VR 150 vuotta (1862-2012) ideointia

Liittynyt
8 Marraskuu 2005
Viestit
399
Avataan uusi viestiketju päivä kerrallaan lähestyvän VR:n 150 vuoden syntymäpäivän lähestymisen kunniaksi. Virallisestihan tuo päivä on 17. maaliskuuta 2012, jolloin toivottavasti nähdään mitä moninaisempaa toimintaa rautateillä. Tämän viestiketjun tarkoituksena olisi synnyttää mitä ihmeellisempiä ideoita, haaveita, toiveita jne...

Henkilökohtaisesti avaan pelin esittämällä toiveen siitä, että VR maalaisi yhden jokaisesta käytössä olevasta veturi-, junayksikkö- ja vaunukalustostaan alkuperäiseen maaliinsa juhlavuoden kunniaksi.

Mitäs sanoisitte, jos Suomessa liikkuisi vuonna 2012 esimerkiksi Sr1 3001 http://vaunut.org/kuvasivu/28903 , Dv12 (Sr12) http://vaunut.org/kuvasivu/41100 , Sm1 6001 http://vaunut.org/kuvasivu/43656 ja niin edelleen...

Tässä esimerkkejä lentoliikenteen puolelta, jossa maalausta on käytetty myös nykyisiin konetyyppeihin Iberia: http://www.airliners.net/open.file/1319561/M/ ja SAS http://www.airliners.net/open.file/1310474/M/ .

Miltäköhän näyttäisi Sm3-Pendolino esimerkiksi Dm9-maalauksessa?!!

Eikun hehkutusta ja (aivo)koneistot käyntiin...
 
Mitäs sanoisitte, jos Suomessa liikkuisi vuonna 2012 esimerkiksi Sr1 3001 http://vaunut.org/kuvasivu/28903 , Dv12 (Sr12) http://vaunut.org/kuvasivu/41100 , Sm1 6001 http://vaunut.org/kuvasivu/43656 ja niin edelleen...
Kannatetaan

Miltäköhän näyttäisi Sm3-Pendolino esimerkiksi Dm9-maalauksessa?!!
Tätä taas en ihan varauksettomasti kannata. Nokka on niin erilainen niissä että ei pääsisi edukseen. Kuten ei myöskään Sr2 Hurun väriksenäkään natsaa. Mutta Dm12 sinivalkoisena lättähatun väreissä?

Vaunuja voisi harkiten maalata vanhan näköisiksi: 1. lk vaunu siniseksi ja 2. lk ruskeaksi, (tosin ei 2-kerrosvaunuja).

t. Rainer
 
Tiettyjen kalustoyksiköiden maalaaminen alkuperäisiin väreihin olisi mainio juttu, mutta epäilen VR-Yhtymän halukkuutta moiseen. Sehän tietäisi kustannuksia ja muistuttaisi menneisyydestä, joka yhtiössä halutaan aktiivisesti unohtaa.

Ainakin yksi Sr1 numerosarjasta 3001-3039 voitaisiin hyvinkin maalata alkuperäisiin väreihin, jos sama veturi museoidaan myöhemmin. Tällaistahan on tehty ainakin Saksassa. Sm1:ä ei enää voida palauttaa alkuperäiseen asuun saneerauksen jäljiltä, mutta eikö yksi Sm2-yksikkö voitaisi jättää saneeraamatta ja varata se rautatiemuseolle?

Yksi juhlavuoden huipputapahtuma olisi ensimmäisen diesellinjaveturin, Hr11:n, vetämä museojuna!
 
Pistetään viimeistään silloin pitäisi palauttaa yöjunayhteys Helsinki-Kouvola-Oulu. 150 vuotta on kyllä sen verran iso luku, että olisi hienoa jos saataisiin edes päiväksi jonnekkin näyttely missä olisi kalustoa sieltä 150 vuoden takaa aina siihen päivään asti.
 
Sr1 ja Sm1 alkuperäisissä väreissä olisi mielestäni hyvä idea juhlavuoteen.
Sm3 maalattuna kuin Dm9 tai Dm4-moottorikiitojuna tai Dm12 maalattuna lättähatuksi olisi jo anakronismia, ei välttämättä kovin kannatettavaa.

Itse kannattaisin että juhalvuoden kesällä yleisö pääsisi tutustumaan vanhaan kalustoon. Että tapahtumia olisi myös muualla kuin ennnsimmäisen ratalinjan silloisilla asemapaikkakunnilla. Kannattaisin myös nostalgia-ajeluita, varsinkin niillä rataosilla joilla matkustajaliikenne on hiipunut, kenties loppunut, oltuaan joskus elävää todellisuutta.

Hyvä että alaa harrastuksenaan seuraavilta kysytään ideoita jo näin varhain. Juhlavuoden ohjelman suunnittelijoilla on nyt aikaa toteuttaa kaikille rautatieliikenteen ystäville mieleenpainuva kesä.
 
Sm3 maalattuna kuin Dm9 tai Dm4-moottorikiitojuna tai Dm12 maalattuna lättähatuksi olisi jo anakronismia, ei välttämättä kovin kannatettavaa.

Tuo idea on lähtöisin täysin lentoliikenteen puolelta, jossa mm. Airbus 319-, 320-, 321-koneita on maalattu retroväritykselle... Tarkoitus olikin nimenomaan ampua räikeästi vain ideoita pilvettömälle taivaalle, eikä tähtäillä niitä heti sieltä alas...
 
Olishan osa noista edellämainituista ideoista ihan varteenotettavia juttuja 150v-juhlaa varten.

Mutta epäilen kuitenkin koko hommaa ja sen toteutumista ainakaan rakkaan länsinaapurimme vastaavan juhlan laajuudessa. Menihän kasi-porkkanakin romuksi juuri... Olisi ollut erittäin tyylekäs ajella kokoonpanolla Dm8+CEiv+Dm8-Dm9+CEikv+Dm9.

Minulla on erittäin vahva tunne että nuo juhlat on kuivunu jo tässä vaiheessa kasaan saatika sitten että mitä v.2012 tapahtuu juhlapaikalla.
 
Lari, saatoin käytää liian töksähtävää sanamuotoa. Tarkoitukseni ei ollut topedoida ideaa. Hyvin suunniteltuna retromaalaus voi olla tyylikäs, kuten liittämistäsi kuvalinkeistä näkyy.
Nyt pitää nimenomaan kerätä ideoita, ja antaa desing-väelle eväitä.
 
Tuo idea on lähtöisin täysin lentoliikenteen puolelta, jossa mm. Airbus 319-, 320-, 321-koneita on maalattu retroväritykselle...

Lentokoneissa vain vallitsee se seikka, että niiden ulkoinen muotoilu ei ole kovinkaan kummoisesti muuttunut viimeiseen 50 vuoteen. Toki aerodynamiikka on kehittynyt huimasti, mutta rungon perusperiaate on sama: samanlainen pyöreä nokka ja pyöreät ikkunat suikulassa rungossa.

Lentokone optimoidaan aina aerodynamiikan ehdoin. Junissa taas aerodynamiikassa on enemmän varianssia, kun junan käyttötarkoitus ja kohdenopeus ratkaisevat myös muotoiluseikkoja. Siksi maalauksetkaan eivät ole aina aivan yhteensopivia ja saattaisivat näyttää hassuilta.

Lentokoneissakin erityisesti kirjasinlajin tyyli tekee retrovaikutelman. Junissa taas ei kylkiin yleensä kirjoitella yhtiön tai junan nimeä. Jos retrovaikutelmaa halutaan, VR:n vanhojen tunnuksien käyttö olisi yksi melko helppo tapa. Toinen on konduktöörien univormut. Eikun vaan sellainen tsaarinajan koppalakki kaikille päähän taas.
 
Lentokoneissa vain vallitsee se seikka, että niiden ulkoinen muotoilu ei ole kovinkaan kummoisesti muuttunut viimeiseen 50 vuoteen. Toki aerodynamiikka on kehittynyt huimasti, mutta rungon perusperiaate on sama: samanlainen pyöreä nokka ja pyöreät ikkunat suikulassa rungossa.
VR:n perusmatkustajavaunut, eli siniharmaat, ovat olleet nykyisen värisiä melkein 50 vuotta, eli ne ovat jo retroa!

Lentokoneissakin erityisesti kirjasinlajin tyyli tekee retrovaikutelman. Junissa taas ei kylkiin yleensä kirjoitella yhtiön tai junan nimeä. Jos retrovaikutelmaa halutaan, VR:n vanhojen tunnuksien käyttö olisi yksi melko helppo tapa. Toinen on konduktöörien univormut. Eikun vaan sellainen tsaarinajan koppalakki kaikille päähän taas.

Rautatiekaluston muotoilu on Suomessa ollut hyvin konservatiivista, vähän slaavilaisvaikutteista etten sanoisi. Meillä kesti 80-luvun lopulle asti ennenkuin ajateltiin että joku juna ylipäänsä voisi olla brändi. Maissa joissa rautatie- ja pienoisjunaharrastus on ollut laajaa, kuten Saksassa, alppimaissa ja Britanniassa, tai jossa on haluttu luoda junista nuorekas brändi kuten Tanskassa ja Alankomaissa, vaihdetaan vaunujen väritystä tiheämmin.

t. Rainer
 
Juhlavuoden musiikkipuolta olisi kiva ideoida myös. Junien ja asemien akustiikka tarjoaa säveltaiteen esityksille hyvin mielenkiintoisia puitteita, Olisko aika koota rautatieharrastajien soitto- ja laulutaitoiset jollakin tavoin yhteen?
 
Risto 1082 tai joku muu kuntoon ja sen perään pitkä puukorivaunuinen matkustajajuna. Tavallista ihmistä varmasti säväyttää enemmän höyryjuna, kuin jokin tylsä moottorivaunu. Tämänlaatuinen tapahtuma täytyy tehdä suurta yleisöä miellyttäväksi eikä muutaman ihmisen omien mieltymyksien mukaan. Maassamme on kuitenkin museojunille erittäin rajalliset resurssit. Haapamäen "romupiha" on esimerkiksi lohdutonta katseltavaa, siellä suuri kasa entisaikojen kalustoa seisoo vuodesta toiseen maisemaa rumentaen. Sieltä saisi vielä aika muhkean puukorivaunuston kunnostettua, ainakin ravintolavaunu olisi saatava puinen. Raskaan linjadieselin vetämä teräskorijuna voisi olla toinen vetonaula, sopivia vaunuja löytyy vielä. Mutta on turha haaveilla niistä ensimmäisistä peltivaunuista ja porkkanoista, kun lahoja ja ruosteensyömiä ovat, romuksi vain kun liikenteessä on vielä terveitä yksilöitä. Yleisöjunien järjestelyvastuun antaisin museoliikennöitsijöiden kontolle.
 
Mitäs jos kootaan nyt tänne ideoita tässä jonkusen ajan, sitten joku koostaa parhaimmat ja lähettää listan vr:lle? :)
 
Voisiko onnistua vaikka kuukauden ajan sellainen erikoisjuna vanhalla höyryveturilla + vaunuilla Helsingistä Hämeenlinnaan ja takaisin samalla aikataululla, kun se 1862 oli. Junia tarvittaisiin kaksi kappaletta, mutta ei liene ongelma, jos kiinnostusta löytyisi.

Mutta myös jotain modernia pitää tottakai olla. Eli joku uusi junatyyppi 150v juhliin (Edes koekappale), mitä ei ole ennen nähty. Sellainen kuitenkin, mitä VR olisi tilaamassa ihan linjaliikenteeseenkin.
 
Takaisin
Ylös