Onnettomuuksien kautta poistunut kalusto

Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
75
Lueskellassani Englannin onnettomuuksista rupesin miettimään kuinka paljon suomessa on kalustoa hajonnut korjauskelvottomaksi erillaisissa onnettomuuksissa.

Nykyisestä kalustosta:
Sr 1: yksi tai kaksi hylätty? (runkovauriot?)
Sr 2: ei suurempia onnettomuuksia (ei ollenkaan?)
Dv 12: ei hylkäyksiä, pahastikkin kolahtaneet on palautettu ajoon
Dr 14: ei tietoa
Dr 16: kolmea protoa lukuunottamatta ei hylkäyksiä?

Sm 1 & 2: ei tietoa? En edes muista mitään pahempaa onnettomuutta missä sami olisi ollut osallisena, eli ei niitä sitten vissiin ole ollut, pitänee koputtaa puuta.
Sm 3: pari isompaa kolausta mutta korjauksen kautta takaisin ajoon
Sm 4: ei onnettomuuksia?
Dm 12: tasoristeysonnettomuuksia, mutta ei kai pahempia kolhuja?

'Poistunut' kalusto:
Höyryveturit: leegio eriasteisia turmia sadan vuoden ajalta, pahasti hajonneet veturit varmaankin romutettu ellei kalustopula ole ollut aivan kauhia?
Hr/Dr 12: joitain onnettomuuksia mutta hylkäyksitä en ole varma?
Hr/Dr 13: sama kuin edellä.

Dm 4: olisiko yksi tai kaksi hylätty
Dm 6/7: lättiä on kai jonkinverran hylätty turmien seurauksena vai??
Dm 8/9: isommista onnettomuuksista ei taaskaan miulla tietoa...

Ja sitten tietäjät vauhtiin, kiitos.
 
Sr1: kaksi hylättyä, 3048 Jokelan onnettomuus 1996, 3089 Jyväskylän onnettomuus 1998.


Miten kävi sille Biskajanlahdella laivan ruumassa myrskyssä kolhiintuneelle Pendolinolle?
 
Dr16: Protojen lisäksi yksi sarjaveturi (2814??) hylättiin tasoristeysonnettomuudessa, jossa alle jäänyt paku suisti sen kiskoilta. Oli ensimmäinen hylätty Iso Vaalee.
 
Sm1, Sm2 ja Dv12 sarjaa ei tosiaan ole yhtään romutettu, törmäilty kylläkin: http://vaunut.org/kuvasivu/15641 http://vaunut.org/kuvasivu/33986 http://vaunut.org/kuvasivu/23324 http://vaunut.org/kuvasivu/21589 http://vaunut.org/kuvasivu/8891

Sm3 8-runko on romutettu laivakuljetuksessa pahoin vaurioituneena (lasti sidottu huonosti kiinni, meinasi upottaa koko laivan lennellessään pitkin ruumaa..). Tämän tilalle on tehty toinen juna, eikä siinä ole mitään vanhasta alkuperäisestä junasta.

Sr2:lla on ollut tasoristeyskolareita. Ns. kenkärekkatapaus Turussa aiheutti jotain vaurioita ja veturi hinattiin yön aikana 20 km/h nopeudella Tku->Hki.
 
Viimeksi muokattu:
Onnettomuuksissa vakavasti vaurioituneita Dr12-vetureita: 2204, 2225, 2230 ja 2240. Hylätty. Ehkä myös 2220.

Huomattavan aikaisessa vaiheessa poistettuja Dr13-vetureita: 2303, 2304, 2326, 2338, 2345 ja 2352. Taustalla lähinnä onnettomuudet.

Alkuperäinen Sr1 3003 on tuhoutunut onnettomuudessa. Nykyinen 3003 lienee liki kokonaan tai kokonaan uusi veturi.

Dm8 5001 on tuhoutunut tasoristeysonnettomuudessa.

Dm9 5105 taisi palaa.
 
Sr2:lla on ollut tasoristeyskolareita. Ns. kenkärekkatapaus Turussa aiheutti jotain vaurioita ja veturi hinattiin yön aikana 20 km/h nopeudella Tku->Hki.


Lisäksi Sr2 3221 ajoi Suoniemellä tavarajunassa turvavaihteesta penkkaan v. 2002, jolloin yli 2000 litraa jäähdytinöljyä valui maahan.
 
Lisäksi Sr2 3221 ajoi Suoniemellä tavarajunassa turvavaihteesta penkkaan v. 2002, jolloin yli 2000 litraa jäähdytinöljyä valui maahan.

Tapauksessa repesi muuntajan öljypohja, joten penkalle valunut öljy oli muuntajaöljyä. Hieman puhtaampaa tavaraa luonnonkin kannalta.
 
Takaisin
Ylös