Matkustajaliikenne Herttoniemen satamaradalla

Antero Alku

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
7,552
Re: Metroakin voi kehittää

R.Silfverberg sanoi:
Mitä reittiä rautatie-itämetro olisi siinä tapauksessa kulkenut? Olen kuullut joskus että Herttoniemen satamarataa pitkin, löytyykö tietoa miksi sitä vaihtoehtoa ei otettu vakavast?
Herttoniemeen kokeiltiin junaliikennettä. Mutta ei siitä mitään tullut kiertää Oulunkylän kautta. Matkustajamäärät taisivat olla yhden käden sormin laskettavissa. Ja homma taisi loppua viikon kokeiluun.

Metro- ja sitä edeltäneet pikaraitiotiesuunnitelmat ovat aina tulleet Kulosaaren kautta. Kulosaaren raitiotieyhtiölläkin oli suunnitelma jatkaa Naurissaaren toiselle puolelle eli Herttoniemeen.

Antero
 
Re: Metroakin voi kehittää

Antero Alku sanoi:
R.Silfverberg sanoi:
Mitä reittiä rautatie-itämetro olisi siinä tapauksessa kulkenut? Olen kuullut joskus että Herttoniemen satamarataa pitkin, löytyykö tietoa miksi sitä vaihtoehtoa ei otettu vakavast?
Herttoniemeen kokeiltiin junaliikennettä. Mutta ei siitä mitään tullut kiertää Oulunkylän kautta. Matkustajamäärät taisivat olla yhden käden sormin laskettavissa. Ja homma taisi loppua viikon kokeiluun.

Herttoniemen satamaradalla tosiaan kokeiltiin henkilöliikennettä. Syynä tähän oli HKL:n työntekijöiden joukkoirtisanoutumisen uhka. Henkilöliikennekokeilu oli 21.12.1962 - 5.1.1963. Tuo ajanjakso käsitti 11 liikennöintipäivää ja matkustajia oli tuona aikana tosiaan vain 26!

HKL:n työntekijöiden joukkoirtisanoutuminen siirtyi sitten tammikuun lopulle ja kesti kuukauden, mutta VR ei kuitenkaan henkilöliikennettä enää Herttoniemen radalla harjoittanut...

Mainittakoot muuten, että matka-aika välillä Hki-Olk-Hrt oli vuorosta riippuen 32-40 minuuttia. Oulunkylän ja Herttoniemen välin matka-aika oli 17-20 minuuttia.
 
Takaisin
Ylös