Matkustajaliikenteen vapautuminen

Niin, valtio antoi kaluston ja kiinteistöt ilmaiseksi itselleen. Se on tässä epäolennaista, miten valtio on organisoinut omistuksensa. Tällä hetkellä on valittuna yhtiömuoto.
 
Mikäs on muuten kalustoyhtiön vastustajien näkemys HSL:n Junakalusto Oy:stä, joka omistaa uudet Flirtit? Pitäisikö tämä lakkauttaa epäterveenä ilmiönä ja myydä junat vaikka vr:lle?

Junakalusto Oy on HSL-alueen kuntien omistama. Ja VR:n :) Kaluston se vuorkaa HSL:lle, joka edelleen antaa ne lähiliikenteensä operaattorille, eli VR:lle. Kaluston kunnossapito on ostettu VR:ltä.

Toiminta ja talous on tehty siten, että Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy tekee aina tilikaudellaan nollatuloksen riippumatta siitä, miten vuosi on todellisuudessa mennyt, eli rumasti sanottuna se on yksi julkisen sektorin sovellus avoimesta piikistä, jonka kulurakenne tuskin kestää kriittistä tarkastelua. Totetus voi olla esim. törkyisen kova laskutus kaluston vuokrasta, jonka tekemä positiivinen liiketulos oikaistaan tilikauden loppupuolella nollaan antamalla viime hetken alennukset vuokrista tai sitten esim. poikkeamalla kaluston tasearvon poistosuunnitelmasta suuntaan tai toiseen. Niin tai näin, mutta toistuva nollatulos ei ole ihan tervettä. Mutta onhan tällainen julkisen sektorin nollatulos-kikkailu yksi tapa toimia. Enempi markkinataloudellinen toimintatapa saattaisi johtaa joskus tilikauden negatiiviseen tulokseen ja omistajilta tarvittavaan pääomitukseen (kuten helb), mikä tietysti saattaisi johtaa omistajakaupungeissa poliittisesti kiusallisiin tilanteisiin, koska joku kaupunginvaltuutettu keksisi kyseenalaistaa toiminnan järkevyyden (kuten tapaus helb).

Jep, tämä oli rumasti ja provokatiivisesti kirjoitettu. Saa pahoittaa mielensä jos haluaa.
 
Niin, valtio antoi kaluston ja kiinteistöt ilmaiseksi itselleen. Se on tässä epäolennaista, miten valtio on organisoinut omistuksensa. Tällä hetkellä on valittuna yhtiömuoto.

Sikäli ei ihan merkityksetöntä, että esim. eduskunnan tiedonsaanti yhtiöstä voi olla juridisesti koko lailla eri juttu kuin virastosta. Tietysti käytännössä tiedonsaanti voidaan varmaan tehdä molemmista yhtä vaikeaksi.
 
Ei tuossa Junakalusto Oy:ssä ole mitään muuta ongelmallista kuin kunnossapidon osto VR:ltä kovaan hintaan. Junakaluston kulut ovat lähes kokonaan pääomakuluja ja korkotaso määrää pitkälti niiden suuruuden. Henkilökuntaa taas firmalla ei ole kuin nimeksi.

Kun Junakalusto pystyy joka vuosi laskuttamaan mahdollisen alijäämän HSL:ltä, se voi rahoittaa kaluston lyhyellä rahalla, jonka korko on kovin alhainen. Jos Junakalusto Oy toimisi markkinaehtoisemmin, se joutuisi rahoittamaan kaluston pidemmän juoksuajan lainoilla, joiden korko olisi useita prosenttiyksikköjä korkeampi.
 
Kun Junakalusto pystyy joka vuosi laskuttamaan mahdollisen alijäämän HSL:ltä, se voi rahoittaa kaluston lyhyellä rahalla, jonka korko on kovin alhainen. Jos Junakalusto Oy toimisi markkinaehtoisemmin, se joutuisi rahoittamaan kaluston pidemmän juoksuajan lainoilla, joiden korko olisi useita prosenttiyksikköjä korkeampi.

Oletko tosissasi, että useita prosenttiyksikköjä? Juurihan Nordea kaavaili negatiivista talletuskorkoa suurasikkailleen. Tällaisessa tilantenteessa tuollaisen yhtiön luulisi saavan lainaa erittäin edullisesti.
 
Oletko tosissasi, että useita prosenttiyksikköjä? Juurihan Nordea kaavaili negatiivista talletuskorkoa suurasikkailleen. Tällaisessa tilantenteessa tuollaisen yhtiön luulisi saavan lainaa erittäin edullisesti.

Kyllä, esimerkiksi 20 vuoden kiinteäkorkoisten lainojen korot ovat 2-3 % korkeammat kuin 12 kk euroboriin sidottujen lainojen korot.
 
http://www.elisa.net/lannen-media-vr-lopetti-junakalustonsa-romuttamisen/



Lännen Media: VR lopetti junakalustonsa romuttamisen


31.12.2015 05:40 STT | Kotimaa


VR on lopettanut junakalustonsa romuttamisen, uutisoi Lännen Media. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan ministeriö on esittänyt huolensa kaluston romuttamisesta valtioneuvoston kanslian omistajaohjaukseen.

VR vahvistaa, että romuttaminen on lopetettu toistaiseksi. Viestintäpäällikkö Mika Heijari kertoo, että tuleva kalustotarve on auki, koska liikennerakenne ja kilpailun avaamisen pelisäännöt ovat vielä avoinna.

VR:n monopoliasema matkustajaliikenteessä puretaan tällä hallituskaudella. Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää edellytykset kilpailun avaamiselle ensi keväänä.

VR:n kaluston romuttamista on arvosteltu, koska taustalla väitetään olevan yhtiön pelko kilpailusta. VR:n väitetään mieluummin haluavan eroon kalustostaan, kuin myyvän tai vuokraavan sitä muille toimijoille.
 
Ohhoh! Ihmeiden aika ei totisesti ole ohi. Mukava uutinen vuoden päätteeksi. Berner on juuri sopivan kokematon poliitikkona eli uskaltaa tehdä ihan oikeita päätöksiä ja ohjata alaisuudessaan olevia virastoja, vaikka sitten osakeyhtiöiksi muutettuja.
 
Ohhoh! Ihmeiden aika ei totisesti ole ohi. Mukava uutinen vuoden päätteeksi. Berner on juuri sopivan kokematon poliitikkona eli uskaltaa tehdä ihan oikeita päätöksiä ja ohjata alaisuudessaan olevia virastoja, vaikka sitten osakeyhtiöiksi muutettuja.

Nimenomaan! Olen ollut kohtuullisen vaikutettu Bernerin toiminnasta. Kaikki ei ole mennyt aivan nappiin mutta kuitenkin keskimäärin hyvään suuntaan. Siitä kielii sekin että media on täynnä mollausta. Joku selvästi organisoi lokakampanjaa ministeriä kohtaan, joka uhkaa vanhojen kotoisten kuvioiden jatkuvuutta.

Kyllönenkin oli mainettaan parempi, kenties juuri kokemattomuuttaan. Kokeneet ministerit ovat yleensä osoittautuneet huonohkoiksi ja selkärangattomiksi.
 
Kyllä, esimerkiksi 20 vuoden kiinteäkorkoisten lainojen korot ovat 2-3 % korkeammat kuin 12 kk euroboriin sidottujen lainojen korot.

Juu ja appelsiini on isompi kuin rusina.

Eiköhän junakalustoyhtiö hanki rahansa muuten kuin kiinteäkorkoisena ja saa 30 vuoden rahoituksen suunnilleen samalla hinnalla kuin lyhytaikaisen.
 
Eiköhän junakalustoyhtiö hanki rahansa muuten kuin kiinteäkorkoisena ja saa 30 vuoden rahoituksen suunnilleen samalla hinnalla kuin lyhytaikaisen.

Silloin kun junakalustoyhtiöllä on kaluston käyttäjän kanssa sopimus, joka huomioi korkotason muutokset ja joka on voimassa vuosikymmeniä kalustoyhtiön ei tarvitse suojautua korkojen muutokselta eikä riskiä sopimuksen nopeasta loppumisestakaan ole. Junakalusto Oy:llä on nyt HSL:n kanssa tuollainen sopimus. Jos tuollaista sopimusta ei olisi, yhtiön korkotaso olisi kovin erilainen kun yhtiön pitäisi suojautua korkojen nousulta ja huomioida riski, että kaluston kysyntä loppuu ennen aikojaan.
 
Jos kilpailua ei olisi koskaan avattu, Yle olisi edelleen valtakunnan ainoa virallinen televisio ja radio. Vähän kuten Pohjois-Koreassa.

Tämä menee jo tyystin offtopiciksi, mutta ei nyt sentään noin. Jo Ylen aikana mastoista lähetettiin mm. MTV:n ohjelmat.
 
Tämä menee jo tyystin offtopiciksi, mutta ei nyt sentään noin. Jo Ylen aikana mastoista lähetettiin mm. MTV:n ohjelmat.

MTV oli alunperin YLE:n tytäryhtiö. YLE määräsi millaista ohjelmaa se saa lähettää ja milloin mutta sai tarvitsemiaan mainostuloja. Vasta joskus "kylmän sodan" jälkeen YLE luopui MTV:n osake-enemmistöstä, mutta siitäkin on tosi pitkä aika.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
MTV oli alunperin YLE:n tytäryhtiö. YLE määräsi millaista ohjelmaa se saa lähettää ja milloin mutta sai tarvitsemiaan mainostuloja. Vasta joskus "kylmän sodan" jälkeen YLE luopui MTV:n osake-enemmistöstä, mutta siitäkin on tosi pitkä aika.

t. Rainer

Ei kyllä MTV ole ollut Ylen tytäryhtiö. MTV aloitti nimellä Oy Mainos-TV-Reklam Ab ja oli tietääkseni alun perin yksityisten mainostoimistojen omistama. MTV:llä ei aluksi ollut omaa kanavaa, joten se vuokrasi ohjelma-aikaa Yleltä. Toki Ylellä lieni sananvaltaa ohjelmiston suhteen, mutta suoraa määräysvaltaa MTV:hen ei ollut. Vuonna 1986 perustettiin Kolmoskanava, jonka omistivat yhdessä MTV, Yle ja Nokia. Myöhemmin MTV hankki enemmistön Kolmoskanavasta, joka muuttui vuoden 1993 alussa nykyiseksi MTV3:ksi, jolle kaikki MTV:n ohjelmisto siirtyi.
 
Takaisin
Ylös