Joensuu - Oulu -yhteys kuntoon

Kun lomakkeen täyttää ja painaa lähetä-nappia niin tulee sivu jossa kysytään että onko kansalaisverkon jäsen. Painoin että en ole kansalaisverkon jäsen mutta sitten joudun takaisin lomakesivulle.
 
Tänään viimeksi tuumin tuossa tasatahtista paikallisjunaliikennettä noille seuduille. 190 kilometriä Oulusta Kajaaniin menisi kahdessa tunnissa, 270 kilometriä Kajaanista Joensuuhun kolmessa tunnissa, ja Kajaani-Iisalmi-Kuopio, 170 km kanssa kahdessa tunnissa. Toivottavasti Pohjois-Karjalan ja Kainuun yhdistävällä radalla nähdään muitakin mahdollisuuksia kuin puutavaraliikenne, henkilöjunaliikenne siis.

Mitä mieltä tämän foorumin keskustelijat ovat tuosta Vuokatti-Kajaani -oikoradasta? Itse kokisin järkevimpänä, että se jatkaisi Lahnaslammen radasta länteen ja yhtyisi Savon rataan hieman Kajaanin eteläpuolella. Uutta rataa tarvittaisiin n. 20 kilometriä. Juna vaihtaisi kulkusuuntaa Vuokatissa. Mielestäni tämä rata olisi ehdottoman tärkeä, jotta Oulun seudun, Kainuun, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan liikenne voidaan järjestää rationaalisesti.
 
On halvempaa ja järkevämpää kunnostaa olemassa olevat vähäliikenteiset radat (mm. Lieksa-Vuokatti) kuin rakentaa uusia ratoja. Jos Vuokatin suunnasta tuleva juna ajetaan kiskobussikalustolla niin se voi helposti vaihtaa suuntaa Kontiomäellä ja jatkaa Kajaaniin. Tuollaiseen Pohjois-Karjalan oikorataan ei ikinä saada rahoitusta koska rata ei lyhennä matkaa Helsinkiin. Koska rahoituksen saaminen olemassa olevien vähäliikenteisten ratojen kunnostamiseen on vaikeaa niin ei rahaa varmasti tule uusillekaan radoille.
 
Tänään viimeksi tuumin tuossa tasatahtista paikallisjunaliikennettä noille seuduille. 190 kilometriä Oulusta Kajaaniin menisi kahdessa tunnissa, 270 kilometriä Kajaanista Joensuuhun kolmessa tunnissa. Mitä mieltä tämän foorumin keskustelijat ovat tuosta Vuokatti-Kajaani -oikoradasta?
Juuri noin se pitäis toteuttaa. Junat kahden tunnin välein reittiä Joensuu-Kajaani-Oulu. Ja uusi rautatie Vuokatin ja Kajaanin välille, jotta Kajaani saadaan tämän Joensuu-Oulu-junan reitille. Olen taas samaa mieltä Wänskän kanssa.
 
Ja uusi rautatie Vuokatin ja Kajaanin välille, jotta Kajaani saadaan tämän Joensuu-Oulu-junan reitille. Olen taas samaa mieltä Wänskän kanssa.

Tämän uuden rautatien rakentaminen ei ole todennäköistä. Pitäisin realistisimpana, että kiskobussikalustolla liikennöitäisiin Joensuusta Kajaaniin, jossa vaihdettaisiin Ouluun vievään pikajunaan. Matka-ajallisesti ei varmaan isoa eroa. Veturin vaihto olisi kuitenkin Kajaanissa, koska dieselillä ei olisi ympäristösyistä järkeä ajaa Kajaanin ja Oulun väliä. Jos kiskobussi olisi tarpeeksi kevyt, voitaisiin ajaa lujaakin huonokuntoisella radalla.
 
Tämän uuden rautatien rakentaminen ei ole todennäköistä. Pitäisin realistisimpana, että kiskobussikalustolla liikennöitäisiin Joensuusta Kajaaniin, jossa vaihdettaisiin Ouluun vievään pikajunaan.
Ei tässä kyselty realismia tai todennäköisyyksiä vaan mielipiteitä! :) Mitähän reittiä ehdottamasi kiskobussi liikennöisi Joensuusta Kajaaniin jos ei ehdotettua uutta rataa pitkin?

Turhia vaihtoja pitäisi välttää. Mielestäni myös turhia pikajunia pitäisi välttää. Kannatan Wänskän tavoin tasatahtiaikatauluja. Matka Oulusta Kajaaniin kestäisi omieni ja Wänskän suunnitelmien mukaan kaksi tuntia eikä tuohon pikajunaa tarvita. Kahden tunnin välein kulkeva taajamajuna tuo uutta vauhtia moneen radanvarren kuntaan!

Tuo taajamajuna voisi käyttää sekä ajolangasta että dieselgeneraattorista saatavaa jännitetä. Näin vältyttäisiin veturien ja junien vaihdoilta. Transtech saisi myytyä paljon sellaisia taajamajunia, jotka voivat kulkea sähkön ja löpön voimin. Mutta tästä asiasta olikin oma viestiketjunsa...
 
Ei tässä kyselty realismia tai todennäköisyyksiä vaan mielipiteitä! :) Mitähän reittiä ehdottamasi kiskobussi liikennöisi Joensuusta Kajaaniin jos ei ehdotettua uutta rataa pitkin?

Juna voisi liikennöidä Kontiomäelle, jossa olisi välitön vaihto nykyisinkin ajettavaan Kouvola-Oulu -pikajunaan ajan säästämiseksi Ouluun mennessä. Sen vaihdon jälkeen kiskobussi vaihtaisi suuntaa ja menisi Kajaaniin jättämään siihen suuntaan matkaajat. Mielestäni olisi aika realistista kunnostaa Joensuu-Kontiomäki -rataa vähän ja laittaa sinne kevytrakenteinen kiskobussi. Uudet radat taas ovat kalliita rakentaa ja on helpompi perustella vanhan korjaamista, kuin uuden rakentamista. Koko liikenne välillä Kajaani-Oulu on ostoliikennettä ja sen takia olisi järkevämpää yrittää saada syötettyä tällä Joensuun junalla lisää matkustajia näihin vähämatkustajaisiin juniin.
 
Olisiko siinä ideaa, mikäli Kainuun yöjuna tekisi paluun, että liikennöintiin tulisi todella täysverinen Kainuun yöjuna, jonka pääteasema olisi Vuokatti? Kontiomäeltä juna kaartaisi ilman suunnanvaihtoa suoraan kolmioraidetta Vuokattia kohti. Kajaanista olisi taajamajunayhteys kohti Oulua.
 
Olisiko siinä ideaa, mikäli Kainuun yöjuna tekisi paluun, että liikennöintiin tulisi todella täysverinen Kainuun yöjuna, jonka pääteasema olisi Vuokatti?

Joskushan oli Helsinki-Joensuu-Oulu -pikajuna ajossa. Tässä voisi ajatella olevan sen ongelman, että junalla on paljon enemmän kuormitusta linjan Helsingin päässä ja käyttö vähenee kun matka etenee. En näkisi järkeväksi pysäyttää junaa Vuokatin tapaiseen nappikylään, ellei sieltä olisi jatkoyhteyttä. Ja kun Vuokatti ei ole mikään risteysasemakaan. Saavutettaisiinko tällä mitään hyötyä?
 
Ajattelin siis uuden yöjunan reitiksi: Helsinki-Kouvola-Kajaani-Vuokatti. Tällöin juna olisi selvemmin Kainuun yöjuna. Vuokattiin matkaava juna erottuisi aikatauluissa ja aikataulumonitoreissa mielenkiintoisella tavalla muista pohjois-Suomen junista. Pääteasemana Vuokatti palvelisi korostetusti paikkakunnan matkailullisia tarpeita.
 
Halvinta ja järkevintä on tietenkin purkaa ratakiskot Uimaharju-Vuokatti väliltä ja käyttää ne jossain muualla, missä niitä pitkin kulkee isompia susia.
 
Halvinta ja järkevintä on tietenkin purkaa ratakiskot Uimaharju-Vuokatti väliltä ja käyttää ne jossain muualla(...)

Eli K30 - kiskot kierrätykseen?

Tässä vähäliikenteisten ratojen kysymyksessä raivostuttavinta on, että asiasta tehtiin vuonna 2005 oikeasti hyvä RHK:n selvitys: RHK 2/2005 Vähäliikenteisten ratojen tulevaisuusselvitys

Siinä selvitettiin myös yksityiskohtaisesti, miten paljon tavaraa näillä radoilla kulkee, mikä on ratojen merkitys alueiden taloudelle ja millä hinnalla ne saadaan aivan asialliseen kuntoon.

Alueiden lausuntojen perusteella osoittautui, että kutakin rataosaa kohden lakkaa satoja työpaikkoja niiden vaikutusalueelta, jos radat lakkautetaan.
Lakkautusten seurauksena valtion verotulopuoli pienenisi aika lailla enemmän kuin mitä lakkautuksella säästetään.

En näe mitään muuta "halpaa ja järkevää" ratkaisua nk. vähäliikenteisten ratojen osalta kuin RHK:n raportin toimenpiteiden ripeä toteuttaminen.
Ratoja ei kannata hoitaa "hölmöläisten peitonjatko" - menetelmällä olettaen, että lakkauttamalla joku rataosa saadaan joku toinen korjattua.

Rataverkon kunnossapitoon tarvitaan sillä tavoin riittävä rahoitus, että rataverkon järkevä kehittäminen saadaan turvattua.
 
Matka Oulusta Kajaaniin kestäisi omieni ja Wänskän suunnitelmien mukaan kaksi tuntia eikä tuohon pikajunaa tarvita. Kahden tunnin välein kulkeva taajamajuna tuo uutta vauhtia moneen radanvarren kuntaan!

Mielestäni nykyiset pikajunat pysähtyvät Kajaanin ja Oulun välillä kaikissa taajamissa eli ne ovat käytännössä taajamajunia, vaikka matkalippu maksaakin pikajunataksan verran.
 
Halvinta ja järkevintä on tietenkin purkaa ratakiskot Uimaharju-Vuokatti väliltä ja käyttää ne jossain muualla, missä niitä pitkin kulkee isompia susia.

Siinä on vaan se huono puoli, että nykyisellä kustannustasolla ei rakennella enää pahemmin uusia ratoja Ruuhka-Suomen ulkopuolelle. Olemassaolevat radat joko kunnostetaan, tai vaihtoehtoisesti puretaan eikä niitä enää ikinä rakenneta uudelleen, koska muuttotappio siirtää porukan pääkaupunkiseudulle. Radan kunnostus olisi piristysruiske alueille, jolloin muuttoliike ei olisi niin vahvaa.
 
Takaisin
Ylös