Sivu 28 / 31 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8182425262728293031 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 406-420/456

Viestiketju: Matkustajaliikenteen vapautuminen

  1. #406

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1691

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Niin, valtio antoi kaluston ja kiinteistöt ilmaiseksi itselleen. Se on tässä epäolennaista, miten valtio on organisoinut omistuksensa. Tällä hetkellä on valittuna yhtiömuoto.

  2. #407

    Liittynyt
    04.10.2013
    Viestejä
    35

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Mikäs on muuten kalustoyhtiön vastustajien näkemys HSL:n Junakalusto Oy:stä, joka omistaa uudet Flirtit? Pitäisikö tämä lakkauttaa epäterveenä ilmiönä ja myydä junat vaikka vr:lle?
    Junakalusto Oy on HSL-alueen kuntien omistama. Ja VR:n Kaluston se vuorkaa HSL:lle, joka edelleen antaa ne lähiliikenteensä operaattorille, eli VR:lle. Kaluston kunnossapito on ostettu VR:ltä.

    Toiminta ja talous on tehty siten, että Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy tekee aina tilikaudellaan nollatuloksen riippumatta siitä, miten vuosi on todellisuudessa mennyt, eli rumasti sanottuna se on yksi julkisen sektorin sovellus avoimesta piikistä, jonka kulurakenne tuskin kestää kriittistä tarkastelua. Totetus voi olla esim. törkyisen kova laskutus kaluston vuokrasta, jonka tekemä positiivinen liiketulos oikaistaan tilikauden loppupuolella nollaan antamalla viime hetken alennukset vuokrista tai sitten esim. poikkeamalla kaluston tasearvon poistosuunnitelmasta suuntaan tai toiseen. Niin tai näin, mutta toistuva nollatulos ei ole ihan tervettä. Mutta onhan tällainen julkisen sektorin nollatulos-kikkailu yksi tapa toimia. Enempi markkinataloudellinen toimintatapa saattaisi johtaa joskus tilikauden negatiiviseen tulokseen ja omistajilta tarvittavaan pääomitukseen (kuten helb), mikä tietysti saattaisi johtaa omistajakaupungeissa poliittisesti kiusallisiin tilanteisiin, koska joku kaupunginvaltuutettu keksisi kyseenalaistaa toiminnan järkevyyden (kuten tapaus helb).

    Jep, tämä oli rumasti ja provokatiivisesti kirjoitettu. Saa pahoittaa mielensä jos haluaa.

  3. #408

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2106

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Niin, valtio antoi kaluston ja kiinteistöt ilmaiseksi itselleen. Se on tässä epäolennaista, miten valtio on organisoinut omistuksensa. Tällä hetkellä on valittuna yhtiömuoto.
    Sikäli ei ihan merkityksetöntä, että esim. eduskunnan tiedonsaanti yhtiöstä voi olla juridisesti koko lailla eri juttu kuin virastosta. Tietysti käytännössä tiedonsaanti voidaan varmaan tehdä molemmista yhtä vaikeaksi.

  4. #409

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3583

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Ei tuossa Junakalusto Oy:ssä ole mitään muuta ongelmallista kuin kunnossapidon osto VR:ltä kovaan hintaan. Junakaluston kulut ovat lähes kokonaan pääomakuluja ja korkotaso määrää pitkälti niiden suuruuden. Henkilökuntaa taas firmalla ei ole kuin nimeksi.

    Kun Junakalusto pystyy joka vuosi laskuttamaan mahdollisen alijäämän HSL:ltä, se voi rahoittaa kaluston lyhyellä rahalla, jonka korko on kovin alhainen. Jos Junakalusto Oy toimisi markkinaehtoisemmin, se joutuisi rahoittamaan kaluston pidemmän juoksuajan lainoilla, joiden korko olisi useita prosenttiyksikköjä korkeampi.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  5. #410

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    237

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti

    Kun Junakalusto pystyy joka vuosi laskuttamaan mahdollisen alijäämän HSL:ltä, se voi rahoittaa kaluston lyhyellä rahalla, jonka korko on kovin alhainen. Jos Junakalusto Oy toimisi markkinaehtoisemmin, se joutuisi rahoittamaan kaluston pidemmän juoksuajan lainoilla, joiden korko olisi useita prosenttiyksikköjä korkeampi.
    Oletko tosissasi, että useita prosenttiyksikköjä? Juurihan Nordea kaavaili negatiivista talletuskorkoa suurasikkailleen. Tällaisessa tilantenteessa tuollaisen yhtiön luulisi saavan lainaa erittäin edullisesti.

  6. #411

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3583

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Oletko tosissasi, että useita prosenttiyksikköjä? Juurihan Nordea kaavaili negatiivista talletuskorkoa suurasikkailleen. Tällaisessa tilantenteessa tuollaisen yhtiön luulisi saavan lainaa erittäin edullisesti.
    Kyllä, esimerkiksi 20 vuoden kiinteäkorkoisten lainojen korot ovat 2-3 % korkeammat kuin 12 kk euroboriin sidottujen lainojen korot.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  7. #412

    Liittynyt
    19.07.2006
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    http://www.elisa.net/lannen-media-vr...-romuttamisen/



    Lännen Media: VR lopetti junakalustonsa romuttamisen


    31.12.2015 05:40 STT | Kotimaa


    VR on lopettanut junakalustonsa romuttamisen, uutisoi Lännen Media. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan ministeriö on esittänyt huolensa kaluston romuttamisesta valtioneuvoston kanslian omistajaohjaukseen.

    VR vahvistaa, että romuttaminen on lopetettu toistaiseksi. Viestintäpäällikkö Mika Heijari kertoo, että tuleva kalustotarve on auki, koska liikennerakenne ja kilpailun avaamisen pelisäännöt ovat vielä avoinna.

    VR:n monopoliasema matkustajaliikenteessä puretaan tällä hallituskaudella. Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää edellytykset kilpailun avaamiselle ensi keväänä.

    VR:n kaluston romuttamista on arvosteltu, koska taustalla väitetään olevan yhtiön pelko kilpailusta. VR:n väitetään mieluummin haluavan eroon kalustostaan, kuin myyvän tai vuokraavan sitä muille toimijoille.

  8. #413
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6556

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Ohhoh! Ihmeiden aika ei totisesti ole ohi. Mukava uutinen vuoden päätteeksi. Berner on juuri sopivan kokematon poliitikkona eli uskaltaa tehdä ihan oikeita päätöksiä ja ohjata alaisuudessaan olevia virastoja, vaikka sitten osakeyhtiöiksi muutettuja.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #414
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ohhoh! Ihmeiden aika ei totisesti ole ohi. Mukava uutinen vuoden päätteeksi. Berner on juuri sopivan kokematon poliitikkona eli uskaltaa tehdä ihan oikeita päätöksiä ja ohjata alaisuudessaan olevia virastoja, vaikka sitten osakeyhtiöiksi muutettuja.
    Nimenomaan! Olen ollut kohtuullisen vaikutettu Bernerin toiminnasta. Kaikki ei ole mennyt aivan nappiin mutta kuitenkin keskimäärin hyvään suuntaan. Siitä kielii sekin että media on täynnä mollausta. Joku selvästi organisoi lokakampanjaa ministeriä kohtaan, joka uhkaa vanhojen kotoisten kuvioiden jatkuvuutta.

    Kyllönenkin oli mainettaan parempi, kenties juuri kokemattomuuttaan. Kokeneet ministerit ovat yleensä osoittautuneet huonohkoiksi ja selkärangattomiksi.

  10. #415
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    259

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Kyllä, esimerkiksi 20 vuoden kiinteäkorkoisten lainojen korot ovat 2-3 % korkeammat kuin 12 kk euroboriin sidottujen lainojen korot.
    Juu ja appelsiini on isompi kuin rusina.

    Eiköhän junakalustoyhtiö hanki rahansa muuten kuin kiinteäkorkoisena ja saa 30 vuoden rahoituksen suunnilleen samalla hinnalla kuin lyhytaikaisen.

  11. #416

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3583

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Eiköhän junakalustoyhtiö hanki rahansa muuten kuin kiinteäkorkoisena ja saa 30 vuoden rahoituksen suunnilleen samalla hinnalla kuin lyhytaikaisen.
    Silloin kun junakalustoyhtiöllä on kaluston käyttäjän kanssa sopimus, joka huomioi korkotason muutokset ja joka on voimassa vuosikymmeniä kalustoyhtiön ei tarvitse suojautua korkojen muutokselta eikä riskiä sopimuksen nopeasta loppumisestakaan ole. Junakalusto Oy:llä on nyt HSL:n kanssa tuollainen sopimus. Jos tuollaista sopimusta ei olisi, yhtiön korkotaso olisi kovin erilainen kun yhtiön pitäisi suojautua korkojen nousulta ja huomioida riski, että kaluston kysyntä loppuu ennen aikojaan.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  12. #417

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    619

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Jos kilpailua ei olisi koskaan avattu, Yle olisi edelleen valtakunnan ainoa virallinen televisio ja radio. Vähän kuten Pohjois-Koreassa.
    Tämä menee jo tyystin offtopiciksi, mutta ei nyt sentään noin. Jo Ylen aikana mastoista lähetettiin mm. MTV:n ohjelmat.

  13. #418

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2106

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen Näytä viesti
    Tämä menee jo tyystin offtopiciksi, mutta ei nyt sentään noin. Jo Ylen aikana mastoista lähetettiin mm. MTV:n ohjelmat.
    Se juuri oli pointti. TV:n jakeluverkkoa alettiin avata ajat sitten. VR:n aikana ei kukaan muu ole ajanut matkustajajunia.

  14. #419

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5478

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen Näytä viesti
    Tämä menee jo tyystin offtopiciksi, mutta ei nyt sentään noin. Jo Ylen aikana mastoista lähetettiin mm. MTV:n ohjelmat.
    MTV oli alunperin YLE:n tytäryhtiö. YLE määräsi millaista ohjelmaa se saa lähettää ja milloin mutta sai tarvitsemiaan mainostuloja. Vasta joskus "kylmän sodan" jälkeen YLE luopui MTV:n osake-enemmistöstä, mutta siitäkin on tosi pitkä aika.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja R.Silfverberg; 08.01.2016 kello 14:40. Syy: kirjoitusvihreitä korjattu

  15. #420

    Liittynyt
    30.04.2010
    Viestejä
    39

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    MTV oli alunperin YLE:n tytäryhtiö. YLE määräsi millaista ohjelmaa se saa lähettää ja milloin mutta sai tarvitsemiaan mainostuloja. Vasta joskus "kylmän sodan" jälkeen YLE luopui MTV:n osake-enemmistöstä, mutta siitäkin on tosi pitkä aika.

    t. Rainer
    Ei kyllä MTV ole ollut Ylen tytäryhtiö. MTV aloitti nimellä Oy Mainos-TV-Reklam Ab ja oli tietääkseni alun perin yksityisten mainostoimistojen omistama. MTV:llä ei aluksi ollut omaa kanavaa, joten se vuokrasi ohjelma-aikaa Yleltä. Toki Ylellä lieni sananvaltaa ohjelmiston suhteen, mutta suoraa määräysvaltaa MTV:hen ei ollut. Vuonna 1986 perustettiin Kolmoskanava, jonka omistivat yhdessä MTV, Yle ja Nokia. Myöhemmin MTV hankki enemmistön Kolmoskanavasta, joka muuttui vuoden 1993 alussa nykyiseksi MTV3:ksi, jolle kaikki MTV:n ohjelmisto siirtyi.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Matkustajaliikenteen uudet konseptit vapaassa kilpailussa
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 05.05.2010, 10:22

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •