Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/24

Viestiketju: Sinisten vaunujen korvaaminen

  1. #1
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Eiköhän sovita suosiolla, että näillä mennään sen aikaa kuin mennään eli ei enää kovin kauaa.
    Näin se kai tahtoo vähän olla. Kohta vanha kunnon pikajuna on pelkkää historiaa. Niissä kyllä on sitä jotain, mitä ei muista junista löydy. En toki mene haukkumaan ic-businessluokkaa. Kyllä niissä nahkapehkeissä hyvin torkkuu, ja ainakin viimeksi kun menin, niin ihan hyviä keksejä oli tarjolla.

    Voisikohan käydä tulevaisuudessa niin, että 1-kerros ic-vaunurungot tulisivat korvaamaan pikajunarunkoja, kun niistä on aika jättää? Eikös ne ic-vaunut ole suurin piirtein 80-luvulta? Jos ajatellaan, että noin 40-50 vuotta yhden vaunun ikä, niin 30 vuotta tuli täyteen noin 2010 paikkeilla, ehkä vähän myöhemminkin. Silloin pikajunarunkoja alkaisi olemaan aika vähän jo. Sitten toisaalta kysymyskuuluu mitä niiden 1-kerros ic-vaunujen tilalle ic2-vaunujen seuraksi..
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 31.12.2007 kello 20:06. Syy: jaettu omaksi viestiketjukseen
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  2. #2
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus 1-kerroksiset IC-vaunut Pikajuniin?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti

    Voisikohan käydä tulevaisuudessa niin, että 1-kerros ic-vaunurungot tulisivat korvaamaan pikajunarunkoja, kun niistä on aika jättää? Eikös ne ic-vaunut ole suurin piirtein 80-luvulta? Jos ajatellaan, että noin 40-50 vuotta yhden vaunun ikä, niin 30 vuotta tuli täyteen noin 2010 paikkeilla, ehkä vähän myöhemminkin. Silloin pikajunarunkoja alkaisi olemaan aika vähän jo. Sitten toisaalta kysymyskuuluu mitä niiden 1-kerros ic-vaunujen tilalle ic2-vaunujen seuraksi..

    Kyllähän niitä voisi käyttää Pikajunissa sinisten jälkeen. Kyllähän sinisiäkin käytetään jo Taajamajunissakin. Ja eiväthän IC2-vaunut tarvitse mitään yksikerroksisia vaunuja mukaan. Tilaavat parikymmentä IC2 ravintola/baarivaunua ja tekevät johonkin vaunuun tupakkatilan, niin on hyvä IC-junarunko valmiina pelkillä kaksikerroksisilla. Ja näin olisi Pikajunat yksikerroksisia ja pysyisi aikataulussa pidemmälläkin rungolla.

    Ja luultavasti siinä vaiheessa, kun sinisistä luovutaan, on VR:llä/sen kilpailijalla jotain ihan uutta kalustoa.

  3. #3
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: 1-kerroksiset IC-vaunut Pikajuniin?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    Kyllähän niitä voisi käyttää Pikajunissa sinisten jälkeen. Kyllähän sinisiäkin käytetään jo Taajamajunissakin.

    Ja luultavasti siinä vaiheessa, kun sinisistä luovutaan, on VR:llä/sen kilpailijalla jotain ihan uutta kalustoa.
    Voisi kyllä hyvin kuvitella, että tulevaisuudessa ic-vaunut olisivat nykyisten sinisten vaunujen korvaajia, niin taajamajuna kun myös pikajunina. Aika monissa bussiyrityksissa uudempina palvelleet autot siirretään vakiovuorokäyttöön.

    Niin, mitenhän Vr tämän vajeen täyttää kun loputkin pikajunat poistuvat radoilta romuttamolle. Kaikkia ei voida korvata ic2-junilla, joten jotain ihan uutta siis pitäisi tulla.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  4. #4
    Epa
    Epa ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.09.2007
    Viestejä
    201

    oletus Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

    Myös Eil-vaunujen tilalle tarvittaneen jossain vaiheessa korvaajaa. Olisiko kehitettävä yksi kalustotyyppi, joka korvaisi sekä siniset että Eil-vaunut?

  5. #5
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Epa Näytä viesti
    Myös Eil-vaunujen tilalle tarvittaneen jossain vaiheessa korvaajaa. Olisiko kehitettävä yksi kalustotyyppi, joka korvaisi sekä siniset että Eil-vaunut?
    Kyllähän se sama vaunurunko voisi ehkä onnistua, mutta penkitys ei. Eil on tarkoitettu lyhyeempiin matkoihin, kun taas siniset ovat olleet esimerkiksi Helsinki-Rovaniemi vakiokalustoa. Eteiset voivat olla melkein samanlaiset, sillä ei niin merkitystä. Joskin, uskoisin kyllä, että tulevaisuudessa nykyiset Eil-vedot ajetaan lähiliikennekalustolla. Sitä kun on uutta tulossa, ja muutenkaan en jaksa uskoa että Eil-vaunuille korvaajia tultaisiin hankkimaan.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Kyllähän se sama vaunurunko voisi ehkä onnistua, mutta penkitys ei. Eil on tarkoitettu lyhyeempiin matkoihin, kun taas siniset ovat olleet esimerkiksi Helsinki-Rovaniemi vakiokalustoa. Eteiset voivat olla melkein samanlaiset, sillä ei niin merkitystä. Joskin, uskoisin kyllä, että tulevaisuudessa nykyiset Eil-vedot ajetaan lähiliikennekalustolla. Sitä kun on uutta tulossa, ja muutenkaan en jaksa uskoa että Eil-vaunuille korvaajia tultaisiin hankkimaan.
    Tuskinpa Eil-vaunuilla on kiire roskiin vielä pitkään aikaan. Niistähän 11 ensimmäistä on vuodelta 1982 ja loput 1985-87, Eilf-konnarivaunuista yksi on vuodelta 1982, loput 1985-87. Ja käyttö on aamulla Stadiin ja illalla pois, muu aika seisontaa ja näinhän kilometrejakaan ei hirveästi kerry. Hyviä vaunuja!
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Tuskinpa Eil-vaunuilla on kiire roskiin vielä pitkään aikaan. Hyviä vaunuja!
    Varmasti ovat käytössä vielä seuraavat 40-50 vuotta. Vastahan ne saneerattiin, ovet ja nopeuden nosto.

  8. #8

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Varmasti ovat käytössä vielä seuraavat 40-50 vuotta. Vastahan ne saneerattiin, ovet ja nopeuden nosto.
    Saneeraus on vain jäänyt puolitiehen. Sisustus kaipaisi päivitystä, eikä nykyiset ekovessat taida enää pitkään mahtua kestävän kehityksen sertifikaatteihin - niin luonnollisia kuin ne ovatkin Kiireellisimpänä kehityskohteena olisi kuitenkin ilmastoinnin asentaminen. Vaunut ovat kesäkuukausina todella kuumia seistyään koko päivän paahteisella ratapihalla.

  9. #9
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Joskin, uskoisin kyllä, että tulevaisuudessa nykyiset Eil-vedot ajetaan lähiliikennekalustolla. Sitä kun on uutta tulossa, ja muutenkaan en jaksa uskoa että Eil-vaunuille korvaajia tultaisiin hankkimaan.
    Eil-vaunujen etu on siinä, että niillä saadaan ruuhkahuippuihin lisää kapasiteettia edullisesti. Moottorivaunujen kapasiteetti on kalliimpaa kuin lisätä vain halpoja moottorittomia vaunuja veturin perään. On turha makuuttaa kalliita moottorivaunuja suurimman osan vuorokaudesta ilman käyttöä, jos tarve on vain ruuhkissa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  10. #10
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Eil-vaunujen etu on siinä, että niillä saadaan ruuhkahuippuihin lisää kapasiteettia edullisesti. Moottorivaunujen kapasiteetti on kalliimpaa kuin lisätä vain halpoja moottorittomia vaunuja veturin perään. On turha makuuttaa kalliita moottorivaunuja suurimman osan vuorokaudesta ilman käyttöä, jos tarve on vain ruuhkissa.
    Esimerkiksi Y-lähiliikennejunat voisi mielestäni ihan hyvin ajaa Eil-kalustolla. Asemavälit ovat niin pitkiä, että jatkuva jarruttaminen ei ole ongelma. Itse en oikein ymmärrä, että miksei noita Eil-vaunuja käytetä enemmän. Niitä on aika monta, ja ne seisovat suurimman osan ajasta vain varikoilla. Olisi ehkä järkevämpää pistää niitä liikenteeseen. Jos niitä ei käytetä kunnolla, niin miksi ne ylipäätään sitten tilattu..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  11. #11
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Sinisten vaunujen korvaaminen

    Luulenpa, että Pikajunat loppuvat sitä mukaa kuin siniset vaunutkin. Ehkä yöpikajunia sanottaisiin vielä pikajuniksi, ellei niille keksitä mitään "myyvempää" nimeä. Eikös niiden kylteissä lukenut ainakin tässä välillä jotain "Santa Claus Expressiä" ja "Aurora Borealis Expressiä"?

  12. #12

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Eil-vaunujen etu on siinä, että niillä saadaan ruuhkahuippuihin lisää kapasiteettia edullisesti. Moottorivaunujen kapasiteetti on kalliimpaa kuin lisätä vain halpoja moottorittomia vaunuja veturin perään. On turha makuuttaa kalliita moottorivaunuja suurimman osan vuorokaudesta ilman käyttöä, jos tarve on vain ruuhkissa.
    Kapasiteetti tarvitsee aina myös vetovoiman. Eil-vaunujen käytöstä on hyötyä vain, jos niiden vetovoimaa voidaan käyttää johonkin muuhun vaunujen käyttöajan ulkopuolella. Kaukojunien ruuhkahuippu on samaan aikaan Eil-junien käytön kanssa, joten niihin vetureita ei tarvita. Ainoa mahdollisuus on siis tavarajunat. Mutta kierrätetäänkö Eil-junien vetureita kuitenkaan tavarajuniin ja olisiko se käytännössä edes mahdollista?

  13. #13
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Sinisten vaunujen korvaaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Eikös niiden kylteissä lukenut ainakin tässä välillä jotain "Santa Claus Expressiä" ja "Aurora Borealis Expressiä"?
    Kyllä näin taisi olla. SCE meni kaiketi Helsingistä Rovaniemen kautta Kemijärvelle ja ABE Helsingistä Kolariin. Kyllähän "Aurora Borealis Express" kuulostaa paljon hienommalta tai ainakin myyvämmältä kuin "Pikajuna".
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  14. #14

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Moottorivaunujen kapasiteetti on kalliimpaa kuin lisätä vain halpoja moottorittomia vaunuja veturin perään. On turha makuuttaa kalliita moottorivaunuja suurimman osan vuorokaudesta ilman käyttöä, jos tarve on vain ruuhkissa.
    Näinhän sen luulisi olevan ja siksi en ymmärrä, miksei Dm12-vaunuille ole hankittu liitevaunuja viikonlopun ruuhkahuippuja tasaamaan. Nythän huomattava osa vaunuista seisoo turhaan maanantaista torstaihin, kun arkiviikon vuorot voidaan pääosin hoitaa yksivaunuisilla junilla.

  15. #15
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Kaukojunien ruuhkahuippu on samaan aikaan Eil-junien käytön kanssa, joten niihin vetureita ei tarvita. Ainoa mahdollisuus on siis tavarajunat. Mutta kierrätetäänkö Eil-junien vetureita kuitenkaan tavarajuniin ja olisiko se käytännössä edes mahdollista?
    Hmmm... Vetureita tarvitaan suunnilleen kädestä suuhun, eli koko ajan on tarvetta, välillä suorastaan pulaa. En tajua mitä väliä on meneekö veturi Eil-junan jälkeen tavara- vai henkilöjunaan...

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Linjan 50 lakkautus ja korvaaminen muilla linjoilla
    kirjoittanut Eppu foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 52
    Viimeisin viesti: 02.07.2011, 19:08
  2. Novgorodiin uusin sinisten bussien varikko
    kirjoittanut TEP70 foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 27.03.2011, 22:18
  3. h96:n korvaaminen h98A:lla
    kirjoittanut dietreut foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 08.01.2011, 23:29
  4. Helsingin bussilinjojen korvaaminen metroilla, raitiovaunuilla sekä johdinautoilla
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 07.01.2011, 14:19
  5. Keskustabussilinjojen korvaaminen ratikoilla
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 50
    Viimeisin viesti: 25.08.2009, 16:13

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •