VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

Jpl

Liittynyt
18 Joulukuu 2005
Viestit
128
Jos jotakuta asia kiinnostaa, tässä nettiin eksynyttä tietoa tulevista VR Oy:n kalustomuutoksista.

Dv12: hylätään koko sarja 192 kpl vuosina 2014 - 2030
Sr1: hylätään koko sarja 110 kpl vuosina 2014 - 2024
Dr14: hylätään koko sarja 24 kpl vuosina 2019 - 2025

Uusia sähkövetureita hankitaan vuodesta 2013 alkaen ja uusia dieselvetureita vuodesta 2014 alkaen. On mielenkiintoista nähdä, millaisia tulee...

Dr16- ja Sr2- veturit jatkavat käytössä vielä vuoden 2030 jälkeenkin.

Lähde RHK. Sivulta 24, http://www.rhk.fi/@Bin/1848490/071031_RHK_RPP_ERTMS_Suomen_kansallinen_toteutussuunnitelma_AkH.pdf
 

Miten Dv12-sarja voi kestää noin pitkään? Vaikka sitä saneeratteisiinkin, niin eivät kai nuo sentään noin kauaa kestä? Kuitenkin silloin sitä ikää voi olla jo yli 60 vuotta joillakin yksilöillä, mitkä sinne asti selviytyvät.

Ja Dr16.. Vaikka onkin tyylekkäin tällä hetkellä liikenteessä oleva veturi, niin eikai sitä sen takia viitsitä huoltaa montaakymmentä vuotta vielä. Kuitenkaan ei niin toimiva sarja ole tainnut olla...
 
Miten Dv12-sarja voi kestää noin pitkään? Vaikka sitä saneeratteisiinkin, niin eivät kai nuo sentään noin kauaa kestä? Kuitenkin silloin sitä ikää voi olla jo yli 60 vuotta joillakin yksilöillä, mitkä sinne asti selviytyvät.

Eikö jossain mainittu, että 25-sarjaa tullaan käyttämään vuoteen 2020 asti vai vieläkin pitemmälle, joten vaikuttaa, että niiden on kestettävä.
 
Helposti Dv12-vetureilla ajaa pitkään. Osia saa helposti kun purkaa aina kaikkein romuimman veturin varaosiksi. Luulenpa että niiden tilalle ei välttämättä hankita mitään, mikäli yksityiset valtaavat elintilaa riittävästi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Uusien sähkövetureiden hankinta menee yllättävän pitkälle. Jos Lahti - Luumäki -osuuden perusparannus valmistuu aikataulussa, niin nopeille vetureille olisi tarvetta jo ennen vuotta 2013 ja jo nytkin idän IC:t voisivat kulkea Lahteen saakka nopeammin, jos vain olisi sopivia vetureita.
 
Olisko Sr2:sia vaikea saada jostain pajasta lisää? Euroopassa olisi myös muita valmiita vetureita, kuten Br101 ja Eurosprinter-perhe (esim. Taurus ja Br152).
 
Onko Dv12 hävittämisille konkreettista suunnitelmaa? Joskus puhuttiin että 25-sarja oli jo tarkoitus poistaa käytöstä ja siitä johtui se, ettei niihin tehty samaa saneerausta kuin uudemmille koneille. Toisaalta voi kysyä onko 26- ja 27-sarjoille tulossa 25-sarjan tason "entisöintiä"? Entisöinnillä tarkoitan veturin purkua osiksi ja kokoamista täyskorjatuista osista.
 
Toisaalta voi kysyä onko 26- ja 27-sarjoille tulossa 25-sarjan tason "entisöintiä"? Entisöinnillä tarkoitan veturin purkua osiksi ja kokoamista täyskorjatuista osista.

Jossain netissä tuli kerran vastaan sellainen juttu, että 25-sarjan saneerauksen jälkeen 26-sarjaa kohtaisi samanlainen saneeraus. Pitääkö paikkaa, sitä en tiedä.
 
VR:ltä on viestitetty, että saneerattava 2500-sarja hylätään viimeiseksi, eikä muille sarjoille tehdä yhtä mittavaa kunnostusta. Koska veturit 2501 - 2568 on valmistuneet vuosina 1963 - 66, tietää se niille yli 60:n vuoden käyttöaikaa, mikä on dieselveturille erittäin pitkä aika - etenkin jos moottoreita ei todella aiota uusia.
 
Veturimies 4/2007: Dv12 26-sarjaan samanlaiset ovet kuin entisöidyissä 25:issa. Lehti vahvistaa myös 25:sten säilymisen pisimpään. Johtopäätös: 27-set paalataan ensin?
 
Liittynee ohuesti aiheeseen: Veturimies 2/2008 ovat huolissaan siitä, että Valtio haluaa ottaa VR Radalta työkoneet pois ja siirtää ne leasing-yhtiöön. Nähdäänköhän samanlaista järjestelyä linjavetureissa ja vaikuttaakohan se niiden käyttöikään ja uusiin veturihankintoihin. Uusimmat IC2:sethan ovat jonkin rahoitusyhtiön tahi vastaavan.
 
Ymmärtääkseni asian laita on juurikin tämä. Saman lähteen mukaan ensimmäinen hylättävä Sm1-runko olisi 6008+6208.

Ja mitäs sille nollakasille kävikään? Riksussa se kuukausi sitten seisoi ohjausvaunun ja moottorivaunun väli poikki.
 
Takaisin
Ylös