Rata Riihimäki-Loimaa

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Forssa ehdottaa uutta rautatietä Riihimäen ja Loimaan välille
Turun Sanomat sanoi:
Forssa esittää rataa Riihimäeltä Loimaalle
Turun Sanomat, Forssa

Forssa esittää Riihimäeltä Forssan kautta Loimaalle johtavan rautatien sisällyttämistä valtakunnallisiin alueidenkäyttötavoitteisiin. Kaupunginhallitus katsoi Etelä-Suomen aluerakenteen perustuvan ympäristöministeriön suunnitelmissa kaupunkikeskusten väliseen raideliikenteeseen. Itä - länsi suuntainen poikittaisrata kiertäisi ruuhkaisimman Suomen ja vahvistaisi sen reunamilla olevien kaupunkien kehittymisedellytyksiä.

Ministeriön tarkistettavana olevissa tavoitteissa laiminlyödään valtatie 2:n ja muiden sen kaltaisten liikenneväylien vaikutusalueiden kehittäminen. Ne uhkaavat jäädä syrjäseuduksi, jonne ei ohjata resursseja jatkossakaan, kaupunginhallitus sanoo.

Kakkostien merkitys on kuitenkin koko ajan kasvamassa ja se on Forssan seudun tärkein yhteys pääkaupunkiseudulle.

Forssan mielestä eteläisen Suomen aluerakennetta tulee kehittää monikeskuksisena ja verkottuvana kokonaisuutena siten, että se perustuu Helsinkiin ja alueen muihin kaupunkiseutuihin suuntautuviin hyviin liikenneyhteyksiin, erityisesti raideliikenteeseen sekä alueen kaupunkiseutujen yhdyskuntarakenteen eheyttämiseen.

Julkaistu 22.1.2008 1:33:30
http://www.turunsanomat.fi:80/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-01-22,104:2:512998,1:0:0:0:0:0
Olisikohan kyseinen rata yksi vai kaksi raiteinen.
 
Forssa ehdottaa uutta rautatietä Riihimäen ja Loimaan välille

Hienoa, että tulee julkisuuteen myös ratojen puolesta puhuvia kommentteja. Tosin epäilen, että tässä tiedetään kyllä itsekin, että hanke olisi melko epärealistinen. Uusi rata hyödyttäisi lähinnä Forssaa ja siksi he sitä ajavatkin. Jotkut suuremmat kaupungit ovat vielä täysin raideliikenteen ulkopuolella, kuten Lohja ja Porvoo ja nämä tulisi saada ensin raideliikenteen piiriin. Ensin ne paikat, joista matkustajia saadaan eniten. Sen jälkeen voidaan miettiä maaseuturatoja.
 
Rakennettaisiinkohan rata sn200 tyyppiseksi, vaiko sn120 kaarresäteillä? Nykyään tuntuu, että ratoja ei osata (haluta) enää pienillä kaarresäteillä rakentaa. Entä menisikö se Forssan ja Tammelan keskustan halki, vaiko sitten "mäntsälätyyppisesti" 10-tien pohjoispuolelta metsän halki, jossa olisi Forssan metsäseisake (keskustaan 2km). Epäilen ettei nykyään ole taloudellisesti kannattavaa rakentaa paikallisratoja, jos ei sitten toiminta perustu hyväntekeväisyyteen. Nyky-yhteiskunnan vika, joka ei hyväksy valtiollisia (kannattamattomia) yrityksiä.

No, asiaan. Ehkä eniten paikallisrataa tai yleensäkin rautatietä tarvitsisi linjat:
1. Helsinki-Porvoo-Loviisa-Kotka
2. Pori-Rauma-Uusikaupunki-Turku
3. Helsinki-Lohja-Salo-Turku
4. Lahti-Heinola-Mikkeli (savon oikaisu)
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa, että tulee julkisuuteen myös ratojen puolesta puhuvia kommentteja. Tosin epäilen, että tässä tiedetään kyllä itsekin, että hanke olisi melko epärealistinen. Uusi rata hyödyttäisi lähinnä Forssaa ja siksi he sitä ajavatkin.

Juuri niin. Hyvä että julkisuudessa esitetään rautateiden rakentamista eikä ainoastaan purkamista. Tämä hanke on kyllä täysin epärealistinen. Forssa ja Loimaa ovat melko pieniä paikkakuntia. Koska Raumalle, Uuteenkaupunkiin tai Äänekoskellekaan ajeta henkilöjunia niin kuulostaa oudolta että pikkukaupunkeihin pitäisi rakentaa kokonaan uusi rata. Minkälaisia junia tuolla radalla sitten kulkisi? InterCity vai taajamajunia? Epäilen että kyseisen radan henkilöliikenne olisi ostoliikennettä. Olen melkein kaikista ratahankkeista sitä mieltä että korjattakoon nykyiset radat (myös niin sanotut vähäliikenteiset) ja hyödynnettäköön olemassaolevia ratoja ja sitten kun nykyiset radat ovat kunnossa niin voidaan rakentaa uusia ratoja.
 
Minkälaisia junia tuolla radalla sitten kulkisi? InterCity vai taajamajunia?

Saisihan sinne Turun ja idän välisen tavaraliikenteen (jota on ehkä 500 000 tonnia vuosittain?).

Tuonne suunnalle aiotaan joka tapauksessa tehdä raideyhteys, tosin hieman kauempaa eli Toijalan tienoille.
 
Tuonne suunnalle aiotaan joka tapauksessa tehdä raideyhteys, tosin hieman kauempaa eli Toijalan tienoille.

Kätevää, näin saataisiin suoria junia Helsingistä Turkuun Loimaan kautta. Samoin suorat junat Turusta Kouvolaan ja sieltä Venäjälle ja Karjalan radalle mahdollistuisivat.
 
Takaisin
Ylös