Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/46

Viestiketju: VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

  1. #31
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

    Viimeksi, kun luin VR Lähiliikenteen taskuaikatauluja, matalalattiajunin ajettavat vuorot olivat ihan varmasti tauluissa mukana.
    Sakari Kestinen

  2. #32

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Liityn yo. väitettä ihmettelevien joukkoon. Ruuhka-aikaan on käytännössä kaikki kynnelle kykenevät Sm4:t liikenteessä, monesti huoltotilanteesta johtuen joudutaan jopa osa aikatauluihin merkityistä matalalattiavuoroista ajamaan vanhalla kalustolla A- ja M-junissa.
    Eivät vaihtoehdot ole ainoastaan Sm1 ja Sm4. VR:n on myös 50 kpl Sm2-kalustoa, joita varsinkin saneerattuina kannattaisi uudempina ja kevyempinä ajattaa Sm1:sten sijaan.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Eivät vaihtoehdot ole ainoastaan Sm1 ja Sm4. VR:n on myös 50 kpl Sm2-kalustoa, joita varsinkin saneerattuina kannattaisi uudempina ja kevyempinä ajattaa Sm1:sten sijaan.
    Tämä on erityisen totta.

    Lisäksi on huomattava, että on joukko käyttöalueita, joissa Sm4 on ainoa vaihtoehto nopeusvaatimuksen takia eli ainakin reitit R ja Z. Toisaalta Leppävaaran länsipuolelle ulottuvan liikenteen normaalikierroissa ei esiinny Sm4-kalustoa lainkaan. Viimeksi mainitussa liikenteessä ruuhka-aikojen ulkopuolella pääpainon kai voisi antaa Sm2:ille. Kaupunkiradoilla korkeiden lähtöjen kohdalla pitäisi olla mahdollista sijoittaa Sm1:t ruuhkapainotteiseen käyttöön. Nythän Sm1:iä näkee aika paljon hiljaisina aikoina useilla reiteillä. Osasyynä toki voi olla, että nelosia on samanaikaisesti paljon huollossa eikä kakkosiakaan riitä varakalustoksi ihan kaikkiin tilanteisiin.

  4. #34
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

    Kas, nyt on matalalattiavuorotkin ainakin netissä, hyvä niin. Nähtäväksi jää, löytyykö ne myös paperisesta versiosta.

    Muinoin, kun ensimmäiset Sm4:t tulivat, oli aikatauluissa kursivoituja matalalattiavuoroja, nämä eivät ilmeisesti pitäneet aina paikkaansa, joten ne hävisivät vähin äänin moneksi vuodeksi. Hyvä, että taas saa tietoa matalalattiavuoroista. (Helpompi löytää Sm1 & Sm2 vuorot. )

  5. #35
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Eivät vaihtoehdot ole ainoastaan Sm1 ja Sm4. VR:n on myös 50 kpl Sm2-kalustoa, joita varsinkin saneerattuina kannattaisi uudempina ja kevyempinä ajattaa Sm1:sten sijaan.
    Aikoinaanhan sitä yritettiin, että ilman vessaa olevat junat (6041-6080) olisivat eri kierrossa kuin muut mutta homma kaatui omaan mahdottomuuteensa. Ehkä aikaisemmat huonot kokemukset ovat syynä siihen, ettei Sm2-junille ole myöhemmin haluttu tehdä omaa kiertoaan. Lisäksi matkustajan näkökulmasta Sm1- ja Sm2-junia on voitu pitää jokseenkin tasavertaisina sen jälkeen, kun kaikkiin Sm1-juniin saatiin korkeat selkänojat. Sitten on vielä sekin, että saneeratuista junista aivan viime vuosiin asti oli selvä enemmistö Sm1-junia ja lähivuosina Sm1-junien käyttö vähentynee automaattisesti luonnollisen poistuman seurauksena.

  6. #36
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Nythän Sm1:iä näkee aika paljon hiljaisina aikoina useilla reiteillä. Osasyynä toki voi olla, että nelosia on samanaikaisesti paljon huollossa eikä kakkosiakaan riitä varakalustoksi ihan kaikkiin tilanteisiin.
    Voi se johtua siitäkin, että Sm4-junia poistuu pitkämatkaisissa ruuhkavuoroissa Helsingistä eikä runkoja haluta palauttaa tyhjinä takaisin, joten niistä ei välttämättä ole Helsingin päässä runsaudenpulaa illallakaan. Myöhäisillan ja yöajan vuorot on mielestäni aivan järkevääkin ajaa etupäässä vanhemmilla junilla ilkivallan riskin vuoksi.

  7. #37
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Voi se johtua siitäkin, että Sm4-junia poistuu pitkämatkaisissa ruuhkavuoroissa Helsingistä eikä runkoja haluta palauttaa tyhjinä takaisin, joten niistä ei välttämättä ole Helsingin päässä runsaudenpulaa illallakaan.
    Tuossa kohtaa puhuin korkealla kalustolla liikennöitävistä vuoroista. Eihän Sm4 niissä ole mikään vaihtoehto.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Myöhäisillan ja yöajan vuorot on mielestäni aivan järkevääkin ajaa etupäässä vanhemmilla junilla ilkivallan riskin vuoksi.
    Näkeehän Sm1:iä ajossa sunnuntaisin pitkin päivää useilla reiteillä. En usko, että se johtuisi vain ilkivallan riskistä.

  8. #38
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Näkeehän Sm1:iä ajossa sunnuntaisin pitkin päivää useilla reiteillä. En usko, että se johtuisi vain ilkivallan riskistä.
    Eiköhän se johdu siitä, etteivät Sm4-junat riitä joka paikkaan silloinkaan ja Sm1/2 ajavat keskenään aivan samoja vuoroja. Mutta käytännössä saneeratuista selvä enemmistö oli Sm1-junia noin 1996-2007 ja saneerattuja pidettiin ainakin teoriassa parempina, joten olisikin ollut yllättävää, jos Sm1-junien käyttö olisi rajoitettu vain ruuhka-aikoihin. Sitten jo 2010-2011 tilanne "korjaantunee" olennaisesti Sm5:n myötä ellei jotain yllättävää satu. En siis pitäisi suurena puutteena, ettei Sm2-junille tehty omaa kiertoaan noin kolmen vuoden välivaihetta varten. Etenkin kun matkustajan näkökulmasta junat ovat lähes identtisiä.

  9. #39
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Eiköhän se johdu siitä, etteivät Sm4-junat riitä joka paikkaan silloinkaan ja Sm1/2 ajavat keskenään aivan samoja vuoroja.
    Sm4:ien kuuluu liikkua vain niille tarkoitetuissa lähdöissä eikä niiden kuulukaan riittää kaikkialle. Itse asiassa nelosista ison määrän ollessa huollossa kaupunkiradoilla niiden tilalle sijoitetaan Sm1-2:ia. Sitä tässä ketjussa on juuri ihmetelty, miksi Sm1-2-kalustolle suunniteltuun liikenteeseen runkoja sijoitetaan tasavertaisesti kummankin sarjan suhteen vielä nykyäänkin, vaikka ykkösillä ei välttämättä olisi mielekästä ajaa kuin mahdollisimman vähän (tämä on siis täällä esitetty arvio).

    Mutta: Voidaan kysyä, montako yksikköä on seisomassa ruuhka-ajan ulkopuolella. Sarja Sm1 käsittää kuitenkin 50 yksikköä (joista yksi seisomassa), eikä tuon määrän täydellinen rajaaminen pois liikenteestä ruuhkan päätyttyä ole yksinkertainen juttu. Pitkissä nipuissa liikkuvia vaunuja ei ajeta pysäköintiruutuihin kuten busseja. Lisäksi Sm1:t ovat kunnoltaan hyvin erilaisia eikä ole yksinkertainen asia tehdä johtopäätöksiä, mikä yksilö soveltuisi kuinka vähäiseen käyttöön. Edelleen on lisäksi olemassa jokunen saneeraamaton kakkonenkin, jolloin ehkä pitäisi miettiä, voiko niillä ajaa edes sen vertaa kuin (saneeratuilla) ykkösillä. Punaisiakin kakkosia näkee edelleen esim. pyhäpäivinä ajossa.

  10. #40
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Pitkissä nipuissa liikkuvia vaunuja ei ajeta pysäköintiruutuihin kuten busseja.
    Sehän 70-luvullakin oli ongelmana, kun yksiköille 6041-6080 suunniteltiin omaa kiertoa, että käytännössä rungot sekoittuivat ja "väärää" yksikköä ei noin vain poimita nipun keskeltä pois. Sama runko voi päivän aikana kiertää useammalla eri linjalla, joten linjakohtaisten nimikkoyksiköiden käyttökään ei onnistu. Tai sitten aikataulusta myöhästyneen tai huoltoon menevän yksikön tilalle vaihdetaan toinen ja juuri sillä sekunnilla ei ole oikean sarjan edustajaa vapaana.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Edelleen on lisäksi olemassa jokunen saneeraamaton kakkonenkin, jolloin ehkä pitäisi miettiä, voiko niillä ajaa edes sen vertaa kuin (saneeratuilla) ykkösillä.
    Sitä edellä juuri tarkoitin, että aivan viime aikoihin asti Sm2-junia ei olisi oikein edes voitu suosia, koska monessa tapauksessa olisi käynyt niin, että saneeratun Sm1:n tilalle vaihtuisi saneeraamaton Sm2. Sitten homma menisi entistä vaikeammaksi, jos saneerattujen ja saneeraamattomien Sm2-junien kesken pitäisi vielä tehdä yksilöllinen kierto.

  11. #41

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Sehän 70-luvullakin oli ongelmana, kun yksiköille 6041-6080 suunniteltiin omaa kiertoa, että käytännössä rungot sekoittuivat ja "väärää" yksikköä ei noin vain poimita nipun keskeltä pois.
    Sama ongelma koski protosaneerattua 6006:tta vuosina 1994-97. Uudistettujen ovien takia sitä voitiin käyttää vain korotetuilla laitureilla, eli käytännössä Vantaankosken radalla. Yksikön siirtely M-junarungosta toiseen aiheutti ylimääräisiä vaihtotöitä.

    Myöhemmin sama yksikkö seisoi pitkään käyttämättömänä yhteensopivuusongelmien takia, mutta kaupunkirataliikenteen lisäännyttyä se oli pakko ottaa jälleen käyttöön. Luulen, että se on myös ensimmäisiä hylättäviä sähköjunayksiköitä, kun Sm1-sarjasta aletaan luopua.

  12. #42

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Move on Näytä viesti
    Sama ongelma koski protosaneerattua 6006:tta vuosina 1994-97. Uudistettujen ovien takia sitä voitiin käyttää vain korotetuilla laitureilla, eli käytännössä Vantaankosken radalla.
    Mikäs tuossa esti käytön muualla, ja mikä ratkaisu vapautti rungon taas matalalaiturikäyttöön?

  13. #43

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

    Junan eteisistä poistettiin porrassyvennykset, jolloin kyytiin nouseminen matalalta laiturilta oli käytännössä mahdotonta. Kts.: http://vaunut.org/kuva/41632

    Juna palasi normaalikiertoon keväällä 1997, kun ovet ja portaat oli muutettu alkuperäisiksi. Siihen jäi kuitenkin muita teknisiä eroavuuksia sarjasaneerattuihin yksiköihin verrattuna, minkä vuoksi sen yhteiskäytössä on edelleen ollut ongelmia.

  14. #44

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Move on Näytä viesti
    Junan eteisistä poistettiin porrassyvennykset, jolloin kyytiin nouseminen matalalta laiturilta oli käytännössä mahdotonta. Kts.: http://vaunut.org/kuva/41632
    Kappas. Tuo vaihe nollakutosen historiassa onkin mennyt minulta ohi.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Move on Näytä viesti
    Siihen jäi kuitenkin muita teknisiä eroavuuksia sarjasaneerattuihin yksiköihin verrattuna, minkä vuoksi sen yhteiskäytössä on edelleen ollut ongelmia.
    Millaisia ongelmia tarkoitat? En ole huomannut, että nykyään yksikkö tekisi jotain muuta, kuin kiertäisi muiden mukana normaalisti kalustokierroissa.
    Viimeisin muokkaaja vko; 12.08.2009 kello 18:27. Syy: lainaus korjattu

  15. #45

    Liittynyt
    11.04.2008
    Viestejä
    25

    oletus Vs: VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu

    Kotkan junissa oli koko 1980-luvun vain matkatavaraosastollisia Sm1:siä (6201-6240). Niin oli kalustokierrossa määrätty. Hyvin toimi.

Vastaavia viestiketjuja

  1. M 300 -hankinta
    kirjoittanut Albert foorumissa Metrot
    Vastauksia: 303
    Viimeisin viesti: 03.05.2016, 18:04
  2. HSL: Linjan 731 aikataulu muuttuu 29.11.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.11.2010, 10:20
  3. HSL: Linjan 615 aikataulu muuttuu 18.1.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 29.01.2010, 10:51
  4. HSL: Linjan 613 aikataulu muuttuu 8.2.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.01.2010, 14:00
  5. 2-kerrosvaunujen (IC) hankinta etenee
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Junat
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 10.04.2006, 11:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •