Mahdottomaksi tuo paketin lähettäminen on tehty, vaikka se varsin kevyesti ja nopeasti menisi matkustajajunassakin, jos haluttaisiin palvella. Nykyaikana vaan kaikki pitää tehdä niin monimutkaisesti ja hankalasti.
Jos tuota pakettipalvelua tarjottaisiin, niin moderni malli olisi lennättää kaikki paketit kaikilta Suomen asemilta ensin jonnekin Intiaan lajiteltavaksi. Sitten viedä se Joutsenoon menevä paketti esimerkiksi Joensuuhun ja sieltä sitten lähtisi auto ajamaan pakettia takaisin Joutsenoon päin. Ja kun vastaanottaja ei sattuisi olemaan kotona juuri sillä hetkellä, kun auto saapuu, niin paketti lähetettäisiin Rovaniemellä sijaitsevaan noutokeskukseen, josta sitä kahden viikon päästä voisi kysellä sähköpostilla. Vastaus tulisi ehkä muutaman kuukauden päästä. Mutta hyvää palvelua olisi, kun lähettäjä voisi internetissä seurata pakettinsa kulkua maailmalla, kun siihen olisi Tikkurilassa liimattu jokin siru tai muu elektroninen tunniste. Ja on niin ympäristöystävällistä.![]()
Eipä tuosta kovin paljon poikkea postinkaan (eikun mikä risella se nykyään on) pakettipalvelut.
Perimmäinen syy palvelujen huonontamiseen lienee se, että jokaisessa väliportaassa joku pystyy aina vetämään rahaa välistä. Mutta paketin lähettäjä sen lystin kuitenkin maksaa. Varmasti tulisi kokonaistaloudellisesti edullisemmaksi viedä pikkupaketti junassa "matkahuollon malliin". Ei muuten taida olla kokonaisten vaunukuormienkaan lähettäminen enää nykyisin niin helppoa kuin ennen.