Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

Liittynyt
18 Elokuu 2006
Viestit
2,312
Mietiskelin tässä, että jotakin pitäisi tehdä nykyiselle VR:n lippujärjestelmälle, joka ei enää vastaa nykyajan tarpeita.

Tässä joitakin tarpeita joita olen identifioinut:

  • Nopeampi lipuntarkistus
  • Itsetulostettavat nettiliput joustaviksi
  • Lippujen vaihtaminen joustavaksi
  • Mahdollisimman edullinen ja yleispätevä infra
  • Muuta?

Voi olla että en osaa konkretisoida ajatustani selkeästi, mutta koetetaan.

Haluaisin tulostaa nettilippuni itse. OK, onnistuu nykyään, mutta lippu on muutoskelvoton (ilmeisistä syistä, muuten olisi liian helppo huijata) ja vaatii paljon työtä konduktööriltä. Mikäli lipunmyyntijärjestelmä tulostaisi siihen kaksiulotteisen viivakoodin, se olisi helppo skannata nykyaikaisella lukupäätteellä ja validoida näin autenttisuus. Tämä tosin edellyttäisi vähintään junansisäistä langatonta lähiverkkoa, jolloin kertaskannauksen jälkeen sama viivakoodi antaisi virheilmoituksen.

Takaisinmaksu voitaisiin toteuttaa jälkikäteen jos lippu on jäänyt käyttämättä = rekisteröimättä, mutta se herättäisi houkutuksen olla tarjoamatta lippua skannattavaksi junassa. Tätä voitaisiin torjua esim. ottamalla käyttöön laiturileimauslaitteet, jotka skannaisivat viivakoodin ja leimaisivat lipun eikä lippu olisi validi junassa ilman laiturileimaa (kuten Ranskassa). Tämä laiturileima toimisi myös virallistajana, jolla sähköisestä, paperille tulostetusta lipusta (josta voi olla useita kopioita olemassa) vain yksi kopio virallistettaisiin käyväksi matkalipuksi.

Samoin lipun vaihtaminen tai takaisinmaksu suoritettaisiin vain lipuista joita ei ole leimattu/skannattu laiturilla eikä junassa. Jos tietoliikenneyhteys olisi reaaliaikainen tai ainakin käytössä junan lähtiessä laiturista (jotta junan järjestelmään voidaan synkronoida ainakin ko. asemalta alkamaan myydyt liput, ehkä myös laiturilla validoidut liput), järjestelmästä saataisiin melko vaikeasti huijattava ja silti kohtuullisen näppäräkäyttöinen.

Jos lipputiedot synkronoituisivat reaaliajassa joka paikkaan, voitaisiin toteuttaa takaisinmaksu/vaihtaminen jopa automaatilla jolla skannattaisiin alkuperäisen lipun viivakoodi, joka samalla mitätöityisi järjestelmässä eikä kelpaisi enää validaattoriin. Tilalle annettaisiin uusi lippu tai hyvitettäisiin saldo luottokortille tai tilille. Tai kääntäen, jos lippu olisi jo validoitu, se ei enää olisi muutos-/peruutuskelpoinen.

Ajatuksia? Ehkä tämän voisi toteuttaa jotenkin muutenkin, mutta ei vain tule mieleen?

Voi olla että tätä on pohdittu ennenkin missä tapauksessa viestin voisi yhdistää olemassa olevaan ketjuun.
 
Ehkäpä vastaavanlainen arvokortti kuin YTV-alueella on käytössä. Eli lippu olisi kortilla sähköisessä muodossa, tosin paikkalipun joutuisi edelleen ottamaan paperisena.

Netistä ostettu ja kotona tulostettu lippu kai tarkastetaan junassa samalla tavalla kuin asemalta/junamaatista ostettu lippu? Joskin se viivakoodi voisi olla aika hyvä väläys? Toiseksi, konduktöörien lipunmyyntilaitteisiin voitaisiin kai ladata kaikki ko. välillä (vähintään) voimassa olevien nettilippujen tunnisteet/viivakoodit. Lataus voitaisiin suorittaa joko sisäänrakennetulla gsm-yhteydellä tai sitten asemilla wlan tekniikkaa hyödyntäen. Jos asemalla on junamaatti, niin siellä on myös nettiyhteys. Toki myös myyntilaitteiden välillä pitäisi olla yhteys, tosin onhan se silloin kun konduktöörit ovat yhdessä...olettaen että junassa on useampi kuin yksi konduktööri.
 
Junamaatin alennus pitäisi saada prosentuaaliseksi, nythän alennuksen 50 c saa riippumatta siitä, kulkeeko esimerkiksi Tampereelta Nokialle (opiskelijalippu 1,50 € - 0,50 € = 1 €, puolet Tampereen sisäisestä kertalipusta!) vai Helsingistä Kemijärvelle (aikuisten lippu 78,90 € - 0,50 € = 78,40 €)! Sopiva alennus voisi olla esimerkiksi 5% tai 10%.
 
Tarvitseeko junamaatista antaa enää alennusta ollenkaan? Tuollaiset alennukset ovat hyvä keino opettaa ihmiset käyttämään uutta lipunostomuotoa, mutta junamaatteja on ollut olemassa jo yli 10 vuotta. Lyhyempi jono voisi olla ihan riittävä keino saada ihmiset ostamaan lippunsa automaatista.
 
Tarvitseeko junamaatista antaa enää alennusta ollenkaan?
Tällä porkkanalla ohjataan ainakin Saksassa ihmisiä edelleenkin käyttämään lippuautomaatteja. Ainakin osavaltioiden lipuissa (esim. Bayern-Ticketissä ja Schleswig-Holstein-Ticketissä) ja Schönes-Wochenende-Ticketissä hintaero on parisen euroa lippuautomaatin eduksi.

Bayern-Ticket:
http://www.bahn.de/regional/view/bayern/bahnregional/freizeit/bayernticket.shtml

Schleswig-Holstein-Ticket:
http://www.bahn.de/regional/view/schholst/bahnregional/freizeit/schholdt_ticket.shtml

Schönes-Wochenende-Ticket:
http://www.bahn.de/p/view/preise/regional/schoenes_wochende_ticket.shtml
 
Junamaattiin ehdottomasti parempi näppis. Sitten sen pitäis myöskin osata liikennepaikkojen lyhenteet samalla lailla kun vr:n sivuillakin toimivat.
 
Junamaattiin ehdottomasti parempi näppis. Sitten sen pitäis myöskin osata liikennepaikkojen lyhenteet samalla lailla kun vr:n sivuillakin toimivat.
No, sen on kuitenkin kestettävä kaiken maailman tuholaisia ja tämän rajoitteen huomioiden nykyinenkin on pärjännyt aika hyvin. Joskus joutuu painamaan jotain kahteen kertaan, kun ensimmäinen painallus ei ehtinyt rekisteröityä. Liikennepaikkoja on viime aikoina harvennettu sitä tahtia, että vähissä ovat ne paikat, joiden kohdalla lyhenteet nopeuttaisivat toimintaa. Mieleen nousee äkkiä Oulu, joka pitää muistaakseni kirjoittaa kokonaan, kun Oulainen tulee ennen sitä.
 
No, sen on kuitenkin kestettävä kaiken maailman tuholaisia ja tämän rajoitteen huomioiden nykyinenkin on pärjännyt aika hyvin. Joskus joutuu painamaan jotain kahteen kertaan, kun ensimmäinen painallus ei ehtinyt rekisteröityä.
Näppäimistöissä voisi ottaa mallia otto-automaateista. Niissä ei ainakaan minulla ole koskaan ollut vaikeuksia näppäimistön kanssa. Junamaattien näppäimet sen sijaan ovat lähes yhtä huonot kuin ytv:n matkakortinlukijoiden, sillä erotuksella että matkakortinlukijan näppäintä painetaan kerran, junamaatissa olisi tarkoitus pystyä kirjoittamaan ihan oikeasti.
 
Minä en itse muuta kaipaisi kun junamaattiin käteismaksumahdollisuus. Samanlailla kun on näissä ytv-alueen ja metroasemien monilippumaateissa. Minulla ei muuten ole valittamista, ja niitä junamaatteja lisää. Esimerkiksi Leppävaaran asemalla pitäisi ehdottomasti olla junamaatti.
 
Oulusta lähtee klo 5.30 M-L Pendolino Helsinkiin, mutta lipunmyynti ja odotushuone avataan vasta 6.30. Kumpikin Junamaatti on sisällä odotushuoneessa. Jos odotustilaa ei voi avata aikaisemmin, eikö toisen Junamaatin voisi siirtää asemarakennuksen ulkoseinään niin, kuin mm. Kajaanin asemalla on ollut? Junassa konduktöörin myymä lippu ei sisällä numeroitua istumapaikkaa ja se haittaa sekä lipunostajaa että niitä muita matkustajia, joiden paikoilta hän joutuu matkan aikana siirtymään pois. :mad:
 
eikö toisen Junamaatin voisi siirtää asemarakennuksen ulkoseinään niin, kuin mm. Kajaanin asemalla on ollut?

Hyvä pointti. Suosittelen lähettämään asiasta kirjeen VR Henkilöliikenteelle, sekä pääkonttoriin että Oulun asemalle. Nettipalautteena voit olla varma, ettei ehdotustasi koskaan toteuteta.:p
 
Oulusta lähtee klo 5.30 M-L Pendolino Helsinkiin, mutta lipunmyynti ja odotushuone avataan vasta 6.30. Kumpikin Junamaatti on sisällä odotushuoneessa. Jos odotustilaa ei voi avata aikaisemmin, eikö toisen Junamaatin voisi siirtää asemarakennuksen ulkoseinään niin, kuin mm. Kajaanin asemalla on ollut? Junassa konduktöörin myymä lippu ei sisällä numeroitua istumapaikkaa ja se haittaa sekä lipunostajaa että niitä muita matkustajia, joiden paikoilta hän joutuu matkan aikana siirtymään pois. :mad:

VR:n vastaus:

VR sanoi:
Hyvä asiakkaamme!

Kiitos yhteydenotostanne koskien Oulun aseman junamaatteja.

On totta että junamaatti ulkona kätevöittäisi aamumatkustajien lipun ostoa. Välitän palautteenne Junamaateista vastaavalle taholle.

Tällä erää suosittelen hankkimaan lipun etukäteen jos mahdollista. Lippujahan saa tilattua etukäteen aseman lipunmyynnin lisäksi internetistä (tunti ennen junan lähtöä) tai VR puhelinpalvelusta (lunastettava asemalta tai r-kioskilta).

Toivottavasti voimme vastaisuudessa palvella teitä paremmin.

Terveisin
******************************
Joni Könönen
Palautekäsittelijä
VR Osakeyhtiö
VR Yhteyskeskus
Asiakaspalautteet
Eteläinen Asemakatu 2A
11130 Riihimäki
Puhelin 0307 21 173
Faksi 0307 26 551
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse olen jäänyt ihmettelemään meno-paluu-alennuksen poistumista. VR markkinoi paikkalippupakon sillä, että alennuksen saa nyt myös paikkalipun osuudesta. iso osa asiakkaista ei voi saada mitään alennusta.
Lomaillessani keskisessä Euroopassa aseman lipunmyyjä kysyy autoamaatisesti että tuleeko meno-paluu. Yhdensuuntainen lippu taitaa olla enemmänkin poikeus. Meno-paluu-alennus on parhaimmillaan huomattava.
jään odottamaan tämän alennuksen palaamista Vr'n palvelukonseptiin
 
Viimeksi muokattu:
VR-konserni tiedottaa tänään netissä, että VR uudistaa myyntijärjestelmänsä vuoteen 2011 mennessä. Olisi ollut toivottavaa, että tässä yhteydessä olisi aloitettu Pääkaupunkiseudun ulkopuolisten seutulippujen kelpaaminen ainakin taajamajunissa ja että sitä varten olisi hankittu konduktööreille sellaiset myyntilaitteet, jotka lukisivat myös kyseisiä seutulippuja. Seutulipun kelpaaminen junissa lisäisi seutulipun käyttömahdollisuuksia ja sitä kautta seutulipun menekkiä. Joukkoliikenteen kilpailukyky paranisi.
 
Takaisin
Ylös