenasta (oli jossain 3.30-4.20 välillä)

  14. #359
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    272

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Kaikki pätkät sen jatkoajan taitaa saada, ei kai muu ole oikein mahdollistakaan.

  15. #360

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    177

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Lauri Helkestä oli tämän aamuisessa Hesarissa henkilökuva. Hesari antoi henkilön kuvaamiseen tilaansa kokonaista kolme sivua, aikamoinen tunnustus yhteiskunnallisesti merkittävästä työstä.

    http://www.hs.fi/raha/a1449809625284
    Henkilökuvana tuo Hesarin juttu toimii, mutta koska Hesari ei vaivautunut käyttämään ammattitaitoista toimittajaa ja jutussa annetaan esim ymmärtää, että vasta Onnibus toi suorat bussit kaupunkien välille, niin tulipa tästäkin mieleen:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Minusta vaikuttaa enemmän siltä, että tuo teksti voisi olla suoraan OnniBus.com:n omasta lehdistötiedotteesta kuin että se olisi aidosti analysoivaa journalismia.
    Yhteiskunnallisesti merkittävästä työstä tässä yhteydessä mainitessaan Rehtori tarkoittanee halpabussimarkkinan avaamista Suomessa, joten ei siitä sen enempää, mutta samalla päästään toiseen yhteiskunnallisesti merkittävään asiaan.
    Lauri Helke sanoo tuon Hesarin jutun mukaan [raideliikenteen kilpailuun osallistumisesta] "Se on ehdoton edellytys, että valtion omistamaa kalustoa on kilpailijoiden vuokrattavissa."
    Hesarin Martta Nieminen kirjoitti (eri jutussa, otsikolla Oppositio ja ay-väki pelkäävät VR:n pilkkomista) "Kun VR:n henkilöliikenne avataan kilpailulle, VR:n pitää antaa oma kalustonsa mahdollisen kilpailijan käyttöön. Tämä johtuu Suomen omasta raideleveydestä."
    Martta Nieminen on kuitenkin niin väärässä kuin mahdollista. Jos tähän hypertyperyyteen (VR joutuu vuokraamaan kalustoansa, ja tietenkin uusinta ja parasta, kilpailijoilleen) se ei johdu Suomen raideleveydestä, vaan poliitikkojen typerästä päätöksestä. Suomen raideleveydelle voi ostaa kalustoa lukuisilta valmistajilta ja mielestäni mahdolliset kilpailijat saavatkin ostaa mahdolliset junansa ihan itse ihan omilla tai pankkinsa rahoilla tai vuokrata ne joltakin, jota omistaja ei ole pakottanut vuokraamaan. Niinhän Fenniarailkin on jo tehnyt.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 18.12.2015 kello 23:37. Syy: siirretty toiseen ketjuun

Vastaavia viestiketjuja

  1. Matkustajaliikenteen uudet konseptit vapaassa kilpailussa
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 05.05.2010, 11:22

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •