Tänään viimeksi tuumin tuossa tasatahtista paikallisjunaliikennettä noille seuduille. 190 kilometriä Oulusta Kajaaniin menisi kahdessa tunnissa, 270 kilometriä Kajaanista Joensuuhun kolmessa tunnissa, ja Kajaani-Iisalmi-Kuopio, 170 km kanssa kahdessa tunnissa. Toivottavasti Pohjois-Karjalan ja Kainuun yhdistävällä radalla nähdään muitakin mahdollisuuksia kuin puutavaraliikenne, henkilöjunaliikenne siis.
Mitä mieltä tämän foorumin keskustelijat ovat tuosta Vuokatti-Kajaani -oikoradasta? Itse kokisin järkevimpänä, että se jatkaisi Lahnaslammen radasta länteen ja yhtyisi Savon rataan hieman Kajaanin eteläpuolella. Uutta rataa tarvittaisiin n. 20 kilometriä. Juna vaihtaisi kulkusuuntaa Vuokatissa. Mielestäni tämä rata olisi ehdottoman tärkeä, jotta Oulun seudun, Kainuun, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan liikenne voidaan järjestää rationaalisesti.