Z-junien tappiollisuus

Oudointa koko asiassa on se, että valtion tuella ostetaan tuollaista tunnin välein kulkevaa liikennettä, kun samaan aikaan pääradalla ei kyetä ajamaan edes kahden tunnin välein. Viimeinen juna Riihimäen ja Tampereen välisille pienmmille asemille lähtee jo viiden jälkeen Helsingistä. R-juna on nopeakin nykyään. Kun lisänä vielä saisi vaihdottomat yhteydet Hyvinkäältä ym. H:linnaan ja Tampereelle sekä kohtuullisen nopean lisäpalvelun Helsingistä ihan Tampereellekin saakka, on vaikea ymmärtää, miksi Haarajoella ja Mäntsälässä tarjotaan Turenkiin ja Iittalaan verrattuna moninkertainen junatarjonta, vaikka edellytykset säännölliseen lähijunaliikenteeseen pääradalla tuntuisivat monin verroin otollisemmilta.
Niinpä! 17:18 viimeinen juna Helsingistä ei hirveästi houkuttele radanvarren asukkaita käymään Stadissa päivämatkalla. Osassa taajamia sentään pysähtyy pikavuorobussi myöhemminkin, mutta käsittääkseni ei kaikissa. Saattaisin asua esimerkiksi Viialassa, jos taajamajuna kulkisi tunnin välein. 6 vuoroa päivässä ei vielä riitä.


Tässä vaan ei tule alkaa karsia oikoradan asemien tarjontaa, joka nytkin on tunnin vuorovälillä harva. Autoilijalle vasta 10 minuutin vuoroväli on tarpeeksi kilpailukykyinen auton kanssa.
Ei ei, vaan parantaa perinteisen pääradan tilanne oikoradan kanssa tasa-arvoiseksi. Nyt on ihan sama, mikä on himoautoilijalle tarpeeksi kilpailukykyistä (onko mikään?), tunnin vuoroväli tekee mahdolliseksi työssäkäynnin lisäksi asiointi- ja huvittelumatkat. Ei junaa uskalla käyttää, jos ei ole varmuutta päästä sillä myös takaisin. Jos juna lähtee Helsingistä viiden jälkeen ja tarkoitus olisi viettää koko päivä Helsingissä, otetaan joku muu kulkupeli alle. Jos viimeinen vuoro Tampereelle lähtisi kello 21:18, tilanne olisi jo paljon parempi. Vaikka sitten vain yhdellä lisävuoroparilla.
 
Oudointa koko asiassa on se, että valtion tuella ostetaan tuollaista tunnin välein kulkevaa liikennettä, kun samaan aikaan pääradalla ei kyetä ajamaan edes kahden tunnin välein. Viimeinen juna Riihimäen ja Tampereen välisille pienmmille asemille lähtee jo viiden jälkeen Helsingistä. R-juna on nopeakin nykyään. Kun lisänä vielä saisi vaihdottomat yhteydet Hyvinkäältä ym. H:linnaan ja Tampereelle sekä kohtuullisen nopean lisäpalvelun Helsingistä ihan Tampereellekin saakka, on vaikea ymmärtää, miksi Haarajoella ja Mäntsälässä tarjotaan Turenkiin ja Iittalaan verrattuna moninkertainen junatarjonta, vaikka edellytykset säännölliseen lähijunaliikenteeseen pääradalla tuntuisivat monin verroin otollisemmilta.

Hämeenlinnan Viikkouutisissa oli 23.5.2008 artikkeli Turengin pysähdyksistä. Janakkalan kunta ehdotti Helsingistä klo 19.20 lähtevää vuoroa mutta VR vastasi ettei aikatauluihin sovi lisävuoroja.

VR:n tehtävänä on kuljettaa ihmisiä ja tavaroita paikasta toiseen. Aikaisemmin VR:llä oli myös yhteiskuntavelvoite: palvella kansalaisia heidän liikkumistarpeissaan.

-Nykyisellä VR:llä sitä velvoitetta ei ole, Janakkalan kunnanjohtaja Pekka Harju harmittelee. Muutos tuli VR:n liikelaitoistamisen yhteydessä.

-Yhteiskuntapoliittisesti, nykyisin etenkin kestävän kehityksen vinkkelistä junalla liikkumista pitäisi edistää. Janakkalan kohdalla toimitaan päinvastoin, Harju harmittelee. Hän pitää kehnoja heikentyneitä henkilöliikenteen yhteyksiä yhtenä pahimmista kunnan kehittämisen jarruista.

-VR väittää ettei aikatauluihin sovi lisävuoroja. Olen nähnyt sellaisen aikataulumallin, jossa Helsingistä pohjoisen suuntaan on enemmän vuoroja kuin nyt, Harju heittää vastapallon.

Kunnanjohtaja muistuttaa, että Mäntsälän oikoradan rakennusvaiheessa VR:ltä luvattiin lisävuoroja myös pohjoisen suuntaan. Lupauksista ei pidetty kiinni.

Turengista pääsee kyllä kelvollisesti pääkaupunkiseudun suuntaan, mutta takaisin paluu on tehty vaikeaksi. Viimeinen paluuvuoro on jo 17.15. -Janakkala ehdotti 19.20:n iltavuoroa mutta se ei mennyt läpi.

Pekka Harju sanoo naureksien, että tuntuu hölmöltä mennä junalla pääkaupunkiseudulle, jos sieltä ei pääse samaa reittiä takaisin.
...
-Kyse on kestävän kehityksen tukemisesta. Liikelaitoksena VR ei tätä mallia tue, katsotaan pelkästään taloudellista tulosta, Harju tiivistää Janakkalaan välittyneen vaikutelman VR:n nykytekemisistä.

VR on osakeyhtiö, ei liikelaitos.
 
Hämeenlinnan Viikkouutisissa oli 23.5.2008 artikkeli Turengin pysähdyksistä. Janakkalan kunta ehdotti Helsingistä klo 19.20 lähtevää vuoroa mutta VR vastasi ettei aikatauluihin sovi lisävuoroja.

Olen työskennellyt useamman kerran Tampereelta kello 19:37 lähtevässä taajamajunassa, joka on vaihtoyhteys Helsingistä kello 19:06 lähteneelle InterCity-junalle Hämeenlinnan kautta mm. Turenkiin. Jos IC on ollut myöhässä, niin taajamajuna on odottanut Hämeenlinnassa vaihtajia. Matkustajia on ollut 1-4 henkilöä, joten kovin suosittu yhteys ei ole kyseessä - toki käyttäjilleen tarpeellinen ja hinta lasketaan Helsinki-Turenki välin mukaan, koska tämä on nopein/joustavin yhteys.
 
Larilta tulikin kätevä matkavinkki. Iltasella Helsingistä Hämeenlinnaan menijän kannattaakin ottaa lippu Hki-Hl-Ry. Säästöä se pienikin säästö.
 
Takaisin
Ylös