Näytetään tulokset 1-12/12

Viestiketju: Matkustajainfo

  1. #1

    Liittynyt
    11.12.2007
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    2

    oletus Matkustajainfo

    Matkustan satunnaisesti lähiliikennekalustolla, SM4, lähinnä Helsinki-Tikkurila väliä. Olen jo vuosia ihmetellyt miksei vaunuihin jo uutena hankittua matkustajainfojärjestelmää saada toimimaan kunnolla. Tiedän että suurin osa matkustajista ei sitä tarvitse, mutta niille harvoin matkustaville tai kuulo- ja näkövammaisille jotka sitä tarvitsevat on sen epäluotettavuus ja suoranainen toimimattomuus vain haitaksi. Laitteistosta on varmaan hankintavaiheessa maksettu "Maltaita" ja onkin VR;n kalustovastaavien häpeä ettei sitä ole saatu paremmin toimivaksi.

  2. #2
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Matkustajainfo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Metrovaari Näytä viesti
    Olen jo vuosia ihmetellyt miksei vaunuihin jo uutena hankittua matkustajainfojärjestelmää saada toimimaan kunnolla..
    Alkuvaihessa pysäkit näkyivät oikein ja jopa junan nopeustieto näkyi. Oli mukava katsella, kuinka kovaa mennään ja ajatella samalla autoruuhissa jumittavia henkilöautoilijoita. VR:llä tuntuu olevan junatyypistä riippumatta ongelmia informaaatiojärjestelmien toimivuudessa. Sama juttu on muillakin joukkoliikenneoperaattoreilla, Kampinkin aikataulunäytöt ovat nurin harva se päivä, samoin matka.fi-hakuautomaatit.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  3. #3
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Matkustajainfo

    VR:lle tuntuu riittävän se, että junat saadaan ylipäätään ajettua. Se kun riittää nykyään kulissiksi liikenneministeriölle, jolta saadaan tarvittavat rahat puljun pyörittämiseen. VR:ää ei kiinnosta puuttuuko junasta tunnukset, onko näytöt kunnossa, toimiiko matkakortinlukijat, repsottaako paikat, jne jne. Pääasia että juna lähtee laiturista matkoihinsa ja sillä hyvä, yhtiölle on aivan sama muistaako N-juna pysähtyä Tapanilassa, pääasia että juna lähtee Helsingistä ja saapuu Keravalle, tilastot tykkää.

    VR:n tehtävä ei ole informoida, vaan tehdä välttämätön paha (eli junien liikennöinti) minimipanostuksella, tarkoituksena vain tehdä rahallista tulosta. Tulot nähdään suhteellisen vakiona, kunhan vain ajetaan junat. Sitten taas menojen minimoinnilla tehdään varsinainen viivan päälle jäävä voitto. Valitettavasti infot yms eivät tuo lisärahaa VR:lle, eli ovat menoa. Näitä yritetään vähentää, eli ei infota.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Matkustajainfo

    En tiedä kuuluuko tähän ketjuun, mutta eilen menin sivukilven mukaan H Riihimäki -junalla Helsingin asemalta Huopalahteen. Info pystyy näköjään olemaan puutteellista / harhaanjohtavaa ei-livasidonnaisessakin järjestelmässä...

  5. #5

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Matkustajainfo

    Myös Helsingin aseman uudet laiturit näytöt antavat sen kuvan, ettei kaikkea ole mietitty ihan loppuun asti. Ainakin M-junien kohdalla uusien näyttöjen antama informaatio on vähäisempää kuin vanhojen. Uusissa nimittäin teksti "Vantaankoski Vandaforsen" ei mahdu kerralla näytöllä, vaan suomen- ja ruotsinkieliset näkyvät vuorotellen. Vielä huvittavammaksi asian tekee se, että alla on tyhjä rivi jossa ilmeisesti kaukojunilla on vaunujärjestys. Tuolle riville ei ilmeisesti lähijunillakaan saada mitään muuta.

    Kauhulla vain odotan minkälaisia tekstejä noissa näytöissä on Kehäradan valmistuttua. Lukeeko kaikissa Kehärataa kulkevissa junissa Helsingissä määränpäänä Helsinki, vai kenties Lentoasema? Ja mistä tietää mikä juna menee esim. Myyrmäkeen?

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Matkustajainfo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Myös Helsingin aseman uudet laiturinäytöt antavat sen kuvan, ettei kaikkea ole mietitty ihan loppuun asti...
    Taitavat olla RHK:n omaisuutta ja suunnittelua.

  7. #7
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Matkustajainfo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    VR:lle tuntuu riittävän se, että junat saadaan ylipäätään ajettua. Se kun riittää nykyään kulissiksi liikenneministeriölle, jolta saadaan tarvittavat rahat puljun pyörittämiseen.
    Minkä takia VR sitten ostaa Pendolinoja ja uusia IC-vaunuja, jos liikennettä voitaisiin hoitaa halvalla Sr1-vetureilla ja sinisillä vaunuilla? Vai onko tässäkin takana työllistäminen, IC-vaunujen tekeminen työllistää ja Pendolinojenkin ajateltiin työllistävän, kunnes ensimmäisten kotimaisten parin vaunun jälkeen koko junat tilattiin ulkomailta?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  8. #8
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Matkustajainfo

    Mistähän johtuu yleinen hälläväliä-asenne joukkoliikenteen informaatiojärjestelmiin ja muutenkin? Informaatio tökkii, paikat repsottavat, bussien ikkunoiden välissä on vuosikausia vettä, jäätä ja likaa, katosta tippuu vesisateella vettä päähän, matkakortinlukijat sekoilevat... Helsingissä kyse on niin tärkeästä palvelusta, että kummastuttaa tuollainen huolehtimattomuus. Jos joku liikeyritys olisi asialla ja vastuussa asioiden toimivuudesta määräyksien voimalla, niin asiat hoituisivat paljon paremmin. Vertaa JCDecauxin pysäkit, jotka pidetään hyvin kunnossa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  9. #9

    Liittynyt
    16.02.2006
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Matkustajainfo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Minkä takia VR sitten ostaa Pendolinoja ja uusia IC-vaunuja, jos liikennettä voitaisiin hoitaa halvalla Sr1-vetureilla ja sinisillä vaunuilla? Vai onko tässäkin takana työllistäminen, IC-vaunujen tekeminen työllistää ja Pendolinojenkin ajateltiin työllistävän, kunnes ensimmäisten kotimaisten parin vaunun jälkeen koko junat tilattiin ulkomailta?
    IC:n ja usien makuuvaunujen funktio lienee ollut erään kotimaassa sijaitsevan mutta ulkomaalaisomistuksessa olleen tehtaan turvaaminen. Spedelinoista taisi olla sitova sopimus liian aikaisin, suhteessa rataverkon parantamiseen. Viisaammat korjatkoon, tämä on vaiin allekirjoittaneen käsitys.

  10. #10

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: Matkustajainfo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Minkä takia VR sitten ostaa Pendolinoja ja uusia IC-vaunuja, jos liikennettä voitaisiin hoitaa halvalla Sr1-vetureilla ja sinisillä vaunuilla? Vai onko tässäkin takana työllistäminen, IC-vaunujen tekeminen työllistää ja Pendolinojenkin ajateltiin työllistävän, kunnes ensimmäisten kotimaisten parin vaunun jälkeen koko junat tilattiin ulkomailta?
    Johtuisko siitä, että paikallisliikenteen ostaa YTV, jolloin tulot VR:lle ovat todellakin kiinteitä riippumatta matkustajamääristä. Sen sijaan kaukoliikenteessä VR saa lipputulot ja lisääntynyt matkustus näkyy taseessa. Tämä selittäisi kyllä erilaisen asenteen. Mutta ihan näin arvauksena. Minulla ei ole juurikaan kokemuksia tai tietoja jotta voisin olla edes varma, että VR todellakin hoitaa YTV-liikenteen miten sattuu.
    Ville

  11. #11

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Matkustajainfo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Minulla ei ole juurikaan kokemuksia tai tietoja jotta voisin olla edes varma, että VR todellakin hoitaa YTV-liikenteen miten sattuu.
    Asiakastutkimusten perusteella VR hoitaa tällä hetkellä parhaiten YTV-alueella liikennettä. Sehän on kyllä totta, että kalusto on alkanut ikääntymään. Tilanteeseen ollaan kuitenkin reagoitu ja tilattu uutta kalustoa 2000-luvulla (Sm4) sekä 2010-luvun tarpeita ajatellen ("Sm5"). Maailma menee eteenpäin, mutta junan ostaminen on hieman erilaista kuin autokaupan tekeminen. Harva autoilija ajaa tänä päivänä 1968 valmistuneella autolla. VR:llä se on vielä hetken todellisuutta ensimmäisten Sm1-junayksiköiden muodossa.

    Nykyinen tehokas ja aina hereillä oleva yhteiskunta asettaa kuitenkin kovia vaatimuksia kalustolle. Rungot käyvät tietyn väliajoin huolloissa, mutta välillä menee pitkäkin aika esimerkiksi valaisimien vaihtamiseen. Tämä näkyy tietenkin asiakkaille palvelutason heikentymisenä ja mielestäni oli asiallista ottaa asia esiin. Paremminkin asiat voisivat olla. Nykyisin kiinnitetään aivan liikaa huomiota vain liikennekelpoisuuteen ja asiakaspalvelu saattaa kärsiä tästä.

    Loppupeleissä Suomessa joukkoliikenne kuitenkin toimii hyvin, mutta siihen ei saa tuudittautua niin kauan kun parannettavaa vielä löytyy.

  12. #12

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Matkustajainfo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Asiakastutkimusten perusteella VR hoitaa tällä hetkellä parhaiten YTV-alueella liikennettä. Sehän on kyllä totta, että kalusto on alkanut ikääntymään. Tilanteeseen ollaan kuitenkin reagoitu ja tilattu uutta kalustoa 2000-luvulla (Sm4) sekä 2010-luvun tarpeita ajatellen ("Sm5"). Maailma menee eteenpäin, mutta junan ostaminen on hieman erilaista kuin autokaupan tekeminen. Harva autoilija ajaa tänä päivänä 1968 valmistuneella autolla. VR:llä se on vielä hetken todellisuutta ensimmäisten Sm1-junayksiköiden muodossa.
    Ei saneeratuissa Sm1/2:ssa mitään vikaa ole keskivertomatkustajan kannalta. Merkittävin puute on tietysti korkea lattia, joka vaikeuttaa etenkin liikuntarajoitteisten sekä lastenvaunujen kanssa liikkuvia. Matkustajan kannaltahan sillä ei ole mitään väliä koska kulkuneuvo on rakennettu tai otettu käyttöön, vaan sillä toimiiko se luotettavasti ja onko matkutaminen miellyttävää.

    Asiakastutkimusten tuloksiin vaikuttaa varmasti eniten liikenteen vuoroväli ja luotettavuus. Kun junia menee 10 minuutin välein, yhden junan välistä jääminenkään ei ole niin iso katastrofi, kuin vuorovälin ollessa vaikkapa kaksi tuntia (tai kaksi päivää). Parantamista varmasti löytyy aina, mutta elämä olisikin aika tylsää jos kaikki sujuisi aina täydellisesti...

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •