Postinkuljetus junissa

Antero Alku

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
7,552
Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Pääradan oikaisua lentokentän kautta puoltaisi myös tavaraliikenteen näkökulma: mm. Itella Oyj:n logistiikkakeskus,...
Kuljettaako VR Oy enää ollenkaan "postia" eli entisen Postilaitoksen tai uusien logistiikka- ja kuriirifirmojen lähetyksiä? Vai onko tämä toiminta annettu tyystin kumipyörille.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

VR ei kuljeta enää postia, eikä Itellan logistiikkakeskusta Tikkurilantien varressa olisi muutenkaan kovin helppo integroida pääradan oikaisuun, pelkästään ratkaisun epäkäytännöllisyyden ja tulevaisuuden tilavarausten takia. Itse uskon kuitenkin, että jostakin päin Vantaata/Tuusulaa, ehkäpä lentoaseman pohjoispuolelta tai sitten jostakin Savion suunnalta, ryhdytään etsimään paikkaa "uudelle Ilmalalle" eli maaliikennekeskukselle...ennemmin tai myöhemmin.
 
Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Kuljettaako VR Oy enää ollenkaan "postia" eli entisen Postilaitoksen tai uusien logistiikka- ja kuriirifirmojen lähetyksiä? Vai onko tämä toiminta annettu tyystin kumipyörille.
Ainakaan kirjeliikennettä VR Oy ei kuljeta. Pakettiliikenteestä en ole varma, kun en tiedä mitä pohjoisen ja etelän välisissä rekkajunissa olevissa kuorma-autoissa kuljetetaan. Käsittääkseni Itella-Postin alihankkijat ajavat kaikki runkokuljetukset maanteitse (ja ilmateitse Hki-Oulu sekä Hki-Roi).

VR ei kuljeta enää postia, eikä Itellan logistiikkakeskusta Tikkurilantien varressa olisi muutenkaan kovin helppo integroida pääradan oikaisuun, pelkästään ratkaisun epäkäytännöllisyyden ja tulevaisuuden tilavarausten takia. Itse uskon kuitenkin, että jostakin päin Vantaata/Tuusulaa, ehkäpä lentoaseman pohjoispuolelta tai sitten jostakin Savion suunnalta, ryhdytään etsimään paikkaa "uudelle Ilmalalle" eli maaliikennekeskukselle...ennemmin tai myöhemmin.
Minusta LOKE olisi aivan oleellista saada tavalla tai toisella maakuntiin suuntautuvien rautateiden yhteyteen. Joko ehdottamallani pistoraiteella tai tulevaisuuden uudella maaliikennekeskuksella esimerkiksi Vallinojan-Savion suunnalla. Jos kirjelajittelu jäisi tällöin vielä Ilmalaan postikeskukseen, voisi vaikka Helsinki-Rovaniemi-postijuna pysähtyä seuraavasti: Ilmala (HKI POK) - Savio (LOKE) - Riihimäki - Hämeenlinna - Tampere tavara (Viinikan tai Sääksjärven ratapiha, TRE POKista tulevat ja sinne menevät lähetykset) - Seinäjoki (SJK POK) - Kokkola - Ylivieska - Oulu (Taka-Laanilan uusi postikeskus) - Rovaniemi. Postikeskuksettomilla välipaikkakunnilla, kuten Ylivieskassa jätetään esilajitellut postit ja otetaan vastaan rullakoittain junan reitin varrelle postikeskuskohtaisesti lajitellut postit.
 
Sitten vielä pari sinistä vaunua letkaan, niin VR:n kaavailema halpajunakonsepti olisi valmis. Korvaisiko tällainen junatyyppi myös itä-Suomen lakkautetut yöjunat?
 
Kyllähän tällaistakin pohtia voi. Mutta postin kuljetus on kumipyörillä. Nykyiset tiukat aikataulut tuskin sallivat mitään siirtokuormauksia autoista juniin jne. Rekka peruuttaa postikeskuksen lastausovelle. Se on siinä.
"Ylivieskassa" ei ole ketään lajittelemaan lähtevää postia. Tuskin Itella ryhtyisi palkkaamaan lisäväkeä sellaiseen, kun suuntaus on aivan päinvastainen.
Ja tuskin Itella alkaisi maksaa postijunista VR:n määräämää hintaa, kun se voi kilpailuttaa kumipyöräalihankkijat.
Mutta kaunis ajatus. Voi kun joku taitava tekisi postijunista pc-pelin ;) .
 
Ja tuskin Itella alkaisi maksaa postijunista VR:n määräämää hintaa, kun se voi kilpailuttaa kumipyöräalihankkijat.

Ja tuskin VR haluaa postijunien vaihtelevia seisonta-aikoja takaisin aikatauluihinsa.

Vielä on olemassa kuitenkin yksi "yritys" eli Vankeinhoitolaitos, joka toimii kuten entinen "postivaunulaitos" ja maksaa liikenteestä rautateille sovitun summan.
 
Postin kuljetus ei tosiaan taida Suomessa palata raiteille - ainakaan VR:n kuljettamana. Käsittääkseni EU-/ETA-maissa postijunat ovat kuitenkin vielä varsin yleisiä. Ranskassa on jopa posti-TGV-junia, jotka ainakin nopeudessa päihittävät kumipyöräkuljetukset.
 
Postin kuljetus ei tosiaan taida Suomessa palata raiteille - ainakaan VR:n kuljettamana. Käsittääkseni EU-/ETA-maissa postijunat ovat kuitenkin vielä varsin yleisiä. Ranskassa on jopa posti-TGV-junia, jotka ainakin nopeudessa päihittävät kumipyöräkuljetukset.

Postia menee raiteilla myös muissa pohjoismaissa sekä Sveitsissä, Saksassa. Ehkä muuallakin.

Suomessa yöjunissa kulkee joitain lähetyksiä edelleen.
 
Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Minusta LOKE olisi aivan oleellista saada tavalla tai toisella maakuntiin suuntautuvien rautateiden yhteyteen

Mitkä olisivat mahdollisuudet Keravan uudella Vuosaaren satamaan liittyvällä ratapihalla? Sieltähän voitaisiin lähettää postiakin tavarajunien matkassa maakuntiin ja se on lähellä pääkaupunkiseutua. Maa-alaakin on Keravan korkeudella varmasti riittävästi.
 
Kyllähän tällaistakin pohtia voi. Mutta postin kuljetus on kumipyörillä. Nykyiset tiukat aikataulut tuskin sallivat mitään siirtokuormauksia autoista juniin jne. Rekka peruuttaa postikeskuksen lastausovelle. Se on siinä.
Tiukat aikataulut höllentyisivät sillä, että palvelukuljettaja ajaa rekan Multisillasta tavara-aseman lastauslaiturin kautta junan kyytiin. Palvelukuljettaja jatkaa Tampereella työskentelyä, eikä joudu koko yöksi tien päälle. Seinäjoella / Oulussa sitten paikallinen kuljettaja hakee rekan junasta ja ajaa terminaaliin.

Voisi kyllä sanoa, että Itella-Postin oma moka, että siirsi postin kuljetuksen infrastruktuurin kumipyöristä täysin riippuvaiseksi. Esimerkiksi Tampereen postikeskuksen sijoittaminen Perkkoonkadun päähän teki välittömästi mahdottomaksi jatkaa postivaunujen / postijunien liikennöintiä perinteiseen malliin, vaikka se olisikin kumipyörävaihtoehtoa edullisempaa.

"Ylivieskassa" ei ole ketään lajittelemaan lähtevää postia. Tuskin Itella ryhtyisi palkkaamaan lisäväkeä sellaiseen, kun suuntaus on aivan päinvastainen.
"Ylivieskojen" lähtevästä postista en kai puhunut mitään. Saapuvasta postista sen sijaan puhuin.

Ja tuskin Itella alkaisi maksaa postijunista VR:n määräämää hintaa, kun se voi kilpailuttaa kumipyöräalihankkijat.

No ei taatusti maksaisikaan. Itella perustaisi tytäryhtiön (Itella Rail Logistics tms.) hoitamaan junakuljetuksensa. Se voisi perustaa sen toki vaikka VR:n kanssa yhteisyrityksenä ja/tai myydä firman myöhemmin pois kun rautateiden tavaraliikenteen markkinat toimivat kunnolla.
 
Takaisin
Ylös