Z-junien tappiollisuus

Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Nopeita lisävuoroja ei Helsingin ja Keravan välille taida pystyä ruuhka-aikaan lisäämään, kun kaukoliikenneraiteiden ratakapasiteetti on Keravan ja Helsingin välillä huipputunteina käytännössä täynnä. Keravan ja Helsingin väli tarvitsisi nykyiseen linjaukseen viidennen raiteen, joka siihen mahtuu tai uuden yhteyden lentokentän kautta, jos nopeaa liikennettä halutaan lisätä.

Tämän perusteella vaikuttaa siltä, että perusteita pääradan oikaisulle Keravalta lentoaseman kautta Pasilaan löytyy muitakin kuin ne edut joita se toisi nopealle liikenteelle ja intermodaliteetille. Paikallisjunaliikennettä mahtuisi tuolloin reilusti lisää nykyiselle radalle, esim. siten että nykyiset kaukoliikenteen raiteet saataisiin harvemmin pysähtyvän paikallisliikenteen käyttöön (kuten New Yorkin metron express-linjat) ja koko kaukoliikenne (sekä mahdollisesti erillinen lentoasema-express) kulkisi lentoaseman kautta.

En vain väsy toistamasta sitä, miten tärkeä tuo suora junayhteys lentoasemalta joka suuntaan olisi: viimeksi viime yönä itse matkustin Paunulla Tampereelle klo 23.10 - 01.25. Liittymälento ei houkuttanut, kun oli Air Francen kirjoittamat liput ja vaikuttaisi että nykyään kyseinen iltalento ei ole codeshare Air Francen kanssa (kuten aiemmin muistaakseni oli): olisi tarvinnut ottaa laukut ulos ja checkata ne uudestaan sisään, jolloin lennolle ei olisi enää ehtinyt kunnialla, kun muutenkin olisi mennyt taas juoksuksi. Bussipysäkille pääsin onneksi juuri 5 min ennen lähtöaikaa, joten vältin reilun tunnin odotuksen, mutta matkustettuani tuossa vaiheessa jo reilut 15 tuntia (ovelta ovelle -mittarilla mitattuna), olisi ollut miellyttävämpi päästä Pendolinon nopeudella kotiin. Tietysti niitä pitäisi sitten kulkea vähän nykyistä viimeistä vuoroa myöhemmin...
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Yksikköjen merkittävä lisäys Keravan kautta kulkeviin nopeisiin juniin tuskin onnistuu ennenkuin Flirtit tulevat liikenteeseen. Käyttämättömiä yksikköjä ei ruuhka-aikaan ole, kun peruskorjauksetkin syövät kalustoa.
Mikäs onkaan aikataulutetun liikenteen kalustotarpeen ja rekisterissä olevan kaluston määrän suhde? Ja kuinka monta Sm-junaa on laskettavissa seisomassa Ilmalassa klo 7:30 arkiaamuisin? Olen kuullut, että aika monta.

Tiedän, että Sm-junista sanotaan olevan pulaa. Mutta se on suhteellista. Ensin tietenkin tehostetaan kaluston käyttöä. Ja yksi yksinkertainen keino on lopettaa päivittäishuoltojen tekeminen aamuruuhkan aikana. Pitkiä korjauksia lukuun ottamatta kaikki kalusto ulos huipputarpeen hetkelle ja huollon työaika alkakoon vasta klo 10:00. Iltaruuhka on yleensä hoidettavissa hieman pienemmällä kalustomäärällä, koska kuorma jakautuu useammalle tunnille kuin aamu.

Nopeita lisävuoroja ei Helsingin ja Keravan välille taida pystyä ruuhka-aikaan lisäämään, kun kaukoliikenneraiteiden ratakapasiteetti on Keravan ja Helsingin välillä huipputunteina käytännössä täynnä.
Mutta kuinka suuressa määrin onkaan kysen kaluston allokoinnista? Eli sijoitetaan hitaamista junista kalustoa nopeampiin, jos kerran kysyntä niin vaatii. Ja meillä on vielä tyystin käyttämättä ratakapasiteetin tehokäyttö junien jakamisen ja yhdistelyn keinoin. Vaikka Pendolinoilla tämä ei toimi, se toimii muualla maailmassa paikallisliikenteen kalustolla täysin ongelmitta.

Antero
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

K-junat ajetaan nykyään Keravalle vaihtoyhteyksien ja ratapihakapasiteetin takia, ne tuntuvat ilmeisesti Keravalaisista hitailta, kun matka Helsinkiin kestää niillä reilut 10 minuuttia pitempään kuin nopeilla junilla.

Pysähdyksiä K-junilla on useita ja tämä lisää hitauden tuntua. Koko ajan saa väistellä pois jääviä ja tehdä tilaa junaan tuleville. Nopeilla junilla matkustajia tulee ja menee vain parilla pysäkillä, jolloin matkanteko on mukavampaa. Lisäksi nopeissa junissa on enemmän tilaa, K-junat ovat tupaten täynnä monesti myöhemmin illallakin. Keravalle on ikävä seistä Helsingistä asti. Samalla vaivalla sitten seisoo nopeassa junassa. Lisäksi K-junien aikataulut ovat sellaiset, että kun ne kulkevat 20 min välein, hyvin harvoin niitä on järkevä käyttää. Keravalta nimittäin joko lähtee samoilla minuuteilla joku nopeampi juna, tai huomattavasti myöhemmin lähtevällä nopealla junalla on jopa aiemmin Helsingissä kuin heti lähtevällä K-junalla. K-junien ajamisessa Keravalle ei ole minusta kovin paljoa järkeä, juna kun ainakin pari vuotta sitten oli Korson jälkeen jo lähes tyhjä. Savion aseman pienen joukkoliikennekysynnän hoitaa bussi 633 ja yhteydet Korsosta jne. Järvenpähän voitaisiin hoitaa Tikkurilankin kautta. Periaatteessa näin.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Minulla ei ole tietoa kalustokierrosta, ja tässä keskustelussa on mainittu, että Oikorataa tuleva juna lähtisikin paluusuuntaan Riihimäen kautta.

Mutta jos katsotaan vain Oikoradan liikennettä ja ajoaika Hki-Lahti on 60 min ja vuoroväi on tunti, jokainen vuoro seisoo Lahdessa tunnin. Jos Kouvolaan on kysyntää, on ilman muuta järkevää ajaa Kouvolaan, jossa kääntöaikaa jää 15 min.Antero

Tässä katsoin vr:n sivuilta z-junan aikataulua. Lähdöt Helsingin päästä aina minuutilla 39 (8.12.07 asti) ja Lahdessa ollaan tunnin kuluttua. Sitten on taukoa 38 minuuttia (ei tuntia) ja Helsinkiin lähdetään minuutilla 17 ja saavutuaan Helsingiin 21 yli, jolloin on 18 minuutiin kääntö. Tauot tuntuvat olevan Lahden päässä.

Toki kesällä , kun kävin Lahdesta Riihimäessä tulimme takaisin Helsingistä tulevalla H-junalla, joka vaihtoi lahdessa Z-junaksi.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Tässä katsoin vr:n sivuilta z-junan aikataulua. Lähdöt Helsingin päästä aina minuutilla 39 (8.12.07 asti) ja Lahdessa ollaan tunnin kuluttua. Sitten on taukoa 38 minuuttia (ei tuntia) ja Helsinkiin lähdetään minuutilla 17 ja saavutuaan Helsingiin 21 yli, jolloin on 18 minuutiin kääntö. Tauot tuntuvat olevan Lahden päässä.

Toki kesällä , kun kävin Lahdesta Riihimäessä tulimme takaisin Helsingistä tulevalla H-junalla, joka vaihtoi lahdessa Z-junaksi.

Z-junien saapuessa Helsingistä Lahteen on kahdenlaisia kääntöaikoja; ensimmäinen on tuo kirjoittajan mainitsema paluulähtö Z-junana Helsinkiin 17 yli tasan, jolloin jää kääntöä 38 minuuttia.

Toinen variaatio on se, että Z-junan kalusto lähtee Lahdesta Riihimäkeen 4 minuuttia yli tasan. Tosin tässä on se ongelma, että Lh-Ri välillä on sen verran lyhyt laituri eräällä seisakkeella, että jos Sm-runkoja on esimerkiksi kaksi niin toinen pitää sulkea (lukita ovet) ennen lähtöä.

Helsingissä esimerkiksi saapuvasta K-junasta voi tulla Z-juna. Useita erilaisia kiertoja on käytössä. Yleinen matkustajien harhaluulo saattaapi olla, että kalusto pyörii samalla kirjaintunnuksella koko päivän. Näinhän ei suinkaan ole. Aina joskus joku esim. kassinsa junaan unohtanut matkustaja kyseleepi sitä jokaisesta K-junasta mikä kohdalle pysähtyy ja yllätys on suuri kun vaikkapa Oulunkylässä poistuessa unohdettu kassi onkin jo matkalla Tampereelle))

Viime aikoina on myös Sm4-rungoista ollut jonkin verran pulaa kun niiden arkipäiväkiertoon sitoutettu määrä on melko suuri uudessa juna-ajassa (140/160 km/h junia on enemmän kuin ennen). Näin ollen on joskus esimerkiksi saapuvasta A-junasta otettu Sm4-runko lähtevään R-junaan. Toki tämä aiheuttaa Helsingin aseman ratapihalla melkoisen erikoisen kulkutien joka ruuhka-aikana aiheuttaa pientä jumitusta))
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kauppalehti sanoi:
Viime vuonna VR sai vyöhykeliikenteeseen tukea 9,4 miljoonaa euroa. ... Tämä tarkoittaa sitä, että liput ovat noin neljänneksen halvempia kuin ne muuten olisivat, Rosenholm sanoo.
Nyt on sitten kerrottu VR Oy:n paikallisjunaliikenteen omakustannushinta? Ei ole, sillä omakustannushinta on se hinta, jonka päälle pannaan firman tuottotavoite. Sehän voi olla paljonkin suurempi kuin 25 %.

Antero
 
Vs: VR:n hinnoittelu kilpailuviraston tutkittavaksi

Helsingin Sanomat kirjoittaa että Linja-autoliitto aikoo viedä oikoradan junien hinnoittelun Kilpailuviraston tutkittavaksi.

No pitäähän se jollekkin mussuttaa kun huonosti menee. Säälittävää. Kyllä sietäisi katsoa myös peiliin bussiyrittäjillä. Hki-Hämeenlinna maksaa aikuiselta 14.10e ja Hki-Lahti 20,10e. Kilometrimäärä lähes sama. Ei siis ihme, että ihmiset menevät nopeampaan junaan ja paljonkin edullisempaan junaan. Eikä ne Kabussit tyylikkyydellään loista. Asiasta on hyvää keskustelua Vaunut.orgissa: http://vaunut.org/havainto.php/3996
 
Viimeksi muokattu:
Vs: VR:n hinnoittelu kilpailuviraston tutkittavaksi

No pitäähän se jollekkin mussuttaa kun huonosti menee. Säälittävää. Kyllä sietäisi katsoa myös peiliin bussiyrittäjillä. Hki-Hämeenlinna maksaa aikuiselta 14.10e ja Hki-Lahti 20,10e.

Onhan se toki noinkin, mutta ymmärrän kyllä senkin, että liikennöitsijät ovat käärmeissään siitä, että valtio maksaa VR:lle tukea mutta ei heille. Olisikin varmasti läpinäkyvämpää, että valtio maksaisi tukensa sekä VR:lle että linja-autoliikennöitsijöille samassa muodossa eli seutulipputukena. Käytännössä vaikkapa niin, että VR saisi esimerkiksi Lahden seutulipulla tehdystä Lahti - Mäntsälä -matkasta saman summan kuin bussiliikennöitsijät saavat. Olisikohan kyseinen summa muuten sama kuin mitä 44 matkan lipulla tehty 45 km bussimatka vakiovuorossa maksaa eli noin 5,35 €. Omalla 30 päivän lipullaan tehdystä matkasta VR saa laskennallisesti noin 1,50 €, jos matkustaja matkustaa junalla esimerkiksi edestakaiset työmatkansa joka arkipäivä.

Tuo sama seutulippu kelpaisi molemmissa päissä paikallisbusseissa, joten VR voisi saada jopa uusia matkustajia kyytiinsä. Lähijunissa ei sitäpaitsi varmastikaan tarvitsisi maksaa pikavuorolisää (2,80 € / matka), joka Lahti - Mäntsälä -välillä helposti puolitoistakertaistaa matkakustannukset. Vakiovuorojahan tuolla välillä kulkee nykyisellään hyvin vähän ja niistä vähistäkin useimmat kiertelevät Orimattilan kautta, jolloin matka-aika on tuplasti pidempi kuin suorinta reittiä pitkin.

Todellisuudessa yhteiskunta muuten tukee Lahti - Helsinki -matkojakin. Kun valitsee matkalleen Mäntsälässä poikkeavan pikavuorobussin, voi seutulipulla maksaa osuuden Lahti - Mäntsälä, jolloin matkustaja maksaakin normaalihinnan vain Mäntsälä - Helsinki -osuudesta. Tämä tuki ei ilmeisesti kuitenkaan Koiviston Autolle kelpaa, koska se aikoo poistaa pelkästään Lahti - Helsinki -väliä suhaavilta pikavuoroiltaan Mäntsälän piston. Ymmärtääkseni sentään konsernin pidemmän matkan pikavuorot edelleen jäisivät palvelemaan myös keskiuusmaalaisten matkustustarpeita.
 
Jossain ollut juttua, että Vr perustaa hinnoittelun kilometreihin. Eli jos valtion tuet tippuisivat, tippuisivat myös junavuorojen määrät. Hinta ei siitä kummemmaksi muutu.
 
Jossain ollut juttua, että Vr perustaa hinnoittelun kilometreihin. Eli jos valtion tuet tippuisivat, tippuisivat myös junavuorojen määrät. Hinta ei siitä kummemmaksi muutu.

Yleensä joo, mutta ei näin aina ole. Helsingistä ja Pasilasta on toisinaan edullisempaa matkustaa kuin esim. Tikkurilasta. Samoin oikoradan junilla on kalliimpi matkustaa kuin muilla, koska valtio perii oikoradasta käyttömaksua VR:ltä.
 
Vs: VR:n hinnoittelu kilpailuviraston tutkittavaksi

Onhan se toki noinkin, mutta ymmärrän kyllä senkin, että liikennöitsijät ovat käärmeissään siitä, että valtio maksaa VR:lle tukea mutta ei heille. Olisikin varmasti läpinäkyvämpää, että valtio maksaisi tukensa sekä VR:lle että linja-autoliikennöitsijöille samassa muodossa eli seutulipputukena. Käytännössä vaikkapa niin, että VR saisi esimerkiksi Lahden seutulipulla tehdystä Lahti - Mäntsälä -matkasta saman summan kuin bussiliikennöitsijät saavat. Olisikohan kyseinen summa muuten sama kuin mitä 44 matkan lipulla tehty 45 km bussimatka vakiovuorossa maksaa eli noin 5,35 €. Omalla 30 päivän lipullaan tehdystä matkasta VR saa laskennallisesti noin 1,50 €, jos matkustaja matkustaa junalla esimerkiksi edestakaiset työmatkansa joka arkipäivä.

Ilmeisesti seutulipun kelpaamattomuudessa on kyse siitä, ettei VR halua sen kelpaavan eikä tehdä tarpeellisia laitehankintoja sen lukemiseen. Sinänsä kai ostoliikenteen ostajalla voisi olla sanansa sanottavana myös lippujärjestelmään. Ongelma on muuallakin Suomessa - työmatkalle voi joutua ostamaan VR:n kuukausilipun toiseen suuntaan ja seutulipun toiseen. Korvaushan olisi kai välillä korkeampi kuin VR:n kertalippu.
 
Takaisin
Ylös