Tulevaisuuden satama-/ratapihapäivystäjät

Liittynyt
6 Tammikuu 2006
Viestit
349
Dv16 sarja on tunnetusti jäämässä pois käytöstä. Tämän myötä VR:lle on jäämässä varsinaisia vaihtotyövetureita vain Dr14.

Tämän myötä aletaan vaihtotöissä käyttää ainakin Dv12. Dv12 on käytetty jo Kotkassa ja Helsingissä vaihtotöissä. Dv12 on pidetty saastuttavana ja muutenkin raskaaseen vsatamapäivystykseen. Ainakin tämä antaa niin ymmärtää:

Veturimieslehti 3-2007 sanoi:
Nyt asialle on tullut jatkoa, Kotkan veturimiehille aloitettiin Dv12 tyyppikoulutus. Kyseinen veturi on hyvä junanvetäjä ja näpäkkä kevyessä vaihtotyössä mutta satamapäivystykseen se ei sovellu.

Onko Dv12 tosiaankin muihin dieselvetureihin verrattuna niin saastuttavia. Ainakaan 29.11. Pasilassa käydessä Dr14 savutti kiihdyettäessä enemmän kuin Dv12. Mutta Dv12 savutus on jatkuvaa toisin kuin Dr14: Dr14 1853 kiihdytys ja Dv12 2550 "laskettelemassa"

Dv12 on valmistettu 3 erilaista sarjaa. Jossain on sanottu, että 26 sopisivat paremmin vaihtotöihin kuin 25 ja 27. Pitääkö tämä paikkaansa? Jos pitää paikkaansa, voisiko silloion kevyeeseen vaihtotyöhön tuoda käyttöön 26-sarjaa.

Joitain ongelmia, mitä on esitetty Veturimieslehdessä 3-2007:

Veturimieslehti 3-2007 sanoi:
Veturia on testattu Haminan satamassa ja todettu soveltumattomaksi satamapäivystykseen. Onkohan meneillään joku toiveuni että jos tonnit olisivat vaikka keventyneet. Veturin pieni veto- ja jarruvoima muuttaa työnteon “näpertelyksi” ja aiheuttaa lisäpäivystäjien tarvetta.

Lisänä vielä Dv12 sarjan kiva jarrumelu.

Voisiko tälle tehdä jotain? Voisiko jarrumelua hiljentää vaihtamalla jarrulajia?

Veturimieslehti 3-2007 sanoi:
Satamapäivystyksen raakuudesta kertoo jotakin tänä kesänä tullut uusi “ennätys”. Viikon huoltovälin aikana erään Dr14 veturinpyöristä kului 8milliä pois. Jos Dv12 veturista kulutetaan satamassa muutama sentti pois niin onko veturi enää linjakelpoinen? Sama veturi saattaa kiertää jossakin myös pikajunan vetoon.
Pystyisikö Dv12 pyörien kulumista hallita jotenkin?

Toisena vaihtoehtona on pidetty Dr16 sarjaa. Tämän sarjan kohdalla on kritisoitu ohjaamoon menoreittiä ja siltojen takertumisvaarallisuutta. Voiko nämä työturvallisuusriskit ratkaista?

Mitä Dr14 sarjaan tulee: voisiko ne sijoittaa toistaiseksi paikkoihin jossa niitä kipeästi tarvittaisiin? Voisiko Dv12 käyttää kevyisiin vaihtotöihin ja Dr16 sarjaa käyttää vain linjaajossa.

Pitäisikö sittekin Dr16 sarjaa käyttää Dv12 sijasta vaihtotöissä? Vai toisin päin? Mutta voihan kumpaakin käyttää samaan aikaan samalla ratapihalla vaihtotöissä.
Vai pitäisikö hankkia kokonaan uusi dieselveturisarja, joka olisi tarkoitettu raskaaseen vaihtotöihin.

Olisiko Dv16 sarjaa saneerata jo aikoja sitten vai olisiko siitä ollut ollenkaan hyötyä?

Kertokaa omat ratkaisunne/mielipiteenne.

Lainausten lähteet veturimieslehti 3-2007 s. 18 otsikolla "Kotkan pojatkin olivat vähällä saada Nimittäin parempia vetureita ajokikseen, mutta taisi mennä hyvä yritys ketuille."
Veturimieslehti 3-2007 kokonaisuudessaaan
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tiedä häntä, mutta pian vaihtotyöveturit eivät enää tarvitse kuljettajaa käskijäkseen. Lähitulevaisuudessa veturit liikkuu radio-ohjauksella. Vr säästää palkkakuluissa pitkän pennin, kun kytkijämies voi ohjata veturia maasta käsin kauko-ohjaimella. Sama mies siis kytkee jatkossa vaunuja ja ohjaa veturia. Myös turvallisuus paranee kun hommassa ei ole enää niin monta toimijaa.

-Tosin en tiedä kuinka pitkän pennin radio-ohjaus on maksanut tai tulee vielä maksamaan.
 
Dr14-vetureita voisi siirtää raskaaseen satama- ym. vaihtotyöhön sähköistämällä tärkeimmät lajitteluratapihat, joilla taas käytettäisiin sähkövetureiksi muutettuja Dr16-sarjan vetureita. Muutosmahdollisuushan on otettu huomioon vetureiden rakenteessa. Samalla parannettaisiin ilmanlaatua näillä paikkakunnilla.
 
Dr14-vetureita voisi siirtää raskaaseen satama- ym. vaihtotyöhön sähköistämällä tärkeimmät lajitteluratapihat, joilla taas käytettäisiin sähkövetureiksi muutettuja Dr16-sarjan vetureita. Muutosmahdollisuushan on otettu huomioon vetureiden rakenteessa. Samalla parannettaisiin ilmanlaatua näillä paikkakunnilla.
Tämä sopisi yhteen myös VR:n uusien ympäristölupauksien kanssa. http://www.vr-konserni.fi/index/Vastuullistatoimintaa/Ymparisto.html
 
Takaisin
Ylös