Päärata kaavaillaan rakennettavan tulevaisuudessa neliraiteiseksi Tampereen ja Helsingin välille. Kuinka paljon halvempaa noin keskimäärin on lisäraiteen rakentaminen vanhan radan viereen kuin täysin uuden ratalinjauksen tekeminen?
Jos vaikkapa uusi raide erkanisi Hämeenlinnan pohjoispuolelta kohti Valkeakoskea ja liittyisi Lempäälän pohjoispuolella takaisin päärataan, olisi radan pituus olisi samaa luokkaa kuin pääradan samalla välillä. Kaukojunista osa voisi kulkea Valkeakosken kautta ilman merkittävää matka-ajan muutosta. Lähijunaliikenne Valkeakosken ja Tampereen välillä saattaisi olla hyvinkin suosittua.
Onko kellään vastaavista ratkaisuista kokemuksia ulkomailta?
Jos vaikkapa uusi raide erkanisi Hämeenlinnan pohjoispuolelta kohti Valkeakoskea ja liittyisi Lempäälän pohjoispuolella takaisin päärataan, olisi radan pituus olisi samaa luokkaa kuin pääradan samalla välillä. Kaukojunista osa voisi kulkea Valkeakosken kautta ilman merkittävää matka-ajan muutosta. Lähijunaliikenne Valkeakosken ja Tampereen välillä saattaisi olla hyvinkin suosittua.
Onko kellään vastaavista ratkaisuista kokemuksia ulkomailta?