VR:n rahtipalveluluiden asiakaspalvelupisteet

Skurubisin

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
236
Miten paljon noita niin sanottuja käyttäjäpisteitä/asiakaspisteitä on on ollut aikoinaan Suomen rataverkolla ja paljonko niitä on tänä päivänä? Noilla pisteillä tarkoitan kaikkea palvelevista tavara-asemista teollisuuslaitoksiin ja muihin käyttäjäkuntiin, jotka on tarvinneet rautatieden rahtipalveluja. Sen tiedän, että määrä on huomaavasti pienempi tänäpäivänä. Esim. jo Helsingin seudulla on ollut Hankkija Oulunkylässä ja Malmin teollisuusraiteisto ja hautausmaa-rata. Eikös ennen jokasella jonkinsorttisella asemalla ollut jonkun sorttista "rahtihuoltoa pienemmille paketeille". Tällä numerolla pystyy jotenkin katsomaan, miten rautateiden palvelutaso on huonontunut. En taida tänä päivänä pystyä lähettämään ympäristöystävällisesti pientä pakettia Tikkurilan asemalta Joutsenoon. (Matkahuoltoa tavaran lähettäminen kyllä kiinnostaa)

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En taida tänä päivänä pystyä lähettämään ympäristöystävällisesti pientä pakettia Tikkurilan asemalta Joutsenoon.

Mahdottomaksi tuo paketin lähettäminen on tehty, vaikka se varsin kevyesti ja nopeasti menisi matkustajajunassakin, jos haluttaisiin palvella. Nykyaikana vaan kaikki pitää tehdä niin monimutkaisesti ja hankalasti.

Jos tuota pakettipalvelua tarjottaisiin, niin moderni malli olisi lennättää kaikki paketit kaikilta Suomen asemilta ensin jonnekin Intiaan lajiteltavaksi. Sitten viedä se Joutsenoon menevä paketti esimerkiksi Joensuuhun ja sieltä sitten lähtisi auto ajamaan pakettia takaisin Joutsenoon päin. Ja kun vastaanottaja ei sattuisi olemaan kotona juuri sillä hetkellä, kun auto saapuu, niin paketti lähetettäisiin Rovaniemellä sijaitsevaan noutokeskukseen, josta sitä kahden viikon päästä voisi kysellä sähköpostilla. Vastaus tulisi ehkä muutaman kuukauden päästä. Mutta hyvää palvelua olisi, kun lähettäjä voisi internetissä seurata pakettinsa kulkua maailmalla, kun siihen olisi Tikkurilassa liimattu jokin siru tai muu elektroninen tunniste. Ja on niin ympäristöystävällistä. :biggrin:

Eipä tuosta kovin paljon poikkea postinkaan (eikun mikä risella se nykyään on) pakettipalvelut.

Perimmäinen syy palvelujen huonontamiseen lienee se, että jokaisessa väliportaassa joku pystyy aina vetämään rahaa välistä. Mutta paketin lähettäjä sen lystin kuitenkin maksaa. Varmasti tulisi kokonaistaloudellisesti edullisemmaksi viedä pikkupaketti junassa "matkahuollon malliin". Ei muuten taida olla kokonaisten vaunukuormienkaan lähettäminen enää nykyisin niin helppoa kuin ennen.
 
Ihan oikeasti VR:n kannattaisi harkita pakettipalvelujen elvyttämistä. Rautatieasemilta voisi samalla tavalla kuin linja-autoasemiltakin lähettää junien kyydissä paketteja toisille asemille, joko niin, että vastaanottaja noutaa suoraan junan konduktööriltä paketin (seisakkeilta ja junan saapumisaikaan kiinni olevitla asemilta) tai niin, että aseman henkilökunta hakee paketin junasta ja luovuttaa vastaanottajalle lähetystunnusta ja henkkarien vilautusta vastaan. Jostain syystä tämä palvelu on vain "kannattamattomana" ajettu alas, vaikka etenkin pohjoisen yöjunissa tämä voisi olla toimivakin tapa lähettää paketteja huokeasti ja varsin nopeastikin. Tähän voisi liittää vielä lisäpalveluna kotiinkuljetuksen (toimittajana Transpoint/Combitrans tai Itella-Posti), tai toimituksen lähimpään Postiin tms. VR:n mahdolliseen yhteistyökumppaniin (esimerkiksi Matkahuollolla näitä ovat ainakin Tradekan lähikaupat).

JunaPaketti olisi ainakin semmoinen tuote, jota itse käyttäisin oikein mielelläni (edellyttäen, että tuote olisi järkevästi hinnoiteltu). VR Cargon vaunukuormalliset ovat vähän turhan suuria kuljetusyksiköitä meikäläisen lähetyksille, joten hyödynnän työnantajani kirje- ja pakettipalveluja toistaiseksi.

Pidemmän avauksen kirjotan tästä aiheesta myöhemmin.
 
En taida tänä päivänä pystyä lähettämään ympäristöystävällisesti pientä pakettia Tikkurilan asemalta Joutsenoon. (Matkahuoltoa tavaran lähettäminen kyllä kiinnostaa)

Yksi ongelma on tosiaan myös se, että miehitys löytyy enää aniharvalta asemalta. Ennen lähes joka asemalla oli miehitys ja tavaraa lähti myös vaunukuormina pienimmiltäkin asemilta parhaimmillaan päivittäin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuinka moni tuollaista junapakettipalvelua tarvitsee?

Kuljetusfirmojen palvelu on kotiovella yhdellä puhelinsoitolla. On paljon mukavampaa ja keskimäärin ekologisempaakin, kun kuljetusliike hakee paketit ovelta ja toimittaa ne ovelle.

Ja postikonttorikin on yleensä lähempänä kuin asema, jos kuljetettavaa on vähän.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka moni tuollaista junapakettipalvelua tarvitsee?

Kuljetusfirmojen palvelu on kotiovella yhdellä puhelinsoitolla. On paljon mukavampaa ja keskimäärin ekologisempaakin, kun kuljetusliike hakee paketit ovelta ja toimittaa ne ovelle.
Esim. se, joka haluaa lähettää Tampereelta Helsinkiin paketin, joka on parin tunnin päästä perillä. Matkahuolto on vaihtoehto, mutta jos haluaa nimenomaan junassa lähettää. VR:n kannattaisi oikeasti kilpailla Matkahuollon kanssa myös pikapakettitavarasta.

Ja postikonttorikin on yleensä lähempänä kuin asema, jos kuljetettavaa on vähän.
Aamujakelullakin (Ovelle-paketti 9) paketti on perillä vasta yön yli.
 
Takaisin
Ylös