Höyryjunalla Kemijärvelle

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
Sanomalehti Kaleva kertoo tänään, että englantilainen matkatoimisto houkuttelee asiakkaita tarjoamalla heille lentomatkan jatkoksi höyryjunakyydin. Arctic Express -junassa höyryveturi vetää kolmea tai neljää vanhaan tyyliin sisustettua vaunua puolessatoista tunnissa Rovaniemeltä Kemijärvelle. Junanvaunuihin mahtuu kerralla lentokoneellinen eli 148 asiakasta. Ensimmäisen junan kerrotaan lähtevän 15.12. kello 13 aikoihin. Kaikkiaan Arctic Express tekee joulusesongin aikana yhdeksän matkaa.
Lehti ei kerro, mistä veturi ja vaunut on hankittu.
http://www.kaleva.fi/plus/juttu695066_page0.htm
 
Veturi on Porvoosta puolivalmiina Rovaniemelle viety ja vaunut ovat entisiä VR:n käytöstä hankittuja puukorisia matkustajavaunuja. Porvooseen veturi kulkeutui Pasilasta jonne se oli tullut Haapamäeltä.

Kuvia aiheesta löytyy http://vaunut.org/kuvat?kuvaus=1148&paikka=&kuvaaja=0

Kuva veturista
http://vaunut.org/kuvasivu/8962

Veturin ja vaunujen ulkomaalaus on yhteneväinen, tummansininen.

Matkanjärjestäjän omat nettisivut
http://www.santa-holidays.com/
http://www.santa-holidays.com/html/2_day_all_aboard_the_arctic_ex.html
 
Viimeksi muokattu:
Sanomalehti Kaleva kertoi, että brittituristit kuljetettiin höyryjunalla Vaaralan liikennepaikalta Hanhikosken liikennepaikalle.

VR kertoo liikennetiedotteessaan, että Rautatievirasto on kieltänyt VR:n matkustajajunien pysähtymisen Rovaniemen ja Kemijärven välillä.

Ilmeisesti Rautatieviraston määräykset eivät koske höyryjunia tai brittituristeilla on erikoislupa tms.:eek:
 
VR kertoo liikennetiedotteessaan, että Rautatievirasto on kieltänyt VR:n matkustajajunien pysähtymisen Rovaniemen ja Kemijärven välillä.
Asiallisesti ottaen asia ei ole näin. Vaan Liikenne- ja viestintäministeriö on kieltänyt VR Oy:ltä juniensa pysähtymisen liikennepaikoilla Vika, Kuusivaara ja Misi. Esimerkiksi epävirallisen Ketsupin liikennepaikan pysähdystä ei ole kielletty. ;)

Kielto on VR Oy:n oma aloite, sillä VR Oy on pyytänyt Rautatievirastoa määrittelemään mainitut liikennepaikat vaarallisiksi kirjeellään Rautatievirastolle.

Arctic Expressin höyryjuna pysähtyy mm. Vaaralan seisakkeella, jolla oleva pysäkkivarustus on tiettävästi viranomaisten hyväksymä.

Asiasta on enemmän Raideryhmän www-sivulla.

Antero
 
VR kertoo liikennetiedotteessaan, että Rautatievirasto on kieltänyt VR:n matkustajajunien pysähtymisen Rovaniemen ja Kemijärven välillä.

Ilmeisesti Rautatieviraston määräykset eivät koske höyryjunia tai brittituristeilla on erikoislupa tms.

Jos nyt ymmärsin oikein ylläolevan, niin RVI on kieltänyt vain VR:ltä pysähtymiset tuolla rataosalla.

Tuollainen määräys ei tietenkään koske muita liikenteenharjoittajia ja muita liikennöimispaikkoja!

Jemisoft Oy, joka on kyseisen radan museoliikennöitsijä, pysäyttää matkustajajunansa aivan toisen kategorian pysäkeillä kuin VR teki. Jemisoftin junaannousuportaat lakaistaan asiakkaiden edeltä, kun taas RHK ei ole paljoakaan tehnyt VR:n junien käyttämille laitureille, jos niitä edes onkaan.

Vika / RHK-tasoa missä laituri?

Vaarala / Jemisoft Oy -tasoa helppo nousta kun on kaiteetkin.
 
Kuvista näkyikin, että matkustajien turvallisuus on järjestetty Vaaralassa.

Jos asiaa arvioi kirjallisuuden eli RHK:n verkkoselostuksen (vaikka 2008) avulla, niin siellä kerrotaan, että liikennepaikoilla Vaarala, Vika ja Hanhikoski ei ole laituria, mutta että Misissä on 83 m pitkä laituri ja Kuusivaarassa 28 m, joita RHK kunnossapitää.

Arvaan, että VR:n kaksikerrosvaunujen imagoon ei sovi pysähtely seisakkeilla, joten VR haluaa niistä eroon, ja nyt saa vaikutelman, että Rautatieviraston avulla.
 
Tästä vaunut.orgissa julkaistusta vuoden 1982 kuvasta näkee, että Viassakin on ollut laituri. Ja arvaan, että laiturin reunakivetys on Viassa edelleen, mutta mahdollisesti raidesepelin peittämänä.

Näkymät Misitä ja Kuusivaaralta vaikuttavat siltä, että radan sepelöinnin yhteydessä raide on noussut mutta laitureita ei ole vastaavasti korotettu. Ilmeisesti tällainen on tapahtunut jo paljon aikaisemmassa vaiheessa Vian kohdalla.

Kaikkien kolmen liikennepaikan laitureiden kunnostus reunakivet nostamalla ja tasaamalla ympäristöstä soraa riittävästi kivien viereen olisi varsin yksinertainen ja huokea korjaus.

Mutta kuten tiedetään, kun ei ole halua, keksitään selityksiä. Höyryjunaliikennöitsijöillä on ollut halua ja he ovat keksineet ratkaisuja.

Antero
 
Takaisin
Ylös