Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Onko nyt mitään projekteja kunnostaa rataverkkoa suuremmille nopeuksille? Koska tulee valmista? Miten iso projekti olisi esimerkiksi nostaa Karjalan oikoradan nopeutta 140 km/h:sta vaikka 160 km/h tai 220 km/h Pendolinoille tai tavallisille IC-junille? Lahden oikorata Lahteen ja päärata Tampereelle ovat kunnossa, mutta niiden jälkeen junien kulku syvemmälle maakuntiin alkaa tahmata. Mitä kauemmas maakuntiin mennään, sitä hitaammaksi kulkeminen muuttuu.
 
Näitä osuuksia ainakin suunniteltiin sähköistettävän muutama vuosi sitten Vaasa-Seinäjoki, Hanko-Hyvinkää ja Niirala-Säkäniemi/Joensuu-Uimaharju.
 
Entä Iisalmi-Ylivieska?

Tuonne on tulossa ensi vuosikymmenen alkupuoliskolla kolmioraide jotta se yhdistyy suoraan Kontiolahden rataan. Iisalmi-Ylivieska on yksiraiteinen rata ja sen sähköistäminen on paljolti kiinni siitä sähköistetäänkö Talvivaaran rata.
 
Suomessa 140 km/h suurempi nopeusrajoitus edellyttää kaikkien tasoristeysten poistamista. Se lienee suurin ja kallein este nopeuksien nostamiselle. Ratageometria on joissakin kohteissa ongelma, toisissa taas ei. Päällysrakenteen kunto voi nyt olla este, mutta tällaiset päällysrakenteet tarvitsisi muutenkin kunnostaa.
 
Näitä osuuksia ainakin suunniteltiin sähköistettävän muutama vuosi sitten Vaasa-Seinäjoki, Hanko-Hyvinkää ja Niirala-Säkäniemi/Joensuu-Uimaharju.

Vaikuttaako sähköistäminen mitenkään rataosuuksien liikenteeseen? Aletaanko esimerkiksi Vaasaan ajaa nopeampia junia tai enemmän suoria junia Helsingistä? Miksi vaasalaiset haluavat sähköistystä? Pendolinoja tuonne tuskin kannattaa ajaa, jos halutaan palvella radan varttakin.
 
Miksi vaasalaiset haluavat sähköistystä? Pendolinoja tuonne tuskin kannattaa ajaa, jos halutaan palvella radan varttakin.

Eikö Seinäjoelta nykyään 5.40 aloittava Pendolino voisi lähteä Vaasasta, jos sieltä olisi sähkörata? Aikataulu tarjoaa Vaasasta 4.10 lähtevää maantiebussia alkumatkalle.
 
Eikö Seinäjoelta nykyään 5.40 aloittava Pendolino voisi lähteä Vaasasta, jos sieltä olisi sähkörata? Aikataulu tarjoaa Vaasasta 4.10 lähtevää maantiebussia alkumatkalle.

Käsittääkseni Pendolino kiihtyy hitaasti, joten sen pitäisi ohittaa aika paljon noita välipysäkkejä. Pysähtymättä Vaasa-Seinäjoki? Miksei, mutta bussi pitäisi edelleen ajaa jotta pienemätkin paikat tulisivat palvelluiksi.
 
Onko nyt mitään projekteja kunnostaa rataverkkoa suuremmille nopeuksille? Koska tulee valmista? Miten iso projekti olisi esimerkiksi nostaa Karjalan oikoradan nopeutta 140 km/h:sta vaikka 160 km/h tai 220 km/h Pendolinoille tai tavallisille IC-junille?
Tasoristeysten poistaminen Kiteen ja Joensuun väliltä on käynnissä ja koko Parikkala-Joensuu-rataosan tasoristeysten lukumäärä on pikku hiljaa laskenut jo muutaman vuoden. Valitettavasti Parikkala-Säkäniemi-radalle rakennettiin aikoinaan vielä tasoristeyksiä suurin piirtein joka lehmipolulle toisin kuin Tampere-Parkano-Seinäjoki-radalle. Ajattelutapa selvästi muuttui 60/70-lukujen taitteessa (onneksi).
 
Jos pendo on huono kiihtymään, tulisi sille jo suunnitella tehokkaampaa seuraajaa. Sm3 alkaa olla jo vanhentunut.
 
Valitettavasti Parikkala-Säkäniemi-radalle rakennettiin aikoinaan vielä tasoristeyksiä suurin piirtein joka lehmipolulle toisin kuin Tampere-Parkano-Seinäjoki-radalle.

Olisiko missään karttaa tai tietoa siitä, koska näitä ratoja rakenneltiin? Tuo Joensuun rata vaikuttaa nimittäin linjaukseltaan aika nykyaikaiselta, suoralta oikoradalta. Eli ilmeisesti aika poikkeuksellisen suora siihen aikaan, johon se tehtiin, 1960-luvun alussako?
 
Takaisin
Ylös