Näytetään tulokset 1-14/14

Viestiketju: Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille

  1. #1
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille

    Onko nyt mitään projekteja kunnostaa rataverkkoa suuremmille nopeuksille? Koska tulee valmista? Miten iso projekti olisi esimerkiksi nostaa Karjalan oikoradan nopeutta 140 km/h:sta vaikka 160 km/h tai 220 km/h Pendolinoille tai tavallisille IC-junille? Lahden oikorata Lahteen ja päärata Tampereelle ovat kunnossa, mutta niiden jälkeen junien kulku syvemmälle maakuntiin alkaa tahmata. Mitä kauemmas maakuntiin mennään, sitä hitaammaksi kulkeminen muuttuu.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  2. #2
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille

    Näitä osuuksia ainakin suunniteltiin sähköistettävän muutama vuosi sitten Vaasa-Seinäjoki, Hanko-Hyvinkää ja Niirala-Säkäniemi/Joensuu-Uimaharju.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Näitä osuuksia ainakin suunniteltiin sähköistettävän muutama vuosi sitten Vaasa-Seinäjoki, Hanko-Hyvinkää ja Niirala-Säkäniemi/Joensuu-Uimaharju.
    Entä Iisalmi-Ylivieska?

  4. #4
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Entä Iisalmi-Ylivieska?
    Tuonne on tulossa ensi vuosikymmenen alkupuoliskolla kolmioraide jotta se yhdistyy suoraan Kontiolahden rataan. Iisalmi-Ylivieska on yksiraiteinen rata ja sen sähköistäminen on paljolti kiinni siitä sähköistetäänkö Talvivaaran rata.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille

    Suomessa 140 km/h suurempi nopeusrajoitus edellyttää kaikkien tasoristeysten poistamista. Se lienee suurin ja kallein este nopeuksien nostamiselle. Ratageometria on joissakin kohteissa ongelma, toisissa taas ei. Päällysrakenteen kunto voi nyt olla este, mutta tällaiset päällysrakenteet tarvitsisi muutenkin kunnostaa.

  6. #6
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Näitä osuuksia ainakin suunniteltiin sähköistettävän muutama vuosi sitten Vaasa-Seinäjoki, Hanko-Hyvinkää ja Niirala-Säkäniemi/Joensuu-Uimaharju.
    Vaikuttaako sähköistäminen mitenkään rataosuuksien liikenteeseen? Aletaanko esimerkiksi Vaasaan ajaa nopeampia junia tai enemmän suoria junia Helsingistä? Miksi vaasalaiset haluavat sähköistystä? Pendolinoja tuonne tuskin kannattaa ajaa, jos halutaan palvella radan varttakin.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  7. #7
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Miksi vaasalaiset haluavat sähköistystä?
    Hehän haluavat selkeästi Dv12-sinis-romujen tilalle Sm1-raatoja. Vaasalaisethan ovat kokoajan lehdissä haukkuneet VR:n ikäloppuja dieselromuja.

  8. #8
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Miksi vaasalaiset haluavat sähköistystä? Pendolinoja tuonne tuskin kannattaa ajaa, jos halutaan palvella radan varttakin.
    Eikö Seinäjoelta nykyään 5.40 aloittava Pendolino voisi lähteä Vaasasta, jos sieltä olisi sähkörata? Aikataulu tarjoaa Vaasasta 4.10 lähtevää maantiebussia alkumatkalle.

  9. #9
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Eikö Seinäjoelta nykyään 5.40 aloittava Pendolino voisi lähteä Vaasasta, jos sieltä olisi sähkörata? Aikataulu tarjoaa Vaasasta 4.10 lähtevää maantiebussia alkumatkalle.
    Käsittääkseni Pendolino kiihtyy hitaasti, joten sen pitäisi ohittaa aika paljon noita välipysäkkejä. Pysähtymättä Vaasa-Seinäjoki? Miksei, mutta bussi pitäisi edelleen ajaa jotta pienemätkin paikat tulisivat palvelluiksi.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  10. #10
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Onko nyt mitään projekteja kunnostaa rataverkkoa suuremmille nopeuksille? Koska tulee valmista? Miten iso projekti olisi esimerkiksi nostaa Karjalan oikoradan nopeutta 140 km/h:sta vaikka 160 km/h tai 220 km/h Pendolinoille tai tavallisille IC-junille?
    Tasoristeysten poistaminen Kiteen ja Joensuun väliltä on käynnissä ja koko Parikkala-Joensuu-rataosan tasoristeysten lukumäärä on pikku hiljaa laskenut jo muutaman vuoden. Valitettavasti Parikkala-Säkäniemi-radalle rakennettiin aikoinaan vielä tasoristeyksiä suurin piirtein joka lehmipolulle toisin kuin Tampere-Parkano-Seinäjoki-radalle. Ajattelutapa selvästi muuttui 60/70-lukujen taitteessa (onneksi).
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  11. #11
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille

    Jos pendo on huono kiihtymään, tulisi sille jo suunnitella tehokkaampaa seuraajaa. Sm3 alkaa olla jo vanhentunut.

  12. #12
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Valitettavasti Parikkala-Säkäniemi-radalle rakennettiin aikoinaan vielä tasoristeyksiä suurin piirtein joka lehmipolulle toisin kuin Tampere-Parkano-Seinäjoki-radalle.
    Olisiko missään karttaa tai tietoa siitä, koska näitä ratoja rakenneltiin? Tuo Joensuun rata vaikuttaa nimittäin linjaukseltaan aika nykyaikaiselta, suoralta oikoradalta. Eli ilmeisesti aika poikkeuksellisen suora siihen aikaan, johon se tehtiin, 1960-luvun alussako?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  13. #13

    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    46

    oletus Vs: Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Olisiko missään karttaa tai tietoa siitä, koska näitä ratoja rakenneltiin?
    Paras näkemäni esitys Suomen rataverkon kronologisesta kehityksestä Internetissä löytyy Miikka Granlundin kotisivuilta: http://kiskojarru.net/?sivu=2&s=3

  14. #14
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille

    "Rataosat liikenteelle avaamisaikansa mukaan" on lueteltu Rautatietilastossa. Ajankohta kerrotaan päivämäärän tarkkuudella ja myös avatun rataosan pituus kerrotaan. Suomen Rautatietilasto 2007 löytyy linkistä,joka on osoitteessa http://www.rhk.fi/tietopalvelu/tilastot/2007/

    Luettelon alku on pdf-tiedoston sivulla 11.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Väitös rataverkon avaamisesta Tampereella
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 04.12.2007, 08:47
  2. Rataverkon ouluistaminen
    kirjoittanut Jysky foorumissa Junat
    Vastauksia: 31
    Viimeisin viesti: 23.05.2007, 21:19
  3. Suomen rataverkon kattavuus
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 26.03.2007, 15:13
  4. Rataverkon sähköistys tulevaisuudessa
    kirjoittanut JE foorumissa Junat
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 11.07.2005, 17:40
  5. Rataverkon vapauttaminen
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Junat
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 08.07.2005, 08:23

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •