Sinisten vaunujen korvaaminen

Liittynyt
27 Huhtikuu 2006
Viestit
2,697
Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

Eiköhän sovita suosiolla, että näillä mennään sen aikaa kuin mennään eli ei enää kovin kauaa.

Näin se kai tahtoo vähän olla. Kohta vanha kunnon pikajuna on pelkkää historiaa. :frown: Niissä kyllä on sitä jotain, mitä ei muista junista löydy. En toki mene haukkumaan ic-businessluokkaa. Kyllä niissä nahkapehkeissä hyvin torkkuu, ja ainakin viimeksi kun menin, niin ihan hyviä keksejä oli tarjolla. :)

Voisikohan käydä tulevaisuudessa niin, että 1-kerros ic-vaunurungot tulisivat korvaamaan pikajunarunkoja, kun niistä on aika jättää? Eikös ne ic-vaunut ole suurin piirtein 80-luvulta? Jos ajatellaan, että noin 40-50 vuotta yhden vaunun ikä, niin 30 vuotta tuli täyteen noin 2010 paikkeilla, ehkä vähän myöhemminkin. Silloin pikajunarunkoja alkaisi olemaan aika vähän jo. Sitten toisaalta kysymyskuuluu mitä niiden 1-kerros ic-vaunujen tilalle ic2-vaunujen seuraksi..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
1-kerroksiset IC-vaunut Pikajuniin?

Voisikohan käydä tulevaisuudessa niin, että 1-kerros ic-vaunurungot tulisivat korvaamaan pikajunarunkoja, kun niistä on aika jättää? Eikös ne ic-vaunut ole suurin piirtein 80-luvulta? Jos ajatellaan, että noin 40-50 vuotta yhden vaunun ikä, niin 30 vuotta tuli täyteen noin 2010 paikkeilla, ehkä vähän myöhemminkin. Silloin pikajunarunkoja alkaisi olemaan aika vähän jo. Sitten toisaalta kysymyskuuluu mitä niiden 1-kerros ic-vaunujen tilalle ic2-vaunujen seuraksi..


Kyllähän niitä voisi käyttää Pikajunissa sinisten jälkeen. Kyllähän sinisiäkin käytetään jo Taajamajunissakin. Ja eiväthän IC2-vaunut tarvitse mitään yksikerroksisia vaunuja mukaan. Tilaavat parikymmentä IC2 ravintola/baarivaunua ja tekevät johonkin vaunuun tupakkatilan, niin on hyvä IC-junarunko valmiina pelkillä kaksikerroksisilla. Ja näin olisi Pikajunat yksikerroksisia ja pysyisi aikataulussa pidemmälläkin rungolla.

Ja luultavasti siinä vaiheessa, kun sinisistä luovutaan, on VR:llä/sen kilpailijalla jotain ihan uutta kalustoa.
 
Vs: 1-kerroksiset IC-vaunut Pikajuniin?

Kyllähän niitä voisi käyttää Pikajunissa sinisten jälkeen. Kyllähän sinisiäkin käytetään jo Taajamajunissakin.

Ja luultavasti siinä vaiheessa, kun sinisistä luovutaan, on VR:llä/sen kilpailijalla jotain ihan uutta kalustoa.

Voisi kyllä hyvin kuvitella, että tulevaisuudessa ic-vaunut olisivat nykyisten sinisten vaunujen korvaajia, niin taajamajuna kun myös pikajunina. Aika monissa bussiyrityksissa uudempina palvelleet autot siirretään vakiovuorokäyttöön.

Niin, mitenhän Vr tämän vajeen täyttää kun loputkin pikajunat poistuvat radoilta romuttamolle. Kaikkia ei voida korvata ic2-junilla, joten jotain ihan uutta siis pitäisi tulla.
 
Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

Myös Eil-vaunujen tilalle tarvittaneen jossain vaiheessa korvaajaa. Olisiko kehitettävä yksi kalustotyyppi, joka korvaisi sekä siniset että Eil-vaunut?
 
Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

Myös Eil-vaunujen tilalle tarvittaneen jossain vaiheessa korvaajaa. Olisiko kehitettävä yksi kalustotyyppi, joka korvaisi sekä siniset että Eil-vaunut?

Kyllähän se sama vaunurunko voisi ehkä onnistua, mutta penkitys ei. Eil on tarkoitettu lyhyeempiin matkoihin, kun taas siniset ovat olleet esimerkiksi Helsinki-Rovaniemi vakiokalustoa. Eteiset voivat olla melkein samanlaiset, sillä ei niin merkitystä. Joskin, uskoisin kyllä, että tulevaisuudessa nykyiset Eil-vedot ajetaan lähiliikennekalustolla. Sitä kun on uutta tulossa, ja muutenkaan en jaksa uskoa että Eil-vaunuille korvaajia tultaisiin hankkimaan.
 
Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

Kyllähän se sama vaunurunko voisi ehkä onnistua, mutta penkitys ei. Eil on tarkoitettu lyhyeempiin matkoihin, kun taas siniset ovat olleet esimerkiksi Helsinki-Rovaniemi vakiokalustoa. Eteiset voivat olla melkein samanlaiset, sillä ei niin merkitystä. Joskin, uskoisin kyllä, että tulevaisuudessa nykyiset Eil-vedot ajetaan lähiliikennekalustolla. Sitä kun on uutta tulossa, ja muutenkaan en jaksa uskoa että Eil-vaunuille korvaajia tultaisiin hankkimaan.
Tuskinpa Eil-vaunuilla on kiire roskiin vielä pitkään aikaan. Niistähän 11 ensimmäistä on vuodelta 1982 ja loput 1985-87, Eilf-konnarivaunuista yksi on vuodelta 1982, loput 1985-87. Ja käyttö on aamulla Stadiin ja illalla pois, muu aika seisontaa ja näinhän kilometrejakaan ei hirveästi kerry. Hyviä vaunuja!
 
Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

Varmasti ovat käytössä vielä seuraavat 40-50 vuotta. Vastahan ne saneerattiin, ovet ja nopeuden nosto.

Saneeraus on vain jäänyt puolitiehen. Sisustus kaipaisi päivitystä, eikä nykyiset ekovessat taida enää pitkään mahtua kestävän kehityksen sertifikaatteihin - niin luonnollisia kuin ne ovatkin :) Kiireellisimpänä kehityskohteena olisi kuitenkin ilmastoinnin asentaminen. Vaunut ovat kesäkuukausina todella kuumia seistyään koko päivän paahteisella ratapihalla.
 
Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

Joskin, uskoisin kyllä, että tulevaisuudessa nykyiset Eil-vedot ajetaan lähiliikennekalustolla. Sitä kun on uutta tulossa, ja muutenkaan en jaksa uskoa että Eil-vaunuille korvaajia tultaisiin hankkimaan.

Eil-vaunujen etu on siinä, että niillä saadaan ruuhkahuippuihin lisää kapasiteettia edullisesti. Moottorivaunujen kapasiteetti on kalliimpaa kuin lisätä vain halpoja moottorittomia vaunuja veturin perään. On turha makuuttaa kalliita moottorivaunuja suurimman osan vuorokaudesta ilman käyttöä, jos tarve on vain ruuhkissa.
 
Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

Eil-vaunujen etu on siinä, että niillä saadaan ruuhkahuippuihin lisää kapasiteettia edullisesti. Moottorivaunujen kapasiteetti on kalliimpaa kuin lisätä vain halpoja moottorittomia vaunuja veturin perään. On turha makuuttaa kalliita moottorivaunuja suurimman osan vuorokaudesta ilman käyttöä, jos tarve on vain ruuhkissa.

Esimerkiksi Y-lähiliikennejunat voisi mielestäni ihan hyvin ajaa Eil-kalustolla. Asemavälit ovat niin pitkiä, että jatkuva jarruttaminen ei ole ongelma. Itse en oikein ymmärrä, että miksei noita Eil-vaunuja käytetä enemmän. Niitä on aika monta, ja ne seisovat suurimman osan ajasta vain varikoilla. Olisi ehkä järkevämpää pistää niitä liikenteeseen. Jos niitä ei käytetä kunnolla, niin miksi ne ylipäätään sitten tilattu..
 
Luulenpa, että Pikajunat loppuvat sitä mukaa kuin siniset vaunutkin. Ehkä yöpikajunia sanottaisiin vielä pikajuniksi, ellei niille keksitä mitään "myyvempää" nimeä. Eikös niiden kylteissä lukenut ainakin tässä välillä jotain "Santa Claus Expressiä" ja "Aurora Borealis Expressiä"?
 
Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

Eil-vaunujen etu on siinä, että niillä saadaan ruuhkahuippuihin lisää kapasiteettia edullisesti. Moottorivaunujen kapasiteetti on kalliimpaa kuin lisätä vain halpoja moottorittomia vaunuja veturin perään. On turha makuuttaa kalliita moottorivaunuja suurimman osan vuorokaudesta ilman käyttöä, jos tarve on vain ruuhkissa.

Kapasiteetti tarvitsee aina myös vetovoiman. Eil-vaunujen käytöstä on hyötyä vain, jos niiden vetovoimaa voidaan käyttää johonkin muuhun vaunujen käyttöajan ulkopuolella. Kaukojunien ruuhkahuippu on samaan aikaan Eil-junien käytön kanssa, joten niihin vetureita ei tarvita. Ainoa mahdollisuus on siis tavarajunat. Mutta kierrätetäänkö Eil-junien vetureita kuitenkaan tavarajuniin ja olisiko se käytännössä edes mahdollista?
 
Eikös niiden kylteissä lukenut ainakin tässä välillä jotain "Santa Claus Expressiä" ja "Aurora Borealis Expressiä"?

Kyllä näin taisi olla. SCE meni kaiketi Helsingistä Rovaniemen kautta Kemijärvelle ja ABE Helsingistä Kolariin. Kyllähän "Aurora Borealis Express" kuulostaa paljon hienommalta tai ainakin myyvämmältä kuin "Pikajuna".
 
Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

Moottorivaunujen kapasiteetti on kalliimpaa kuin lisätä vain halpoja moottorittomia vaunuja veturin perään. On turha makuuttaa kalliita moottorivaunuja suurimman osan vuorokaudesta ilman käyttöä, jos tarve on vain ruuhkissa.

Näinhän sen luulisi olevan ja siksi en ymmärrä, miksei Dm12-vaunuille ole hankittu liitevaunuja viikonlopun ruuhkahuippuja tasaamaan. Nythän huomattava osa vaunuista seisoo turhaan maanantaista torstaihin, kun arkiviikon vuorot voidaan pääosin hoitaa yksivaunuisilla junilla.
 
Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

Kaukojunien ruuhkahuippu on samaan aikaan Eil-junien käytön kanssa, joten niihin vetureita ei tarvita. Ainoa mahdollisuus on siis tavarajunat. Mutta kierrätetäänkö Eil-junien vetureita kuitenkaan tavarajuniin ja olisiko se käytännössä edes mahdollista?

Hmmm... Vetureita tarvitaan suunnilleen kädestä suuhun, eli koko ajan on tarvetta, välillä suorastaan pulaa. En tajua mitä väliä on meneekö veturi Eil-junan jälkeen tavara- vai henkilöjunaan...
 
Takaisin
Ylös