Matkustajainfo

Liittynyt
11 Joulukuu 2007
Viestit
2
Matkustan satunnaisesti lähiliikennekalustolla, SM4, lähinnä Helsinki-Tikkurila väliä. Olen jo vuosia ihmetellyt miksei vaunuihin jo uutena hankittua matkustajainfojärjestelmää saada toimimaan kunnolla. Tiedän että suurin osa matkustajista ei sitä tarvitse, mutta niille harvoin matkustaville tai kuulo- ja näkövammaisille jotka sitä tarvitsevat on sen epäluotettavuus ja suoranainen toimimattomuus vain haitaksi. Laitteistosta on varmaan hankintavaiheessa maksettu "Maltaita" ja onkin VR;n kalustovastaavien häpeä ettei sitä ole saatu paremmin toimivaksi.
 
Olen jo vuosia ihmetellyt miksei vaunuihin jo uutena hankittua matkustajainfojärjestelmää saada toimimaan kunnolla..

Alkuvaihessa pysäkit näkyivät oikein ja jopa junan nopeustieto näkyi. Oli mukava katsella, kuinka kovaa mennään ja ajatella samalla autoruuhissa jumittavia henkilöautoilijoita. VR:llä tuntuu olevan junatyypistä riippumatta ongelmia informaaatiojärjestelmien toimivuudessa. Sama juttu on muillakin joukkoliikenneoperaattoreilla, Kampinkin aikataulunäytöt ovat nurin harva se päivä, samoin matka.fi-hakuautomaatit.
 
VR:lle tuntuu riittävän se, että junat saadaan ylipäätään ajettua. Se kun riittää nykyään kulissiksi liikenneministeriölle, jolta saadaan tarvittavat rahat puljun pyörittämiseen. VR:ää ei kiinnosta puuttuuko junasta tunnukset, onko näytöt kunnossa, toimiiko matkakortinlukijat, repsottaako paikat, jne jne. Pääasia että juna lähtee laiturista matkoihinsa ja sillä hyvä, yhtiölle on aivan sama muistaako N-juna pysähtyä Tapanilassa, pääasia että juna lähtee Helsingistä ja saapuu Keravalle, tilastot tykkää.

VR:n tehtävä ei ole informoida, vaan tehdä välttämätön paha (eli junien liikennöinti) minimipanostuksella, tarkoituksena vain tehdä rahallista tulosta. Tulot nähdään suhteellisen vakiona, kunhan vain ajetaan junat. Sitten taas menojen minimoinnilla tehdään varsinainen viivan päälle jäävä voitto. Valitettavasti infot yms eivät tuo lisärahaa VR:lle, eli ovat menoa. Näitä yritetään vähentää, eli ei infota.
 
En tiedä kuuluuko tähän ketjuun, mutta eilen menin sivukilven mukaan H Riihimäki -junalla Helsingin asemalta Huopalahteen. Info pystyy näköjään olemaan puutteellista / harhaanjohtavaa ei-livasidonnaisessakin järjestelmässä... ;)
 
Myös Helsingin aseman uudet laiturit näytöt antavat sen kuvan, ettei kaikkea ole mietitty ihan loppuun asti. Ainakin M-junien kohdalla uusien näyttöjen antama informaatio on vähäisempää kuin vanhojen. Uusissa nimittäin teksti "Vantaankoski Vandaforsen" ei mahdu kerralla näytöllä, vaan suomen- ja ruotsinkieliset näkyvät vuorotellen. Vielä huvittavammaksi asian tekee se, että alla on tyhjä rivi jossa ilmeisesti kaukojunilla on vaunujärjestys. Tuolle riville ei ilmeisesti lähijunillakaan saada mitään muuta.

Kauhulla vain odotan minkälaisia tekstejä noissa näytöissä on Kehäradan valmistuttua. Lukeeko kaikissa Kehärataa kulkevissa junissa Helsingissä määränpäänä Helsinki, vai kenties Lentoasema? Ja mistä tietää mikä juna menee esim. Myyrmäkeen?
 
VR:lle tuntuu riittävän se, että junat saadaan ylipäätään ajettua. Se kun riittää nykyään kulissiksi liikenneministeriölle, jolta saadaan tarvittavat rahat puljun pyörittämiseen.

Minkä takia VR sitten ostaa Pendolinoja ja uusia IC-vaunuja, jos liikennettä voitaisiin hoitaa halvalla Sr1-vetureilla ja sinisillä vaunuilla? Vai onko tässäkin takana työllistäminen, IC-vaunujen tekeminen työllistää ja Pendolinojenkin ajateltiin työllistävän, kunnes ensimmäisten kotimaisten parin vaunun jälkeen koko junat tilattiin ulkomailta?
 
Mistähän johtuu yleinen hälläväliä-asenne joukkoliikenteen informaatiojärjestelmiin ja muutenkin? Informaatio tökkii, paikat repsottavat, bussien ikkunoiden välissä on vuosikausia vettä, jäätä ja likaa, katosta tippuu vesisateella vettä päähän, matkakortinlukijat sekoilevat... Helsingissä kyse on niin tärkeästä palvelusta, että kummastuttaa tuollainen huolehtimattomuus. Jos joku liikeyritys olisi asialla ja vastuussa asioiden toimivuudesta määräyksien voimalla, niin asiat hoituisivat paljon paremmin. Vertaa JCDecauxin pysäkit, jotka pidetään hyvin kunnossa.
 
Minkä takia VR sitten ostaa Pendolinoja ja uusia IC-vaunuja, jos liikennettä voitaisiin hoitaa halvalla Sr1-vetureilla ja sinisillä vaunuilla? Vai onko tässäkin takana työllistäminen, IC-vaunujen tekeminen työllistää ja Pendolinojenkin ajateltiin työllistävän, kunnes ensimmäisten kotimaisten parin vaunun jälkeen koko junat tilattiin ulkomailta?

IC:n ja usien makuuvaunujen funktio lienee ollut erään kotimaassa sijaitsevan mutta ulkomaalaisomistuksessa olleen tehtaan turvaaminen. Spedelinoista taisi olla sitova sopimus liian aikaisin, suhteessa rataverkon parantamiseen. Viisaammat korjatkoon, tämä on vaiin allekirjoittaneen käsitys.
 
Minkä takia VR sitten ostaa Pendolinoja ja uusia IC-vaunuja, jos liikennettä voitaisiin hoitaa halvalla Sr1-vetureilla ja sinisillä vaunuilla? Vai onko tässäkin takana työllistäminen, IC-vaunujen tekeminen työllistää ja Pendolinojenkin ajateltiin työllistävän, kunnes ensimmäisten kotimaisten parin vaunun jälkeen koko junat tilattiin ulkomailta?

Johtuisko siitä, että paikallisliikenteen ostaa YTV, jolloin tulot VR:lle ovat todellakin kiinteitä riippumatta matkustajamääristä. Sen sijaan kaukoliikenteessä VR saa lipputulot ja lisääntynyt matkustus näkyy taseessa. Tämä selittäisi kyllä erilaisen asenteen. Mutta ihan näin arvauksena. Minulla ei ole juurikaan kokemuksia tai tietoja jotta voisin olla edes varma, että VR todellakin hoitaa YTV-liikenteen miten sattuu.
 
Minulla ei ole juurikaan kokemuksia tai tietoja jotta voisin olla edes varma, että VR todellakin hoitaa YTV-liikenteen miten sattuu.

Asiakastutkimusten perusteella VR hoitaa tällä hetkellä parhaiten YTV-alueella liikennettä. Sehän on kyllä totta, että kalusto on alkanut ikääntymään. Tilanteeseen ollaan kuitenkin reagoitu ja tilattu uutta kalustoa 2000-luvulla (Sm4) sekä 2010-luvun tarpeita ajatellen ("Sm5"). Maailma menee eteenpäin, mutta junan ostaminen on hieman erilaista kuin autokaupan tekeminen. Harva autoilija ajaa tänä päivänä 1968 valmistuneella autolla. VR:llä se on vielä hetken todellisuutta ensimmäisten Sm1-junayksiköiden muodossa.

Nykyinen tehokas ja aina hereillä oleva yhteiskunta asettaa kuitenkin kovia vaatimuksia kalustolle. Rungot käyvät tietyn väliajoin huolloissa, mutta välillä menee pitkäkin aika esimerkiksi valaisimien vaihtamiseen. Tämä näkyy tietenkin asiakkaille palvelutason heikentymisenä ja mielestäni oli asiallista ottaa asia esiin. Paremminkin asiat voisivat olla. Nykyisin kiinnitetään aivan liikaa huomiota vain liikennekelpoisuuteen ja asiakaspalvelu saattaa kärsiä tästä.

Loppupeleissä Suomessa joukkoliikenne kuitenkin toimii hyvin, mutta siihen ei saa tuudittautua niin kauan kun parannettavaa vielä löytyy.
 
Asiakastutkimusten perusteella VR hoitaa tällä hetkellä parhaiten YTV-alueella liikennettä. Sehän on kyllä totta, että kalusto on alkanut ikääntymään. Tilanteeseen ollaan kuitenkin reagoitu ja tilattu uutta kalustoa 2000-luvulla (Sm4) sekä 2010-luvun tarpeita ajatellen ("Sm5"). Maailma menee eteenpäin, mutta junan ostaminen on hieman erilaista kuin autokaupan tekeminen. Harva autoilija ajaa tänä päivänä 1968 valmistuneella autolla. VR:llä se on vielä hetken todellisuutta ensimmäisten Sm1-junayksiköiden muodossa.
Ei saneeratuissa Sm1/2:ssa mitään vikaa ole keskivertomatkustajan kannalta. Merkittävin puute on tietysti korkea lattia, joka vaikeuttaa etenkin liikuntarajoitteisten sekä lastenvaunujen kanssa liikkuvia. Matkustajan kannaltahan sillä ei ole mitään väliä koska kulkuneuvo on rakennettu tai otettu käyttöön, vaan sillä toimiiko se luotettavasti ja onko matkutaminen miellyttävää.

Asiakastutkimusten tuloksiin vaikuttaa varmasti eniten liikenteen vuoroväli ja luotettavuus. Kun junia menee 10 minuutin välein, yhden junan välistä jääminenkään ei ole niin iso katastrofi, kuin vuorovälin ollessa vaikkapa kaksi tuntia (tai kaksi päivää). Parantamista varmasti löytyy aina, mutta elämä olisikin aika tylsää jos kaikki sujuisi aina täydellisesti... :)
 
Takaisin
Ylös