Veturinkuljettajien palkkaus

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Myös kuljettajista, asentajista, konduktööreistä ym rautatiealan työntekijöistä voi tulla aluksi pulaa, koska ainoa koulutus on VR:n alaisuudessa, eli täytynee hankkia työntekijöitä VR:ltä lupaamalla parempaa palkkaa ja parempia työ-olosuhteita.

Paljonkos meinasit palkkaa luvata? Vr:llä kuljettajat tienaavat keskimäärin 45000 euroa vuodessa, ilman ylitöitä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Paljonkos meinasit palkkaa luvata? Vr:llä kuljettajat tienaavat keskimäärin 45000 euroa vuodessa, ilman ylitöitä.

Tienaako veturinkuljettaja noin paljon? Itse muistelisin kuulleeni palkan olevan noin 30000€ vuodessa, ilman ylitöitä. No, kai sitä sitten pitäisi luvata kuljettajille vielä enemmän.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Tienaako veturinkuljettaja noin paljon? Itse muistelisin kuulleeni palkan olevan noin 30000€ vuodessa, ilman ylitöitä. No, kai sitä sitten pitäisi luvata kuljettajille vielä enemmän.

Tienaa... No oisko 60000/vuosi, eli 5000 euroa/kk jo sopiva houkutin siirtyä pois tsaarin firmasta?
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Opetetaan virolaisille ja venäläisille kuskeille tarvittavat asiat ja otetaan ne töihin henkilöstövuokrausfirman kautta. Jotain on tehtävä nykyiselle veturimiestenliiton diktatuurille.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Opetetaan virolaisille ja venäläisille kuskeille tarvittavat asiat ja otetaan ne töihin henkilöstövuokrausfirman kautta. Jotain on tehtävä nykyiselle veturimiestenliiton diktatuurille.


Veturimiesten palkkataso on nykyään hyvin korkea bussi- ja raitiovaununkuljettajien palkkatasoon verrattuna. Ja kuitenkin bussi- ja raitiovaununkuljettajan työ on käsitykseni mukaan vaativampaa kuin junan kuljettaminen.

Suomessa on kyllä vaikea muuttaa jonkin monopolialan ammattiryhmän palkkatasoa alaspain. Varsin todennäköisesti veturinkuljettajat saavat hyvää palkkaa niin kauan kunnes veturinkuljettajien työ automatisoidaan. Lähiliikenteen automatisointi alkaa arvioni mukaan parin-kolmenkymmenen vuoden sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Veturimiesten palkkataso on nykyään hyvin korkea bussi- ja raitiovaununkuljettajien palkkatasoon verrattuna. Ja kuitenkin bussi- ja raitiovaununkuljettajan työ on käsitykseni mukaan vaativampaa kuin junan kuljettaminen.

Niin ja lentokoneen kuljettajan työ on vielä helpompaa... Eiköhän pysytä realiteeteissa. Junilla vauhdit ovat suurempia ja muutenkin touhu on lähempänä lentoliikennettä kuin bussi/ratikka -liikennettä. Rautatiemaailmassa pelataan lupien kanssa, yms sääntöjen ja protokollien mukaan. Vaativuutta ei mitata sillä, kuinka usein joutuu pysähtymään. Enemmänkin voidaan mitata tiedon määrää mikä pitää osata ja hallita kaikissa tilanteissa, se on vaativuutta.

Tarkoitit vaativuudella varmaankin rasittavuutta tms. Ymmärrän kyllä että bussin/ratikan ajaminen on varmasti rasittavampaa ja stressaavampaa kuin junan ajaminen. Mutta vaativuutta ei mitata näillä kriteereillä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Niin ja lentokoneen kuljettajan työ on vielä helpompaa... Eiköhän pysytä realiteeteissa. Junilla vauhdit ovat suurempia ja muutenkin touhu on lähempänä lentoliikennettä kuin bussi/ratikka -liikennettä. Rautatiemaailmassa pelataan lupien kanssa, yms sääntöjen ja protokollien mukaan. Vaativuutta ei mitata sillä, kuinka usein joutuu pysähtymään. Enemmänkin voidaan mitata tiedon määrää mikä pitää osata ja hallita kaikissa tilanteissa, se on vaativuutta.

Tarkoitit vaativuudella varmaankin rasittavuutta tms. Ymmärrän kyllä että bussin/ratikan ajaminen on varmasti rasittavampaa ja stressaavampaa kuin junan ajaminen. Mutta vaativuutta ei mitata näillä kriteereillä.


Minusta vertailu lentoliikenteeseen on ihan perusteetonta veturiliiton itse-ehostusta. Junaliikenteessä aina ongelmatilanteissa junan pysäyttäminen poistaa vaaran. Kun taas vaaratilaneeessa lentokone pitää saada jotenkin ehjänä alas lentokentälle, siinä on iso ero.

Minusta bussin kuljettaminen huonoissa oloissa 100 km tunnissa maanteillä on paljon vaativamoaa kuin kaasun ja jarrun painaminen raiteilla kulkevassa kulkuneuvossa kun kulunvalvonta pitää suurimmalla osalla rataverkosta lopulta käytännössä huolen, etteivät junan kuljettajat enää pääse tekemään Jyväskylän tai Jokelan tapaisia virheitä. Myös raitiovaunukuskeilla vaikeampi liikenneympäristö kuin veturimiehillä.

Minusta ei ole enää olemassa paljonkaan muita perusteita veturinkuljettajien bussikuskeja korkeammalla palkalle kuin perinne.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Minusta ei ole olemassa mitään muita perusteita veturinkuljettajien bussikuskeja korkeammalla palkalle kuin perinne.
Tai työvoiman markkinat. Veturinkuljettajan pätevyys on pitkähkön tien takana verrattuna rv-, metro- ja bussikuljettajiin. Siksi veturinkuljettajat onnistuvat helposti käymään kauppaa itsestään hyvään hintaan. Kaupunkiliikennepuolella taas työnantaja näyttää toimivan niin, että palkalla ei kilpailla, vaan työvoiman laadulla. Tarkoitan tällä sitä, että otetaan halvalla töihin tulevaa porukkaa, jos vain saadaan. Kuten opiskelijoita ja maahanmuuttajia, jotka työn laadun puolesta voivat olla erittäinkin hyviä, mutta suostuvat vain töihin pienellä palkalla.

Antero
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Nyt kun automaattinen kulunvalvonta on poistanut suurimman osan veturinkuljettajien toimintaan liittyvistä turvallisuusriskeistä samanpituisen koulutuksen kuin bussin-, raitiovaunun- tai metronkuljettajilla pitäisi riittää veturinkuljettajillekin.
 
Yksi syy veturinkuljettajien hyvään palkkaukseen verrattuna maantieliikenteeseen johtuu varmasti siitä, että junassa veturinkuljettajan palkka on hyvin pieni osa kokonaiskustannuksista. Siksi työnantajalle ei niin paljoa tunnu, vaikka kuljettajalle maksettaisiinkin kovaa palkkaa. Sen sijaan maantieliikenteessä yksiköt ovat niin paljon pienempiä, että merkittävä osa kustannuksista tulee kuljettajan palkkakustannuksista (esim. bussiliikenteessä yli puolet kokonaiskustannuksista).

Mm. palkkauksen vaikutus näkyykin sitten työvoiman saatavuudessa. VR:n kuljettajakursseille on paljon enemmän hakijoita kuin koulutuspaikkoja, bussinkuljettajakoulutuksissa sen sijaan aloituspaikkoja jää täyttämättä, koska kelvollisia hakijoita ei ole tarpeeksi.
 
Näinhän se suunnilleen on. Vastaava tapaus on paperimiehet, jotka ovat ainakin toistaiseksi saaneet paljon parempaa palkkaa kuin muut teollisuuden työläiset ja juuri samasta syystä. Ylipäätäänkin markkinataloudessa ei osaaminen yksinään määrää palkkaa vaan se on monen tekijän summa, sekä työvoiman kysyntä että tarjonta vaikuttavat paljon.

Veturinkuljettajan työ on varmaankin muuttunut aika tavalla ja veturinkuljettaja lienee nykyään enemmänkin junan operaattori kuin kuljettaja. Itse ajaminen tuskin on kovin vaikeaa ja varmaan minäkin saisin pienellä pähkäilyllä junan liikkeelle jos veturi vain on muuten lähtövalmis. Samoin on tietenkin myös lentokapteeneilla autopilotteineen. Ero tulee selväksi kun ajattelee höyryveturia. Siinä itse kuljettamiseen vaaditaan aika tavalla osaamista, että tietää kuinka sen saa sulavasti liikkeelle tai pitämään annetun nopeuden. Näin olen ymmärtänyt. Mutta juuri tätä kehitys on, mekaaniset suoritukset automatisoidaan ja ihminen keskittyy tarkkailuun, kontrollointiin ja yleistilanteen hahmottamiseen, päätösten tekemiseen.

Mutta tuo 45 000 euroa vuoteen kuulostaa aika kivalta summalta rahaa. Milloinka uusia kursseja oikein järjestetään? Ja tuli myös mieleen: maksetaanko liikenteenohjaajille samaa palkkaa kuin kuljettajille?
 
Mutta tuo 45 000 euroa vuoteen kuulostaa aika kivalta summalta rahaa. Milloinka uusia kursseja oikein järjestetään? Ja tuli myös mieleen: maksetaanko liikenteenohjaajille samaa palkkaa kuin kuljettajille?


Veturinkuljettajakursseista VR itse kertoo tällaista: http://www.vr-konserni.fi/index/VRtyonantajana/Rautateidenammatit/Veturinkuljettaja.html,

Liikenteenohjauksen osaajien palkkoja voi haarukoida vaikka tämän ilmoituksen avulla: http://www.rhk.fi/rhk/rekrytointi/avoimia_virkoja/

Sitä en tosin tiedä, mitä VRO liikenteenohjaajille nykyään maksaa.

VR-koulutuskeskuksen sivu, josta näkee mm. liikenteenohjaajan ja konduktöörin pääsyvaatimukset, on täällä: http://www.vr-konserni.fi/index/VRtyonantajana/Henkilostonkehittaminen/VRKoulutuskeskus.html
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ero tulee selväksi kun ajattelee höyryveturia. Siinä itse kuljettamiseen vaaditaan aika tavalla osaamista, että tietää kuinka sen saa sulavasti liikkeelle tai pitämään annetun nopeuden.

Höyryvetureissa on sotavuosina käytetty lämmittäjinä suoraan koulunpenkiltä kiskaistuja 15-17 vuotiaita, joten en nyt tiedä onko se enemmän osaamista vaativaa hommaa, kuin nykyaikainen teknistynyt junaliikenne. Lisäksi höyryvetureiden aikaan lähtövalmistelut ja lopetukset veivät niin paljon aikaa, että päivän tunnit saattoivat tulla täyteen yhdestä Helsingin ja Riihimäen välisestä keikasta ja ajonopeudetkin olivat paljon nykyistä pienemmät. Fyysisesti raskaampaa höyryvetureilla ajaminen epäilemättä kyllä oli.
 
Höyryvetureissa on sotavuosina käytetty lämmittäjinä suoraan koulunpenkiltä kiskaistuja 15-17 vuotiaita, joten en nyt tiedä onko se enemmän osaamista vaativaa hommaa, kuin nykyaikainen teknistynyt junaliikenne.
Eipä vaadittu paljon lentäjiltäkään sota-aikana. Kamikazemiehillä saavutettiin varmaankin koulutuksen minimipituus.

Sota-aikana ihmisiä kuljetetaan kuorma-autoilla - sekä elävinä että kuolleina. Ja saa tappaakin sen kummemmitta seurauksitta. Eli ei ole oikein relevanttia verrata sota-ajan olosuhteita rauhanajan sivistysvaltion olosuhteisiin. Vai pidätkö sota-ajan käytäntöjä veturinkuljettajan työtä yleisemminkin tavoiteltavina nykyhetkeen?

Antero
 
Mutta tuo 45 000 euroa vuoteen kuulostaa aika kivalta summalta rahaa. Milloinka uusia kursseja oikein järjestetään? Ja tuli myös mieleen: maksetaanko liikenteenohjaajille samaa palkkaa kuin kuljettajille?

Heh, sivukommenttini poiki kokonaan uuden viestiketjun...

Niin, se on tosin keskiarvo. Ja sitä keskiarvoa nostaa keski-iän korkeus. Sanotaanko että uudet saavat 35-38t, ja vanhat 45-50t. Eli hyville palkoille pääsee aikanaan, kun vuosia kertyy ja palkkaluokka nousee.

Liikenteenohjaajat saavat saman suuruusluokan palkkausta. Yleinen käsitys on varmaan, että vr:llä maksetaan palkkaa kuten neuvostoliitossa, eli sama könttäsumma kaikille tehtävästä riippumatta. Ei...näin ei ole. Peruspalkka määriytyy aina ammattiryhmästä riippuen, palkkaluokkineen jne. Lisäksi erinäiset lisät yms vaikuttaa kokonaispalkkaan. Kokonaisvuosipalkka on aina hieman eri, tehdyistä töistä riippuen.
 
Takaisin
Ylös