Junamatkustus uuteen ennätykseen

Tämähän on hieno juttu. Samaan aikaan kylläkin vissiin bussiliikenteessä on tapahtunut matkustajavähennyksiä. En ihmettelisi. Onhan esimerkiksi lähijunalippu Helsinki-Lahti paljonkin edullisempi kuin pikavuorolippu. Lisäksi juna on myös aika paljon nopeampi.
 
HS:n luvuista voi äkkiä päätellä, mitä se huima ennätyskasvu oikeasti on. Se liikenne, mikä on hoitunut kuten ennenkin eli kaukoliikenne ja YTV-liikenne ovat kasvaneet 3 % ja 2,5 %. Mäntsälän liikennettä ei voi pitää kasvuna, koska se on uutta liikennettä.

Noita todellisen kasvun lukuja voinee pitää periaatteessa nollakasvuna, sillä niissä oltaneen samassa luokassa kuin talouden yleisessä kasvussa. Eli olkaamme onnellisia, että junamatkustus on pitänyt pintansa eikä taantunut.

Antero
 
Noita todellisen kasvun lukuja voinee pitää periaatteessa nollakasvuna, sillä niissä oltaneen samassa luokassa kuin talouden yleisessä kasvussa. Eli olkaamme onnellisia, että junamatkustus on pitänyt pintansa eikä taantunut.

Talouden yleinen kasvu ei tarkoita automaattisesti junamatkustuksen kasvamista. Hyvässä taloustilanteessa yhä useammalla on varaa kulkea omalla autolla. Siinä mielessä saamme tosiaan olla onnellisia, että juna ei ole hävinnyt markkinaosuutta.
 
Olisi kyllä ihan hyvä tietää, mitenkä paljon matkustaminen ylipäätään on kasvanut samassa ajassa. Että matkustaminen kasvaisi samassa suhteessa kuin talous on Anterolta pelkkä arvaus, ehkä ihan hyvä sellainen kuitenkin. Joka tapauksessa on selvää, että kasvuluvut pitää "korjata" vertaamalla niitä koko liikenteen kasvuun aivan samoin kuin vaikkapa palkankorotukset täytyy inflaatiokorjata jotta ne kertoisivat jotain järkevää. Niin tai näin, matkustajamäärien kasvu kertoo ainakin sen, että junaliikenne ei polje paikoillaan: matkustuksen lisääntyminen väistämättä tarkoittaa, että rautatiet ovat saaneet uusia asiakkaita tai että ainakin vanhat asiakkaat matkustavat suuremman määrän matkoistaan junalla.
 
Tämähän on hieno juttu. Samaan aikaan kylläkin vissiin bussiliikenteessä on tapahtunut matkustajavähennyksiä. En ihmettelisi. Onhan esimerkiksi lähijunalippu Helsinki-Lahti paljonkin edullisempi kuin pikavuorolippu. Lisäksi juna on myös aika paljon nopeampi.

Linja-autoliiton lehdistötiedotteessa 11.1.2008 sanotaan että matkustus ExpressBusseissa on lisääntynyt noin 3%.
 
Linja-autoliiton lehdistötiedotteessa 11.1.2008 sanotaan että matkustus ExpressBusseissa on lisääntynyt noin 3%.
Muistelin itsekin, että LAL olisi jotain tällaista tiedottanut. Jos näin on, henkilökaukoliikenteessä kokonaisuudessa on ollut 3 %:n kasvu ja juna- ja bussiliikenne ovat kasvaneet yhtä paljon. Mutta mikä on pitkämatkaisen henkilöautoilun ja mikä lentoliikenteen kasvu?

Antero
 
Muistelin itsekin, että LAL olisi jotain tällaista tiedottanut. Jos näin on, henkilökaukoliikenteessä kokonaisuudessa on ollut 3 %:n kasvu ja juna- ja bussiliikenne ovat kasvaneet yhtä paljon. Mutta mikä on pitkämatkaisen henkilöautoilun ja mikä lentoliikenteen kasvu?

Suomen sisäisellä päälentoyhtiöllä Finncommilla (kyllä, Finnair ei enää ole johtava sisäinen lentoyhtiö) menee ainakin hyvin:

Finncomm Airlines sanoi:
Finncomm Airlinesin tammi–marraskuun matkustajamäärät lisääntyivät kotimaan liikenteessä 61 % verrattuna vuoteen 2006. Yhtiö kuljetti kotimaassa kaikkiaan 542 800 matkustajaa. Kotimaassa lennettiin tammi–marraskuussa 21 220 reittilentoa, jossa on lisäystä viimevuoteen 22 %.

Myös lentojen käyttöasteet ovat parantuneet, vaikka koneiden istuinkapasiteetti on kasvanut uusien ATR-koneiden myötä. Kehityksen taustalla ovat tarjonnan lisääminen ja asiakasrakenteen muutos. Aikaisemmin Finncomm keskittyi pelkästään liikematkustajien kuljetukseen. Tammikuussa 2006 Finncomm päätti lähteä laajentamaan asiakaspohjaa myös yksityismatkustukseen. Tuolloin lanseerattiin yhtiön oma halpalentokonsepti, jossa web-osoitteesta fc.fi lentolipun voi halvimmillaan saada hintaan 39 € sisältäen kaikki kulut ja verot.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Suomen sisäisellä päälentoyhtiöllä Finncommilla (kyllä, Finnair ei enää ole johtava sisäinen lentoyhtiö) menee ainakin hyvin:


Finnair on tarkoituksella lopettanut kotimaan reittilentoja, ja keskittyy pelkästään tilaus-, ja ulkomaanlentoihin.
 
Takaisin
Ylös